2023-05-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Du försvarar ryssarna hårt. Jag förstår det. Du är en inbiten ryssvän och gillar deras krig mot oskyldiga länder som Ukraina. Fair. Men det sagt så behöver du inte trolla om att det är 1:1 i förluster. Det är självklart svårt att få fram exakta siffror, men de flesta militäranalytiker uppskattar att det ligger på 1:3 - 1:7 till Ukrainas fördel.
källor på det?
2023-05-23, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
källor på det?

Ska inte blanda in mig i diskussionen men måste ändå påpeka att väst och ua media/rapportering ska man ta med en nypa salt. Det är vinklat osv och den som säger något annat ljuger.

Med det sagt så ska man ta rysk rapportering säckvis med salt. Så många gånger som dom inte bara vinklat, utan blåljugit även om klara bevis säger absoluta motsatsen.
Hur folk som säger sig vara "neutrala" i konflikten och läser media från båda sidor inte drabbas av hjärnblödning i jakten på att finna en uns av sanning i den ryska propaganda apparaten är för mig en gåta.
Jag vet inte ens om det existerar en situation utöver drönar incidenten där Ryssland faktiskt har bevisat väst fel med stöd av osint.
2023-05-23, 09:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Ska inte blanda in mig i diskussionen men måste ändå påpeka att väst och ua media/rapportering ska man ta med en nypa salt. Det är vinklat osv och den som säger något annat ljuger.

Med det sagt så ska man ta rysk rapportering säckvis med salt. Så många gånger som dom inte bara vinklat, utan blåljugit även om klara bevis säger absoluta motsatsen.
Hur folk som säger sig vara "neutrala" i konflikten och läser media från båda sidor inte drabbas av hjärnblödning i jakten på att finna en uns av sanning i den ryska propaganda apparaten är för mig en gåta.
Jag vet inte ens om det existerar en situation utöver drönar incidenten där Ryssland faktiskt har bevisat väst fel med stöd av osint.
Att Ukraina har anledning att frisera sanningen ibland är inga konstigheter, men resten av samarbetsländerna? Vad för anledning skulle USA och Storbritannien (känns som att det är dom som jobbar mest med analyser/information) ha av att ljuga?
Och värt att tänka på också, vilket har med nypa salt kontra säckvis med salt att göra, är att Ukraina inte kan ljuga hur som helst. För att få stöd från den civiliserade världen så måste dom köra med öppna kort, dom kan inte hindra journalister och andra från att jobba på plats, skulle det komma fram att dom betedde sig lika illa som Ryssarna skulle stödet snabbt minska så det har dom inte råd med.

Vilken drönarincident är det? Känns som jag har missat vad det handlar om.
2023-05-23, 09:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Förklara vad Ryssland bevisade?
2023-05-23, 09:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Vi vet att båda sidor ljuger om sina egna och fiendens förluster.
Var inte så naiv.
Köttkvarnen går åt båda hållen.
Men om man öht ska spekulera bör man inte plocka fram rena fantasisiffror.
Jag tog det som ett exempel på att det skulle kunna vara så att båda sidor ligger runt några tiotusen med tanke på att slaget pågått sedan förra hösten och att det mobiliserats som mest de senaste 3 månaderna. Sett till trupper har det varit det största slaget sedan WW2 i Europa.
Men fler slag väntar; Sloviansk, Kramatorsk m.fl.
Kanske blir det en upprepning av dessa "sjöslag"?
Vi vet att ryssarna ljuger om i princip allt. Det fulaste/sämsta av dom alla var förmodligen att dom photoshopade in lite extra nollor på dom läckta papperna från Pentagon nyligen. Vi VET att dom ljuger. Konstant. Om allt.
Vi vet däremot inte att Ukraina ljuger om allt. Det kan mycket väl vara så att dom överdriver saker ibland, men vi vet att dom inte konstant ljuger. För hade dom ljugit konstant, då hade vi hört om det, då hade alla dom oberoende kontrollanterna, journalisterna, civilisterna och volontärerna som är där nere sett det, och då hade vi hört det.
För du är väl medveten om att man både i Sverige och Ukraina får säga sanningen utan att hamna i fängelse? Till skillnad mot i Ryssland. Där åkte nyligen en man på ett 20-årigt fängelsestraff för att han kritiserade kriget.

Så nej, sanningen ligger inte "nånstans mitt emellan", sanningen ligger förmodligen nära Ukrainas siffror.
2023-05-23, 10:04
Medlem
Citat:

Jag kan inte bedöma om rysk rapportering är värre eftersom jag inte läser vad ryssarna skriver.
Följer man olika bloggare på nätet som kör via kartor över striderna så har de visat sig stämma. Facit finns ju alltid i efterhand. Det är bara att gå tillbaka i historik på webben så kan man verifiera utfallet.
Kiev har fortfarande inte erkänt officiellt att Soledar har fallit och inte heller Bakhmut - så det verkar ju inte stämma.
Det beror på om man vill följa själva status på striderna eller om man vill gräva i andra saker som t.ex nationalekonomi, geopolitik etc.
Kollar ibland på vad kinesisk, indisk, arabisk och latinamerikansk rapportering för att få andra vinklingar.
Annars är det vad pressen i Väst skriver samt olika bloggare i Väst.
Vad kollar du själv på?
2023-05-23, 10:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kiev har fortfarande inte erkänt officiellt att Soledar har fallit och inte heller Bakhmut - så det verkar ju inte stämma.
Vadå erkänna?

Har Ryssland erkänt sina förlorade städer officiellt? Jag hörde snarare att de sade att det var frivilliga tillbakadragningar för att gynna sina positioner för att sedan kunna anfalla igen. När ska de anfalla Izium och Kherson igen?
2023-05-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vi vet att ryssarna ljuger om i princip allt. Det fulaste/sämsta av dom alla var förmodligen att dom photoshopade in lite extra nollor på dom läckta papperna från Pentagon nyligen. Vi VET att dom ljuger. Konstant. Om allt.
Vi vet däremot inte att Ukraina ljuger om allt. Det kan mycket väl vara så att dom överdriver saker ibland, men vi vet att dom inte konstant ljuger. För hade dom ljugit konstant, då hade vi hört om det, då hade alla dom oberoende kontrollanterna, journalisterna, civilisterna och volontärerna som är där nere sett det, och då hade vi hört det.
För du är väl medveten om att man både i Sverige och Ukraina får säga sanningen utan att hamna i fängelse? Till skillnad mot i Ryssland. Där åkte nyligen en man på ett 20-årigt fängelsestraff för att han kritiserade kriget.

Så nej, sanningen ligger inte "nånstans mitt emellan", sanningen ligger förmodligen nära Ukrainas siffror.
Nja även i Ukraina hamnar man i fängelse om man inte är lojal mot regimen. Undantagslagar gäller antagligen.
Svårt att verifiera vad som är direkt lögn, propaganda osv.
Jag tycker nog att regimen i Ukraina i det fallet är som regimen i Moskva. De kör ut propaganda vilket är naturligt under ett krig.
Därför är det bra att gå tillbaka i historiken på webben för att se vad som faktiskt inträffade och hur utfallet blev.
Det finns massor av fakta redan som går att analysera i efterhand för den som vill.
När det gäller stupade soldater är det nästintill omöjligt att få fram verifierade uppgifter.
Vi kanske aldrig kommer att få säkrade uppgifter på den punkten?
2023-05-23, 10:18
Medlem
ForzaLeons avatar
Kommer de ändra betydelse av ordet kollaps nu?

Känns som att sammanfall, fullständigt sammanbrott inte överensstämmer.
2023-05-23, 11:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nja även i Ukraina hamnar man i fängelse om man inte är lojal mot regimen. Undantagslagar gäller antagligen.
Svårt att verifiera vad som är direkt lögn, propaganda osv.
Jag tycker nog att regimen i Ukraina i det fallet är som regimen i Moskva. De kör ut propaganda vilket är naturligt under ett krig.
Därför är det bra att gå tillbaka i historiken på webben för att se vad som faktiskt inträffade och hur utfallet blev.
Det finns massor av fakta redan som går att analysera i efterhand för den som vill.
När det gäller stupade soldater är det nästintill omöjligt att få fram verifierade uppgifter.
Vi kanske aldrig kommer att få säkrade uppgifter på den punkten?
Lojal mot regimen? Självklart åker man i fängelse om man hjälper Ryssland, det var ju det som ryska ortodoxa kyrkan åkte på till exempel. Vad åker man mer i fängelse för?
Dom har även satt åt nån oligark rätt hårt nu på slutet för korruption, men det är ju civilt och nått som borde gjorts för länge sen, äntligen städar man upp. Och kanske att det delvis görs för att visa för oss i den civiliserade världen att man gör allvar av att närma sig oss på riktigt.

Men nej. I Ryssland så åker man i fängelse om man kritiserar kriget. Man kan åka i fängelse om man ens kallar det för ett krig. Inget som ens påminner om det existerar i Ukraina. Så nej. Regimen i Ukraina är inte i närheten av att vara som regimen i Moskva.
Återigen, sanningen ligger inte "nånstans mitt emellan", allt tyder på att sanningen ligger nära det som Ukraina säger.

Igår såg jag ett reportage när en SVT-reporter besökte skyttegravarna i fronten, där hörde man Ukrainarna i den skyttegraven "klaga" på att dom inte hade sett några av dom moderna västvapnen. När hörde du senast något liknande från fri media i Ryssland?
2023-05-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vadå erkänna?

Har Ryssland erkänt sina förlorade städer officiellt? Jag hörde snarare att de sade att det var frivilliga tillbakadragningar för att gynna sina positioner för att sedan kunna anfalla igen. När ska de anfalla Izium och Kherson igen?
Det var ju kommunicerat att de drog sig tillbaka var det inte? Fast mitt minne sviker så du kanske kan skicka länkar som motsäger detta?

Hursomhelst är det nog betydligt känsligare för Zelensky när det blir tillfälliga bakslag eftersom han tvingas göra så mycket reklam för att få in pengar och vapen av andra länder:
"We have artillery, yes. Thank you. We have it. Is it enough? Honestly, not really. To ensure Bakhmut is not just a stronghold that holds back the Russian Army, but for the Russian Army to completely pull out, more cannons and shells are needed. If so, just like the Battle of Saratoga*, the fight for Bakhmut will change the trajectory of our war for independence and for freedom."
https://www.nytimes.com/2022/12/21/u...ranscript.html
Putin äger ju sina egna resurser till 100% och behöver därför inte lova guld och gröna skogar.
Diktaturer med egna resurser behöver inte göra så mycket reklam helt enkelt. Det finns inget kongressval att förlora med motståndare som vill banta din krigsbudget.
Sålänge ryssarna har jobb och mat på bordet så blir det heller inga massdemos.
2023-05-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Lojal mot regimen? Självklart åker man i fängelse om man hjälper Ryssland, det var ju det som ryska ortodoxa kyrkan åkte på till exempel. Vad åker man mer i fängelse för?
Dom har även satt åt nån oligark rätt hårt nu på slutet för korruption, men det är ju civilt och nått som borde gjorts för länge sen, äntligen städar man upp. Och kanske att det delvis görs för att visa för oss i den civiliserade världen att man gör allvar av att närma sig oss på riktigt.

Men nej. I Ryssland så åker man i fängelse om man kritiserar kriget. Man kan åka i fängelse om man ens kallar det för ett krig. Inget som ens påminner om det existerar i Ukraina. Så nej. Regimen i Ukraina är inte i närheten av att vara som regimen i Moskva.
Återigen, sanningen ligger inte "nånstans mitt emellan", allt tyder på att sanningen ligger nära det som Ukraina säger.

Igår såg jag ett reportage när en SVT-reporter besökte skyttegravarna i fronten, där hörde man Ukrainarna i den skyttegraven "klaga" på att dom inte hade sett några av dom moderna västvapnen. När hörde du senast något liknande från fri media i Ryssland?
Wagnerkocken Prigozin har väl varit tämligen frispråkig hittills? Sopade till den ryska armén rejält och klagade över brist på ammo ...osv.
Han har ännu inte ramlat ut från något fönster men.....

För övrigt sade den ukrainske soldaten exakt det som regimen i Kiev också säger nämligen att det saknas vapen från Väst.
Har du läst om någon vanlig ukrainsk soldat som öppet kritiserar general Soluzny? Skicka gärna den länken..
Senast redigerad av Pottkusk 2023-05-23 kl. 11:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in