Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Onekligen!
Nu spekulerade högvilt på gränsen till absurdum men med backning från starka krafter bakom scen så tänker jag mig främst garantier av olika slag. Hur lokala ryska genomkorrumperade ståthållare i firma med UAF/Väst - bägge parter med ett delat intresse av att fimpa nuvarande ryskt styre - på olika vis tillåter denna liga att härja runt inom ramarna för den tilltagna byråkratiska makt man ändå sitter på lokalt.
I vanliga fall skulle naturligtvis den ryska diton inte våga, ens ha något att tjäna egenmäktigt på det, men inbillar mig att Kreml är så pass skadeskjutet numera att dammarna börjat spricka rätt kraftigt på sina håll inom den ryska statsapparaten. Men, men. Betoning igen på bortom högspekulativt från min sida. Redan när jag tycker skicka på detta meddelande kanske festen hunnit ta slut

Vi får se - vad som helst kan vara sant om lokalt stöd. Kanske hoppas de bara att några tröttnar på Putin?
Det är en prestigeförlust för Ryssland på ett annat sätt än sprängdåd kan vara, men man ska nog inte förvänta sig någon Tet-effekt.
Givet att Ryssland verkar ha dåligt med pidars, kan de nog inte göra mycket bättre än att gruppera större förband längre bak, så får de åka dit strider som de här utbryter.
Men det ska fan vara gränsvakt där det här hände, om närmaste större försvar är mil därifrån.
Hoppas verkligen att dessa ryssar inte är dumdristiga, utan sticker i tid.