2023-05-22, 22:30
Medlem
Kommunen och utbildningschefenFredrik Aksell bär ju ett fruktansvärt ansvar för att olyckan har hänt. De har varit fullt medvetna om risken men inte tyckt det värt att säkra upp. Aksell avfärdar ju i TV 4 fortfarande ytterligare åtgärder. De bör ställas till ansvar och straffas på samma sätt som personalen som lät en 5åring drunkna häromåret.
Ansvar är annorlunda än ’orsaka’. Kommun och utbildningschef har ansvar här!
Senast redigerad av Proliferate 2023-05-22 kl. 22:32.
Citera
2023-05-22, 22:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Nej det är samhällets sak och skolans skyldighet att se över olika faror inom skolans verksamhet och skolområdet.

En 10 åring är inte utvecklad för att "ta ansvar för sina egna gärningar".

Skolan är en arbetsplats och arbetsplatser ska vara säkra. Det är inte som om byggställningar lämnas öppna för allmänheten när byggare går hem efter arbetsdagens slut. Och det kan ni jämföra med istället. Om vi skulle ha byggställningar utan skyddsförordningar.

Ena kommentaren efter den andra är bara dum och tanklös i den här tråden. Kan vi då verkligen kräva mer av småbarn?

Jag har själv klättrat över staketet till en byggarbetsplats och klättrat upp i hisskranen när jag var 12 och mycket annat farligt! Så något staket funkade så där kan man säga.

Om allting ska vara tryggt så är det bättre att förbjuda allting,
Det finns risker med allt och det här som dom håller på med i det här landet att allting ska var noll vision är vansinnigt.
Om man verkligen bryr sig om människor och vill få ner dödsfall i landet så kan man börja med att stänga gränsen och sluta att importera mördare och andra avskum,
Det är hyckleri att förespråka noll vision åt en hållet och samtidigt blunda för uppenbara problem åt andra hållet.
Citera
2023-05-22, 22:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
jag undrar mer över tiden..ute 20:00 en söndagkväll...hmm..
Minns inte hur länge jag var ute när jag var 10 år men inte var jag nära skolan i alla fall. Skulle vara intressanta att veta åldern på föräldrarna. Gissar 80-talister.
Citera
2023-05-22, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför i helvete befinner sig en 10-årig flicka på ett skoltak kl. 20.00 en söndagskväll?

Den tiden ska hon ta en dusch, borsta tänderna och göra sig färdig för sängen för att sen gå upp tidigt måndag morgon och gå till skolan.

Finns det inga föräldrar som tar hand om sina barn idag?

undrar samma sak!

hade jag haft en 10 åring skulle hon/han inte få vara ute den tiden ensam!

invandrare eller morsa med botox läppar som sitter och gör annat om dagarna?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Om du snubblar kan du råka knuffa. Herregud!

Vilket du inte vet förmodligen. Det är en obekräftade händelse du målar upp.
Kan vara så men inget som framgår någonstans att det var så det gick till.
Citera
Medlem
Citat:
jag undrar mer över tiden..ute 20:00 en söndagkväll...hmm..

Håller med, undrar också hur man kan låta en 10 åring vara ute på byn vid den tiden.
Citera
2023-05-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Jag har själv klättrat över staketet till en byggarbetsplats och klättrat upp i hisskranen när jag var 12 och mycket annat farligt! Så något staket funkade så där kan man säga.

Om allting ska vara tryggt så är det bättre att förbjuda allting,
Det finns risker med allt och det här som dom håller på med i det här landet att allting ska var noll vision är vansinnigt.
Om man verkligen bryr sig om människor och vill få ner dödsfall i landet så kan man börja med att stänga gränsen och sluta att importera mördare och andra avskum,
Det är hyckleri att förespråka noll vision åt en hållet och samtidigt blunda för uppenbara problem åt andra hållet.
De flesta barn klättrar, själv är jag mer rädd för att stå på balkongen på 10:e våningen och titta ner än att möta en kriminell invandrare på natten. Lägg till ett vapen på det. Jag har aldrig känt rädsla av att se vapen så vad säger du gubben lille, ska vi inte bara släppa allt fritt eftersom jag minsann inte känner rädsla, oro eller inte varit själv i vissa situationer ?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Nej det var tydligen så låga tak att även yngre barn kan klättra utifrån och fortsätta vidare upp. Den olåsta förre är väl något annat miljöproblem med skolan.

Jag har rätt. Om en idiot ritar fram skolbyggnader, bör människor med hjärnor inse att de behöver åtgärda de faror idiotbygget innebär för barnen.

En skolgård ska inte automatiskt bli farlig för att skolans verksamhet är stängd lika lite som att ett annat område där barn vistas ska innebära fara för dem.

Den enda patetiska här är du.

Givetvis ska inte skolbyggnader vara farliga. Och till skillnad från dig fattar jag att vi har olika skyddsåtgärder i samhället för att förebygga vilket innebär att förskolor och skolor omfattas av sådana krav.

Vi har olika skyddsåtgärder i vårat samhälle till absurdum, hon kunde blivit påkörd på vägen till skolan också! Hur vill du förhindra det scenarit? Det är första gången det händer så det är inget återkommande bekymmer direkt, skolan har funnits där i många år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Kommunen och utbildningschefenFredrik Aksell bär ju ett fruktansvärt ansvar för att olyckan har hänt. De har varit fullt medvetna om risken men inte tyckt det värt att säkra upp. Aksell avfärdar ju i TV 4 fortfarande ytterligare åtgärder. De bör ställas till ansvar och straffas på samma sätt som personalen som lät en 5åring drunkna häromåret.
Ansvar är annorlunda än ’orsaka’. Kommun och utbildningschef har ansvar här!

Föräldrar som ansvarar för att ha koll på sina barn och att lära den vilka saker som kan vars farliga att göra. Vem låter en 10-åring vara ute på byn vid den tiden? Det finns ju tak överallt att klättra upp på. Man kan inte skydda alla från allt.
Citera
2023-05-22, 22:42
Medlem
Citat:
vad gör en 10-åring ute kl 20:00 på kvällen?? så sent fick inte jag vara ute

Så det är sol, 20 grader ute, en vacker kväll helt enkelt och inga barn får lämna lägenheten/huset?
Dom är ändå 10 år gamla, klart dom är ute o cyklar med sina kompisar o hittar på dumheter, så som alla barn gör.

Spelar det ens någon roll vilken tid det var? Olyckan kunde säkerligen likväl hänt kl 18. Om det nu är vanligt att ungarna springer på taket, lär dom göra det hela tiden. Hur ofta patrullerar du runt skolorna i din kommun under helgerna? Hur många gånger har dom inte fått tillsägelser att gå ned, men hoppar upp igen när den vuxna lämnat området?
Citera
2023-05-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skolgårdarna är till för att användas på skoltid. Inte utanför.

Och där har du fel. Det är inte en åsikt jag har, utan det är allmän konsensus att man får vara på en skolgård utanför skoltid. Men vi kommer inte längre i den diskussionen.
Citera
2023-05-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Och där har du fel. Det är inte en åsikt jag har, utan det är allmän konsensus att man får vara på en skolgård utanför skoltid. Men vi kommer inte längre i den diskussionen.
Men, ska inte vara skolans ansvar att ungarna är där utanför sin skoltid? Det här hade kunnat skett på vilket hus som helst, oavsett är det tragiskt! Madicken hade tur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in