2023-05-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Nu vet jag inte hur det ser ut där det inträffade men e det uteslutet så att hon inte blev knuffad ?

Där var några rykten om det i början av tråden, men inget bekräftat. Hon var säkert inte på taket själv och det skulle vara oerhört sorgligt om hon blivit knuffad, men går så klart inte att utesluta.
Citera
2023-05-22, 22:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar

Barns hjärnor är inte färdigutvecklade så ja, det är samhällets ansvar att se till så att barns miljöer inte är farliga och kan innebära olyckor.

Faktum är att samhället har en mängd riktlinjer, regler etc som innebär att vi ständigt skyddas från onödiga risker.

https://www.skolverket.se/skolutveckling/sakerhet-och-krisberedskap-i-skola-och-forskola/systematiskt-sakerhetsarbete-i-skola-och-forskola

Det är helt enkelt kommunen som ska se till så en skolverksamhet inte utgör en farlig miljö för barn att vistas i anslutning till.

Som om vi inte har tillräckligt med skydd i det här landet, det personliga ansvaret och föräldrarnas ansvar var är det någon stans! Att påstå att det är samhällets ansvar i största möjlighet förhindra att människor komma till skada eller dör är absurdum, människor har någon naiv föreställning att samhället ska fixa allting. Människor kanske skulle ta ansvar för sina egna gärningar istället för att skylla på andra. Men tragiska e det oavsett mina tankar går till nära o kära. 💐🕊
Citera
2023-05-22, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mangofie
Ett annat barn har av misstag och på grund av brist på konsekvenstänk puttat henne och flickan har sorgligt nog fallit ner. En som jobbar inom räddningstjänsten har sagt detta

Misstag! Att knuffa någon e en medveten gärning, jag vill veta nationellateten på det andra barnet någon som vet det.
Citera
2023-05-22, 22:17
Medlem
Citat:
Som om vi inte har tillräckligt med skydd i det här landet, det personliga ansvaret och föräldrarnas ansvar var är det någon stans! Att påstå att det är samhällets ansvar i största möjlighet förhindra att människor komma till skada eller dör är absurdum, människor har någon naiv föreställning att samhället ska fixa allting. Människor kanske skulle ta ansvar för sina egna gärningar istället för att skylla på andra. Men tragiska e det oavsett mina tankar går till nära o kära. 💐🕊
Nej det är samhällets sak och skolans skyldighet att se över olika faror inom skolans verksamhet och skolområdet.

En 10 åring är inte utvecklad för att "ta ansvar för sina egna gärningar".

Skolan är en arbetsplats och arbetsplatser ska vara säkra. Det är inte som om byggställningar lämnas öppna för allmänheten när byggare går hem efter arbetsdagens slut. Och det kan ni jämföra med istället. Om vi skulle ha byggställningar utan skyddsförordningar.

Ena kommentaren efter den andra är bara dum och tanklös i den här tråden. Kan vi då verkligen kräva mer av småbarn?

Skulle ni själva vilja ha era barn på en skola där småbarn kan klättra upp från marknivå och sedan vidare utan att skyddsåtgärder tagits?

Finns inte på kartan att jag skulle låta en unge skrivas in på en sådan lam, byggnadsarkitektur som man sedan ignorerar riskerna kring. Man få väl för tusan bygga om, om man byggt "fel". Det är inte barnen utan de som tagit fram skolan som borde använt huvudet.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-05-22 kl. 22:24.
Citera
2023-05-22, 22:18
Avslutad
vad gör en 10-åring ute kl 20:00 på kvällen?? så sent fick inte jag vara ute
Citera
2023-05-22, 22:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Lägg ner. Så vi ska förbjuda alla barn att leka på skolgårdar för att det finns en skolgård i Svedala där det finns en byggnad som man olovligen kan klättra upp på? Du vet att barn har dött på lekplatser också, ska vi förbjuda alla lekplatser? Vad sägs om att man förbjuder folk att klättra på tak istället, eller vänta.. det kanske redan är förbjudet...

Skolgårdarna är till för att användas på skoltid. Inte utanför.
Citera
2023-05-22, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Fast - hur ? kommer dessa upp på taket då ???
Äldre barn tidigare skriver du - har de någon typ av gömställe där uppe på taket eller - eller hur leker de och springer omkring där uppe på taket ................................. kl 20 på kvällen ???? ............. på en Söndag..

undrar samma sak...kl 20:00 en söndag?!?!?! jag fick då inte vara ute så sent när jag var 20 när det var skola dagen efter
Citera
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nej. En olåst dörr som gör att barnen kan ta sig upp på taket innebär att korrekta skyddsåtgärder aldrig tagits. Skolan är en arbetsplats där arbetsmiljön ska vara säker.

Det finns lagar och förordningar inför sådant som säkerhet inom skolans verksamheter.

Hur vet du att de kom in genom en olåst dörr? Hur vet du att de inte tagit sig upp på taket på annat sätt? Om ungen istället hade ramlat ner från ett träd eller fått en gunga i huvudet, hade det också varit skolans fel? Dessutom hade de inget på skolan att göra utanför skoltid.
Citera
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Nej det är samhällets sak och skolans skyldighet att se över olika faror inom skolans verksamhet och skolområdet.

En 10 åring är inte utvecklad för att "ta ansvar för sina egna gärningar".

Skolan är en arbetsplats och arbetsplatser ska vara säkra. Det är inte som om byggställningar lämnas öppna för allmänheten när byggare går hem efter arbetsdagens slut. Och det kan ni jämföra med istället. Om vi skulle ha byggställningar utan skyddsförordningar.

Ena kommentaren efter den andra är bara dum och tanklös i den här tråden. Kan vi då verkligen kräva mer av småbarn?
Lägg ner du är patetisk. Man kan ramla i trappen och slå ihjälsig. Denna trygg/säkerhets manin är sjuklig.
Citera
2023-05-22, 22:26
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Misstag! Att knuffa någon e en medveten gärning, jag vill veta nationellateten på det andra barnet någon som vet det.
Om du snubblar kan du råka knuffa. Herregud!
Citera
2023-05-22, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag skyller detta på barnens föräldrar. Så går det när man curlar barn och låter de göra vad som helst, även klättra på tak!

jag undrar mer över tiden..ute 20:00 en söndagkväll...hmm..
Citera
2023-05-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur vet du att de kom in genom en olåst dörr? Hur vet du att de inte tagit sig upp på taket på annat sätt? Om ungen istället hade ramlat ner från ett träd eller fått en gunga i huvudet, hade det också varit skolans fel? Dessutom hade de inget på skolan att göra utanför skoltid.
Nej det var tydligen så låga tak att även yngre barn kan klättra utifrån och fortsätta vidare upp. Den olåsta förre är väl något annat miljöproblem med skolan.

Jag har rätt. Om en idiot ritar fram skolbyggnader, bör människor med hjärnor inse att de behöver åtgärda de faror idiotbygget innebär för barnen.

En skolgård ska inte automatiskt bli farlig för att skolans verksamhet är stängd lika lite som att ett annat område där barn vistas ska innebära fara för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Lägg ner du är patetisk. Man kan ramla i trappen och slå ihjälsig. Denna trygg/säkerhets manin är sjuklig.
Den enda patetiska här är du.

Givetvis ska inte skolbyggnader vara farliga. Och till skillnad från dig fattar jag att vi har olika skyddsåtgärder i samhället för att förebygga vilket innebär att förskolor och skolor omfattas av sådana krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in