2023-05-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nja, de använder ordet "fullständig" på ett något olyckligt vis. Observera att de skriver att utredningen skall vara fullständig att det inte finns anledning att anta att ytterligare undersökning skulle ändra bedömningen.

I detta fallet menar då rätten att utredningen är så fullständig. Du har redogjort för ytterligare detaljer som kunde ha framkommit om ytterligare utredning gjorts, och frågan är då om rättens bedömning hade blivit annorlunda om dessa detaljer framkommit. Jag måste säga att jag tror inte att tingsrättens bedömning hade blivit annorlunda om fler detaljer kring stegserierna framkommit.
Däremot tror jag att rättens bedömning hade kunnat bli annorlunda om fler detaljer kring tidslinjen hade framkommit, men det har inte med utredningstekniska skäl att göra, utan med bevispresentation i domstolen.

Jag tror inte att de två första hade påverkat rättens bedömning, däremot så kunde en analys av grannens mobil haft en avgörande inverkan, så där har utredarna helt klart missat en viktig del i utredningen.

Ja, detta vittne var mycket väl dresserat av åklagaren, det är helt klart.

Ja, här har man helt klart missat en hel del detaljer som kunde ha plockats fram. Frågan är om de detaljerna hade ändra bedömningen. Men om man inte vet det, då är det en miss att inte ha plockat fram dem.

Det är intressant också det där med stegserierna. Eftersom det bara finns två stegserier, så har Maja alltså inte gått någonstans, stannat och sedan gått tillbaka igen en kort stund senare.

Man kan då undra om det är mer troligt att Maja satt med Johanna och Tove i köket fram till 0219, varpå Maja går och lägger sig, stegserien vid 0219. Sedan kommer nästa stegserie 0243 när Johanna kommer och väcker Maja och säger att hon skall åka till donken och köpa burgare.

M hade en liten cross-body väska med sig till Nöjet. Ett annat scenario kan vara att mobilen låg kvar i väskan i hallen när de kom till lägenheten. Efter knappt 30 minuter går M på toa och passar då på att ta med sig mobilen tillbaka till vardagsrummet.
Citera
2023-05-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, helt fel av mig då, men jag är ju analfabet inom området.

Men om jag förstått dig rätt, har de ändå inte riktigt adekvat utbildning för att veta vad och hur, och oerfarna inom polisen?

De kan ju ha drillats dag och natt hos polisen och vara väldigt kompetenta men den kompetensen lyser inte riktigt igenom i protokollen. Särskilt inte när de ”skriver ut” sin okunskap svart på vitt.

Verkliga bekymret är å andra sidan åklagaren som inte har kunskap om vilka utredningsåtgärder som kan/ska göras.
Citera
2023-05-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En anledning till advokatbytet var ju missnöjet kring tidslinjen och sen får man ju hoppas att advokaten iaf gör sin läxa och läser in sig på det tekniska även om det till slut bedöms som för riskfyllt som angreppspunkt i försvaret av MH.
Kan baktända som jag och många andra påpekat.

Ja jag måste ju tro att det är anhöriga som har koll på att denna advokat är vass. Vad menar du med baktända? Vad kan liksom baktända om hon nu sovit ?
Citera
2023-05-22, 22:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I teorin skulle stegen från Ms mobil kunna komma fram en annan användare om en snurrig/trött IT-utredare blandat ihop data. Och skrivit upp fel info i sitt dokument. Därför blir ju validering av stegen från hälsoppen viktigt. Slarvigt!

Rent teoretiskt kan stegen komma av att Maja rört sig i sömnen med mobilen i fickan.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-22 kl. 22:34.
Citera
2023-05-22, 22:30
Medlem
Citat:
De kan ju ha drillats dag och natt hos polisen och vara väldigt kompetenta men den kompetensen lyser inte riktigt igenom i protokollen. Särskilt inte när de ”skriver ut” sin okunskap svart på vitt.

Verkliga bekymret är å andra sidan åklagaren som inte har kunskap om vilka utredningsåtgärder som kan/ska göras.

Fast å andra sidan så väcker ju åklagaren åtal när han har så mycket så det anses kunna ge en fällande dom vilket det också gjorde.
Citera
2023-05-22, 22:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Om jag fattat det rätt så är det när man tror på det mest osannolika som folk vinner på betting och V75 och allt vad det heter.

Sannolikheten för att det här mordet ska ske har varit extremt låg. Då kan det ha ”osannolika” inslag.

Du verkar intresserad av det sannolika så bekanta dig med begrepp som händelsekonvergenssatsen, stokastiska variabler, måttintegraler, Borelmängder, komplementhändelser, osv så kan vi ta upp tråden om det i nån annan tråd nån gång om nåt år.

Till skillnad från dig har jag hittat teknisk bevisning som faktiskt kan styrka MH:s medverkan men det verkar du ha missat då menar jag försöker reducera hennes skuld.

Du har kommit långt i din analys men jag har kommit längre i min bedömning.

Enligt rättsläkaren så var det mer sannolikt att märkena på Toves armbågar kommit av att Johanna suttit på dem än att Maja hållit fast dem.

Tänka sig.
Citera
2023-05-22, 22:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Fast å andra sidan så väcker ju åklagaren åtal när han har så mycket så det anses kunna ge en fällande dom vilket det också gjorde.

Det återstår att se vad hovrätten har att säga om den saken.
Friar de Maja så var det precis vad åklagaren INTE gjorde.
Citera
2023-05-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det återstår att se vad hovrätten har att säga om den saken.
Friar de Maja så var det precis vad åklagaren INTE gjorde.

Och om HR fastställer domen, kommer den vara fel ändå enligt dig? Oavsett vad det står så lär det ju hittas saker här på fb som rätten är för inkompetenta att se.
Citera
Avslutad
Citat:
Om jag fattat det rätt så är det när man tror på det mest osannolika som folk vinner på betting och V75 och allt vad det heter.

Sannolikheten för att det här mordet ska ske har varit extremt låg. Då kan det ha ”osannolika” inslag.

Du verkar intresserad av det sannolika så bekanta dig med begrepp som händelsekonvergenssatsen, stokastiska variabler, måttintegraler, Borelmängder, komplementhändelser, osv så kan vi ta upp tråden om det i nån annan tråd nån gång om nåt år.

Till skillnad från dig har jag hittat teknisk bevisning som faktiskt kan styrka MH:s medverkan men det verkar du ha missat då menar jag försöker reducera hennes skuld.

Du har kommit långt i din analys men jag har kommit längre i min bedömning.
Man vinner stort när man tror på det osannolika, och det osannolika inträffar. Men man vinner ofta när man tror på det sannolika.

Jag tror inte på att komplicera saker i onödan. Det räcker med att tillämpa lite logik och söka de enkla svaren. När man börjar bli tvungen att söka svåra, komplicerade svar då ska man backa.

Jag väntar på hovrätten och orkar inte läsa varenda inlägg. Men berätta vad du har hittat, eller ge en hänvisning till ett inlägg.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M hade en liten cross-body väska med sig till Nöjet. Ett annat scenario kan vara att mobilen låg kvar i väskan i hallen när de kom till lägenheten. Efter knappt 30 minuter går M på toa och passar då på att ta med sig mobilen tillbaka till vardagsrummet.

Så kan det mycket väl vara.
Det kan vara på många olika vis. Det är just därför som rörelseregistreringen i telefonen inte på långa vägar är något bevis för att Maja deltagit i mordet på Tove.
Citera
2023-05-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, prova att sitta grensle på någons diafragma med knäna över armbågslederna. Armarna rakt ut med handflator uppåt.

Gå sedan till A 153 och studera J:s skiss med M:s position, prova sedan huruvida M:s handpåläggning är genomförbar eller ej.

Beakta badrummets storlek; 2,10 kortsida, 2,55 långsida.

Ordet "medveten" är ett återkommande ord, närmast ett mantra. Man kan vara medveten men omtöcknad, illamående och ha förfärligt ont. Man kan vara medveten men chockad och känna stark rädsla/ångest i stunden.

Att resonera i termer av svart-vitt är brist på nyansering av ett komplext förlopp.

Jag har sagt det innan men upprepar mig. Jag har personligen följt 300 + strypmord och utav dom fanns inte ett enda fall där förövaren lyckades strypa ett medvetet offer framifrån med båda sina händer utan att offret åsamkat en enda skråma på gm. Det finns givetvis tusentals strypmord där förövaren inte fått skador. Men då har strypningen inte gått till såsom rättsläkaren beskrivit det i detta fall. Alltså manuell strypning framifrån med två händer.

Jag har följ mma under en period för några år sedan och har aldrig bevittnat att en person lyckats sitta på motståndaren och samtidigt låsa båda armar längre än ett par sekunder. I många fall har dessutom den liggande personen precis innan blivit knockad.

För några dagar sedan bad jag två kampsportare demonstrera scenariet där en instruktör satte sig på en elevs bröstkort och låste fast personens armar längst kroppens sida. Det tog 3-4 sek innan båda armarna var fria.

Jag och flera andra har efterfrågat liknande fall där förövaren inte blivit skadad. Jag har även frågat efter mma klipp där någon lyckats låsa motståndarens armar på det sätt som en del tror är möjlogt. Ingen har kunnat presentera något, trots att tråden har 24 miljoner visningar och 74 tusen svar.

Ska man trots detta försöka få ur M ur ekvationen så måste man få T medvetslös. Bevisen säger att hon inte varit medvetslös någon längre stund (förmodligen inte alls). Kampen pågick 3-4 min enligt grannens vittnesmål. Slag/sparkljuden i väggen talar också för att T kämpade med det hon kunde, (sparkade i väggen).
Citera
2023-05-22, 22:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Och om HR fastställer domen, kommer den vara fel ändå enligt dig? Oavsett vad det står så lär det ju hittas saker här på fb som rätten är för inkompetenta att se.

Det är svårt att veta utan att ha läst domen, men med den information vi har idag har jag mycket svårt att se att hovrätten skulle kunna fälla Maja för mord utan att begå inkompetenta misstag, precis så som tingsrätten gjorde och som tingsrättens domare indirekt medgav när han intervjuades av Sveriges Radio.

Den stora frågan är väl snarare om du någonsin kommer att kunna medge att det faktiskt kan vara så att Maja är oskyldig till mord, oavsett hur någon domstol dömer henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in