2023-05-22, 21:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har hon fipplat med mobilen likt hon gör hemma sen så ska det finnas mer data ja om hon varit minsta aktiv med mobilen i lgh hos JJ.

Ja visst, så är det. Men eftersom det inte finns någon som helst sådan information, så blir min slutsats att det inte heller finns någon sådan data i telefonen. Telefonen har alltså varit stilla och oanvänd blir min slutsats.

Om det är något som jag tänker att utredarna och åklagarna lagt fokus på, så är det att få fram information om Majas förehavanden under natten. Och jag undrar om det är så att den där extra informationen som du nämner som finns i telefonen kring stegserierna, helt enkelt bara visar att telefonens rörelse vid dessa två tidpunkter var så kort att det var mindre än en minut och inget mer. Och att man därför valt att inte presentera mer information. Hade Maja varit delaktig i den "kamp" som några vill göra gällande har utspelat sig inne på toaletten, så hade telefonen visat rörelser under en längre tidsrymd tänker jag.
Citera
2023-05-22, 21:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror inte heller på J s beskrivning av vad som hände i badrummet. Men obduktionsrapporten med alla beskrivna skador samt grannens vittnesmål om dunsar i golvet och slagljud i väggen flera minuter senare talar starkt för att det var 2 gm. Och givetvis att varken J eller M har någon som helst skada på sig. Att grannen dessutom hör fotsteg från 2 personen precis innan dörren öppnas första gången talar också sitt tydliga språk. Att Majas telefon räknar steg i samband med detta borde även få tvivlarna att omvärdera sin förnekelse att M var med i badrummet.

Enligt mig finns det inte en enda sak som pekar mot att M skulle vara oskyldig. Trots att varje bevis/indicium som pekar mot henne har monterats ner i små beståndsdelar och analyserats, så har det inte väckt några tvivel om hennes skuld. Det har förts fram helt orimliga förslag såsom att J flyttat kroppen ut från lägenheten till det gemensamma förrådet eller att slag/sparkljuden grannen hör skulle komma från dödskramper. Det är så långsökt så inte ens försvarsadvokaten tog upp det i rätten.

Däremot har det tagits upp ännu fler indicier här på fb (som inte tagits upp i rätten) som visar på orimligheten till att hon inte bär skuld i mordet.
M blev tvungen att medge att hon var uppe och spatserade när J skulle iväg. Att hon sedan rörde ihop det med ursprungshistorian och placerade sig på toa visar tydligt att hon är usel på att hastigt komma på en vettigt svar/lögn.

I vilken omfattning T blev misshandlad före strypningen och på vilket sätt, vet vi inte. Vi vet bara vad J vill att vi ska tro.
Citera
2023-05-22, 21:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Precis! Det är ett jäkla tjat att inga fysiska bevis binder M, och att man inte kan tro på nåt J säger. Då kan man ju inte tro på hennes erkännande heller.

Så nu är ditt argument att om det är sant att Johanna tagit stryptag på Tove så måste allt Johanna säger vara sant?

Jag antar att du tror att det är sant att Johanna strypt Tove och att Johanna talar sanning när hon säger att hon tagit stryptag på Tove. Därför tror du alltså också att Johanna talar sanning när hon säger att hon bara höll i tio sekunder? Eller kan det vara så att du tror att en del av det Johanna säger är sant, och en del av det hon säger är lögn?

Min uppfattning är att det är klarlagt att Johanna talar sanning i vissa delar och att hon ljuger i vissa delar. Men i din värld är det visst bara svart eller vitt. Antingen är allt Johanna säger sant, eller så är allt hon säger lögn. Tror du verkligen på det?
Citera
2023-05-22, 21:46
Avslutad
Citat:
Jag har ingen aning om hon blev medvetandepåverkad eller ej. Och det har inte rätten heller.

Jag har flera ggr i inlägg skrivit att tidsstämpeln bör vara rätt då jag vet hur polisens program redovisar detta. Men grejen/kritiken är att polisen inte redovisar stegen från det programmet utan från lisom sitt eget Word-program. Fattar du skillnaden?
I rättens helhetsbedömning av händelseförloppet och därmed vars och ens skuld så är vad som hände i badrummet den mest centrala delen. Rätten bildar sig helt säkert en uppfattning om det. Tillsammans med andra pusselbitar bildar det en indiciekedja.

Du har ju sagt att steg kan registreras genom att man skakar telefonen. Så även om polisen lägger fram mer IT-spår så vet vi inte vad som är vad. Eller hur?
Citera
2023-05-22, 21:53
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om hon blev medvetandepåverkad eller ej. Och det har inte rätten heller.

Jag har flera ggr i inlägg skrivit att tidsstämpeln bör vara rätt då jag vet hur polisens program redovisar detta. Men grejen/kritiken är att polisen inte redovisar stegen från det programmet utan från lisom sitt eget Word-program. Fattar du skillnaden?

I teorin skulle stegen från Ms mobil kunna komma fram en annan användare om en snurrig/trött IT-utredare blandat ihop data. Och skrivit upp fel info i sitt dokument. Därför blir ju validering av stegen från hälsoppen viktigt. Slarvigt!
Citera
2023-05-22, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Suck!!
Ja jag har läst domen. Det jag menar är att det rör sig om en hel kedja av indicier som vägs samman. Allt gicks igenom i rättegången, även om inte allt är med i domen. Det är inte alltid man kan bevisa exakt vem som gjort vad. Stegräknaren är en liten del. Att Js erkännande ens tas med i domen är för att det överensstämmer med grannens vittnesmål och därför fästs det tilltro till det. Rätten bedömer inte heller att det är möjligt att sova sig igenom ett mord samt dörrklockan som ringer. Dom bedömer inte att det finns tid för J att flytta runt ett lik. Dom bedömer heller inte M så alkoholpåverkad då hon är i stånd att hjälpa till att förflytta ett lik. Jag vet hur gärna du vill ha henne fri men det börjar bli förbannat tjatigt!

Nu är det inte du som ska sucka, eftersom du hänvisar till domen, när du räknar upp indicier som du menar är det som är det som leder till domslutet. Saker/indicier som man inte alls räknat upp som bevisning.

Suck på dig själv. Typiskt härskarteknik att när man själv har fel anklaga den andra.

Kedjan som du beskriver tar inte upp något av det som du skrev och som jag frågade om. Det är viktigt när vi pratar om hur och varför man dömt att hålla sig till det som verkligen står i domen, och inte själv fylla på med egna påhitt.

Om vi tar rubrikerna och något lite av vad som står under några av dom:

"Ska Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman dömas för att de gemensamt och
i samförstånd mördat Tove Tönnies?
"

"Vad dog Tove av?"

Här tar man upp rättsläkarens bedömning, strypning och de skador Tove hade. Att det saknades DNA under Toves naglar och så: "Vanligt är också att man brukar se någon avvärjningsskada. ", vilket jag tidigare missat. Som jag ser det är detta helt ryckt ur det sammanhang rättläkaren tog upp det. Hon har inte uttryckt det enskilt på detta sätt. Ett eget inlägg kan behövas för det.

"Förekomst av rikliga mängder inandat magsäcksinnehåll i luftrörsträdet och lungorna"

"Vad är bevisat om händelseförloppet i lägenheten?"

Här tar man upp konflikten och att det var en slump att man träffades på Nöjet 15 okt. Lite om hur de druckit och bråket, att Tove skrivit att Johanna slagit henne ochJohanna påstått att tove slagit henne.
Sedan tar man upp att de gått hem till Johanna och att de är hemma 01:50...

Så inget om att Maja lurade med hem Tove och att hon gjorde det trots att hon visste att Johanna hade gjort mordbränningen. Inget heller om att Maja visste om Johannas hat, som du tog upp...

Du får fortsätta att läsa och begrunda hur man avgjort att de var två, att Maja var med och hur den sammantagna bedömningen är gjord. Inte på det du tar upp som jag läser.

Frågan är då vad de ytterligare fem till tio slag som Lahanj Kornasan hörde utanför
lägenheten var för något?

Kan det ha gått till på något annat sätt?

Tingsrätten slutliga ställningstagande.

Vilket uppsåt har Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman haft och hur ska gärningen
rubriceras?
Citera
2023-05-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Återigen bortser du från det mest sannolika och väljer att tro på det mindre sannolika.

När det gäller att reducera Majas inblandning och skuld så blir det ofta så har jag märkt. Folk får ta till osannolika förklaringar och ologiska händelseförlopp för att få ihop Majas uppgifter. Det är ju aldrig ett bra tecken.

Om jag fattat det rätt så är det när man tror på det mest osannolika som folk vinner på betting och V75 och allt vad det heter.

Sannolikheten för att det här mordet ska ske har varit extremt låg. Då kan det ha ”osannolika” inslag.

Du verkar intresserad av det sannolika så bekanta dig med begrepp som händelsekonvergenssatsen, stokastiska variabler, måttintegraler, Borelmängder, komplementhändelser, osv så kan vi ta upp tråden om det i nån annan tråd nån gång om nåt år.

Till skillnad från dig har jag hittat teknisk bevisning som faktiskt kan styrka MH:s medverkan men det verkar du ha missat då menar jag försöker reducera hennes skuld.

Du har kommit långt i din analys men jag har kommit längre i min bedömning.
Citera
2023-05-22, 22:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Grejen är ju att de inte är ”nyutexaminerade”. De flesta IT-forensiker tas direkt från ”gatan”. I det här fallet har de jobbat som nätverkstekniker/ingenjör och IT-säkerhetstekniker.

Saxat från första bästa sajt på nätet?

”Nätverkstekniker arbetar med installation, drift och underhåll av nätverksrelaterade produkter och tjänster. Det är vanligt att nätverksteknikerna arbetar för konsultbolag och du har då löpande dialog med dina kunder. Några exempel på större projekt kan vara att flytta servermiljöer till molnteknik eller uppgradering av brandväggar för att nätverket ska vara så säkert som möjligt.

Du har kunskap om nätverksutrustning som switchar, routrar och access-punkter, brandväggsutrustning, lastbalansering, routingprotokoll och VPN-teknik. Som nätverkstekniker arbetar du även med felsökning i både nätverket och i loggar.”

”Som IT-säkerhetstekniker jobbar du med att skydda företag, myndigheter och organisationers nätverk, information, system och utrustning för att minska riskerna för intrång och attacker. Viktiga arbetsuppgifter för en IT-säkerhetstekniker är att upprätta rutiner för att underhålla skyddet mot obehörigt intrång och minimera riskerna genom att utföra olika riskanalyser.”

Det finns högskoleutbildning men den fyller inte behovet som finns.

Ok, helt fel av mig då, men jag är ju analfabet inom området.

Men om jag förstått dig rätt, har de ändå inte riktigt adekvat utbildning för att veta vad och hur, och oerfarna inom polisen?
Citera
2023-05-22, 22:02
Medlem
Citat:
Fast det är väl just det en försvarare är till för ? Kolla igenom allt och hitta de hål där man kan skapa rimligt tvivel. Dock krävs det ju att det inte gör mer skada än nytta annars borde väl prio vara att ta in en expert där. Clea har ju tagit in en expert för att försöka skapa rimligt tvivel där hon kan.

En anledning till advokatbytet var ju missnöjet kring tidslinjen och sen får man ju hoppas att advokaten iaf gör sin läxa och läser in sig på det tekniska även om det till slut bedöms som för riskfyllt som angreppspunkt i försvaret av MH.
Kan baktända som jag och många andra påpekat.
Citera
2023-05-22, 22:06
Medlem
Citat:
En anledning till advokatbytet var ju missnöjet kring tidslinjen och sen får man ju hoppas att advokaten iaf gör sin läxa och läser in sig på det tekniska även om det till slut bedöms som för riskfyllt som angreppspunkt i försvaret av MH.
Kan baktända som jag och många andra påpekat.

Ja alltså advokaten kommer ju vid överklagan försöka hitta de saker i domen som han kan anse skapa tvivel vid. Sen om det misstänkts att det gör mer skada än nytta i vissa delar så kommer han ju inte inrikta sig på det. Jag tror inte MH är oskyldig men alla har rätt till ett bra försvar och hennes försvarare var otroligt vek, så jag förstår att hon bytte.
Citera
2023-05-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I rättens helhetsbedömning av händelseförloppet och därmed vars och ens skuld så är vad som hände i badrummet den mest centrala delen. Rätten bildar sig helt säkert en uppfattning om det. Tillsammans med andra pusselbitar bildar det en indiciekedja.

Du har ju sagt att steg kan registreras genom att man skakar telefonen. Så även om polisen lägger fram mer IT-spår så vet vi inte vad som är vad. Eller hur?

Lägger de fram det som jag föreslår så vet man vad som är vad.

Jag har visat hur det ser ut på bytenivå i databasen i iPhonen. De har visat hur det ser ut på Microsoft Office nivå s a s.

Skaka din telefon lite hit och dit med viftningar så har du dina ”steg”.

Annan användardata är inte lika lätt att snacka bort. Så det du ser som sannolikt i det här fallet hade stärkts av en förnyad undersökning av mobilerna.
Citera
2023-05-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I teorin skulle stegen från Ms mobil kunna komma fram en annan användare om en snurrig/trött IT-utredare blandat ihop data. Och skrivit upp fel info i sitt dokument. Därför blir ju validering av stegen från hälsoppen viktigt. Slarvigt!

Drar man det till sin spets så ja så kan det vara då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in