Citat:
Ursprungligen postat av
Jesss1234
Suck!!
Ja jag har läst domen. Det jag menar är att det rör sig om en hel kedja av indicier som vägs samman. Allt gicks igenom i rättegången, även om inte allt är med i domen. Det är inte alltid man kan bevisa exakt vem som gjort vad. Stegräknaren är en liten del. Att Js erkännande ens tas med i domen är för att det överensstämmer med grannens vittnesmål och därför fästs det tilltro till det. Rätten bedömer inte heller att det är möjligt att sova sig igenom ett mord samt dörrklockan som ringer. Dom bedömer inte att det finns tid för J att flytta runt ett lik. Dom bedömer heller inte M så alkoholpåverkad då hon är i stånd att hjälpa till att förflytta ett lik. Jag vet hur gärna du vill ha henne fri men det börjar bli förbannat tjatigt!
Nu är det inte du som ska sucka, eftersom du hänvisar till domen, när du räknar upp indicier som du menar är det som är det som leder till domslutet. Saker/indicier som man inte alls räknat upp som bevisning.
Suck på dig själv. Typiskt härskarteknik att när man själv har fel anklaga den andra.
Kedjan som du beskriver tar inte upp något av det som du skrev och som jag frågade om. Det är viktigt när vi pratar om hur och varför man dömt att hålla sig till det som verkligen står i domen, och inte själv fylla på med egna påhitt.
Om vi tar rubrikerna och något lite av vad som står under några av dom:
"
Ska Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman dömas för att de gemensamt och
i samförstånd mördat Tove Tönnies?"
"
Vad dog Tove av?"
Här tar man upp rättsläkarens bedömning, strypning och de skador Tove hade. Att det saknades DNA under Toves naglar och så: "
Vanligt är också att man brukar se någon avvärjningsskada. ", vilket jag tidigare missat. Som jag ser det är detta helt ryckt ur det sammanhang rättläkaren tog upp det. Hon har inte uttryckt det enskilt på detta sätt. Ett eget inlägg kan behövas för det.
"
Förekomst av rikliga mängder inandat magsäcksinnehåll i luftrörsträdet och lungorna"
"
Vad är bevisat om händelseförloppet i lägenheten?"
Här tar man upp konflikten och att det var en slump att man träffades på Nöjet 15 okt. Lite om hur de druckit och bråket, att Tove skrivit att Johanna slagit henne ochJohanna påstått att tove slagit henne.
Sedan tar man upp att de gått hem till Johanna och att de är hemma 01:50...
Så inget om att Maja lurade med hem Tove och att hon gjorde det trots att hon visste att Johanna hade gjort mordbränningen. Inget heller om att Maja visste om Johannas hat, som du tog upp...
Du får fortsätta att läsa och begrunda hur man avgjort att de var två, att Maja var med och hur den sammantagna bedömningen är gjord. Inte på det du tar upp som jag läser.
Frågan är då vad de ytterligare fem till tio slag som Lahanj Kornasan hörde utanför
lägenheten var för något?
Kan det ha gått till på något annat sätt?
Tingsrätten slutliga ställningstagande.
Vilket uppsåt har Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman haft och hur ska gärningen
rubriceras?