2023-05-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
lägg sen till att enligt Johanna så tog Maja inte tag i Toves händer förens i andra vinkeln, Tove hade enligt Johanna ålat, sparkat, slagits för sitt liv utan att Maja gjort NÅGONTING.
Ta in det här: Först i andra vinkeln tar Maja hennes händer

Ändå tjafsar folk här att Maja MÅSTE varit delaktig pga det ej finns avvärjningsskador på Johanna.
Svara mig då HUR Johanna inte fick några avvärjningsskador från Tove i första fasen?

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och varför fick inte MH några avvärjningsskador när hon ”räddade” JJ från strypgreppet Tove ”tog” på JJ?

J s beskrivning av händelseförloppet vet vi är felaktigt på många punkter. Det står även i domen.

Maja höll fast Toves händer medans Johanna satt på T s bröstkorg/mage och ströp henne med båda sina händer. Varför skulle M eller J då ha några avvärjningsskador?

Det är precis det som behövs för att lyckas med att strypa en medveten människa utan att själv bli skadad. Att någon håller eller på annat sätt hindrar i offret att använda sina händer till att försvara sig.
Citera
2023-05-22, 20:57
Avslutad
Citat:
Hon är inte vek. Hon är en mördare. Och hur de beter sig när de ställs till ansvar kan ta sig väldigt många olika vägar.

En är att låta det framstå som att Tove tog stryptag på henne först. Vilket hon gjorde med sin berättelse. De ”motvärnskador” Tove fick de framgår av rättsläkarens utlåtande.

Att hon evtl skyller ifrån sig på MH kan ha med hennes iskyla, smarthet och dominans du beskriver.
Återigen bortser du från det mest sannolika och väljer att tro på det mindre sannolika.

När det gäller att reducera Majas inblandning och skuld så blir det ofta så har jag märkt. Folk får ta till osannolika förklaringar och ologiska händelseförlopp för att få ihop Majas uppgifter. Det är ju aldrig ett bra tecken.
Citera
2023-05-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför hittar du på saker om hur rätten resonerat?
Har du inte ens läst domen?

Rätten är mycket tydlig med att de anser att rörelseregistreringen i Majas telefon 0243 direkt knyter henne till mordet. Det var det enda sättet de kunde få "ihop" det hela, har domaren berättat i radiointervju efteråt. Utan den registreringen hade de inte kunnat placera Maja på toaletten vid tidpunkten för mordet, och därmed inte heller döma henne för mord.

Rätten är också mycket tydlig med att de anser att Maja inte visste om att Tove skulle mördas denna natt, utan att hon insåg det först när strypningen pågick. Därför har rätten inte lagt någon som helst vikt vid vad som skedde på Nöjet som du hittat på ovan, när de dömt Maja.

Från domen:
” Att
MH:s telefon precis vid den här tidpunkten registrerar aktivitet i appen Hälsa
(kl. 02:43.33) visar tydligt att MH varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då
haft sin telefon på sig. Ingen uppgift i målet har indikerat att Tove eller JJ skulle ha använt eller flyttat MH telefon. Dessutom synes MH
egen uppgift om att hon själv var uppe en gång tidigare vid kl. 02.19:39 stämma då hennes
telefon registrerade rörelseaktivitet även då (33 steg). Avstånden i lägenheten är små och
48 steg räcker väl för att förflytta sig från sängen till badrummet och sedan tillbaka. Om LK så tydligt hörde den jättehöga dunsen kan MH inte ha undgått att märka den även om hon i någon mån var berusad.”

Det ingen har talat om för rätten är att en stegserie upphör så snart man stannar upp, t.ex genom ett toabesök.

Här hade de varit bra med guidning krig stegen mer än den ”provgång” som nån på NOA gör.

Och på tal om mer noggtanna undersökningar/bevis skriver rätten på s. 47:

”För en fällande dom i brottmål krävs att det genom den utredning som har presenterats i målet
är ställt utom rimligt tvivel att den eller de tilltalade har begått den gärning som åklagaren
påstår. I det kravet ligger att utredningen ska vara så fullständig att det inte finns anledning att
anta att ytterligare undersökning skulle ändra bedömningen och att det inte finns några andra möjliga förklaringar till händelseförloppet. Om det finns någon kvarstående osäkerhet kring
den eller de tilltalades skuld är beviskravet inte uppfyllt. Utgångspunkten är att alla någorlunda rimliga förklaringar ska kunna uteslutas för att domen ska bli fällande. En alternativ förklaring
till det som åklagaren påstår måste dock framstå som praktiskt möjlig och det ska finnas
anledning att räkna med den i det aktuella fallet”

Utredningen ska alltså vara ”fullständig”.
Är den det om åklagaren med utredningen missat att visa hur dessa stegserier uppkommer?

Är den fullständig om man missat koordinater i tjejernas mobiler?

Är den fullständig om man inte tömt Toves moln?

Är den fullständig om man missat analys av grannens mobil och användardata, om så en okulär koll av hans Hälsa-app likt Sveriges Radio P4 Jönköping gjort?

På tal om grannens mobil. S. 56 i domen:

”Helt avgörande för tingsrättens fortsatta ställningstagande - när det gäller när olika delar av händelsen inträffade - är i stället de vittnesuppgifter som LK lämnat. Han har fritt
och i en följd, utan att bli särskilt tillfrågad, lämnat en mängd uppgifter som tingsrätten anser är mycket trovärdiga och tillförlitliga.”

Även här då hade rätten haft hjälp av en tidsstämpel i grannens mobil då han lögger ifrån sig den för att gå till pappan.

Sen så fortsätter det på s.58 om MH:s steg:

”Angående det som hände i lägenheten har MH sagt att hon själv gick och lade sig
direkt medan Tove och JJ satte sig i köket. Efter en stund gick MH upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både JJ och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i MH telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg.”

Här är utredningen inte fullständig då toabesöket omöjligt kan ha registrerat endast en stegserie. Så den uppgiften ”stämmer” inte alls ”väl” med analysen av MH:s mobil. Tvärtom.

Sen har rätten lite pejl helt plötsligt på hur appen funkar med stegräkning:

”Av utredning kring när sms:et mellan JJ och MH skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om MH då befann sig på toan med sin
telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43.
Eftersom MH svarat med en tumme upp på JJ sms måste
MH telefon varit påslagen.”

Helt riktigt måste MH:s mobil varit påslagen men den hade även registrerat användardata som kanske den notis som MH får från SMS:et, ”textinput” som är nör hon skriver i appen, ”backlit” som är när skärmen tänds eller släcks, ”device locked/unlocked” då mobilen låses upp/låses, ”inferred motion” när iPhonens rörelsesensorer aktiveras med tidsstämplar osv.

Sådan användardata saknas helt för att bevisa hur MH använt mobilen.
Citera
2023-05-22, 21:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det finns ju inte mer bevis om vad J är skyldigt till så varför är du så koncentrerad på bevisbördan när det gäller M?

Hade du läst mina inlägg bara idag så hade du vetat att det visst finns betydligt fler bevis emot Johanna än mot Maja.
Men oavsett vad jag skrivit bara idag så har du ändå varit med länge nog i diskussionen för att vara väl insatt i bevisläget, så det är rätt beklämmande att du skriver något sådant.

Självklart är det bevisningen mot Maja som är intressant här, eftersom den mot Johanna är mer än övertygande, medans den mot Maja är i det närmaste obefintlig.

Citat:
Eftersom vi vet att J ljuger en hel del och det har du också skrivit om så varför tror du på när J säger att hon tagit stryptag på T?

Nu skrev jag inte att jag tror på att Johanna tagit stryptag på T, utan jag skrev att hon har erkänt det.
Dock tror jag på det. Återigen rätt beklämmande att du inte fattar varför. Men som du säkert är väl medveten om så har rättsläkaren fastställt dödsorsaken till kvävning genom strypning. Jag tror, precis som åklagaren, tingsrätten och rätt många fler, att Johanna ströp Tove, och följaktligen tror jag på Johanna när hon säger att hon tog stryptag på Tove. Men jag tror också att hon ljuger när hon säger att hon släppte efter tio sekunder. Det tror jag eftersom rättsläkaren sa att det har tagit flera minuter och eftersom skadorna på Tove antyder att strypningen pågick mycket längre.
Kan inte låta bli att undra hur många gånger vi här i tråden måste upprepa sådana här självklarheter för dig och några till.

Citat:
Tänk OM det var M som ströp?
Det vet vi faktiskt inte

Du anser alltså att Johanna skulle ha friats från mord i tingsrätten, eftersom du menar att vi inte vet om hon ströp Johanna?

Jag delar inte din uppfattning. Jag anser att det är bevisat bortom rimligt tvivel att Johanna ströp Tove, och därmed menar jag att vi vet att det var så eftersom Johanna också har erkänt att hon tog stryptag på Tove.
Citera
2023-05-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jo men om hon inget har att dölja borde försvaret kunna vaska fram en expert som förklarar tider omgående. Hon har fått en ny försvarare som borde vilja kriga för att få henne frikänd. Kommer inget sådant fram så är det av en anledning.

Vet han ens att tiderna och användardatan behöver förklaras?
Citera
2023-05-22, 21:20
Medlem
Citat:
Det finns ju inte mer bevis om vad J är skyldigt till så varför är du så koncentrerad på bevisbördan när det gäller M?

Eftersom vi vet att J ljuger en hel del och det har du också skrivit om så varför tror du på när J säger att hon tagit stryptag på T?

Tänk OM det var M som ströp?
Det vet vi faktiskt inte

Precis! Det är ett jäkla tjat att inga fysiska bevis binder M, och att man inte kan tro på nåt J säger. Då kan man ju inte tro på hennes erkännande heller.
Citera
2023-05-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men detta har utredarna/åklagaren valt att inte lyfta fram, slutsatsen kan knappast bli annat än att användardatan i hennes mobil visar att den varit blick stilla och oanvänd förutom dessa två korta rörelseregistreringar vid 0219 och 0243. Hade det funnits något mer, då hade vi fått veta det. De försökte ju till och med ge sken av att Maja använt mobilen i över en timme efter att hon kom hem på morgonen, trots att det inte finns en enda aktivitet på telefonen under den timmen, enligt vad som framkommit. Det är också mycket detaljerad information kring hur Johannas mobil användes ute i skogen, att lampan tändes och släcktes 18 gånger och så vidare. Det finns också någon info om att en telefon ändrat visningsläge till landscape om jag inte minns fel. Så visst har de plockat fram detaljerad information ur mobilerna, när sådan funnits att tillgå.

Men i Majas telefon finns visst inget annat än dessa två rörelseregistreringar under den aktuella timmen.

Har hon fipplat med mobilen likt hon gör hemma sen så ska det finnas mer data ja om hon varit minsta aktiv med mobilen i lgh hos JJ.
Citera
2023-05-22, 21:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
J s beskrivning av händelseförloppet vet vi är felaktigt på många punkter. Det står även i domen.

Maja höll fast Toves händer medans Johanna satt på T s bröstkorg/mage och ströp henne med båda sina händer. Varför skulle M eller J då ha några avvärjningsskador?

Det är precis det som behövs för att lyckas med att strypa en medveten människa utan att själv bli skadad. Att någon håller eller på annat sätt hindrar i offret att använda sina händer till att försvara sig.
Nej, prova att sitta grensle på någons diafragma med knäna över armbågslederna. Armarna rakt ut med handflator uppåt.

Gå sedan till A 153 och studera J:s skiss med M:s position, prova sedan huruvida M:s handpåläggning är genomförbar eller ej.

Beakta badrummets storlek; 2,10 kortsida, 2,55 långsida.

Ordet "medveten" är ett återkommande ord, närmast ett mantra. Man kan vara medveten men omtöcknad, illamående och ha förfärligt ont. Man kan vara medveten men chockad och känna stark rädsla/ångest i stunden.

Att resonera i termer av svart-vitt är brist på nyansering av ett komplext förlopp.
Citera
2023-05-22, 21:26
Medlem
Citat:
Vet han ens att tiderna och användardatan behöver förklaras?

Fast det är väl just det en försvarare är till för ? Kolla igenom allt och hitta de hål där man kan skapa rimligt tvivel. Dock krävs det ju att det inte gör mer skada än nytta annars borde väl prio vara att ta in en expert där. Clea har ju tagit in en expert för att försöka skapa rimligt tvivel där hon kan.
Citera
2023-05-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag baserar inte min tro på vad som hänt på "lyckträffar". Jag baserar på det som är mest sannolikt. Mest sannolikt är att hon inte blev medvetandepåverkad med tanke på 1) de begränsade skadorna på huvudet 2) grannens uppgifter om ljud under flertalet minuter efter den höga dunsen 3) Johannas uppgifter om tumult och 4) i de flesta fall när folk faller baklänges blir de inte medvetandepåverkade även om fallet är våldsamt. Du bortser från allt detta och tänker att "Hm, ja en lyckträff kanske det var. Det verkar lika troligt som nåt annat".

Om det är så du resonerar då får du väl respektera att polisen också tänker att det räcker att ge en tidsuppgift vid rörelse. Det kan ju vara rätt. Polisenkan ju av ren tur redovisat den korrekta tidsuppgiften.

Jag har ingen aning om hon blev medvetandepåverkad eller ej. Och det har inte rätten heller.

Jag har flera ggr i inlägg skrivit att tidsstämpeln bör vara rätt då jag vet hur polisens program redovisar detta. Men grejen/kritiken är att polisen inte redovisar stegen från det programmet utan från lisom sitt eget Word-program. Fattar du skillnaden?
Citera
2023-05-22, 21:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Från domen:
” Att
MH:s telefon precis vid den här tidpunkten registrerar aktivitet i appen Hälsa
(kl. 02:43.33) visar tydligt att MH varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då
haft sin telefon på sig. Ingen uppgift i målet har indikerat att Tove eller JJ skulle ha använt eller flyttat MH telefon. Dessutom synes MH
egen uppgift om att hon själv var uppe en gång tidigare vid kl. 02.19:39 stämma då hennes
telefon registrerade rörelseaktivitet även då (33 steg). Avstånden i lägenheten är små och
48 steg räcker väl för att förflytta sig från sängen till badrummet och sedan tillbaka. Om LK så tydligt hörde den jättehöga dunsen kan MH inte ha undgått att märka den även om hon i någon mån var berusad.”

Det ingen har talat om för rätten är att en stegserie upphör så snart man stannar upp, t.ex genom ett toabesök.

Här hade de varit bra med guidning krig stegen mer än den ”provgång” som nån på NOA gör.

Och på tal om mer noggtanna undersökningar/bevis skriver rätten på s. 47:

”För en fällande dom i brottmål krävs att det genom den utredning som har presenterats i målet
är ställt utom rimligt tvivel att den eller de tilltalade har begått den gärning som åklagaren
påstår. I det kravet ligger att utredningen ska vara så fullständig att det inte finns anledning att
anta att ytterligare undersökning skulle ändra bedömningen och att det inte finns några andra möjliga förklaringar till händelseförloppet. Om det finns någon kvarstående osäkerhet kring
den eller de tilltalades skuld är beviskravet inte uppfyllt. Utgångspunkten är att alla någorlunda rimliga förklaringar ska kunna uteslutas för att domen ska bli fällande. En alternativ förklaring
till det som åklagaren påstår måste dock framstå som praktiskt möjlig och det ska finnas
anledning att räkna med den i det aktuella fallet”

Utredningen ska alltså vara ”fullständig”.
Är den det om åklagaren med utredningen missat att visa hur dessa stegserier uppkommer?

Nja, de använder ordet "fullständig" på ett något olyckligt vis. Observera att de skriver att utredningen skall vara fullständig att det inte finns anledning att anta att ytterligare undersökning skulle ändra bedömningen.

I detta fallet menar då rätten att utredningen är så fullständig. Du har redogjort för ytterligare detaljer som kunde ha framkommit om ytterligare utredning gjorts, och frågan är då om rättens bedömning hade blivit annorlunda om dessa detaljer framkommit. Jag måste säga att jag tror inte att tingsrättens bedömning hade blivit annorlunda om fler detaljer kring stegserierna framkommit.
Däremot tror jag att rättens bedömning hade kunnat bli annorlunda om fler detaljer kring tidslinjen hade framkommit, men det har inte med utredningstekniska skäl att göra, utan med bevispresentation i domstolen.

Citat:
Är den fullständig om man missat koordinater i tjejernas mobiler?

Är den fullständig om man inte tömt Toves moln?

Är den fullständig om man missat analys av grannens mobil och användardata, om så en okulär koll av hans Hälsa-app likt Sveriges Radio P4 Jönköping gjort?

Jag tror inte att de två första hade påverkat rättens bedömning, däremot så kunde en analys av grannens mobil haft en avgörande inverkan, så där har utredarna helt klart missat en viktig del i utredningen.

Citat:
På tal om grannens mobil. S. 56 i domen:

”Helt avgörande för tingsrättens fortsatta ställningstagande - när det gäller när olika delar av händelsen inträffade - är i stället de vittnesuppgifter som LK lämnat. Han har fritt
och i en följd, utan att bli särskilt tillfrågad, lämnat en mängd uppgifter som tingsrätten anser är mycket trovärdiga och tillförlitliga.”

Ja, detta vittne var mycket väl dresserat av åklagaren, det är helt klart.

Citat:
Även här då hade rätten haft hjälp av en tidsstämpel i grannens mobil då han lögger ifrån sig den för att gå till pappan.

Sen så fortsätter det på s.58 om MH:s steg:

”Angående det som hände i lägenheten har MH sagt att hon själv gick och lade sig
direkt medan Tove och JJ satte sig i köket. Efter en stund gick MH upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både JJ och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i MH telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg.”

Här är utredningen inte fullständig då toabesöket omöjligt kan ha registrerat endast en stegserie. Så den uppgiften ”stämmer” inte alls ”väl” med analysen av MH:s mobil. Tvärtom.

Sen har rätten lite pejl helt plötsligt på hur appen funkar med stegräkning:

”Av utredning kring när sms:et mellan JJ och MH skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om MH då befann sig på toan med sin
telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43.
Eftersom MH svarat med en tumme upp på JJ sms måste
MH telefon varit påslagen.”

Helt riktigt måste MH:s mobil varit påslagen men den hade även registrerat användardata som kanske den notis som MH får från SMS:et, ”textinput” som är nör hon skriver i appen, ”backlit” som är när skärmen tänds eller släcks, ”device locked/unlocked” då mobilen låses upp/låses, ”inferred motion” när iPhonens rörelsesensorer aktiveras med tidsstämplar osv.

Sådan användardata saknas helt för att bevisa hur MH använt mobilen.

Ja, här har man helt klart missat en hel del detaljer som kunde ha plockats fram. Frågan är om de detaljerna hade ändra bedömningen. Men om man inte vet det, då är det en miss att inte ha plockat fram dem.

Det är intressant också det där med stegserierna. Eftersom det bara finns två stegserier, så har Maja alltså inte gått någonstans, stannat och sedan gått tillbaka igen en kort stund senare.

Man kan då undra om det är mer troligt att Maja satt med Johanna och Tove i köket fram till 0219, varpå Maja går och lägger sig, stegserien vid 0219. Sedan kommer nästa stegserie 0243 när Johanna kommer och väcker Maja och säger att hon skall åka till donken och köpa burgare.
Citera
2023-05-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Var det inte risk att MH fick skador då hon tog bort Toves händer från JJ:s hals?

Och MH måste ha varit extremt snabb, kvicktänkt och välplacerad i badrummet för att hinna få bort händerna innan Tove hann skada JJ allvarligt? För ett stryptag tar man väl rätt så hårt antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in