2023-05-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Sannolikt hade utfallet blivit samma . De bedömer inte varje gärning för sig utan en helhet. De båda fick Tove till lägenheten. M visste om Js tidigare mordbränningsförsök och hat till T men valde ändå leta upp henne oavsett vad hennes avsikt var. Efteråt hjälptes de åt och teg tills de vart påkomna. En historia däremellan att sova sig igenom ett mord och att den andra gärningsmannen även har gjort allt själv utan skador och därefter konkat fram och tillbaka på Tove anses osannolikt. Stegräknaren är bara en liten del i en stor helhet. Js berättelse är också en liten del men får stöd av grannens berättelse därför tas den med större sanningshalt.

Ja det är ju svårt för grannen att avgöra vilka som sover i fastigheten. Lättare att berätta om dunsar.

Tror du åklagaren använder stegen som ett bevis på att MH är vaken?
Citera
2023-05-22, 19:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Sannolikt hade utfallet blivit samma . De bedömer inte varje gärning för sig utan en helhet. De båda fick Tove till lägenheten. M visste om Js tidigare mordbränningsförsök och hat till T men valde ändå leta upp henne oavsett vad hennes avsikt var. Efteråt hjälptes de åt och teg tills de vart påkomna. En historia däremellan att sova sig igenom ett mord och att den andra gärningsmannen även har gjort allt själv utan skador och därefter konkat fram och tillbaka på Tove anses osannolikt. Stegräknaren är bara en liten del i en stor helhet. Js berättelse är också en liten del men får stöd av grannens berättelse därför tas den med större sanningshalt.

Varför hittar du på saker om hur rätten resonerat?
Har du inte ens läst domen?

Rätten är mycket tydlig med att de anser att rörelseregistreringen i Majas telefon 0243 direkt knyter henne till mordet. Det var det enda sättet de kunde få "ihop" det hela, har domaren berättat i radiointervju efteråt. Utan den registreringen hade de inte kunnat placera Maja på toaletten vid tidpunkten för mordet, och därmed inte heller döma henne för mord.

Rätten är också mycket tydlig med att de anser att Maja inte visste om att Tove skulle mördas denna natt, utan att hon insåg det först när strypningen pågick. Därför har rätten inte lagt någon som helst vikt vid vad som skedde på Nöjet som du hittat på ovan, när de dömt Maja.
Citera
2023-05-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu är du mycket slarvigare i din argumentation än du anklagar polisen för att vara i fråga om IT-forensiska spår. Hur vet du att det inte var en ren lyckträff som killen fick in? Men om du är nöjd med att bygga din argumentation på ett fall - där du inte ens vet omständigheterna - då ska du ju inte kräva att polisen att redovisa alla dessa olika IT-spår som du kräver. Ett spår räcker. Nuff done.

Hur vet du att det inte var en ”ren lyckträff” JJ fick in när hon fällde Tove om inte DU samtidigt heller vet omständigheterna?

Vad gäller våldet drar du slutsatser mot bakgrund av sådant du, eller jag, inte vet.

Vad gäller IT i fallet så drar jag slutsatser mot bakgrund av sådant jag vet, men inte du.
Citera
2023-05-22, 19:42
Medlem
Citat:
Men OM det är så otroligt viktigt med dessa steg så är nog Ms försvarare medveten om det hela och då är det något vi skulle få se i HR. Om det inte finns med då så beror det snarare på att det gör mer skada än nytta!

Bara en validering av dem gör mer ”skada” så just det kommer vi inte få se.

Även annan användardata i hennes mobil bör styrka att hon är mer vaken än hon medger.
Citera
2023-05-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Även annan användardata i hennes mobil bör styrka att hon är mer vaken än hon medger.

Jo men om hon inget har att dölja borde försvaret kunna vaska fram en expert som förklarar tider omgående. Hon har fått en ny försvarare som borde vilja kriga för att få henne frikänd. Kommer inget sådant fram så är det av en anledning.
Citera
2023-05-22, 19:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Men detta har utredarna/åklagaren valt att inte lyfta fram, slutsatsen kan knappast bli annat än att användardatan i hennes mobil visar att den varit blick stilla och oanvänd förutom dessa två korta rörelseregistreringar vid 0219 och 0243. Hade det funnits något mer, då hade vi fått veta det. De försökte ju till och med ge sken av att Maja använt mobilen i över en timme efter att hon kom hem på morgonen, trots att det inte finns en enda aktivitet på telefonen under den timmen, enligt vad som framkommit. Det är också mycket detaljerad information kring hur Johannas mobil användes ute i skogen, att lampan tändes och släcktes 18 gånger och så vidare. Det finns också någon info om att en telefon ändrat visningsläge till landscape om jag inte minns fel. Så visst har de plockat fram detaljerad information ur mobilerna, när sådan funnits att tillgå.

Men i Majas telefon finns visst inget annat än dessa två rörelseregistreringar under den aktuella timmen.
Citera
2023-05-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
lägg sen till att enligt Johanna så tog Maja inte tag i Toves händer förens i andra vinkeln, Tove hade enligt Johanna ålat, sparkat, slagits för sitt liv utan att Maja gjort NÅGONTING.
Ta in det här: Först i andra vinkeln tar Maja hennes händer

Ändå tjafsar folk här att Maja MÅSTE varit delaktig pga det ej finns avvärjningsskador på Johanna.
Svara mig då HUR Johanna inte fick några avvärjningsskador från Tove i första fasen?

Och varför fick inte MH några avvärjningsskador när hon ”räddade” JJ från strypgreppet Tove ”tog” på JJ?
Citera
2023-05-22, 19:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jo men om hon inget har att dölja borde försvaret kunna vaska fram en expert som förklarar tider omgående. Hon har fått en ny försvarare som borde vilja kriga för att få henne frikänd. Kommer inget sådant fram så är det av en anledning.

Jahapp, så då var vi där igen. Är alla skyldiga i dina ögon tills de själva bevisat sig oskyldiga, eller är det bara Maja som avkrävs omvänd bevisskyldighet?

Om det finns något att dölja så kan väl åklagarens experter bara plocka fram det.
Kruxet här verkar mest vara att det är åklagaren som vill dölja sådant som visar att Maja är oskyldig. Bara en sådan sak som att de skippat rekonstruktion t.ex.
Citera
2023-05-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
- Hade Johanna haft ännu mer vinning av att påstå att Tove attackerat först och att det alltså var självförsvar från Johannas sida att gå på Tove?

- Hade Johanna haft ännu mer vinning av att påstå att det svartnade för henne när Tove attackerade henne och att hon därför inte vet vad hon ev har gjort mot Tove?

- Hade Johanna haft ännu mer vinning av att påstå att Maja var mest aktiv?

Varför är superskurken Johanna som är så iskall och smart och dominant över Maja så VEK i att skylla ifrån sig?

Hon är inte vek. Hon är en mördare. Och hur de beter sig när de ställs till ansvar kan ta sig väldigt många olika vägar.

En är att låta det framstå som att Tove tog stryptag på henne först. Vilket hon gjorde med sin berättelse. De ”motvärnskador” Tove fick de framgår av rättsläkarens utlåtande.

Att hon evtl skyller ifrån sig på MH kan ha med hennes iskyla, smarthet och dominans du beskriver.
Citera
2023-05-22, 20:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag har skrivit det innan och gör det igen, är inte ett dugg intresserad av att ens besvara dig!

Du menar att du inte är ett dugg intresserad av att förklara varför du hittar på en massa saker om hur rätten resonerat.
Du borde börja med att läsa domen istället.
Sedan kan du lyssna på SR's intervju av domaren, jag och flera med mig har länkat den här i tråden.
Citera
2023-05-22, 20:49
Avslutad
Citat:
Hur vet du att det inte var en ”ren lyckträff” JJ fick in när hon fällde Tove om inte DU samtidigt heller vet omständigheterna?

Vad gäller våldet drar du slutsatser mot bakgrund av sådant du, eller jag, inte vet.

Vad gäller IT i fallet så drar jag slutsatser mot bakgrund av sådant jag vet, men inte du.
Jag baserar inte min tro på vad som hänt på "lyckträffar". Jag baserar på det som är mest sannolikt. Mest sannolikt är att hon inte blev medvetandepåverkad med tanke på 1) de begränsade skadorna på huvudet 2) grannens uppgifter om ljud under flertalet minuter efter den höga dunsen 3) Johannas uppgifter om tumult och 4) i de flesta fall när folk faller baklänges blir de inte medvetandepåverkade även om fallet är våldsamt. Du bortser från allt detta och tänker att "Hm, ja en lyckträff kanske det var. Det verkar lika troligt som nåt annat".

Om det är så du resonerar då får du väl respektera att polisen också tänker att det räcker att ge en tidsuppgift vid rörelse. Det kan ju vara rätt. Polisenkan ju av ren tur redovisat den korrekta tidsuppgiften.
Citera
2023-05-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jahapp, så då var vi där igen. Är alla skyldiga i dina ögon tills de själva bevisat sig oskyldiga, eller är det bara Maja som avkrävs omvänd bevisskyldighet?

Om det finns något att dölja så kan väl åklagarens experter bara plocka fram det.
Kruxet här verkar mest vara att det är åklagaren som vill dölja sådant som visar att Maja är oskyldig. Bara en sådan sak som att de skippat rekonstruktion t.ex.
Det finns ju inte mer bevis om vad J är skyldigt till så varför är du så koncentrerad på bevisbördan när det gäller M?

Eftersom vi vet att J ljuger en hel del och det har du också skrivit om så varför tror du på när J säger att hon tagit stryptag på T?

Tänk OM det var M som ströp?
Det vet vi faktiskt inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in