Citat:
-Rätten har värderat medåtalads utsaga på det sätt du beskriver, klart och redigt argumenterar man om varför man ändå i viss mån tillmäter den någon relevans.
-Grannens uppgifter i rätten är det man har att gå på, inte mycket att göra åt. Dessutom oklart i vilken utsträckning rätten ens har stött sig på tiderna (jag tycker det är synd att man ens gett sig in på att notera tiderna).
-Att en dataexpert i efterhand sitter och värderar uppgifter på ett anonymt internetforum är fullständigt irrelevant för utslaget i rätten. Rätten kan inte agera experter inom it, utan har att gå på dom uppgifter som redovisas för dom. Hade försvaret haft nåt att sätta emot borde dom gjort det.
-Det är inte rättsläkaren som säger att det måste varit två GM, det är den samlade bevisningen. Det här har vi haft uppe i tråden typ en miljard gånger nu, blir tröttsamt.
-Det finns inget inom svenskt rättsystem som statuerar att man ska bevisa nåt "till 100%". Det är lite svårt att förstå vad du menar ens.
-Grannens uppgifter i rätten är det man har att gå på, inte mycket att göra åt. Dessutom oklart i vilken utsträckning rätten ens har stött sig på tiderna (jag tycker det är synd att man ens gett sig in på att notera tiderna).
-Att en dataexpert i efterhand sitter och värderar uppgifter på ett anonymt internetforum är fullständigt irrelevant för utslaget i rätten. Rätten kan inte agera experter inom it, utan har att gå på dom uppgifter som redovisas för dom. Hade försvaret haft nåt att sätta emot borde dom gjort det.
-Det är inte rättsläkaren som säger att det måste varit två GM, det är den samlade bevisningen. Det här har vi haft uppe i tråden typ en miljard gånger nu, blir tröttsamt.
-Det finns inget inom svenskt rättsystem som statuerar att man ska bevisa nåt "till 100%". Det är lite svårt att förstå vad du menar ens.
Att tingsrätten värderar en medåtalads utsaga på ett sätt man inte bör värdera utsagan är väl inte rätt. Du skriver i viss mån. Jag tycker inte så. Utsagan från J har enligt mig en väldigt stor betydelse för att placera M i badrummet och därigenom vara aktiv i själva mordet.
Men om man bortser från vad tider betyder. Då har ju heller inte en stegräknare nån betydelse. Då får tingsrätten gissa att M var vaken. Eller det är kanske det dom gör.
Vad beträffar Avels uppgifter, ärdet väl det som it teknikerna skulle gjort.
Om det inte är rättsläkarens uppgifter som ligger bakom 2 gärningspersoner. Vad i den samlade bedömningen säger att det måsye varit två som är med om mordet?
Du vet mycket väl vad 100% bevisbörda betyder. Om inte, så betyder det att det är åklagaren som har att presentera bevis för att de åtalade är skyldiga. Bara åklagaren är skyldig att bevisa skuld,ingen annan. Men det visste du såklart. Lite lättare att förstå nu ?