2023-05-21, 20:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att säga tre gick in, två kom ut, är ju sant. Men betyder det att två är mördarna?

Tror att man kanske måste justera det hela lite:
tre gick in och två kom ut bärande på den tredje som var mördad.

Det blir rätt uppenbart att de två som bar ut och gömde den mördades kropp är skyldiga.

Varken M eller J ska går fritt omkring på gatorna under de kommande åren med tanke på vad de gjort Tove och hennes anhöriga.
Oavsett deras bakgrundshistoria eller inbördes relation - vad de gjort är omänskligt. Förfärligt hemskt! De höll dessutom tyst om det - trots att de kunde underlättat anhörigas plåga och för alla som letade talat om var Toves kropp låg.

Hade inte telefonspårningen av Js telefon avslöjat vart de åkt med kroppen hade den sannolikt inte varit funnen idag. Varken J eller M höll tyst pga någon pakt eller rädsla om eller för varandra - de höll tyst i hopp om att klara sig undan. Vilket de sannolikt också hade gjort utan Js telefon.

De är båda två beräknande fula fiskar som tillsammans gjort allt värre saker mot folk i omgivningen som de tyckte förtjänade ”straff”.
Vad de gjorde mot T före och efter mordet var kulmen på en upptrappning av ”fula tilltag” och direkt livsfarliga handlingar som eskalerade, något de båda två sysslat med i hemlighet under flera månaders tid. Ingen av dem sa stopp eller angav den andra.
Bilklotter, repade bilar och flera anlagda bränder, hatsånger, hot är bara exempel på det som kommit fram, sannolikt finns det betydligt mer…

Därför ska ingen av dem ska gå omkring fritt i samhället på väldigt länge.
Citera
2023-05-21, 21:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, precis så är det. Johanna har ju i praktiken erkänt att hon dödade Tove, även om hon menar att det var en "olycka". Men en sådan "olycka" motbevisas av skadorna på Tove.

I grund och botten så bevisar skadorna på Tove att hon blev mördad.
Och Johanna har erkänt att det var hon som åsamkade Tove skadorna.

Vad gäller Maja finns i princip inga bevis emot henne. Rörelseregistreringarna i telefonen bevisar ingenting, och är inte heller mycket till indicier, då vi inte vet den exakta tidpunkten för mordet.
Det enda som pekar emot Maja är Johannas utsaga, men Johanna säger emot sig själv på den punkten och hon ljuger om vad som skedde just vid mordet. Så det är ord mot ord från två opålitliga personer. Det är långt ifrån tillräckligt för fällande dom.

Det jag ser som mest beklämmande för MH är att hon inte helt osannolikt ljuger på näst intill varje punkt, borstet från den del som rör gravfridsbrottet.

Historien från Ilharjen som både hon och åklagaren vet är totalt hittepå lever fortfarande kvar hos MH som någon form av ramverk hon inte lyckas lämna.

Sen har då hennes advokat Mikael Svegfors och delvis även förundersökningsledare gett henne en krycka i form av J:s säng som hon ömsom slumrar ömsom sover i, när hon inte sitter på holken. Det är inget som hon kom på själv. Någon egen historia om vad som hände i lägenheten har hon egentligen inte. Då blir ju trovärdigheten med all rätt noll.

Nu är det inte MH som skall bevisa sin oskuld, men jag tror ändå att dom konstanta lögnerna kommer att ha tyngd i HR.
Citera
2023-05-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att M inte vill prata om mordet bevisar ingenting annat än just det, att hon inte vill prata om det. Det säger ingenting om varför hon inte vill prata om det och det bevisar varken skuld eller oskuld.

Jag gjorde bara en enkel analys av Majas lögner och jämförde rytmen i förhören med ett tillfälle där hon inte pratade om mordet. Hennes lögner är enkelspåriga och enligt mig uppenbara när hon drar den här tydliga skiljelinjen, att hon inte vill veta av eller prata om mordet. Hon försöker inte ens förklara dom ologiska luckor som finns, för hon vet att hon inte bemästrar det. Resultatet blir då en efterhandskonstruktion i sin simplaste form där alla varningslampor lyser rött.
Citera
2023-05-21, 21:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Hade inte telefonspårningen av Js telefon avslöjat vart de åkt med kroppen hade den sannolikt inte varit funnen idag. Varken J eller M höll tyst pga någon pakt eller rädsla om eller för varandra - de höll tyst i hopp om att klara sig undan. Vilket de sannolikt också hade gjort utan Js telefon.

M berättade för sin samsittare.
Citera
2023-05-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Indiciekedjan mot J är nog en av dom starkaste jag sett i brottmål. Vad som däremot inte är 100% helt klarlagt är brottsrubriceringen. Alltså om det handlar om mord, dråp, eller vållande. För egen del menar jag dock att mord är ställt en bra bit bortom ”rimligt tvivel”. Förutsatt att Clea inte lyckas placera en ”joker” i leken.

Bevisen för MH:s medverkan är tunn och där kan det nog sluta lite hur som i HR.

Bevisningen är i princip lika stark för båda GMs inblandning, det som skiljer är JJs telefonhistorik och hennes delvisa erkännande. Det finns ingen bevisning som styrker att JJ var på plats vid strypningen som inte också gäller MH. Det enda MHs försvar hänger upp sig på är en osannolik historia om att hon sover genom mordet och att JJ släpar kroppen in och ut ur ett förråd.
Citera
2023-05-21, 22:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag gjorde bara en enkel analys av Majas lögner och jämförde rytmen i förhören med ett tillfälle där hon inte pratade om mordet. Hennes lögner är enkelspåriga och enligt mig uppenbara när hon drar den här tydliga skiljelinjen, att hon inte vill veta av eller prata om mordet. Hon försöker inte ens förklara dom ologiska luckor som finns, för hon vet att hon inte bemästrar det. Resultatet blir då en efterhandskonstruktion i sin simplaste form där alla varningslampor lyser rött.
Jo, så kan man klart se det.
Men jag ser ändå inte hennes klumpiga lögner som bevis för att hon deltog I badrummet. Om man bortser ifrån vad båda sagt och bara tittar på annat underlag, ser det väldigt skralt ut med bevis mot M. Om de kan stärkas upp inför HRs dom faller tvivlet.
Citera
2023-05-21, 22:09
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så du menar att vi som ser M som skyldig och inte håller med dig har en kombination ( Diagnos)
för det är väl det du skriver eller?

Eftersom du anser att jag inte förstår det du skriver så kanske du kan utveckla din teori tydligare

Vad anser du att M är skyldig till och vilket straff bör hon få enligt dig som du anser som skäligt?

Suck.
Ok. Jag provar en gång till.

Självklart menar jag inte att ni som anser att M är skyldig till mord och därmed ska dömas till livstids fängelse har en diagnos.
Det är när jag för femtioelfte gången skriver att jag inte håller med tingsrättsdomen, utan tycker dom på ett felaktigt sätt värderar bevisen/ indicierna. Och att du då,gång på gång antyder att jag försvarar M och att ja är ett Maja fan. Det är för att du inte förstår skillnaden mellan attt vara kritisk till tingsrättsdomen, contra att försvara M. Det är inte samma sak.
Därför tror jag du har en kombination.
Citera
2023-05-21, 22:11
Medlem
colis avatar
Citat:
M berättade för sin samsittare.

Ja, och det säger rätt mycket om M.

M var inte paralyserad av chock och hon hade inga traumatiska minnesluckor, som hon påstod.

M valde istället beräknande ut vem det kunde vara ofarligt att berätta för. Hon fortsatte att ljuga kombinerat med påhittad minnesförlust för förhörsledarna, samtidigt som en några år äldre häktad kvinnlig medsyster blev en passande ny själsfrände när Ms tidigare kumpan J var frånvarande.

M anade naturligtvis inte att brottslingen/medsittaren var anlitad av förhörsledarna.

M har inte upphört att skapa en pakt med en kvinnlig ”brottslig” medsyster - hon har bara bytt objekt.
Senast redigerad av coli 2023-05-21 kl. 22:19.
Citera
2023-05-21, 22:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det enda MHs försvar hänger upp sig på är en osannolik historia om att hon sover genom mordet och att JJ släpar kroppen in och ut ur ett förråd.

Förlåt om jag inte orkar leta bland alla underlag just nu, men påstod verkligen Ms försvar att J skulle släpat runt Ts kropp fram och tillbaka till förrådet? Utan att man funnit minsta spår av det?

Eller är det framförallt teorier i tråden?
Citera
2023-05-21, 22:25
Medlem
Citat:
Jo, så kan man klart se det.
Men jag ser ändå inte hennes klumpiga lögner som bevis för att hon deltog I badrummet. Om man bortser ifrån vad båda sagt och bara tittar på annat underlag, ser det väldigt skralt ut med bevis mot M. Om de kan stärkas upp inför HRs dom faller tvivlet.

Det är inget bevis. Men att hon fortfarande ljuger, samt att hennes historia är full av orimligheter pekar mot att hon döljer något.

Om man bortser från vad båda säger, säger så talar bevisen för att två stycken mördade T. Exakt vem som gjorde vad går däremot inte att bevisa utan att ta hänsyn till J s vittnesmål, där hon sätter sig själv som huvudansvarig för alla delar och M som medhjälpare.
Citera
2023-05-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Det är när jag för femtioelfte gången skriver att jag inte håller med tingsrättsdomen, utan tycker dom på ett felaktigt sätt värderar bevisen/ indicierna.

Ursäkta, men på vilket sätt tycker du att tingsrätten har värderat bevisen/ indicierna fel?

Det är väl helt klart att JJ och MH har mördat T i samförstånd. Tycker du att obduktionsutlåtandet är fel kanske? Kan du peka på vad som är fel då?
Citera
2023-05-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Indiciekedjan mot J är nog en av dom starkaste jag sett i brottmål. Vad som däremot inte är 100% helt klarlagt är brottsrubriceringen. Alltså om det handlar om mord, dråp, eller vållande. För egen del menar jag dock att mord är ställt en bra bit bortom ”rimligt tvivel”. Förutsatt att Clea inte lyckas placera en ”joker” i leken.

Bevisen för MH:s medverkan är tunn och där kan det nog sluta lite hur som i HR.

Vad är det du menar är så starkt i indiciekedjan mot Johanna? Eller är det hennes erkännande som ligger till grund för att du tycker att den är stark?

Finns inget, förutom erkännandet, som ger vid handen vem av de två gärningsmännen som gjort vad.

Flashmongot får inget svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in