2023-05-22, 11:03
Medlem
Vi säg att du har jobbat inom kundtjänst för 15 år sedan. Du söker en tjänst inom det yrket. Dina referenser är dock jävligt gamla varav många har slutat och så vidare hur kan man gå runt det?

Det handlar i mitt fall om butiksjobb där jag jobbade för 12 år sedan men jag tycker att referenserna känns irrelevant då jag var typ 19 år så och man har ju utvecklas som person efter det.

Man får väl utgå att rekryteraren förstår att om man är 30+ går man inte och fester varje helg och har lillördag på onsdagar.
Citera
2023-05-22, 11:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vi säg att du har jobbat inom kundtjänst för 15 år sedan. Du söker en tjänst inom det yrket. Dina referenser är dock jävligt gamla varav många har slutat och så vidare hur kan man gå runt det?

Det handlar i mitt fall om butiksjobb där jag jobbade för 12 år sedan men jag tycker att referenserna känns irrelevant då jag var typ 19 år så och man har ju utvecklas som person efter det.

Man får väl utgå att rekryteraren förstår att om man är 30+ går man inte och fester varje helg och har lillördag på onsdagar.

Klart du kan.
Man uppger ju utbildning man gick för 25 år sen och kommer väl ihåg ungefär 10% av denna om man nu inte jobbat inom yrket som man utbildat sig till.
Konstigt system egentligen då mycket av det man lärde sig för länge sen inte alltid är aktuellt längre.
Citera
2023-05-22, 11:08
Bannlyst
Ska nog inte vara några problem. Jag har fyllt mina luckor i CV:t genom att uppge bolag som har avvecklats, eller gått i konkurs. Har ju därmed ingen aktuell referens att uppge från det stället. Kan plåstra över flera år på det viset i ett CV.

Ett annat alternativ, som jag också kört med ibland, är att "baka ihop" några år, när man flyttat runt på olika jobb, till ett och samma jobb. Alltså, istället för att uppge 3 olika arbetsplatser på 3 år, så har jag istället uppgett att jag varit på ett och samma ställe i 3 år. Funkar bra, ingen som haft några frågor angående det vid referenstagningar. Skulle det dyka upp frågor, får man bara vifta bort det och dra en fuling i stil med: "Jahaa, jag måste skrivit fel på åren där, inte lätt att hålla koll på såhär i efterhand. Åren dom går ju, och allt flyter samman tillslut!"
Citera
2023-05-22, 11:13
Medlem
Citat:

Man måste väl inte ha referenser från varje jobb man listar, du har väl haft andra jobb sedan dess men i någon annan branch?
Citera
2023-05-22, 11:22
Bannlyst
Varför inte? Det ger en bild av dej som person. Det kanske inte väger tung, men det visa att du har de bagarget .
Citera
2023-05-22, 12:06
Medlem
Nacksparkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SethEnslow
Ska nog inte vara några problem. Jag har fyllt mina luckor i CV:t genom att uppge bolag som har avvecklats, eller gått i konkurs. Har ju därmed ingen aktuell referens att uppge från det stället. Kan plåstra över flera år på det viset i ett CV.

Ett annat alternativ, som jag också kört med ibland, är att "baka ihop" några år, när man flyttat runt på olika jobb, till ett och samma jobb. Alltså, istället för att uppge 3 olika arbetsplatser på 3 år, så har jag istället uppgett att jag varit på ett och samma ställe i 3 år. Funkar bra, ingen som haft några frågor angående det vid referenstagningar. Skulle det dyka upp frågor, får man bara vifta bort det och dra en fuling i stil med: "Jahaa, jag måste skrivit fel på åren där, inte lätt att hålla koll på såhär i efterhand. Åren dom går ju, och allt flyter samman tillslut!"

Håller med här, så gör jag också för de år jag inte har jobbat.

Dessutom är det viktigt att highlighta dina personliga kvalitéer och vad du kan tillföra till företaget du söker jobb hos, det bryr sig de flesta arbetsgivare om mer än tidigare arbetslivserfarenhet(så länge det inte står att du inte jobbat alls och varit en soffpotatis i flera år).

NS
Citera
2023-05-22, 13:08
Medlem
Det kan du absolut göra. Den nye arbetsgivaren vill förmodligen inte ha 15 år gamla referenser ändå. Brukar vara de två senaste arbetsgivarna.
Citera
2023-05-22, 13:10
Bannlyst
Citat:

Ja du kan ange det men ingen bryr sig om uppgifter som är mer än tio år gamla.

Detta för att referenser från tidigare anställningar inte finns kvar.

Det är bara utbildningar som är intressanta även om de är mer än tio år gamla.
Citera
2023-05-22, 14:59
Avstängd
Citat:

Referenserna är irrelevanta ja, men om du söker såna jobb så är det självklart att du bör ta med den erfarenheten på ditt CV. Gäller också generellt för alla typer av jobb där mycket kundkontakt är relevant.
Se till att också skriva lite som underrubrik vad du gjorde där på det jobbet, kompetenser mm.
Citera
2023-05-22, 15:01
Medlem
Awkwardmans avatar
På en intervju kan det väll vara värt a nämna. Jag nämner det ibland till kunder men brukar tillägga ”men det var länge sedan”
Senast redigerad av Awkwardman 2023-05-22 kl. 15:20.
Citera
2023-05-22, 16:16
Medlem
swebarbs avatar
Självklart ska du uppge sånt på ditt CV och nämna på intervju o liknande ifall dom frågar.

Referenser spelar nog mindre roll du lär knappast få jobb pga just det men bra ändå att dom vet vad du gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in