Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det bästa är att USA hade en "kopia" av Kinzhal på 60-talet, som man skrotade.
Den är precis som Kinzhal, förutom att den hade längre räckvid och sämre INS. Men det är kanske inte så konstigt. Då vi pratar 60-talet. Det, som gör det ännu mer tragikomiskt är att INS i en Kinnzhal består till stor del av västerländska komponenter
https://en.wikipedia.org/wiki/GAM-87_Skybolt (am versionen av Kinzhal)
Jag undrar när de berättade räckviden till Putin om de glömde säga att stor del av räckvidden är flygplanet som skjuter i väg Kinzhal.
Kinzhalrobotten är ett bra vapen, men det är inget supervapen och kommer inte avgöra kriget.
Problemet är det ryska artilleriet även om antalet granater Ryssland skjuter iväg har minskat med kanske 40-45 procent, så har vissa förförband blivit effektivare med hjälp av ändrad art taktik och Strelets. Det ryska artilleriet kan störa den Ukrainska uppladdningen vid fronten när de koncentrerar vid offensiven.
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/05/19/russian-fighters-using-strelets-battlefield-computers/
Om det sista: Man kan vända på kuttingen också. Under de senaste veckorna har den ukrainska artilleribeskjutningen längs med hela Zaporizjzjafronten gått in i en ny fas. De främre ryska fortifikationerna bearbetas nu konstant, på ett sätt som liknar "uppmjukning". Det verkar svårt för ryssarna att reparera de främre fasta försvarslinjerna, så man koncentrerar sin verksamhet på att stärka upp runt vissa nyckelpositioner bortom det ukrainska artilleriets porté.
Mycket lite av det här rapportras i medierna just nu, eftersom det saknas dramatik, med väldigt få förluster vad gäller manskap, ingen terräng som erövras, etc. Men det här är viktigt tror jag. Det ukrainska artilleriet agerar - som jag ser det - mycket framgångsrikt på denna plats i detta skede och ryssarna har svårt att göra något åt det, när så mycket av deras artilleriresurser sitter fast längs med Donetskfronten och attackflyget, som skulle kunna användas istället, ännu så länge lyser med sin frånvaro.
Vad som sker lite i tysthet i Zaporizjzja kan dock förebåda något dramatiskt om ett par veckor. Kanske.