2023-05-22, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ska försöka.

För det första ska en medåtalads utsaga om en annan åtalad tillmätas väldigt lite bevisvärde. Trots det och trots att tingsrätten anser att J ljuger om det mesta i sina förhör, från dag ett , och vi vet ju alla i tråden att J ljugit friskt om allt.så väljer man att tro på J ,just i den delen där hon pekar ut att M håller i Ts händer ,när J stryper T. Tex inte när hon hävdar att hon "bara" strypt T i 10 sekunder.

Tidsaspekten. Man väljer att "blint" tro på grannsonens uppgifter ,22.40 som mordtid, trots att han faktiskt är osäker. När åklagaren menar 22.30,utredarna anser mordet begås tidigare än så. J säger att mordet händer ganska snart efter de kom it till lägenheten. Alltså runt 22.00. Är det 22.30 som åklagaren menar eller tidigare, faller allt som handlar om stegräknaren platt. Grannsonens uppgifter i tingsrätten, 6 månader senare kan inte vara mer tillförlitliga än de han lämnat tidigare.

Avels initierade uppgifter tror jag på. Fiinns det inte tidsstämplar är det inte mycket värt.

Vad sen rättsläkaren säger i sin rapport kan varken styrka eller bevisa om det måste varit två för att döda T.

Jag hittar ingenting som "bortom rimligt tvivel " pekar på att M varit i badrummet vid tiden för mordet. Ingenting.

Båda ljuger självklart om det mesta. Det i sig betyder inte att dom är skyldiga. Åtalade förhörs
inte under ed. Bara andra vittnen behöver vara sanningsenliga.

Att båda fälls för gravfridsbrott är ju självklart. J för grovt. Och jag tror hovrätten ändrar Ms gravfridsbrott till normalgraden. Lika självklart är det att J får livstid, eller 16-18 år i hovrätten.

Och till sist. Åklagaren har 100 procents bevisbörda. Jag anser inte att åklagaren kan bevisa det han framhärdar. Till 100 procent.

Och jag försvarar inte M. 😁

Det fetade.

Att båda ljuger kan bero på att de vill skydda någon som hjälpte till att köra bilen som blev sedd på övervakningsfilmen. Och troligtvis blev T mördad med detsamma i skogen där hon senare blev hittad. Konstigare än så behöver det inte vara.

Och vidare så tror jag att åklagaren till största delen stödjer sig på obduktionsutlåtandet, men även också på en liten del av JJs berättelse.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-05-22 kl. 03:54.
Citera
2023-05-22, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, och det säger rätt mycket om M.

M var inte paralyserad av chock och hon hade inga traumatiska minnesluckor, som hon påstod.

M valde istället beräknande ut vem det kunde vara ofarligt att berätta för. Hon fortsatte att ljuga kombinerat med påhittad minnesförlust för förhörsledarna, samtidigt som en några år äldre häktad kvinnlig medsyster blev en passande ny själsfrände när Ms tidigare kumpan J var frånvarande.

M anade naturligtvis inte att brottslingen/medsittaren var anlitad av förhörsledarna.

M har inte upphört att skapa en pakt med en kvinnlig ”brottslig” medsyster - hon har bara bytt objekt.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
JJ var arg för att TT berättat för JJs ex att hon varit otrogen mot honom. Sedan hade TTs syster tydligen legat med JJs ex och då blev hon arg för det. Så arg att hon försökte bränna inne exet och systrarna T + deras pappa. Skvatt galen alltså. Och MH hängde på för att hon tyckte att det var så roligt att festa med JJ så hon hade inget annat val. Ankdammslogik i Vetlanda?

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

Det fetade.

Att båda ljuger kan bero på att de vill skydda någon som hjälpte till att köra bilen som blev sedd på övervakningsfilmen. Och troligtvis blev T mördad med detsamma i skogen där hon senare blev hittad. Konstigare än så behöver det inte vara.

Och vidare så tror jag att åklagaren till största delen stödjer sig på obduktionsutlåtandet, men även också på en liten del av JJs berättelse.

Det är väl snarare otroligt konstigt att tro att det finns en tredje person och att T blev dödad i skogen? Finns inget öht som stödjer den teorin, så nej det går att utesluta att det gick till så.
Citera
2023-05-22, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är väl snarare otroligt konstigt att tro att det finns en tredje person och att T blev dödad i skogen? Finns inget öht som stödjer den teorin, så nej det går att utesluta att det gick till så.

Varför ska det vara så svårt för att tro på det?
Citera
2023-05-22, 06:35
Medlem
Citat:
Om du nu förstår att jag inte försvarar M,utan bara inte håller med tingsrätten, drar jag på riktigt tillbaka vad jag skrev.

Angående Ms påföljd är livstid uteslutet anser jag. Tror hovrätten landar på frikänd. Observera. Inget jag önskar,bara vad jag tror. I övrigt,se mitt svar till Braskamin.

Ok så du tror att M är endast blir dömd till normalgraden gravfridsbrott

Men vad är det du själv anser och tror att hon skyldig till?

Det finns inga bevis för vad J är skyldig till heller mer än grovt gravfridsbrott
lika svagt där med bevis som för M
Men ändå har du en klar uppfatting om vad J bör få för straff
Där verkar inte bevisbördan vara lika viktig för dig som för M
Citera
2023-05-22, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag relaterar och jämför inte M med mig själv. Det du benämner som försvar är från min sida förklaringar utifrån de premisser jag tolkat M ha, dvs vad M skulle kunna tänkas ha som "ursäkt", inte vad jag anser vara försvarbart. Som exempel finns det inget i hela världen som kan ursäkta att M ljuger och tiger om mordet tills hon ställs inför bevis, men jag kan förstå varför hon gör det.

Ja, att MH ljuger har säkert sin förklaring... hon vill inte bli dömd.

Kan du även förstå varför MH inte har sagt något tidigare när JJ försökt bränna inne ett antal personer?

MH är faktiskt den som kunnat, för länge sedan, sett till att detta mord förmodligen inte skett (om JJ blivit dömd för bränderna).

Vad tror du att TT.s anhöriga tänker ang MH.s "tystnadsplikt" gentemot JJ?
Citera
2023-05-22, 06:45
Medlem
Citat:

Det fetade.

Jag tänker på den där bilen du nämner utanför nöjet
Bilden fr övervakningskameran som visar en tjej som kliver in ibilen har ju polisen identifierar som en annan person än T
Så jag förstår inte riktigt vad som finns mer som skulle kunna påvisa att T klev i i en bil?

Toves pojkvän ringde T också då de var på var hem till J
så han är ju även vittne för att de gick vägen hem till J

Jag får inte riktigt ihop din teori
Hur hade det ev kunnat gå till?
Citera
2023-05-22, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tänker på den där bilen du nämner utanför nöjet
Bilden fr övervakningskameran som visar en tjej som kliver in ibilen har ju polisen identifierar som en annan person än T
Så jag förstår inte riktigt vad som finns mer som skulle kunna påvisa att T klev i i en bil?

Toves pojkvän ringde T också då de var på var hem till J
så han är ju även vittne för att de gick vägen hem till J

Jag får inte riktigt ihop din teori
Hur hade det ev kunnat gå till?

Förstora upp filmen på övervakningsfilmen så ser du att det verkligen är T som står på passagerarsidan och som är på väg att kliva in i bilen. Varför ska man tro på det som polisen säger? De kan ju ha blivit VILSELEDDA dvs att det blev lagt ut en rökridå av den personen som ringde in och talade om att det är hen. Allt för att skydda den personen som hjälpte till med att köra bilen. Hade det inte varit för att skydda en tredje person då hade de ganska så säkert berättat sanningen.

Så man ska inte tro på allt.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-05-22 kl. 07:05.
Citera
2023-05-22, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad man kan uppmärksamma i förhören med J, är att hon är mån om att få fram att T först sparkar mot väggen i position 1, vilket borde vara det grannen hör i sådana fall och här mäter badrummet 2,10 cm, en siffra som i sin tur betyder att M aldrig tar sig runt för att hålla T:s armar om än hon sitter halvt om halvt framför T - kortändan är för kort, så enkelt är det. Detta vet J och måste trixa lite för att få in M på ett naturligt sätt och på en plats där hon ryms.

Det är just därför man kan ana att hon i samtliga förhör hävdar att T skjuter ifrån sig för att hamna i position 2, alltså på långsidan som mäter 2,55 cm. Det är först i den avslutade positionen som T stryps, enligt J. Först frågar hon: "vad fan håller ni på med" medan hon greppar J:s hals - M tar ner T:s armar och håller i händerna medan T stryps i 10 sekunder. J väljer badrummets långsida med snedtak och kryssar för M:s position till höger om sig, däremot är hon ovetande om på vilket sätt M sitter intill T och behöver hålla den biten öppen om hon överbevisas.

Faktum är att M aldrig kan ha kommit åt T:s händer i den positionen; J är i vägen och händerna ligger för långt borta i förhållande till M:s egna kroppsläge, bredvid. J vet om att hon inte heller kan placera M framför T för hon är osäker på badrummets storlek här, om M verkligen skulle rymmas.
Det är fullständigt omöjligt för M att ta sig förbi J, kränga sig över på den andra sidan och hålla handen.

J måste bara ljuga, så enkelt är det när det kommer till hennes förklaring om hur M satt i badrummet i förhållande till både J och T.
J:s påstående saknar all trovärdighet, vilket också skulle visa sig vid en rekonstruktion.
Det sista T gör är att säga dessa ord och gå till attack mot J, M tar då ner hennes händer. Härifrån, med huvudet mot långsidan och snedväggen tar sig T ingenstans enligt J, då hennes händer är fasthållna mot golvet.
Det är också här - i position 2 - som båda ska ha suttit i flera minuter intill T, medan T ligger kvar ett bra tag och J går in då och då för att kolla om T lever, fantasifulla påhitt som inte heller TR köpte som sanning.

När T har hamnat i sista positionen och M tar hennes händer, har T hunnit sparka i väggen vilket grannen hör efter c: a tre minuter och sedan prata med J innan angreppet. Min hypotes är att T aldrig hamnade i den andra positionen och att hon aldrig vare sig pratade med J eller försökte angripa hennes hals; detta låter som en utstuderad lögn - liksom övriga hopdiktade påhitt för att dels visa att T var aggressiv, dels för att få fram att T var fullt medveten strax innan det 10 sekunder långa greppet, vilket är nödvändigt för att få förloppet att likna en olycka.

Jag har tidigare trott att J:s detaljerade beskrivning har varit hyfsat sanningsenlig och tänkt att jackan hon hade när grannen mötte henne, kan ha åkt på tidigare.
Men klangen i hennes berättelse har ändå haft några ostämda toner över sig - alltför tillrättalagd och metodisk.

Vad hände då? - Hypotesen är att mordet är halvt om halvt överlagt; J är mentalt förberedd om T inte sköter sig och visar på stor ånger och ger J full respekt.
När FL frågar vad klockan är när hon hör grannen ringa på dörren och M ligger i badrummet, svarar hon att den är efter 02:30 - hur kan hon veta det? - Sätter vi in T där istället så kan T ha sagt något om tiden strax innan de går in i badrummet för att kika. - Här finns ju inget att se, kan vara sant varvid J låser dörren och fäller T så att hon enligt J, inte hinner ta emot sig utan skadar huvudet rejält. Hon nämner också T:s rygg vid ett förhör.
Armbågsskadorna tror jag har uppkommit i samband med fastlåsning av armbågsleder. Efter ytterligare test på både män och kvinnor i min omgivning, inklusive mig själv så är jag nu tvärsäker på att ledlåsning fungerar; du tar dig ingenstans. Med tillräckligt långa lår är det enkelt att sätta sig grensle över diafragma och lägga knän på utsträckta armar i 50-60 graders vinkel med handflatorna uppåt. - Ju längre lår, desto större yta.
Att sitta på diafragman påverkar andningen och har man som T fått en rejäl smäll över lungorna vid fallet så lär det ha försvårat upptaget av syre än mer.

Sparkarna då? - Antar att det var kroppens sätt att reagera vid lufthungern. Lyssnar man på grannens rekonstruktion av sparkarna så är de inte särskilt ljudliga; mera som lättare slag.

RL säger att T kan ha fått en lättare hjärnskakning, vilket också undersökningen visade på där "mycket sparsamma blödningar" mellan de mjuka hjärnhinnorna, kunde ses. Det är allmänt känt att du kan tuppa av en stund även efter en lättare hjärnskakning och T överrumplades för att falla handlöst utan möjlighet att hinna parera. Enligt J lättade fötterna från golvet och det var väl J:s sätt att förklara skadorna.

Jag tror att polisen i utredningen har så pass bra koll på vad som är rimligt eller inte när det gäller platsen i badrum och hur det ev kunnat vara möjligt för att M kunnat få plats
Det är deras jobb så jag tror de vet mer än oss amatörer
Citera
2023-05-22, 07:05
Medlem
Citat:
Förstora upp filmen på övervakningsfilmen så ser du att det verkligen är T som står på passagerarsidan och som är på väg att kliva in i bilen. Varför ska man tro på det som polisen säger? De kan ju ha blivit VILSELEDDA av den personen som ringde in och talade om att det är hen. Allt för att skydda den personen som hjälpte till med att köra bilen.

Så man ska inte tro på allt.

Men kollar poisen inte upp identitet på den personen som ger sig till känna så de ser personen att det är samma pers som på bild?
Citera
2023-05-22, 07:11
Medlem
Citat:
Men kollar poisen inte upp identitet på den personen som ger sig till känna så de ser personen att det är samma pers som på bild?

Just vid tillfället vet jag inte om polisen kollar upp identiteten, men i efterhand kanske de gör det. Men kan man lura polisen så kan man. En del är skickliga på det.
Citera
2023-05-22, 07:13
Medlem
Citat:

Har redigerat inlägget. Läs mer.
Citera
2023-05-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ska försöka.

För det första ska en medåtalads utsaga om en annan åtalad tillmätas väldigt lite bevisvärde. Trots det och trots att tingsrätten anser att J ljuger om det mesta i sina förhör, från dag ett , och vi vet ju alla i tråden att J ljugit friskt om allt.så väljer man att tro på J ,just i den delen där hon pekar ut att M håller i Ts händer ,när J stryper T. Tex inte när hon hävdar att hon "bara" strypt T i 10 sekunder.

Tidsaspekten. Man väljer att "blint" tro på grannsonens uppgifter ,22.40 som mordtid, trots att han faktiskt är osäker. När åklagaren menar 22.30,utredarna anser mordet begås tidigare än så. J säger att mordet händer ganska snart efter de kom it till lägenheten. Alltså runt 22.00. Är det 22.30 som åklagaren menar eller tidigare, faller allt som handlar om stegräknaren platt. Grannsonens uppgifter i tingsrätten, 6 månader senare kan inte vara mer tillförlitliga än de han lämnat tidigare.

Avels initierade uppgifter tror jag på. Fiinns det inte tidsstämplar är det inte mycket värt.

Vad sen rättsläkaren säger i sin rapport kan varken styrka eller bevisa om det måste varit två för att döda T.

Jag hittar ingenting som "bortom rimligt tvivel " pekar på att M varit i badrummet vid tiden för mordet. Ingenting.

Båda ljuger självklart om det mesta. Det i sig betyder inte att dom är skyldiga. Åtalade förhörs
inte under ed. Bara andra vittnen behöver vara sanningsenliga.

Att båda fälls för gravfridsbrott är ju självklart. J för grovt. Och jag tror hovrätten ändrar Ms gravfridsbrott till normalgraden. Lika självklart är det att J får livstid, eller 16-18 år i hovrätten.

Och till sist. Åklagaren har 100 procents bevisbörda. Jag anser inte att åklagaren kan bevisa det han framhärdar. Till 100 procent.

Och jag försvarar inte M. 😁

-Rätten har värderat medåtalads utsaga på det sätt du beskriver, klart och redigt argumenterar man om varför man ändå i viss mån tillmäter den någon relevans.

-Grannens uppgifter i rätten är det man har att gå på, inte mycket att göra åt. Dessutom oklart i vilken utsträckning rätten ens har stött sig på tiderna (jag tycker det är synd att man ens gett sig in på att notera tiderna).

-Att en dataexpert i efterhand sitter och värderar uppgifter på ett anonymt internetforum är fullständigt irrelevant för utslaget i rätten. Rätten kan inte agera experter inom it, utan har att gå på dom uppgifter som redovisas för dom. Hade försvaret haft nåt att sätta emot borde dom gjort det.

-Det är inte rättsläkaren som säger att det måste varit två GM, det är den samlade bevisningen. Det här har vi haft uppe i tråden typ en miljard gånger nu, blir tröttsamt.

-Det finns inget inom svenskt rättsystem som statuerar att man ska bevisa nåt "till 100%". Det är lite svårt att förstå vad du menar ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in