2023-05-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag skyller detta på barnens föräldrar. Så går det när man curlar barn och låter de göra vad som helst, även klättra på tak!

Tycker du är lite hård där - jag var själv hårt hållen som barn men nog f-n klättrade jag på tak och levde jävel. Eller så säger det mer om mig
Citera
2023-05-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men det där går inte att förebygga helt och hållet. På min skola klättrade man på pelarna som höll upp taken till entréerna, sen gick man upp på stora taket därifrån. Alla som kan klättra på en trädstam (utan grenar) kom upp.
En kompis klättrade upp till tredje våningen på ett lägenhetshus via balkongerna. Hoppade upp och tog tag i golvet på nedersta balkongen och drog sig uppåt.

Barn hittar vägar upp. Man måste prata med barnen och det måste finnas antingen övervakning eller föräldragrupper som ”patrullerar” området då och då, när man vet att bus, stök eller spring på taket brukar ske.
Ja, och man kunde väl sätta upp höga räcken på skoltaken, och hoppas det kan förhindra olyckor!
Citera
2023-05-22, 09:46
Medlem
Bara att konstatera att det hänt ytterligare en tragisk olycka. Lider med de anhöriga. Nu kommer media att älta detta i flera dagar och ställa byggherrar och skolan som ansvariga och dom förväntas vidtaga åtgärder. Ingen kommer att fråga föräldrarna hur dom kan tillåta 10-åringar att vistas på skoltaket. Barn är barn och den här typen av tragiska olyckor kan inte byggas bort eller förhindras till 100%.
Citera
2023-05-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Ja, och man kunde väl sätta upp höga räcken på skoltaken, och hoppas det kan förhindra olyckor!

Blir bara ännu farligare. Då tävlar ungarna om vem som törs balansera på räcket. Man bygger inte bort den här typen av olyckor.
Citera
2023-05-22, 09:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag skyller detta på barnens föräldrar. Så går det när man curlar barn och låter de göra vad som helst, även klättra på tak!

Vet du vad det innebär att curla barn? Det är motsatsen till att låta dem göra vad som helst.
Citera
2023-05-22, 09:54
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Man puttar inte någon "av misstag". Då får man starta en mordutredning.

Instämmer, det är lite som att putta någon framför tåget, bussen eller mot mötande biltrafik. Det är såklart viktigt att reda ut vad den personen gjorde i detalj och exakt vad i handlingen som var "misstaget".
Senast redigerad av -DaRude- 2023-05-22 kl. 09:58.
Citera
2023-05-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Blir bara ännu farligare. Då tävlar ungarna om vem som törs balansera på räcket. Man bygger inte bort den här typen av olyckor.

Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Då klättrar barnen på räckena istället. Låter ännu farligare att klättra på räcken på taken.

Man får väl göra överdelen på räckena vågiga då, så går det inte att balansera på dom...fast dom barn som ändå balanserar på dessa räcken, är säkert blivande cirkusartister, så dom klarar sig nog. Det viktigaste är att förhindra rena olyckor, som den här, inte säkert att denna flicka skulle balansera på räckena!
Senast redigerad av Havskung 2023-05-22 kl. 10:00.
Citera
2023-05-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Då klättrar barnen på räckena istället. Låter ännu farligare att klättra på räcken på taken.
Citera
2023-05-22, 09:59
Medlem
Zoffpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoooomAliEr
Jag lider med din sambo. Stackars man som får uppleva hans dotters död.
Frågan är vad du gör på flashback en svart dag som denna?
Ta hand om din sambo istället för att hänga här..

För att undvika spekulationer. Det är bra att hon informerar. Det är starkt gjort.
Du däremot är endast en liten lort. Men det vet du redan.
Citera
2023-05-22, 10:00
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Är det ett nytt påfund att leka på skoltak? När jag gick i skolan på 80-90-talet så lekte vi aldrig på skoltaken. Verkar helt idiotiskt. Föräldraansvar någon?

Vi lekte farliga lekar på 80talet med föräldrarna hade nog ännu mindre koll än vad man kan ha med mobilspårning idag .

Men jag tror vi barn på åttitalet progresivt ökade vår risk till en nivå där vi forstog att det blev farligt , idag ser man någon annan göra saker på tiktok och sen prövar man samma saker själv utan att först testat stegen mellan .
Citera
2023-05-22, 10:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182

Det enklaste sättet är väl i så fall att ta bort möjligheten att komma upp på taket.
Många här i tråden tycks ha koll på detta tak och även varit upp själva så frågan är till dem, hur tar ungarna sig upp?

Att sätta upp stängsel runt alla tak kommer bli jävligt dyrt och som du säger, kan ungarna komma upp på taket så kommer de kunna klättra upp över stängslet också.
Citera
2023-05-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Instämmer, det är lite som att putta någon framför tåget, bussen eller mot mötande biltrafik. Det är såklart viktigt att reda ut vad den personen gjorde i detalj och exakt vad i handlingen som var "misstaget".

Barn gör saker som att knuffas eftersom deras konsekvenstänk inte är utvecklat. Lite som din och den andra idiotens hjärna här i tråden som gapar om mordutredning. Detta gäller barn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in