2023-05-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nej. Det gör barn inte ”så helt enkelt”. Jag hade en del vilda kompisar i barndomen, men aldrig i h-e klättrade vi upp på några hustak. Speciellt inte 10 meter höga gympahallar!

Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det brukade vi också göra för xxxxx år sedan, blev nedjagade o så vart det upp igen nästa rast. Skall sägas det verkligen inte vart 10 meter!

Hon föll från idrottshallen ner i SK Lyftarnas trappnedgång. Det kan nog vara 10 meter.
Citera
2023-05-22, 08:09
Medlem
Varenda unge har väl lekt på ett tak
Ibland ramlar dom ner
Alla vill prova vad Madicken gjorde
Ibland dör folk
Svårare än så är det inte
Citera
2023-05-22, 08:17
Medlem
jackflashs avatar
Avliden enligt SVT…

Så otroligt tragiskt. Om flickans anhöriga finns i tråden så vill jag beklaga sorgen. Har barn i samma ålder och kan inte en föreställa den smärtan.
Senast redigerad av jackflash 2023-05-22 kl. 08:21.
Citera
2023-05-22, 08:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangofie
Är du dum i huvudet? De är en flicka som är 10 år gammal. Så spara din fantasi när du inte vet ett skit. Barn ”leker” ofta på de taket. Inget nytt. Bara en jävligt tragisk utgång !
Trodde hon var 15 år, inte 10. Viss skillnad. Tragisk historia...
Citera
2023-05-22, 08:23
Medlem
Drooids avatar
"Flicka avliden efter fall från skoltak i Svedala"
https://www.sydsvenskan.se/2023-05-21/flicka-avliden-efter-fall-fran-skoltak-i-svedala
Citat:
– Vi har under morgonen fått föräldrarnas tillåtelse att gå ut med att hon har avlidit, säger Lise-lott Nilsson, områdeschef för grundskolan i Svedala, till SVT Skåne.

Personalen på skolan informerades om händelsen under morgonen och kristeam finns på plats för att möta eleverna. Kyrkan kommer också hålla en minnesceremoni på skolan.
Citera
2023-05-22, 08:27
Medlem
Nu rapporterar DN att flickan avlidit.
Citera
2023-05-22, 08:27
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Skolledning m fl i kommunen har en del att förklara, om varför man låtit lek på ett högt tak bli en vana istället för att stoppa det.
Citera
2023-05-22, 08:31
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
SR Malmöhus rapporterar att flickan nu har avlidit
Citera
2023-05-22, 08:32
Medlem
flickan är avliden, fy fan vad hemskt
Citera
2023-05-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Frågorna är många - undrade just om skolans elever har typ "Madicken tema"
Typ: Du vågar aldrig klättra upp på taket

Vad är det för skola egentligen ?
Jag fattar detta som en invandrar tät skola - har jag missförstått det hela ber jag om ursäkt.
Så det är Astrid Lindgrens fel! Kanske dags att förbjuda den boken, eller åtminstone skriva om det så inga farliga idéer kan inspirera barn till livsfarliga lekar.
Citera
2023-05-22, 08:43
Medlem
Aftonbladet uppdaterar också.
Så hemskt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEXAG1/flickan-som-foll-fran-skoltak-ar-dod
Citera
2023-05-22, 08:47
Medlem
Att springa på skoltak verkar vara en trend som håller i sig.

Jag gjorde det själv när jag var liten (för 30 år sedan) och när jag för 10-12 år sedan jobbade som väktare så påträffade jag barn/ungdomar på taken ofta när man kollade till skolor på helger/kvällar.

Det är i princip omöjligt att förhindra att barn klättar upp på taken om de vill det. Oftast behöver det ju finnas en väg upp och denna väg kan man göra svår att använda genom att sätta lås/galler på stegarna men oftast är de ingen match för en 10-13-åring som är bra på att klättra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in