2023-05-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agh39
Vid vissa tillfällen mäter man ett batteri under last, tex. ett batteri anslutet vid en elektrisk trollingmotor eller ansluten till ett kylskåp. Att notera är att samtliga mätningar skall ske vid obelastat batteri, helst flera timmar. En startmotor kan mycket väl dra ner ett startbatteri till 10,5 volt för att därefter efter avstängd motor efter tid mycket väl uppnå värden över 12,5 volt.

Det som är självklart för dig är inte självklart för alla

Det vet jag om men jag svarade ju på det här Citat : 10.5 går om det direkt laddas upp med 20ah laddare

Därför utgick jag från att det han menade var att batteriet visar 10.5 efter vila.
Citera
2023-05-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHMontague
De gör de, visar ochså ingående/utgående ström, SOC, tid kvar till fulladdat. Fattar ochså efter ett tag att batteriet är fullt trots att du valt att koppla in en separat underhållsladdare direkt på polerna. (som inte laddar genom Victrons shunt).

Bra grejor om man ställer in dem rätt, vilket inte är raketforskning.

I övrigt kul tråd, verkar vara någon sorts killgissartävling. Underbart... 😀

Ja precis som jag läst och förstått om Victrons grunkor

Visa mig gärna trådar på FB som inte är späckade av just killgissningar etc…
Citera
2023-05-21, 13:27
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja nog tror jag att jag förstår….

Men vad är det du egentligen försöker säga..?
Alla faktasidor säger att man inte ska dra ur syra/AGM till lägre än 50% då det på sikt kunskaps dessa allvarligt. Detta menar du är fel, och att alla faktasidor om batterier har fel och du menar du har rätt att man kan dra ur batterierna till mycket lägre proven utan att det skadar batterierna…?

Kollar man på den sida du nu länkade och slår in 0,0002A så blir det error då värdet är utanför ramarna….

Menar du att alla seriösa faktasidor om batterier ljuger när de anger att blysyra/AGM inte ska dras ur under 50% för att de då riskerar att skadas permanent….?
Ja alla har fel.
Det är bara titta i databladen istället, inte ett ord om procent, bara spänning.

Titta på denna typiska urladdningskurvan för ett startbatteri.
Ser du hur olika slutspänningar som visas beroende på lasten?
Det är DEN som är den viktiga, inte alls den BERÄKNADE kvarvarande kapaciteten.

Och så måste du använda punkt, inte komma, i den där kalkylatorn, prova igen...

https://www.researchgate.net/profile/Olakunle-Alao/publication/333403369/figure/fig61/AS:763204753973248@1558973601536/Discharge-characteristics-of-a-lithium-ion-battery-a-and-lead-acid-battery-b.ppm
Citera
2023-05-21, 13:29
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Läs på lite om sulfatering...
Sulfatering sker om laddspänningen inte hålls tillräckligt högt i månader!
Citera
2023-05-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Sulfatering sker om laddspänningen inte hålls tillräckligt högt i månader!
Inte läst om tiden bara att sulfatering börjar när spänningen är låg. Varför är det fördröjning?
Citera
2023-05-21, 13:53
Medlem
448s avatar
Storleken på kristallerna

https://www.tystor.com/kunskapsbank/stora-batteriskolan/batteriet-har-laddats-ur-sulfaterat-gar-det-att-radda/

Blir ju som KOL battery edition
Citera
2023-05-21, 13:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Inte läst om tiden bara att sulfatering börjar när spänningen är låg. Varför är det fördröjning?
Det tar tid...
Citera
2023-05-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ja alla har fel.
Det är bara titta i databladen istället, inte ett ord om procent, bara spänning.

Titta på denna typiska urladdningskurvan för ett startbatteri.
Ser du hur olika slutspänningar som visas beroende på lasten?
Det är DEN som är den viktiga, inte alls den BERÄKNADE kvarvarande kapaciteten.

Och så måste du använda punkt, inte komma, i den där kalkylatorn, prova igen...

https://www.researchgate.net/profile/Olakunle-Alao/publication/333403369/figure/fig61/AS:763204753973248@1558973601536/Discharge-characteristics-of-a-lithium-ion-battery-a-and-lead-acid-battery-b.ppm

Sorry, men jag tror mer på vad alla seriösa faktasidor om batterier säger, och min egen utbildning till bilelektriker, än jag tror på vad enstaka anonyma figurer på nåt forum säger…
Citera
2023-05-21, 14:33
Medlem
Citat:
Det tar tid...
Sker ju direkt och konstant, det är så batterier fungerar. När du tar ut ström faller små sulfat kristaller till botten eller fastnar i gelen. naturlig del i processen. vid djup urladdning så blir det större kristaller.
Citera
2023-05-21, 14:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Att parallellkoppla två batterier av olika storlek (Ah) är inte bra. Det mindre kommer hela tiden att få mer laddning/dras tomt snabbare och batterierna kommer inte att hålla speciellt länge. Bättre om det är samma storlek och från samma tillverkare.
Citera
2023-05-21, 15:17
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sorry, men jag tror mer på vad alla seriösa faktasidor om batterier säger, och min egen utbildning till bilelektriker, än jag tror på vad enstaka anonyma figurer på nåt forum säger…
Fast är det någon skillnad egentligen? Man ska inte ladda ur batteriet, till typ 50% är en tumregel. Man ser ungefär var man är beroende på spänningen. Känns som en icke-diskussion.
Citera
2023-05-21, 15:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Sker ju direkt och konstant, det är så batterier fungerar. När du tar ut ström faller små sulfat kristaller till botten eller fastnar i gelen. naturlig del i processen. vid djup urladdning så blir det större kristaller.
Kvarvarande sulfatering är något annat, det som inte kan lösas vid vanlig laddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in