2023-05-21, 08:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag trodde du av alla skulle förstå, vad tråkigt.
Kapaciteten som mäts i Ah är en mycket grovt skapad siffra.
Den variera upp och ner hundra procent, beroende på last.
Inte heller kan man översätta spänning till kapacitet under urladdning/laddning, det är bara en uppskattning.

Testa själv att ändra lasten från 0,0002 till 2000A, och observera kapacitetens förändring:
http://www.csgnetwork.com/batterylifecalc.html

Det är.ju även på grund av detta man skall överdimensionera batteribanken....
Citera
2023-05-21, 08:12
Medlem
Citat:
Jag trodde du av alla skulle förstå, vad tråkigt.
Kapaciteten som mäts i Ah är en mycket grovt skapad siffra.
Den variera upp och ner hundra procent, beroende på last.
Inte heller kan man översätta spänning till kapacitet under urladdning/laddning, det är bara en uppskattning.

Testa själv att ändra lasten från 0,0002 till 2000A, och observera kapacitetens förändring:
http://www.csgnetwork.com/batterylifecalc.html

Ja nog tror jag att jag förstår….

Men vad är det du egentligen försöker säga..?
Alla faktasidor säger att man inte ska dra ur syra/AGM till lägre än 50% då det på sikt kunskaps dessa allvarligt. Detta menar du är fel, och att alla faktasidor om batterier har fel och du menar du har rätt att man kan dra ur batterierna till mycket lägre proven utan att det skadar batterierna…?

Kollar man på den sida du nu länkade och slår in 0,0002A så blir det error då värdet är utanför ramarna….

Menar du att alla seriösa faktasidor om batterier ljuger när de anger att blysyra/AGM inte ska dras ur under 50% för att de då riskerar att skadas permanent….?
Citera
2023-05-21, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är.ju även på grund av detta man skall överdimensionera batteribanken....

Ja, man ska helt enkelt sikta på att ha minst dubbelt så många Ah i batteribanken som man som mest kan komma att förbruka, för då klarar man sig utan att riskera att dra ur banken ner till 50% eller under.

Har man Lithium-batterier så klarar de att dras ner till ca 10-20% (minns inte exakt vilket nu) men har å andra sidan andra nackdelar.
Citera
2023-05-21, 08:18
Medlem
448s avatar
Handlar också lite om hur snabbt man får upp laddningsgraden , en mycket kraftig laddare gör att man får kortare tid oladdat med sulfatering som resultat.

Då kan man cykla djupare men hög laddström sliter också på accet

Har kompressorbox för kyla i sportcruisern o kör den på bilens agm 100ah acc med 50w solpanel.
Jag har programerat bms enheten till att stänga boxen vid 12.25 vilket motsvarar ungefär 50% vid belastning som boxen utgör.

Förra året djupcykla jag det gamla agmbatteriet , blev dåligt efter 30 cykler - sliter väldigt mycket.
Citera
2023-05-21, 08:42
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Menar du att alla seriösa faktasidor om batterier ljuger när de anger att blysyra/AGM inte ska dras ur under 50% för att de då riskerar att skadas permanent….?
För att uppskatta när man är vid 50% och ska stänga av, hur gör man?

Man kan räkna på saken. Vad är det för last, hur länge har skiten varit igång osv.

Eller så kan man titta på spänningsnivån och göra en uppskattning. Oftast är det bara detta som krävs. Man klipper när spänningen nått ner under ett visst värde, för detta är en indikering på hur mycket kräm som finns kvar i batteriet och det är mycket enkelt att mäta spänningen.

Alla prylar som i procent talar om hur mycket som finns kvar i batteriet baserar detta på spänningen. I vissa fall kanske det finns ytterligare lite intelligens bakom, spänningen har kanske analyserats över tid för att ge en bättre gissning. Men en gissning är det, för batteriet kan inte tala om vad kapaciteten är, vi får uppskatta den. Oftast baserat på spänningen, som vi enkelt kan se.
Citera
2023-05-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Där fick vi svar från en expert men inte på likström och batterier
Pararellkopplar du ett batteri på 70Ah med ett batteri på 50 Ah så får du ut endast 50 Ah och jag talar nu om strömstyrkan ej spänningen.
Fast Ah är ju inte direkt strömstyrkan utan effekten batteriet kan leverera. Cca är strömstyrka.
Klart att du lägger ihop båda effekterna,
Citera
2023-05-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
För att uppskatta när man är vid 50% och ska stänga av, hur gör man?

Man kan räkna på saken. Vad är det för last, hur länge har skiten varit igång osv.

Eller så kan man titta på spänningsnivån och göra en uppskattning. Oftast är det bara detta som krävs. Man klipper när spänningen nått ner under ett visst värde, för detta är en indikering på hur mycket kräm som finns kvar i batteriet och det är mycket enkelt att mäta spänningen.

Alla prylar som i procent talar om hur mycket som finns kvar i batteriet baserar detta på spänningen. I vissa fall kanske det finns ytterligare lite intelligens bakom, spänningen har kanske analyserats över tid för att ge en bättre gissning. Men en gissning är det, för batteriet kan inte tala om vad kapaciteten är, vi får uppskatta den. Oftast baserat på spänningen, som vi enkelt kan se.

Om jag inte missförstått det så håller t ex Victrons batteriövervakning koll på hur mycket ström som går ut och in, och inte bara mäter Spänningen.
Citera
2023-05-21, 09:22
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Fast Ah är ju inte direkt strömstyrkan utan effekten batteriet kan leverera. Cca är strömstyrka.
Klart att du lägger ihop båda effekterna,
Nej, Ah anger kapaciteten. Effekt mäts i Watt. CCA (Cold Cranking Amps) är strömstyrka när det är kallt.

Dessa diskussioner spårar oftast ur för att folk inte kan använda rätt termer.
Citera
2023-05-21, 09:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om jag inte missförstått det så håller t ex Victrons batteriövervakning koll på hur mycket ström som går ut och in, och inte bara mäter Spänningen.

Jag har victron bms till bilen , tror den går mest på spänningen och det finns lite olika modes med algoritmer som pysslar om batteriet.

Lär sig hur det laddas ur o så vidare.

Ha fan lade bmsen direkt på batteriets poler sen boxen på load .
Problemet var att bilen inte kände av förbrukningen o jag börja gå förlust under körning...slog man på en förbrukare som sätesvärmare blev det dock 14.4.

Kom på att batteriövervakningen som bilen avlyssnar sitter på batteripolerna , man måste koppla in bms/last efter dessa polmonterade batteribuggar.Annars är förbrukningen osynlig o bilen ökar inte magnetiseringströmmen till generaton
Citera
2023-05-21, 10:05
Medlem
elbels avatar
Äkta så du inte seriekopplar eller kortsluter

Bra att du startade en tråd om detta
Citera
2023-05-21, 11:37
Medlem
Har du två dåliga bilbatterier är det bättre att seriekoppla dom så får du mer kräm.
Citera
2023-05-21, 11:39
Medlem
Citat:
De där siffrorna 50% är en sak som folk har hört och bara återberättar.
På riktigt mäter man spänningen, som inte får sjunka för djupt.
Teoretiskt kan du cykla batterier 100% om du vill, bara du laddar det inom några dagar.

Läs på lite om sulfatering...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in