Citat:
Tack för ett faktaspäckat svar!
Tydligen har de gamla ryska vapensystemet slagits ut eller förbrukats och när då Ukraina blir beroende av Natovapen så får de en kompott av många olika system. Det blir inte enhetligt och leveranser kommer då och då och tajmar inte behovet. Plus upplärningskurvan.
Om vi ponerar att USA hade gått all-in med ett heltäckande system hade vi fått ett skarpt test på hur det funkar mot ryska dito.
Fast nu föll ju Bakhmut till slut och det är väl knappast peanuts med tanke på även Zelensky för några månader sedan hävdade att det skulle bli vändpunkten i hela kriget om östra ukraina?
Tydligen har de gamla ryska vapensystemet slagits ut eller förbrukats och när då Ukraina blir beroende av Natovapen så får de en kompott av många olika system. Det blir inte enhetligt och leveranser kommer då och då och tajmar inte behovet. Plus upplärningskurvan.
Om vi ponerar att USA hade gått all-in med ett heltäckande system hade vi fått ett skarpt test på hur det funkar mot ryska dito.
Fast nu föll ju Bakhmut till slut och det är väl knappast peanuts med tanke på även Zelensky för några månader sedan hävdade att det skulle bli vändpunkten i hela kriget om östra ukraina?
Jag har inte sett några tillförlitliga uppgifter på att Bakhmut slutligen fallit. Jag tror vi får vänta någon vecka till för att se frontrörelser och uttalanden från båda sidor.
Vad gäller just Bakhmut, så verkar den ukrainska generalstaben ha velat få till ett slags modernare "Operation Gericht" i miniatyr, där ryssarna skulle stånga sig blodiga och förlora materiel vid en koncentrerad punkt, så att Ukrainas operativa reserv kunde förstärkas och de nya enheterna utrustas utan att man behövde avdela bataljoner och brigader på flera olika platser. Dess strategiska läge var som bäst tvivelaktigt i början av slaget, och nu flera månader senare är det inte ens tvivelaktigt längre, givet hur sönderskjuten staden är.
Det är ett högt spel av Ukraina, då det kostat dem många döda och sårade också, men jag tror att det rent strategiskt varit en vinst för dem att hålla fast vid staden.
Vi har genom historien fått många exempel på amerikanska system mot ryska, jag vet inte varför det skulle vara så viktigt med exempel nummer 1167 i ordningen.
Det är helt riktigt att en större mängd olika system kan bli ett helvete för trängen och underhållsförbanden, då de använder olika reservdelar, olika ammunitionstyper o.s.v. o.s.v. Vad gäller NATO-system så är dock större delen av ammunitionen till burna vapensystem, stridsvagnskanoner och artilleripjäser likadan (med vissa undantag). Värre är det för, exempelvis Iran, som sitter på myriader artilleripjäser, vagnar och andra system, som alla är från olika generationer, nyttjar olika ammunitionstyper och har olika effekt.