2023-05-21, 09:57
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Kriget har gått åt h-vete för Ryssarna och Putin. De måste ha någon form av symbolseger. Därav att de lagt enorma resurser på en för kriget strategiskt väldigt ointressant liten by.

Ändå har det tagit ryssarna, världens näst största armé, närmare ett år att (nästan) ta en hel by.

Pinsamt dåligt är bara förnamnet. Jag hade skämts om jag var inom den ryska militären.

Det är inte den ryska armen som stridit och intagit staden.
2023-05-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Offensiver österut brukar (historisk empiri) ske i mitten eller slutet av juni när marken är torr nog.
Enligt Bildt som suttit i möte med dom ska den ske i Maj månad.
2023-05-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Kriget har gått åt h-vete för Ryssarna och Putin. De måste ha någon form av symbolseger. Därav att de lagt enorma resurser på en för kriget strategiskt väldigt ointressant liten by.

Ändå har det tagit ryssarna, världens näst största armé, närmare ett år att (nästan) ta en hel by.

Pinsamt dåligt är bara förnamnet. Jag hade skämts om jag var inom den ryska militären.
Nja det är ju den privata armén Wagner som gjort det.
Inte ryssarna.
2023-05-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag förstår mig inte på dessa, varför man ständigt påstår att man erövrat något når man inte har gjort det. Vad är taktiken i detta?.
Zelensky erkänner ju nu att staden inte är i Ukrainas händer längre.
2023-05-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej Ukrainas "våroffensiv" (d.v.s. sommaroffensiv, eftersom man "aldrig" anfaller på våren i Östeuropa) påverkas inte av att Ryssland slog ut ett lager av gammalt raketbränsle, som väntade på att destrueras.

Jaså. Så fronten har kollapsat? Hur många mil framrycker då ryssarna per dygn? 3 mil? 5 mil? 7 mil? 10 mil? 20 mil?

Den lär komma igång när vårleran har torkat upp ordentligt, vilket i Östeuropa brukar innebära i juni eller juli.
Nej du har fel, bönderna har redan gjort sitt på åkrarna så nog är det torrt alltid.
2023-05-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Snart börjar den stora och efterlängtade våroffensiven. Då ska ryzzar-i-grop på storbonk.

Vi väntar bara på att Zelensky ska komma hem och leda striden. Är det tre eller fyra veckor han har flygit runt i världen i nu? Känns nästan som att han medvetet håller sig borta från Ukraina av någon anledning.
Han är ju ute och försöker få mer materiel för dom har för lite för en offensiv just nu.
2023-05-21, 10:32
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Zelensky erkänner ju nu att staden inte är i Ukrainas händer längre.

Det är inte en stad längre utan en grushög, lämplig att locka in ryssar i och sedan förinta dem där.

Det är lite roligt att Putin nu använder ordet ”befriat”, om en stad de helt och hållet har jämnat med marken.
2023-05-21, 10:32
Medlem
Citat:
Han är ju ute och försöker få mer materiel för dom har för lite för en offensiv just nu.

Hur vet du att Ukraina har för lite vapen för våroffensiven?
2023-05-21, 10:35
Medlem
Hela Bachmut är sönderbombat, Kolla senaste veckornas videos där ryssen brandbombar staden. Finns ingenting kvar att försvara.

Ukrainas resurser kan användas bättre.
2023-05-21, 10:55
Medlem
Hurra, grisarna har flytt Artemovsk helt nu, det gick snabbt över fredag och lördag. Men det märkligaste är att Mariupol föll den 20 maj 2022 och Bakhmut föll exakt ett år senare så det datumet lär bli historiskt för dem.
Senast redigerad av Liljor 2023-05-21 kl. 10:58.
2023-05-21, 10:56
Medlem
Citat:
Enligt Bildt som suttit i möte med dom ska den ske i Maj månad.

Det spelar ingen roll vad du påstår. Midsommar är vad som gäller/har gällt i alla tider.

Så väntar man sig något före det är man bara okunnig.
2023-05-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Det är inte den ryska armen som stridit och intagit staden.
Nej det vet vi redan. För ryska soldaterna har inte klarat av det. Det som behövdes var jihadister, araber och våldtäktsmän från wagner. Och att pulvarisera hela staden. Bachmut är en enda stor ruin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in