2023-05-21, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu var väl iofs hyreshöjningarna lägre än inflationen så de fick de facto sänkt hyra i reala termer, bostadsägare med lån fick sänkta fastighetsvärden och höjda lånekostnader.
Trenden verkar fortsätta år 2023, så nja.

Jaaa, vilket klipp! Dom SKÄNKER en marginellt mindre summa, till hyresvärden nu per månad. Vilken vinst! Vilken affär!

Och dagen då de flyttar, får dom NOLL i vinst.
Citera
2023-05-21, 10:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SethEnslow
Jaaa, vilket klipp! Dom SKÄNKER en marginellt mindre summa, till hyresvärden nu per månad. Vilken vinst! Vilken affär!

Och dagen då de flyttar, får dom NOLL i vinst.
Äger man sitt boende har man kostnader, eller målar du inte om ditt hus? Tapetserar om? Bygger trädäck som måste oljas och underhållas etc? Det finn gott om kostnader för en som äger sin fastighet som inte ger ett beständigt värde?
Tidigare har stigande fastighetspriser gett den som äger sin bostad en avkastning, men så ser det inte ut längre och frågan är om vi kommer att komma tillbaka till de årtionden som var?
Citera
2023-05-21, 10:30
Bannlyst
Citat:
Äger man sitt boende har man kostnader, eller målar du inte om ditt hus? Tapetserar om? Bygger trädäck som måste oljas och underhållas etc? Det finn gott om kostnader för en som äger sin fastighet som inte ger ett beständigt värde?
Tidigare har stigande fastighetspriser gett den som äger sin bostad en avkastning, men så ser det inte ut längre och frågan är om vi kommer att komma tillbaka till de årtionden som var?

Nej, det blir inte mycket målande, eller trädäcksbyggande i min bostadsrätt.

Och ja, jag är helt övertygad om att priserna kommer gå upp igen, inom 2 år!
Citera
2023-05-21, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, det blir inte mycket målande, eller trädäcksbyggande i min bostadsrätt.

Och ja, jag är helt övertygad om att priserna kommer gå upp igen, inom 2 år!
Så du behöver inte betala månadsvis till din förening för underhåll, räntor och admin?
Att bo är förknippat med kostnader.
Citera
2023-05-21, 10:48
Bannlyst
Citat:
Så du behöver inte betala månadsvis till din förening för underhåll, räntor och admin?
Att bo är förknippat med kostnader.

Jodå, visst måste jag det. Skillnaden är att när jag säljer, och gör en bra vinst, så har jag då bott gratis i flera år, OCH får pengar i fickan.
Citera
2023-05-21, 10:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jodå, visst måste jag det. Skillnaden är att när jag säljer, och gör en bra vinst, så har jag då bott gratis i flera år, OCH får pengar i fickan.
Hur mycket har din bostad stigit realt sedan början på år 2022?
Citera
2023-05-21, 10:59
Bannlyst
Citat:

Realt vet jag inte. Men den har stigit i pris med 100% sedan jag köpte den, och det är dagens värdering.
Citera
2023-05-21, 11:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Realt vet jag inte. Men den har stigit i pris med 100% sedan jag köpte den, och det är dagens värdering.
Vilket inte var svaret på frågan? Berätta hur mycket ”avkastning” du har sedan inflationen tog fart?
Citera
2023-05-21, 13:13
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:

Fast du fattar ju tydligen inte vad han menar.
Han menar att man betalar till sig själv och i viss mån banken och över tid får man mera pengar över samt att bostaden sannolikt ökar i pris. Eftersom allt annat har ökat mycket i pris (inte minst byggmaterial) så varför skulle inte bostäderna göra det över tid?
Citera
2023-05-21, 14:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fast du fattar ju tydligen inte vad han menar.
Han menar att man betalar till sig själv och i viss mån banken och över tid får man mera pengar över samt att bostaden sannolikt ökar i pris. Eftersom allt annat har ökat mycket i pris (inte minst byggmaterial) så varför skulle inte bostäderna göra det över tid?
Fast det gör man inte längre eftersom priserna sjunkit sedan toppen, räntorna ökat.
Nu betalar du lån och har värdeminskning både nominellt och realt.
Problemet är att folk under 40 år tror att priserna bara kan rusa uppåt då det har varit fallet hela deras vuxna liv.
Går vi tillbaka till hur det var före minusräntor och stimulanser så steg bostäder måttligt i pris, vi får se, men mycket pekar på att vi snarare kommer att hamna i den utvecklingen framöver än att fortsätta att inflatera upp priserna och skuldsättningen.
Citera
2023-05-21, 15:50
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Fast det gör man inte längre eftersom priserna sjunkit sedan toppen, räntorna ökat.
Nu betalar du lån och har värdeminskning både nominellt och realt.
Problemet är att folk under 40 år tror att priserna bara kan rusa uppåt då det har varit fallet hela deras vuxna liv.
Går vi tillbaka till hur det var före minusräntor och stimulanser så steg bostäder måttligt i pris, vi får se, men mycket pekar på att vi snarare kommer att hamna i den utvecklingen framöver än att fortsätta att inflatera upp priserna och skuldsättningen.
Ibland går priserna ner och därtill räntorna upp- denna gången pga av mycket pengar i omlopp sedan covid därav räntehöjningarna sista 12-15mån. Nu går inflationen tillbaka och investeringarna kan ta fart igen- jag är bra bit över 40 och jag minns exvis 2008 då räntorna också låg på 4-5% . Marknaden backade men kom sedan igen med råge.
Att sitta och skriva att HR är så himla bra en enskild period spelar för de flesta ingen större roll. Över tid är ägt boende så väldigt mycket bättre.
Citera
2023-05-21, 16:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Ibland går priserna ner och därtill räntorna upp- denna gången pga av mycket pengar i omlopp sedan covid därav räntehöjningarna sista 12-15mån. Nu går inflationen tillbaka och investeringarna kan ta fart igen- jag är bra bit över 40 och jag minns exvis 2008 då räntorna också låg på 4-5% . Marknaden backade men kom sedan igen med råge.
Att sitta och skriva att HR är så himla bra en enskild period spelar för de flesta ingen större roll. Över tid är ägt boende så väldigt mycket bättre.
Ibland? Reallöner fortsätter att falla under år 2023, att inflationen stabiliserar sig under 2 % återstår att se, om inte så ligger räntan still och sänks inte.
Så nja, något nytt prisrally är knappast att vänta de närmaste åren om inte något radikalt händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in