Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Nja, det bor över 1 miljon i Sthlms län och priserna generellt är höga.
Dessutom är Stockholm Sveriges administrativa och ekonomiska centrum, så det som sker i Sthlm får återverkningar i hela landet, priserna har generellt fallit mer utanför Sthlm är Sthlms innerstad.
Sen tjatar du om hyresgäster? Har du problem med att hyresgästerna var år 2022 års stora vinnare och ser ut att bli det år 2023 med? Mitt radhus har gått ned, dock har jag goda marginaler då jag medvetet köpt billigare och mindre än jag haft råd med. Det gav mindre hävstång uppåt och ger nu mindre hävstång nedåt.
Ja? Och du tror att alla dessa köpte sina bostäder 2022 också eller?
Hyresgäster, är ALDRIG vinnare. Dom betalar en hyra, rätt ut i sjön varenda månad.
Jag köpte min bostad för över 10 år sedan, så jag sitter lugnt, trots att priserna gått ner sedan 2022.
Det hyrestorskarna och andra dumrövar tror, är att alla på bostadsmarknaden köpte sina bostäder förra året, och sitter med 99% belåningsgrad. Massvis med människor, har bott 10-20-30-40-50 år i sina bostäder, och gjort brutala vinster. Dom skiter fullständigt i räntan, och om priset sjunkit marginellt. Och det hyrestorskarna inte verkar fatta heller, är att det är amorteringskrav på bostadslån, och folk som köpte sina bostäder för ca 10-15 år sedan, har amorterat ned lånen ganska ordentligt.
Som jag tidigare länkade, enligt SBAB:s undersökning, har 71% av bolånetagarna MAX 2 miljoner kronor i bostadslån, och detta vid köpet.
Hyrestorskarna tror att 5% ränta, gör att folk skickar ut sina bostäder till vrakpriser, och att detta också ska göras av majoriteten av bostadsägarna. Snacka om att leva i fablernas värld alltså.