2023-05-20, 20:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det finns ingen som helst objektiva fakta som talar för din fördel. Ryssland har övertag inom artilleri både gällande kvalitet (precision/räckvidd) och kvantitet. Nu handlar det uppenbarligen bara om att rädda ansiktet för din del. Att inse att du haft fel gällande detta är ingen svaghet, det är en styrka. Ryssland är överlägsna både gällande mannar och materiel i Ukrainakonflikten. Varför fortsätta stånga huvudet mot tegelväggen?

-Så varför har fronten stått närmast stilla de sista 6 månaderna, om Ryssland är överlägsna ?
-Varför ökar, och blir mera sofistikerat.., stödet ifrån väst ?

Nä, du akademiker-trollski.., det är över, finito för Putin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Lmao.

"3:1 ration" är från medeltiden med svärd och pilbågar.

Inte med modernt artilleri och modern teknologi.

Kolla bara offensiver det senaste århundradet, t ex Operation Barbarossa i början.

NATO/UAF har enbart 1 sak i övertag, manskap.. och de slänger gärna dessa mot sin död om det innebär att de kunde hålla Artemovsk ännu en dag (för propaganda syften). Vi såg samma i Severodonetsk, Lychyshank och Mariupol.
Det finns 2 konstanter i krigshistorien,

1. den anfallande parten har i ett krig där parterna är någorlunda jämbördiga alltid betydligt större förluster
2. är ryssland i kriget har de störst förluster

Nu finns vad jag kan komma på inte några större krig mellan jämbördiga parter att använda som mall de senaste 50 åren då bara det ociviliserade ryssland anfaller grannländer.
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Därför de lämnade Artemovsk med benen på ryggen, för de är så pricksäkra..

Istället för one-liners, tänk efter
De lämnade inte Bakhmut med benen på ryggen, det har varit en riktigt långsam utnötning av ryska anfallare, en mellanstor stad på 5-6 månader av intensiva anfall

Om fienden fokuserar stort på ett område av fronten, så hittar man optimalt defensiva positioner och nöter ut fienden så länge de anfaller, för att antingen blöda ut fienden eller att förbereda andra defensiva linjer.
Citera
2023-05-20, 20:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Även om Ukraina vinner några krig, kommer det inte att uppnå något mot ett kärnvapen Ryssland. Ryssland kan sakta bygga upp sitt försvar, och när västvärldens vapen tar slut kan det avancera till Kiev och utplåna det. Västerlänningar har gjort för många ont. När en björn fångar sitt byte släpper den aldrig taget.
Byt översättningsprogram eller lämna forumet.
Oläslig smörja både i form och innehåll.
Citera
2023-05-20, 20:39
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
-Så varför har fronten stått närmast stilla de sista 6 månaderna, om Ryssland är överlägsna ?
-Varför ökar, och blir mera sofistikerat.., stödet ifrån väst ?

Nä, du akademiker-trollski.., det är över, finito för Putin.

Att väst pumpar in mer och mer resurser är tydliga tecken på desperation, inte en förestående seger. Sedan behöver du inte vara ett snille för att räkna ut att det inte är långsiktigt hållbart. Ukraina får heller inte vad de behöver: enorma mängder med 155 mm artilleriammunition.

Som jag tidigare nämnt är inte Rysslands strategi i dagsläget att ta territorium utan att avmilitarisera Ukraina. Har du inte lyssnat på general Surovikin?
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-05-20 kl. 20:42.
Citera
2023-05-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Även om Ukraina vinner några krig, kommer det inte att uppnå något mot ett kärnvapen Ryssland. Ryssland kan sakta bygga upp sitt försvar, och när västvärldens vapen tar slut kan det avancera till Kiev och utplåna det. Västerlänningar har gjort för många ont. När en björn fångar sitt byte släpper den aldrig taget.

Ryssland är verkligen ingen björn, möjligtvis en alkoholiserad cirkusbjörn med utdragna tänder...
Citera
2023-05-20, 20:44
Medlem
Fyfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Istället för one-liners, tänk efter
De lämnade inte Bakhmut med benen på ryggen, det har varit en riktigt långsam utnötning av ryska anfallare, en mellanstor stad på 5-6 månader av intensiva anfall

Om fienden fokuserar stort på ett område av fronten, så hittar man optimalt defensiva positioner och nöter ut fienden så länge de anfaller, för att antingen blöda ut fienden eller att förbereda andra defensiva linjer.

Kallas fördröjningsstrid enligt böckerna. Det kan vara tidsfokuserat eller fokuserat på att tillfoga motståndaren förluster. Bakhmut är ett klockrent exempel på en fantastisk fördröjningsstrid enligt konstens alla regler. Rysstrollen i den här tråden förstår inte riktigt det konceptet för ryssar saknar kunskap om krig, taktik och strategi. Det har de alltid gjort.

Att anfalla kostar fruktansvärt mycket och för att få effekt av anfallet ska man få ett genombrott, vilket de inte fått. Helt jävla vansinnigt att hävda att ryssland "har skapat en köttkvarn i bakhmut" som många efterblivna skriver i den här tråden. Ryssen är inne i Ukrainas fördröjningsområde och Ukraina har inte bara vunnit tid utan tillfogat kalasmycket förluster för Ryssland.
Citera
2023-05-20, 20:47
Medlem
Vi sitter ju här och gissar. Jag "tror" tyvärr att F-16 inte kommer i bruk förrän i oktober. Så Ukraina kan inte vänta med sin offensiv tills dess. F-16 får då istället ses som ett stöd i "fortsättningsoffensiven"....
Skall vi gissa? Våroffensiven blir sommaroffensiv runt den 10 juni, jag väter tummen och pekfingret och jag har känsla.

Denna sommaroffensiv kommer att medföra genombrytningar och återvunnen terräng. Alltså man bryter igen försvarslinjer genom att penetrera på flera ställen för att förvirra ryssarna. Ryssarna klarar inte av att försvara sig på djupet när Ukraina brutit igenom. Jag skulle tro man omringar Melitopol.

Sedan kommer fortsättningsoffensiven i oktober, man har ju numera stridsvagnar som går på dåliga vägar så man kan bortse från höstrusket. Man kommer vid offensiven att ha tillgång till ett visst antal F16.

Osäkert om fortsättningsoffensiven riktas mot Krim eller om det blir Luhansk. Tiden får utvisa.
Citera
2023-05-20, 20:48
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Kallas fördröjningsstrid enligt böckerna. Det kan vara tidsfokuserat eller fokuserat på att tillfoga motståndaren förluster. Bakhmut är ett klockrent exempel på en fantastisk fördröjningsstrid enligt konstens alla regler. Rysstrollen i den här tråden förstår inte riktigt det konceptet för ryssar saknar kunskap om krig, taktik och strategi. Det har de alltid gjort.

Att anfalla kostar fruktansvärt mycket och för att få effekt av anfallet ska man få ett genombrott, vilket de inte fått. Helt jävla vansinnigt att hävda att ryssland "har skapat en köttkvarn i bakhmut" som många efterblivna skriver i den här tråden. Ryssen är inne i Ukrainas fördröjningsområde och Ukraina har inte bara vunnit tid utan tillfogat kalasmycket förluster för Ryssland.

Hur bedriver man fördröjningsstrid i en omringad stad som ARTEMOVSK 🇷🇺, där fienden som omringar staden har tio gånger så mycket artilleri? Kan du beskriva detta i detalj tack?
Citera
2023-05-20, 20:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Att väst pumpar in mer och mer resurser är tydliga tecken på desperation, inte en förestående seger. Sedan behöver du inte vara ett snille för att räkna ut att det inte är långsiktigt hållbart. Ukraina får heller inte heller vad de behöver: enorma mängder med 155 mm artilleriammunition.

Som jag tidigare nämnt är inte Rysslands strategi i dagsläget att ta territorium utan att avmilitarisera Ukraina. Har du inte lyssnat på general Surovikin?

Nej, inte desperation utan att väst tror/ser att Ukraina kan fixa biffen. Inget land vill vara på den förlorande sida för framtida relationer, nu ser väst att Ukraina kan vinna. Som jag skrev så har fronten stått nästan helt stilla de sista 6 månaderna. Ryssland har inte längre initiativet.

Tippar att i höst kommer Putin/Ryssland att försöka sig på en första fredstrevare. Efter att svalt en bitter kalk..
Citera
2023-05-20, 20:49
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan

Exakt! Att anfall en tätort med infanteri mot en motiverad försvarare och hävda att de lurat in fienden i en fälla är höjden av komik. Oavsett hur förlusterna ser ut så är jag 100% säker på att det varit för att fördröja, majoriteten av ryska resurser har satts in på ett visst område, då måste Ukraina svara på något sätt. Hitta de bästa positionerna som möjligt, för att fördröja medans de förbereder offensiva element för en motoffensiv, enkel militärlogik. Jag tror ju att ryssarna förlorat 2-3 män för varje Ukrainare, så tror att försvaret är en blandning av båda, men det sistnämnda får vi vänta med för att se hur det egentligen stod till. Av det vi vet kombinerat med militärteori så tror jag dock att ryssarna förlorat minst dubbelt så många.
Citera
2023-05-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi sitter ju här och gissar. Jag "tror" tyvärr att F-16 inte kommer i bruk förrän i oktober. Så Ukraina kan inte vänta med sin offensiv tills dess. F-16 får då istället ses som ett stöd i "fortsättningsoffensiven"....
Skall vi gissa? Våroffensiven blir sommaroffensiv runt den 10 juni, jag väter tummen och pekfingret och jag har känsla.

Denna sommaroffensiv kommer att medföra genombrytningar och återvunnen terräng. Alltså man bryter igen försvarslinjer genom att penetrera på flera ställen för att förvirra ryssarna. Ryssarna klarar inte av att försvara sig på djupet när Ukraina brutit igenom. Jag skulle tro man omringar Melitopol.

Sedan kommer fortsättningsoffensiven i oktober, man har ju numera stridsvagnar som går på dåliga vägar så man kan bortse från höstrusket. Man kommer vid offensiven att ha tillgång till ett visst antal F16.

Osäkert om fortsättningsoffensiven riktas mot Krim eller om det blir Luhansk. Tiden får utvisa.

Krim bör man inte behöva ta tillbaka. När landförbindelsen är Ukrainas och bron är borta blir det svårt för Ryssland att upprätthålla ockupationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in