2023-05-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är uppenbart att GM hade huvudbonad...

Man kan missa att någon bär huvudbonad..

Men man sätter aldrig en huvudbonad på en person som är barhuvad..
Delar helt den uppfattningen.

Man ser en mörk figur. Huvudet uppfattades som mörkt och då tvingas många vittnen in att svara mörkhårig.
Citera
2023-05-20, 10:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
PH repeterade endast det Irvell hade sagt om Mariehamn och EAP: Tipset från Ålandskvinnan i april.

Om man bara ser en kontur är det inte lätt att se när kroppen börjar och plagget tar slut.

Oavsett om man är 70-talist som jag eller från Jurassic Park. Förmågan folk hade på 80-talet ...

Hahaha! Bara för att AD tyckte sig kunna se skillnad.

PH "hittade" i sitt PM ungefär samma saker som polisen i förhören av personalen på Skandia.

Tror du det var PH som gav order om förhören? Nej, knappast. Det var polisen.

P.S. Prissumman var väl ändå inte 50 miljoner under våren 1986?

Det var betydligt vanligare med axelvaddar 1980 och gemene man var betydligt bättre på att avkoda "var kläderna slutade och kroppen började" än du påstår.

Dessutom var kroppsbyggande inte vida spritt 1986 utan en välbyggd kropp olik den SE hade noterades som något ovanligt vilket vittnen också gjorde.

Det var tydligen 500.000 som gällde 1986 för belöningen och det var enligt Arne Is efterlämnade anteckningsbok han själv som propsade på att summan skulle vara just 500.000 och inte 200.000 som var det ursprungliga förslaget i palmerummet. AI som insåg att SE med PHs hjälp skulle kunna pekas ut för mordet och att PH skulle kunna få belöningen vilket AI inte kunde få. AI resonerade nog om att 200.000 skulle vara en för låg summa att dela på två med PH.
Citera
2023-05-20, 10:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Anna Hage, bl a, hävdar bestämt att mördare var barhuvad. Liksom ett antal andra vittnen.

Läser man AHs förhör så landar åtminstone inte jag i att hon är "bestämd" med att mördaren var barhuvad.
"huvudet verkade för litet till kroppen"
........
"hon uppfattade honom som barhuvad"
Däremot är det helt uteslutet att AH beskriver SEs huvud som redan utan gubbkepsen snarar är "för stort till kroppen". Med gubbkepsen på SE så är det uppenbart att AH inte beskriver vittnet SE utan just mördaren. Två-olika-personer-teorin" absorberar detta på ett lättbegripligt sätt.

AH verkar inte heller blanda ihop sina intryck med sånt hon sett i media eller kommit ihåg fel, vilket alltid annars anförs för att pressa in vittnet SE i GM-rollen. AH beskriver också ljusförhållandena på mordplatsen, i motljuset från Dekorimas skyltfönster, som förstärkt hennes möjlighet att bedöma mördarens huvudstorlek vilken inte passar in alls på vittnet SE.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-20 kl. 10:34.
Citera
2023-05-20, 11:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är uppenbart att GM hade huvudbonad...

Man kan missa att någon bär huvudbonad..

Men man sätter aldrig en huvudbonad på en person som är barhuvad..

"Men man sätter aldrig en huvudbonad på en person som är barhuvad".

Det förklarar varför YN inte ser någon keps på DBG.

Genial observation av dig faktiskt.
Citera
2023-05-20, 11:35
Medlem
ursprungligens avatar
Just nu pågår ett gräv om SE i stora Palmetråden.

https://www.flashback.org/sp84491762

Där förklaras SEs relation med LJ och hur man bör tolka olika tidsangivelser runt mordet enligt en skribent som verkar funderat aningen för mycket på detta.

SEs roll i mordkomplotten där självaste Frk Ur dubblerar sig själv och är en av aktörerna visar att botten inte är nådd än när det gäller spekulationer om vittnet SE.

Jag rekommenderar minst en näve salt till läsandet.

Kanske en sammanfattning kunde skrivas i denna tråd då teorin är ganska "intressant"?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-20 kl. 11:37.
Citera
2023-05-20, 12:43
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Var kan man läsa om denna bestämdhet? Vilket förhör är det ? Hur förändras den punkten över tid?

(Alltid många frågor från dig. Få svar.)

Lyssna på podden ”Palmemordet”, avsnitten om Anna H.
Citera
2023-05-20, 12:46
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Läser man AHs förhör så landar åtminstone inte jag i att hon är "bestämd" med att mördaren var barhuvad.
........
"hon uppfattade honom som barhuvad"
Däremot är det helt uteslutet att AH beskriver SEs huvud som redan utan gubbkepsen snarar är "för stort till kroppen". Med gubbkepsen på SE så är det uppenbart att AH inte beskriver vittnet SE utan just mördaren. Två-olika-personer-teorin" absorberar detta på ett lättbegripligt sätt.

AH verkar inte heller blanda ihop sina intryck med sånt hon sett i media eller kommit ihåg fel, vilket alltid annars anförs för att pressa in vittnet SE i GM-rollen. AH beskriver också ljusförhållandena på mordplatsen, i motljuset från Dekorimas skyltfönster, som förstärkt hennes möjlighet att bedöma mördarens huvudstorlek vilken inte passar in alls på vittnet SE.

”Läser man AHs förhör så landar åtminstone inte jag i att hon är "bestämd" med att mördaren var barhuvad.
........
"hon uppfattade honom som barhuvad"”

Case closed.
Citera
2023-05-20, 13:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
”Läser man AHs förhör så landar åtminstone inte jag i att hon är "bestämd" med att mördaren var barhuvad.
........
"hon uppfattade honom som barhuvad"”

Case closed.

Vittnet Lars J sade däremot keps och SE hade keps på huvudet- case closed.
Citera
2023-05-20, 13:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har jag skrivit att inte CP ägde mörka skor ? Eller längre jacka ?

Jag skrev i dom kläderna vittnen sett GM burit...

En längre jacka kan alla ha men om GM hade en gubbig medelklass modell så är det nog inget CP hade haft på sig...

Men som vanligt missförstår du alltid saker i tråden...

Citat:
Jag håller med om att man inte har tillräckligt med signalement nu för att göra den bedömningen..

Men om man hade frågat samtliga vittnen 1986 eller faktiskt nu , om deras bedömning som helhet pekar på hur GM var klädd som helhet så hade man nog kunnat se lite om det är en person som jobbar på Volvo eller knarkare eller grafiker..

Alltså man kan snabbt göra den bedömningen även om man inte kan just peka på något direkt..

Men ta t.ex att GM inte bar jeans..hade längre överdel och ev keps som inte är baseball keps..

Redan här kan man se lite att det är en äldre man och som inte klär sig slarvigt eller har gympadojjor på sig..

Jag tycker det säger en del..

Hade CP ens funderar på att ens ta på sig dessa kläder ?

Äger han ens sådana kläder ?

Jag missförstod inte det minsta. Men du kanske inte vet vad du skriver?

Så vitt jag vet säger vittnena att mördaren bar rock/lång jacka, huvudbonad, mörka skor, mörka byxor. Och att CP hade såna kläder och använde dom ibland är uppenbart.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-05-20 kl. 13:35.
Citera
2023-05-20, 13:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vittnet Lars J sade däremot keps och SE hade keps på huvudet- case closed.

Och fler säger mössa. Case closed for real
Citera
2023-05-20, 13:33
Avslutad
Citat:
CP med skinnjacka- för inte tankarna alls till mördarens signalement. https://twitter.com/SebScheiman/status/1272077786904223744/photo/1

Åklagare B (dvs KP) är sannolikt rätt ute och åklagarna på 1980- och 1990-talen var fel ute. Hans Holmér ville dock inte att åklagarna skulle kunna slå klorna i SE i.o.f.s. Han pratade om det 12 november 1986. Holmér ville diska av/avföra SE så fort som möjligt istället för att utreda honom som misstänkt. https://lampers.se/nyhet/palmebanden/?fbclid=IwAR0nIAUzweANdDp_LysSuZ0lxpLN0p5LckuYceJq NeURW0l9rrJVgFtNUro

Den här mannen (som också var i närheten av mordplatsen när mordet skedde, hade motiv m.m.) däremot stämmer mycket bättre på mördarens signalement med en mörk rock som gick nedanför knäna m.m. https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/
Citera
2023-05-20, 13:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Den här mannen (som också var i närheten av mordplatsen när mordet skedde, hade motiv m.m.) däremot stämmer mycket bättre på mördarens signalement med en mörk rock som gick nedanför knäna m.m. https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Du skrev nyss ett inlägg där du tycker LJ visar att GM hade keps. Så jag antar du tycker LJ är ett bra vittne som ser rätt. I vilket förhör säger LJ saker som visar att GM hade mörk rock?

En fråga till, vilka vittnen säger GM hade ett plagg som gick nedanför knäna?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-05-20 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in