Citat:
Ursprungligen postat av
thorhan
Kommer från artikeln i Svd där SE berättar att han är medicinskt androgyn, betyder tvåkönad, samma sak som hermafrodit. Hans H lär ha läst det men om han använde det i utredningen vet jag inte. (googlade på vad det betyder off topic och behöver inte betyda transvistit (klä sig i kvinnokläder), bög (förälskad i samma kön som sitt egna), bisexuell (tycka om båda kön, man kan vara tvåkönad utan att tycka om båda könen), transsexuell (född i fel kön). Det var under Hans H´s tid som Säpo-chef som polisen hade särskilda register för homosexuella, när han var länspolismästare hade de slutat med sånt trams.
Tror inte på teorierna, varken Blind Dejt eller Village People (Vilda Västern-teorin)
Blind -dejt-teorin spricker på åldrarna, LJ var 25, SE 52.
Men om man överväger en Vilda Västern-teori, menar allmänt, så är syftet med tvåkönade att vilseleda? Jag menar inte i detta fall (har inget med LJ och SE att göra) att de brukar välja androgyna att placera ut som statister för att förvilla (lekledaren och "indianer" som spärrar vägen). Ingen ser om det är kvinnor eller män.
Det var fint att du utvecklade det här, Thorhan, för då slapp i alla fall jag skriva om det. Det är illa nog att läsa om det så här på morgonkulan. Som sagt är jag inte, och har aldrig varit, inne på någon "blind date"-teori, utan nämnde det bara för att Dalulven verkade ha missuppfattat vad jag tidigare sagt som att Engström och Jeppsson hade stämt träff.
Eftersom Jeppsson berättat för mig att han inte kände Engström (eller ens visste vem denne var förrän långt efter mordet) så måste ju ett möte dem emellan rent logiskt ha varit någon slags "blind date". Men något sådant har jag aldrig ens övervägt, men andra har nog varit inne på det.
Sedan tycker jag nog att du verkar blanda ihop "blind date" med "västernbakhållet". De två teorierna har inget med varandra att göra, och det säger sig väl självt att man inte nödvändigtvis väljer androgyna som "statister". Björkman hör ju definitivt inte till den kategorin i alla fall. Bakhållet är jag nog ganska seriös om, faktiskt, och istället för att bara vifta bort det kanske även du borde sätta dig ner och tröska det lite mer ordentligt. Det kan vi naturligtvis göra här på forumet, på samma sätt som vi tröskat "timewarpen".
På tal om tiderna så ville jag passa på att nämna en sak som förbryllat mig lite om mordtiden. Den korrigerade mordtiden heter alltså 23.19.00, vilket egentligen är en lite udda tid om man tänker sig ett mötesscenario där Palme ska dit och träffa någon, typ "hämta post" från någon kurir från östsidan.
Palme skulle ju till Moskva bara några veckor senare och då kan man ju tänka sig vissa underhandskontakter inför det mötet. I så fall går nog Palme inte dit själv utan han tar med sig ett extra par ögon från den svenska tjänsten så att det inte ser ut som om Palme håller på med något som kan framstå som landsförräderi. Denne medhjälpare måste då rimligtvis vara någon i den absoluta toppen, som Palme känner sedan decennier och verkligen litar på.
Om man tänker sig ett sådant scenario, vilket väl är mitt "huvudspår", så uppkommer den där kniviga frågan om tiden. Det verkar konstigt att stämma träff med någon vid just 23.19. Istället vore det rimligare att lägga mötestiden till 23.20 tycker man. När jag tröskade tiderna och utvecklade timewarpen gnagde den här minuten i bakhuvudet: "Varför just 23.19 och inte 23.20?"
Kollar man på paret Palmes rörelsemönster så kan man i alla fall konstatera att de inte har särskilt bråttom dit, alltså från Grand till Dekorima. Visserligen sneddar de lite över Sveavägen, vilket skulle kunna tyda på att det är bråttom, men sedan bromsar de ju in vid butiken Sari för att titta i skyltfönstret där. Lägg därtill den extra förseningen som uppdagades när man jämförde deras gångtider med Fauzzis (de berömda "43 sekunderna"). Vidare ser Delsborn de tre stå och samtala nere vid Dekorimahörnet alldeles innan skotten.
Helt klart har de inte bråttom utan snarare verkar de "slösa bort" tid på att rentav stanna till ett par, tre gånger på vägen. Ur mötesscenariots synvinkel är en rimlig tolkning av det beteendet att de istället är "tidigt ute" för mötet, och att de trots tidsslöseriet längs vägen ändå kommer ner lite för tidigt till mötesplatsen. Det ser jag som den rimliga förklaringen till att de är där vid 23.19: Mötet är bestämt till 23.20 men de ligger en minut tidigt.
Här ska väl tllläggas, att i underrättelsesammanhang så brukar det vara noga med tiderna. För att sådana här hemliga möten ska funka smidigt så håller man tiderna på minuten. Under alla förhållanden kommer man inte för sent, men i det här fallet ser det alltså ut som att Palme med hustrun i armkrok och gamle IB-räven i släp kommer en minut tidigt. Det intressanta med det här är att man går in och slår till en minut tidigt. Vad betyder det?
Först och främst måste det betyda att även om upplägget är ganska stramt regisserat så har finns ändå ett litet utrymme för flexibilitet. Att Palme kommer tidigt kan ju tolkas som en fara för hela attentatet med tanke på att denne själv var gammal underrättelseräv med allt vad det innebär av säkerhetstänkande, "ögon i nacken" för att hålla reda på om någon skuggar en, osv. Därför tänker jag att om Palme kommer tidigt så kan det i sig vara ett drag från dennes sida för att få möjlighet att kolla miljön innan transaktionen utförs.
Ser man saken från den synvinkeln så betyder det att Palmes tidiga ankomst till mötesplatsen mycket väl kan ha tolkats som ett hot mot hela företaget, och att det är därför som man skrider till verket ganska omgående istället för att vänta till den avtalade tiden.
Det är då "lekledaren" på hörnet vid Posten (nordvästra hörnet av korsningen Sveavägen-Tunnelgatan) som fattar ett sådant beslut och signalerar det till mördaren som står strax söder om korsningen på östra sidan och till "goaren" dvs Palmes medhjälpare som vallat honom dit. Till saken hör då även att det är medhjälparen som står med ryggen vänd mot Dekorimas skyltfönster vid samtalet, medan paret Palme har ryggarna vända ut mot Sveavägen. Medhjälparen kan då se en signal från andra sidan Sveavägen, men det kan inte Palme.
Att "lekledaren" finns där på västra sidan har vi all anledning att tro, för vi har flera vittnen på det. Det viktigaste av de vittnena är John Wiklund men vi har även en (namnlös) jugoslavisk taxiförare. Vidare har vi limousinföraren Jan Nilsson som ser en man med samma signalement "springa som f-n" in på Tunnelgatan cirka 30 sekunder efter mordet. Vittnet Bengt Palm talar också om en man i sommarkläder som springade korsar Sveavägen mitt framför Palms bil, cirka 20-30 sekunder efter skotten. Vad det verkar har vi alltså en extra gubbe som först står på västra sidan men sedan springer över till östra sidan. Den mannen stannar då inte vid den fallne Palme som ett normalt vittne utan fortsätter som sagt i full karriär in i gränden. Den här mannen är förstås också oidentifierad.
"Tidigareläggningen" på en minut – 23.19 istället för 23.20 – hakar även i Engström. För om Engström stämplar ut 23.19.00 och kommer ut på gatan vid 23.19.45 så betyder det att han kommer för sent till partyt. Han är nere vid mordplatsen först vid 23.20.30 och då badar Palme redan i sitt eget blod på trottoaren. Men om man tänker sig att den planerade avrättningstiden var 23.20.00 så ser man att Engström skulle ha kommit ut på trottoaren vid den tiden men inte hunnit ända ner, utan han skulle befinna sig en bit på vägen, kring banken ungefär.
Varför vill man i så fall ha Engström därute vid banken vid tiden för avrättningen? Från bakhållsperspektivet utgör Engström då den kille som "håller rent" däruppe om någon skulle komma traskande. Samma funktion som Jeppsson på baksidan av barackerna, där han ska stoppa eventuella Bohemiagäster i antågande och fråga dem efter vägen till nattbion.
På den norra sidan barackerna behövs ingen extra "renhållare" men däremot behövs en propp, och den proppen utgörs då av Palmes gamle polare, även känd som "goaren" i den här modellen. De tre stannar och pratar kort, typ 10-15 sekunder, alldeles på Dekorimahörnet, sedan skiljs de åt och goaren viker av in på Tunnelgatan. När denne hunnit 10-15 meter in så smäller det. Då springer goaren därifrån och upp på åsen istället för att stanna och hjälpa Lisbeth.
Här ser du även hur "bakhållet" hakar i tvåmannascenariot, för här har vi mycket riktigt två gubbar i gränden: mördaren och goaren – plus faktiskt en tredje gubbe som kommer 30-45 sekunder senare, nämligen lekledaren. Den här varianten på tvåmannascenariot kan vi kalla "två plus ett".
Märk även att Delsborn ser två olika gubbar i sina två "filmsnuttar". I den första snutten ser han goaren stå och prata med paret Palme, sedan vänder han blicken till trafikljusen och när det blir grönt så kör han in i korsningen och då smäller det. Han kastar då en blick över axeln och ser det andra skottet. Då utgår han från att det är en och samme man han ser i bägge snuttarna, men det är det alltså inte enligt den här modellen. I den andra snutten är det förstås mördaren han ser. Två olika gubbar alltså.
Där har du (och andra läsare) lite mer idéer att grunna över. För egen del är det den här modellen som intresserar mig mest, även om jag inte nödvändigtvis låst mig till den – eller ens till ett planerat attentat. Syftet med det här forumet ska väl vara att kunna lägga fram sådana här idéer och sedan diskutera dem så att man kan tackla eventuella fel och fixa eventuella fel. Det är vad konstruktiv dialog innebär.