Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-19, 12:19
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om Tiny Rowland i mitten av 1989-talet.

Declassified: Apartheid Profits – Tiny Rowland, a very British spy? - Daily Maverick 2017-10-16
This continued into at least the mid-1980s when Rowland arranged for Dr Marquard de Villiers – a cardiologist, Lonhro local manager and Rowland’s general man on the ground in Pretoria – to meet David Kimche.

Before becoming head of Israel’s spy agency (Mossad), Kimche had been the director general of Israeli Foreign Affairs and was well connected within the Israeli establishment.

Via De Villiers, Kimche offered to help Rowland get his hands on US-made Stinger surface-to-air missiles also known as Red Eyes, if South African-backed Unita forces needed them.

At the meeting it was evident that the offer to assist the SADF extended to making contacts for them in Abu Dhabi and facilitating the use of Mozambique as a sanctions busting channel.
Att David Kimche efter mordet på Olof Palme tillsammans med Adnan Khashoggi via Tiny Rowland kränger Stinger-missiler till Savimbis terrororganisation är "business as usual" och fattas bara att Jeffrey Epstein driver in betalningen i form av blodsdiamanter.

Olof Palme var djupt engagerad i att uppnå fred i regionen och få slut på Sydafrikas ockupation av Namibia och krigshandlingar i Angola dels genom crossborder-operationer och genom proxies som Savimbis UNITA och Keith Maxwells terrororganisation South Africa Institute of Maritime Research.
Det här inlägget kan förklara det falska sydafrikaspåret.
Finns det mer att hämta om Kimche och Sydafrika?
Declassified: Apartheid Profits?
Citera
2023-05-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förlåt. Begreppet Time Warp fick mig att tänka på Dr Spock. Men om vi nu tar detta seriöst ...

Menar du att SE och LJ hade en tid för ett avtalat möte inne i gränden, eller vad är själva grundhypotesen?

En tid förmedlad av en mellanhand på Skandia. Var mötet relaterat till MOP eller något helt annat?

Sammanfatta gärna teorin.

Det finns nog de som menat att något slags diskret möte skulle äga rum mellan Engström och Jeppsson. Det är i det sammanhanget som Holmér lär ha föreslagit att Engström var "hermafrodit".

Jag säger "lär" ha föreslagit därför att jag aldrig grävt i saken och inte riktigt har koll på om det är folklore eller om Holmér faktiskt sagt det. Om du eller någon annan här på forumet har borrat i det och kan detaljerna så är jag idel öra.

Det enda som intresserar mig med det här "hermafroditspåret" (som vi kan kalla det för enkelhets skull), det är att om Holmér verkligen sagt det så betyder det nog att han haft ett syfte med att låta undslippa sig det.

Så sent som igår var jag inne på Holmérs epitet, att han kallade Engström för "elefanten" och Björkman för "riksfyllot". Jeppsson har då undgått sådana direkta epitet från Holmér, men däremot kan man kanske uppfatta "hermafrodit" som ett indirekt epitet, om Engström och Jeppsson nu skulle mötas i sådana ärenden på någon slags "blind date" – för de kände ju inte varandra.

Det här "hermafroditspåret" är INTE någon teori som jag vurmar för. Den eventuella samordning mellan Jeppsson och Engström som jag talat om i ett antal inlägg förutsätter på intet vis att något möte var avtalat eller planerat dem emellan.

Det alternativ jag tittar på handlar istället om en samordning kring attentatet, där man utöver själva våtjobbspersonalen behöver ett par "statister" som inte medverkar i någon egentlig mening men som ändå behöver finnas med för att styra bort fotgängare från avrättningsplatsen och/eller "stänga in" offret (Palme) där när han väl kommit dit – ifall han skulle ana oråd och försöka smita.

Tittar man på mordplatsen med dessa glasögon så ser man ett klassiskt västernbakhåll, fast i modern stadsmiljö. Det finns liksom en "port" in till mordplatsen norrifrån, nämligen mellan reklampelaren och husväggen. Där ställer man då en kille som stiger fram och proppar igen reträttvägen bakåt. Tittar man sedan österut så finns det två ingångar där, nämligen hålen på ömse sidor barackerna. Då ställer man en kille i vardera hålet, så är det igenproppat där också. Slutligen har vi södra smitvägen, längs trottoaren på Sveavägen. Från det hållet skickar man in mördaren. Vidare tajmar man attentatet så att det utförs när trafikljuset just slagit om till grönt, för då kan offret inte springa ut i gatan heller.

För det här hypotetiska upplägget behöver man tre killar på mordplatsen utöver mördaren, plus en till kille på västra sidan Sveavägen som fungerar som "lekledare" och signalerar när det blir dags. Hur många killar har vi då? Fem sammanlagt, varav tre medverkar i själva attentatet medan två stycken bara är "statister" som lockats, lurats eller beordrats dit under falska förespeglingar.

De tre killar som direkt medverkar i attentatet består då av mördaren, en medhjälpare och så lekledaren på andra sidan gatan. Mördaren kommer som sagt in söderifrån, möter offret på trottoaren, vänder på klacken, rusar ikapp och skjuter i ryggen. Medhjälparen är någon som offret känner sedan många år och litar på, och som fungerar som "goare" och vallar honom till avrättningsplatsen. Lekledaren samordnar rörelserna från andra sidan gatan.

Så ser i grova drag den attentatsmodell ut som jag vaskat fram för ett väl koreograferat konspirationsscenario. I den modellen ingår som sagt två stycken statister som behöver ställas precis på de ställen där Jeppsson respektive Björkman råkade stå vid mordet, och som behöver bete sig precis på det sätt som Jeppsson respektive Björkman betedde sig.

Låt oss kalla modellen för "västernbakhållet" för enkelhets skull. Den skulle i så fall förklara varför Jeppsson går dit och ställer sig vid ett visst klockslag och även varför han "täpper igen hålet" på barackernas södra sida. Står han där så kan han ju stoppa fotgängare som kommer från Bohemia-hållet och till exempel fråga dem om vägen till nattbion (som cover story). Och om Palme skulle börja ana oråd och rusa iväg inåt gränden på södra sidanså står Jeppsson där och proppar igen hålet.

Även Björkman skulle kunna betraktas på liknande vis, som den "norra proppen" från mordplatsen sett. Det förklarar då varför han står kvar där vid reklampelaren efter att kamraterna redan fortsatt från banken. Varför börjar han inte gå söderut mot tunnelbanan? Kamraterna skulle ju ändå komma den vägen och då skulle han väl möta dem på vägen. Så varför står han kvar där? Och när han väl börjar knata så gör han det på sekunden rätt i tid för att proppa igen reträttvägen bakåt för Palme.

De här två statistrollerna är förstås hypotetiska i det här skedet, men stämmer i alla fall bra med det faktiska skeendet under minuten som ledde upp till mordet. Vidare ska understrykas, att statistrollerna på intet vis förutsätter att statisterna varit införstådda med vad som skulle hända, utan de kan ha varit där på helt andra grunder. Om de ombetts eller rentav beordrats dit av underrättelsetjänsten så är det dessutom hemligstämplat och de är förhindrade att berätta om varför de gått dit.

Då kan det ju tänkas vara Engström som samordnat de här två "statisterna", vilket i så fall förklarar varför han inväntar Jeppssons ankomst innan han går ner och stämplar ut. Vad Björkman beträffar så torde någon annan än Engström ha bekräftat honom, och det torde i så fall vara "lekledaren" från västra sidan Sveavägen.

Något i den här stilen är det jag grunnat över för ett attentat som baseras på ett mötesscenario, där Palme skulle möta någon där och har med sig en gammal vän från underrättelsetjänsten för säkerhets skull. Kanske inte mest för farans skull utan för att ha ett extra par ögon med så att det inte ser ut som om Palme går dit och möter någon från andra sidan på eget bevåg.

Där har du en slags sammanfattande introduktion till hur jag tänker mig "västernbakhållet", vilket jag håller för den mest rimliga modellen för ett planerat och organiserat attentat.
Citera
2023-05-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det här inlägget kan förklara det falska sydafrikaspåret.
Finns det mer att hämta om Kimche och Sydafrika?
Declassified: Apartheid Profits?

Jag såg att länken inte hade kommit med, så här är den. Ingår i en serie av 13 artiklar.

https://www.dailymaverick.co.za/article/2017-10-16-declassified-apartheid-profits-tiny-rowland-a-very-british-spy/

Det står lite fel i artikeln. David Kimche var först vid Mossad och sedan vid Israels utrikesministerium.

Lonhro skall naturligtvis vara Lonrho.

Bristande kunskap gör att det allmänt uppfattas att styrning och initiativ kom från Sydafrika.

Craig Williamson rekryterades till SADF MI /Andere Lande sent 1985 och kunde "låna in" män som Roy Allen SADF MI / Fronts Sydvästafrika för operationer.

Som jag skrivit tidigare så var det South African Institute of Maritime Research som stod för det operativa och Robert Maxwell son, sedan innan, Keith Maxwell som stod för "ledning" med egna resurser och "inhyrda" operatörer som han kunde få från Craig Williamson och från de tidigare krigen i södra Afrika.

För att förstå det hela var varken Craig Williamson, Roy Allen eller Keith Maxwell särskilt omtyckta av de militära professionella underrättelseofficerarna i SADF MI.

Craig Williamson var en polismajor som helt plötsligt gick före många i den militära karriärkön. Roy Allen var mer operatör, gillade att skära halsen av folk, och inte att inhämta underrättelser. Keith Maxwell var befälhavare för ett brittisktbaserat paramilitärt "banditband" av legosoldater.

Naturligtvis fanns Robert Maxwell i bakgrunden med fingrarna i minst 10 syltburkar.

Nedanstående länk går till en intervju med Whitney Webb som nånstans i mitten kommenterar/förklarar det du har drivit lite hårt om Robert Maxwells kontakter med Östeuropa. Jag orkar inte lyssna igenom igen, cirka två timmar. Även Jeffrey Epstein diskuteras.

https://www.youtube.com/live/cOS8dqBuZe4?feature=share

Att Adnan Khashoggi fanns med i bilden gör att man kan tänka sig hans lyxjakt Nabila någostans i Stockholms skärgård 1986-02-2 med helikopter ombord, som kunde ordna brådskande transporter, och varför inte ta Stig Engström till Mariehamn på Åland.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-19 kl. 14:07.
Citera
2023-05-19, 15:54
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag såg att länken inte hade kommit med, så här är den. Ingår i en serie av 13 artiklar.

https://www.dailymaverick.co.za/article/2017-10-16-declassified-apartheid-profits-tiny-rowland-a-very-british-spy/

Det står lite fel i artikeln. David Kimche var först vid Mossad och sedan vid Israels utrikesministerium.

Lonhro skall naturligtvis vara Lonrho.

Bristande kunskap gör att det allmänt uppfattas att styrning och initiativ kom från Sydafrika.

Craig Williamson rekryterades till SADF MI /Andere Lande sent 1985 och kunde "låna in" män som Roy Allen SADF MI / Fronts Sydvästafrika för operationer.

Som jag skrivit tidigare så var det South African Institute of Maritime Research som stod för det operativa och Robert Maxwell son, sedan innan, Keith Maxwell som stod för "ledning" med egna resurser och "inhyrda" operatörer som han kunde få från Craig Williamson och från de tidigare krigen i södra Afrika.

För att förstå det hela var varken Craig Williamson, Roy Allen eller Keith Maxwell särskilt omtyckta av de militära professionella underrättelseofficerarna i SADF MI.

Craig Williamson var en polismajor som helt plötsligt gick före många i den militära karriärkön. Roy Allen var mer operatör, gillade att skära halsen av folk, och inte att inhämta underrättelser. Keith Maxwell var befälhavare för ett brittisktbaserat paramilitärt "banditband" av legosoldater.

Naturligtvis fanns Robert Maxwell i bakgrunden med fingrarna i minst 10 syltburkar.

Nedanstående länk går till en intervju med Whitney Webb som nånstans i mitten kommenterar/förklarar det du har drivit lite hårt om Robert Maxwells kontakter med Östeuropa. Jag orkar inte lyssna igenom igen, cirka två timmar. Även Jeffrey Epstein diskuteras.

https://www.youtube.com/live/cOS8dqBuZe4?feature=share

Att Adnan Khashoggi fanns med i bilden gör att man kan tänka sig hans lyxjakt Nabila någostans i Stockholms skärgård 1986-02-2 med helikopter ombord, som kunde ordna brådskande transporter, och varför inte ta Stig Engström till Mariehamn på Åland.
Tyvärr så får du aldrig Keith till Robert Maxwells son.
Sen minns jag vintern 86-87 som svår där Östersjön var i princip täckt med is. 85-86 som åsyftas kommer jag inte riktigt ihåg men enligt SMHI var den även av svårare karaktär:
Svåra isvintrar:
1980,1982,1985,1986,1987,1996, 2003,
2010, 2011,

Tveksam om M/S Nabila var isklassad så det får du nog släppa , att hon låg i Östersjön i Februari 1986.
Men en gissning är att Khashoggi var tvungen att sälja henne ungefär några månader efter mordet.
Citera
2023-05-19, 16:31
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Om Borgnäs & Wall kan du kanske vara intresserad av att höra, att båda två haft full insyn i timewarpen ända från första början, som ligger vid årsskiftet 2019/2020. De har fått varenda detalj och varenda härledning, varje bevis – och högaktningsfullt skitit i det. Att de nu skulle sno det och skriva en bok ter sig mot den bakgrunden som ganska långsökt. Det ingår helt enkelt inte i deras uppdrag.

Vad din tidslinje beträffar så är jag med på noterna till och med punkt 4. Räknar du sedan bakåt från Nieminen/Zahirs möte med de springande poliserna så får du att poliserna börjat springa cirka 2.15 efter skotten, vilket stämmer fint.

Men innan poliserna tog upp jakten satt de kvar i bussen i nästan en minut, enligt Gedda. Det är under den knappa minuten som Lisbeth "anfaller" bussen och bankar på sidorutan. Räknar man 45 sekunder i bussen plus 15 sekunder urstigning och ordergivning från Östling så blir det en minut jämnt. Då kommer bussen 1.15 efter skotten. Och Söderström ligger 15 sekunder före, alltså 60 sekunder efter skotten.

Som du ser ligger vi i stort sett på samma våglängd, det enda som "skiljer" är att du helt enkelt räknat fel – om du ursäktar att jag påpekar det. Så jag tycker nog att vi i stort sett "är där" vad de här tiderna beträffar. Du får kanske sova på saken så kanske de sätter sig lite bättre. Det har blivit mycket knackande för min del idag och jag måste nog ajournera till morgondagen, för nu är ångan min på upphällningen. Simma lugnt!

Det fetade får du gärna utveckla!
Citera
2023-05-19, 18:00
Medlem
"De hittade Christer Petterssons orörda tillhörigheter – i 35 sopsäckar
Uppdrag granskning har fått tillgång till Christer Pettersons tillhörigheter som legat orörda i hans gamla källarförråd i över ett decennium. Emilio Di Stefano berättar om hur det gick till när han och filmkollektivet Luftslottet hittade de dammiga säckarna.
– Det var en absurd känsla, säger han."

https://per-henrik.com/uppdrag-granskning-2/

Fallet Christer Pettersson:
Citera
2023-05-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det fetade får du gärna utveckla!

Jo men jag kan ju inte sitta och utveckla varenda formulering i detalj på begäran. Men låt gå för den här då. Vad jag menar är att var och en arbetar med ett mer eller mindre väldefinierat uppdrag. Det uppdraget har en inre och yttre sida, och kan alltså uppfattas olika utifrån än inifrån. När det gäller Borgnäs & Wall kan jag bara redogöra för hur jag uppfattar deras respektive uppdrag, och då kan det sammanfattas i "jaga Säpo" respektive "blåsa varmluft" om man ska göra det väldigt kortfattat.

Kom ihåg att mörkläggning till syvende och sist handlar om att slösa på folks tid. Om man kan få dem att idka torrsim i 30, 50 eller 70 år så har man lyckats i det uppdraget. Att blåsa varmluft är kanske den allra enklaste men ändå föga uppmärksammade formen av mörkläggning. Den andra varianten är att verka intresserad men att definiera sådana förbehåll att man per definition inte kan nå fram till en lösning. Här blir det kanske inte rent torrsim utan snarare motionssim i vänstervarv i förbehållens pisspotta. En "limited hangout" som man säger därborta.

Det fina med bägge varianterna är att man blir "intresserad men inte intresserad" – alltså framstår som engagerad medan man i själva verket inte är det. Lackmustestet här är förstås hur man reagerar om man ställs inför skarpa analysresultat som kan leda någon vart. Det är då som lösnäsorna åker av, och i det här fallet har de alltså avlägsnats med omsorg under tre års tid.
Citera
2023-05-19, 20:30
Medlem
Rättelse:
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Att Svensson trots det släppte ut honom berodde på att de två dum-poliserna som först kontaktade ID i hemmet visade upp ett fotografi av endast VG och ingen annan = otillbörligt utpekande, innan en gängse konfrontation inne på polisstationen.
Fotografiet var av VG och sex andra män och ID kunde inte peka ut vare sig VG eller någon av övriga sex som den man som hade försökt få lift med honom kort efter mordet.

Det här förfarandet underminerade den valkonfrontation som dagen efter genomfördes inne på stationen och det fick KG Svensson att gå i taket och släppa VG fri igen.

Frågan är således om denna fadäs var tillräcklig för att utesluta VG som misstänkt och som sagt, så var långt ifrån fallet.

IDs beskrivning av mannen innan fadäsen med fotokonfrontationen, beteende, utseende, klädsel, vitlökslukt, etc, VGs bevisade lögner, brist på alibi, VGs bevisade närhet till brottsplatsen direkt innan mordet och IDs utpekande inne på stationen + all övrig bevisning, var definitivt av en art som med råge borde ha varit tillräcklig för ett häktande som misstänkt för delaktighet i mord.

Istället så släpptes han fri och utredningen av honom lades ned.

KG Svensson var en minst sagt suspekt snubbe...det står en stank av CIA kring honom.
Citera
2023-05-20, 06:42
Medlem
Citat:
Det finns nog de som menat att något slags diskret möte skulle äga rum mellan Engström och Jeppsson. Det är i det sammanhanget som Holmér lär ha föreslagit att Engström var "hermafrodit".

Jag säger "lär" ha föreslagit därför att jag aldrig grävt i saken och inte riktigt har koll på om det är folklore eller om Holmér faktiskt sagt det. Om du eller någon annan här på forumet har borrat i det och kan detaljerna så är jag idel öra.

Det enda som intresserar mig med det här "hermafroditspåret" (som vi kan kalla det för enkelhets skull), det är att om Holmér verkligen sagt det så betyder det nog att han haft ett syfte med att låta undslippa sig det.

Så sent som igår var jag inne på Holmérs epitet, att han kallade Engström för "elefanten" och Björkman för "riksfyllot". Jeppsson har då undgått sådana direkta epitet från Holmér, men däremot kan man kanske uppfatta "hermafrodit" som ett indirekt epitet, om Engström och Jeppsson nu skulle mötas i sådana ärenden på någon slags "blind date" – för de kände ju inte varandra.

Det här "hermafroditspåret" är INTE någon teori som jag vurmar för. Den eventuella samordning mellan Jeppsson och Engström som jag talat om i ett antal inlägg förutsätter på intet vis att något möte var avtalat eller planerat dem emellan.

Det alternativ jag tittar på handlar istället om en samordning kring attentatet, där man utöver själva våtjobbspersonalen behöver ett par "statister" som inte medverkar i någon egentlig mening men som ändå behöver finnas med för att styra bort fotgängare från avrättningsplatsen och/eller "stänga in" offret (Palme) där när han väl kommit dit – ifall han skulle ana oråd och försöka smita.

Tittar man på mordplatsen med dessa glasögon så ser man ett klassiskt västernbakhåll, fast i modern stadsmiljö. Det finns liksom en "port" in till mordplatsen norrifrån, nämligen mellan reklampelaren och husväggen. Där ställer man då en kille som stiger fram och proppar igen reträttvägen bakåt. Tittar man sedan österut så finns det två ingångar där, nämligen hålen på ömse sidor barackerna. Då ställer man en kille i vardera hålet, så är det igenproppat där också. Slutligen har vi södra smitvägen, längs trottoaren på Sveavägen. Från det hållet skickar man in mördaren. Vidare tajmar man attentatet så att det utförs när trafikljuset just slagit om till grönt, för då kan offret inte springa ut i gatan heller.

För det här hypotetiska upplägget behöver man tre killar på mordplatsen utöver mördaren, plus en till kille på västra sidan Sveavägen som fungerar som "lekledare" och signalerar när det blir dags. Hur många killar har vi då? Fem sammanlagt, varav tre medverkar i själva attentatet medan två stycken bara är "statister" som lockats, lurats eller beordrats dit under falska förespeglingar.

De tre killar som direkt medverkar i attentatet består då av mördaren, en medhjälpare och så lekledaren på andra sidan gatan. Mördaren kommer som sagt in söderifrån, möter offret på trottoaren, vänder på klacken, rusar ikapp och skjuter i ryggen. Medhjälparen är någon som offret känner sedan många år och litar på, och som fungerar som "goare" och vallar honom till avrättningsplatsen. Lekledaren samordnar rörelserna från andra sidan gatan.

Så ser i grova drag den attentatsmodell ut som jag vaskat fram för ett väl koreograferat konspirationsscenario. I den modellen ingår som sagt två stycken statister som behöver ställas precis på de ställen där Jeppsson respektive Björkman råkade stå vid mordet, och som behöver bete sig precis på det sätt som Jeppsson respektive Björkman betedde sig.

Låt oss kalla modellen för "västernbakhållet" för enkelhets skull. Den skulle i så fall förklara varför Jeppsson går dit och ställer sig vid ett visst klockslag och även varför han "täpper igen hålet" på barackernas södra sida. Står han där så kan han ju stoppa fotgängare som kommer från Bohemia-hållet och till exempel fråga dem om vägen till nattbion (som cover story). Och om Palme skulle börja ana oråd och rusa iväg inåt gränden på södra sidanså står Jeppsson där och proppar igen hålet.

Även Björkman skulle kunna betraktas på liknande vis, som den "norra proppen" från mordplatsen sett. Det förklarar då varför han står kvar där vid reklampelaren efter att kamraterna redan fortsatt från banken. Varför börjar han inte gå söderut mot tunnelbanan? Kamraterna skulle ju ändå komma den vägen och då skulle han väl möta dem på vägen. Så varför står han kvar där? Och när han väl börjar knata så gör han det på sekunden rätt i tid för att proppa igen reträttvägen bakåt för Palme.

De här två statistrollerna är förstås hypotetiska i det här skedet, men stämmer i alla fall bra med det faktiska skeendet under minuten som ledde upp till mordet. Vidare ska understrykas, att statistrollerna på intet vis förutsätter att statisterna varit införstådda med vad som skulle hända, utan de kan ha varit där på helt andra grunder. Om de ombetts eller rentav beordrats dit av underrättelsetjänsten så är det dessutom hemligstämplat och de är förhindrade att berätta om varför de gått dit.

Då kan det ju tänkas vara Engström som samordnat de här två "statisterna", vilket i så fall förklarar varför han inväntar Jeppssons ankomst innan han går ner och stämplar ut. Vad Björkman beträffar så torde någon annan än Engström ha bekräftat honom, och det torde i så fall vara "lekledaren" från västra sidan Sveavägen.

Något i den här stilen är det jag grunnat över för ett attentat som baseras på ett mötesscenario, där Palme skulle möta någon där och har med sig en gammal vän från underrättelsetjänsten för säkerhets skull. Kanske inte mest för farans skull utan för att ha ett extra par ögon med så att det inte ser ut som om Palme går dit och möter någon från andra sidan på eget bevåg.

Där har du en slags sammanfattande introduktion till hur jag tänker mig "västernbakhållet", vilket jag håller för den mest rimliga modellen för ett planerat och organiserat attentat.

Kommer från artikeln i Svd där SE berättar att han är medicinskt androgyn, betyder tvåkönad, samma sak som hermafrodit. Hans H lär ha läst det men om han använde det i utredningen vet jag inte. (googlade på vad det betyder off topic och behöver inte betyda transvistit (klä sig i kvinnokläder), bög (förälskad i samma kön som sitt egna), bisexuell (tycka om båda kön, man kan vara tvåkönad utan att tycka om båda könen), transsexuell (född i fel kön). Det var under Hans H´s tid som Säpo-chef som polisen hade särskilda register för homosexuella, när han var länspolismästare hade de slutat med sånt trams.
Tror inte på teorierna, varken Blind Dejt eller Village People (Vilda Västern-teorin)

Blind -dejt-teorin spricker på åldrarna, LJ var 25, SE 52.
Men om man överväger en Vilda Västern-teori, menar allmänt, så är syftet med tvåkönade att vilseleda? Jag menar inte i detta fall (har inget med LJ och SE att göra) att de brukar välja androgyna att placera ut som statister för att förvilla (lekledaren och "indianer" som spärrar vägen). Ingen ser om det är kvinnor eller män.
Citera
2023-05-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Kommer från artikeln i Svd där SE berättar att han är medicinskt androgyn, betyder tvåkönad, samma sak som hermafrodit. Hans H lär ha läst det men om han använde det i utredningen vet jag inte. (googlade på vad det betyder off topic och behöver inte betyda transvistit (klä sig i kvinnokläder), bög (förälskad i samma kön som sitt egna), bisexuell (tycka om båda kön, man kan vara tvåkönad utan att tycka om båda könen), transsexuell (född i fel kön). Det var under Hans H´s tid som Säpo-chef som polisen hade särskilda register för homosexuella, när han var länspolismästare hade de slutat med sånt trams.
Tror inte på teorierna, varken Blind Dejt eller Village People (Vilda Västern-teorin)

Blind -dejt-teorin spricker på åldrarna, LJ var 25, SE 52.
Men om man överväger en Vilda Västern-teori, menar allmänt, så är syftet med tvåkönade att vilseleda? Jag menar inte i detta fall (har inget med LJ och SE att göra) att de brukar välja androgyna att placera ut som statister för att förvilla (lekledaren och "indianer" som spärrar vägen). Ingen ser om det är kvinnor eller män.

Det var fint att du utvecklade det här, Thorhan, för då slapp i alla fall jag skriva om det. Det är illa nog att läsa om det så här på morgonkulan. Som sagt är jag inte, och har aldrig varit, inne på någon "blind date"-teori, utan nämnde det bara för att Dalulven verkade ha missuppfattat vad jag tidigare sagt som att Engström och Jeppsson hade stämt träff.

Eftersom Jeppsson berättat för mig att han inte kände Engström (eller ens visste vem denne var förrän långt efter mordet) så måste ju ett möte dem emellan rent logiskt ha varit någon slags "blind date". Men något sådant har jag aldrig ens övervägt, men andra har nog varit inne på det.

Sedan tycker jag nog att du verkar blanda ihop "blind date" med "västernbakhållet". De två teorierna har inget med varandra att göra, och det säger sig väl självt att man inte nödvändigtvis väljer androgyna som "statister". Björkman hör ju definitivt inte till den kategorin i alla fall. Bakhållet är jag nog ganska seriös om, faktiskt, och istället för att bara vifta bort det kanske även du borde sätta dig ner och tröska det lite mer ordentligt. Det kan vi naturligtvis göra här på forumet, på samma sätt som vi tröskat "timewarpen".

På tal om tiderna så ville jag passa på att nämna en sak som förbryllat mig lite om mordtiden. Den korrigerade mordtiden heter alltså 23.19.00, vilket egentligen är en lite udda tid om man tänker sig ett mötesscenario där Palme ska dit och träffa någon, typ "hämta post" från någon kurir från östsidan.

Palme skulle ju till Moskva bara några veckor senare och då kan man ju tänka sig vissa underhandskontakter inför det mötet. I så fall går nog Palme inte dit själv utan han tar med sig ett extra par ögon från den svenska tjänsten så att det inte ser ut som om Palme håller på med något som kan framstå som landsförräderi. Denne medhjälpare måste då rimligtvis vara någon i den absoluta toppen, som Palme känner sedan decennier och verkligen litar på.

Om man tänker sig ett sådant scenario, vilket väl är mitt "huvudspår", så uppkommer den där kniviga frågan om tiden. Det verkar konstigt att stämma träff med någon vid just 23.19. Istället vore det rimligare att lägga mötestiden till 23.20 tycker man. När jag tröskade tiderna och utvecklade timewarpen gnagde den här minuten i bakhuvudet: "Varför just 23.19 och inte 23.20?"

Kollar man på paret Palmes rörelsemönster så kan man i alla fall konstatera att de inte har särskilt bråttom dit, alltså från Grand till Dekorima. Visserligen sneddar de lite över Sveavägen, vilket skulle kunna tyda på att det är bråttom, men sedan bromsar de ju in vid butiken Sari för att titta i skyltfönstret där. Lägg därtill den extra förseningen som uppdagades när man jämförde deras gångtider med Fauzzis (de berömda "43 sekunderna"). Vidare ser Delsborn de tre stå och samtala nere vid Dekorimahörnet alldeles innan skotten.

Helt klart har de inte bråttom utan snarare verkar de "slösa bort" tid på att rentav stanna till ett par, tre gånger på vägen. Ur mötesscenariots synvinkel är en rimlig tolkning av det beteendet att de istället är "tidigt ute" för mötet, och att de trots tidsslöseriet längs vägen ändå kommer ner lite för tidigt till mötesplatsen. Det ser jag som den rimliga förklaringen till att de är där vid 23.19: Mötet är bestämt till 23.20 men de ligger en minut tidigt.

Här ska väl tllläggas, att i underrättelsesammanhang så brukar det vara noga med tiderna. För att sådana här hemliga möten ska funka smidigt så håller man tiderna på minuten. Under alla förhållanden kommer man inte för sent, men i det här fallet ser det alltså ut som att Palme med hustrun i armkrok och gamle IB-räven i släp kommer en minut tidigt. Det intressanta med det här är att man går in och slår till en minut tidigt. Vad betyder det?

Först och främst måste det betyda att även om upplägget är ganska stramt regisserat så har finns ändå ett litet utrymme för flexibilitet. Att Palme kommer tidigt kan ju tolkas som en fara för hela attentatet med tanke på att denne själv var gammal underrättelseräv med allt vad det innebär av säkerhetstänkande, "ögon i nacken" för att hålla reda på om någon skuggar en, osv. Därför tänker jag att om Palme kommer tidigt så kan det i sig vara ett drag från dennes sida för att få möjlighet att kolla miljön innan transaktionen utförs.

Ser man saken från den synvinkeln så betyder det att Palmes tidiga ankomst till mötesplatsen mycket väl kan ha tolkats som ett hot mot hela företaget, och att det är därför som man skrider till verket ganska omgående istället för att vänta till den avtalade tiden.

Det är då "lekledaren" på hörnet vid Posten (nordvästra hörnet av korsningen Sveavägen-Tunnelgatan) som fattar ett sådant beslut och signalerar det till mördaren som står strax söder om korsningen på östra sidan och till "goaren" dvs Palmes medhjälpare som vallat honom dit. Till saken hör då även att det är medhjälparen som står med ryggen vänd mot Dekorimas skyltfönster vid samtalet, medan paret Palme har ryggarna vända ut mot Sveavägen. Medhjälparen kan då se en signal från andra sidan Sveavägen, men det kan inte Palme.

Att "lekledaren" finns där på västra sidan har vi all anledning att tro, för vi har flera vittnen på det. Det viktigaste av de vittnena är John Wiklund men vi har även en (namnlös) jugoslavisk taxiförare. Vidare har vi limousinföraren Jan Nilsson som ser en man med samma signalement "springa som f-n" in på Tunnelgatan cirka 30 sekunder efter mordet. Vittnet Bengt Palm talar också om en man i sommarkläder som springade korsar Sveavägen mitt framför Palms bil, cirka 20-30 sekunder efter skotten. Vad det verkar har vi alltså en extra gubbe som först står på västra sidan men sedan springer över till östra sidan. Den mannen stannar då inte vid den fallne Palme som ett normalt vittne utan fortsätter som sagt i full karriär in i gränden. Den här mannen är förstås också oidentifierad.

"Tidigareläggningen" på en minut – 23.19 istället för 23.20 – hakar även i Engström. För om Engström stämplar ut 23.19.00 och kommer ut på gatan vid 23.19.45 så betyder det att han kommer för sent till partyt. Han är nere vid mordplatsen först vid 23.20.30 och då badar Palme redan i sitt eget blod på trottoaren. Men om man tänker sig att den planerade avrättningstiden var 23.20.00 så ser man att Engström skulle ha kommit ut på trottoaren vid den tiden men inte hunnit ända ner, utan han skulle befinna sig en bit på vägen, kring banken ungefär.

Varför vill man i så fall ha Engström därute vid banken vid tiden för avrättningen? Från bakhållsperspektivet utgör Engström då den kille som "håller rent" däruppe om någon skulle komma traskande. Samma funktion som Jeppsson på baksidan av barackerna, där han ska stoppa eventuella Bohemiagäster i antågande och fråga dem efter vägen till nattbion.

På den norra sidan barackerna behövs ingen extra "renhållare" men däremot behövs en propp, och den proppen utgörs då av Palmes gamle polare, även känd som "goaren" i den här modellen. De tre stannar och pratar kort, typ 10-15 sekunder, alldeles på Dekorimahörnet, sedan skiljs de åt och goaren viker av in på Tunnelgatan. När denne hunnit 10-15 meter in så smäller det. Då springer goaren därifrån och upp på åsen istället för att stanna och hjälpa Lisbeth.

Här ser du även hur "bakhållet" hakar i tvåmannascenariot, för här har vi mycket riktigt två gubbar i gränden: mördaren och goaren – plus faktiskt en tredje gubbe som kommer 30-45 sekunder senare, nämligen lekledaren. Den här varianten på tvåmannascenariot kan vi kalla "två plus ett".

Märk även att Delsborn ser två olika gubbar i sina två "filmsnuttar". I den första snutten ser han goaren stå och prata med paret Palme, sedan vänder han blicken till trafikljusen och när det blir grönt så kör han in i korsningen och då smäller det. Han kastar då en blick över axeln och ser det andra skottet. Då utgår han från att det är en och samme man han ser i bägge snuttarna, men det är det alltså inte enligt den här modellen. I den andra snutten är det förstås mördaren han ser. Två olika gubbar alltså.

Där har du (och andra läsare) lite mer idéer att grunna över. För egen del är det den här modellen som intresserar mig mest, även om jag inte nödvändigtvis låst mig till den – eller ens till ett planerat attentat. Syftet med det här forumet ska väl vara att kunna lägga fram sådana här idéer och sedan diskutera dem så att man kan tackla eventuella fel och fixa eventuella fel. Det är vad konstruktiv dialog innebär.
Citera
2023-05-20, 10:13
Medlem
Citat:
Vad din tidslinje beträffar så är jag med på noterna till och med punkt 4. Räknar du sedan bakåt från Nieminen/Zahirs möte med de springande poliserna så får du att poliserna börjat springa cirka 2.15 efter skotten, vilket stämmer fint.

Men innan poliserna tog upp jakten satt de kvar i bussen i nästan en minut, enligt Gedda. Det är under den knappa minuten som Lisbeth "anfaller" bussen och bankar på sidorutan. Räknar man 45 sekunder i bussen plus 15 sekunder urstigning och ordergivning från Östling så blir det en minut jämnt. Då kommer bussen 1.15 efter skotten. Och Söderström ligger 15 sekunder före, alltså 60 sekunder efter skotten.

Som du ser ligger vi i stort sett på samma våglängd, det enda som "skiljer" är att du helt enkelt räknat fel – om du ursäktar att jag påpekar det. Så jag tycker nog att vi i stort sett "är där" vad de här tiderna beträffar. Du får kanske sova på saken så kanske de sätter sig lite bättre. Det har blivit mycket knackande för min del idag och jag måste nog ajournera till morgondagen, för nu är ångan min på upphällningen. Simma lugnt!

Ok, möjligt... Framgår vad som händer, när de kommer till platsen, i förhören med Gedda från 1993 och 2020. KÖ går ut och pratar för att få överblick vad som hänt innan han ger patrullen order.

KÖ skriver samma sak i PM 5 mars 1986. Att de satt kvar en stund.
I deras förhör nämns inte det men dom uppskattar tiden innan springandet (KÖ säger 15-30 sek. JH säger ”direkt”. PW säger 5-10 sek. CD säger några sekunder).

Hittar ingen uppgift om en minut men det är möjligt att det stämmer, att det tog längre tid än vad de sa i alla fall, kanske 30-40 sek.
Citera
2023-05-20, 10:51
Medlem
Otto Ekevi och Lars Borgnäs pratar om Arne Irvell och Palmemordet.

https://www.youtube.com/watch?v=1MXF2N19JPE

Palmemordet: Mordutredaren Arne Irvells anteckningsbok | Lars Borgnäs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in