2023-05-20, 09:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Visserligen verkar du följa tråden slaviskt och svara på vart och vartannat inlägg för att övertyga andra om att sympatisera med M.
Men jag måste ha missat vilka ”de” är som försvarar J? Du får gärna hänvisa.
Genom den stora tilltro många sätter till Js ord avseende Ms deltagande, förminskas samtidigt hennes roll. De och J fördelar skulden trots att bevisen mot M är svaga. Det ser jag som försvar.
Citera
2023-05-20, 09:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det var nog mest JJ som ville ha död på Tove men MH fick fungera som medhjälpare. MH var nog inte så pigg på att mörda Tove. Men det är klart att MH ljuger för att skydda sig själv (hon var ju bara en medhjälpare).
Jo, medhjälpare på något vis, men omfattningen är illa bevisad.
Citera
2023-05-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Kortade ner din textvägg

Ursäkta men kan bara inte med dessa halvsanningar i tråden, Johanna hade ett Digital/elpiano vilka inte är särskilt stora. Bild finns i fup.
Inte ens mitt sekelskiftes Frankel-piano är ljuddämpande gällande ljud från vägg i vägg!
Men allt ska ju bortförklaras vad gäller Majas medverkan. Suck

Om du har ett piano så vet du att dess ljud(vågor) dämpas av en vägg. Det är iaf så man kan ställa ett piano om man vill att det inte ska störa omgivningen så mycket. Det är alltså inte bara det naturliga möbleringsalternativet utan har den funktion. Men väggar dämpar ljud alltså.

Nu står JJ:s piano mot sovalkoven och dämpar inte supermycket.

Men vet du eller tingsrätten dock vilket byggmaterial det är i väggen mellan alkoven och hallen/köket?
Citera
2023-05-20, 09:18
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om du har ett piano så vet du att dess ljud(vågor) dämpas av en vägg. Det är iaf så man kan ställa ett piano om man vill att det inte ska störa omgivningen så mycket. Det är alltså inte bara det naturliga möbleringsalternativet utan har den funktion. Men väggar dämpar ljud alltså.

Nu står JJ:s piano mot sovalkoven och dämpar inte supermycket.

Men vet du eller tingsrätten dock vilket byggmaterial det är i väggen mellan alkoven och hallen/köket?
Du har ju själv sett bilderna i fup, väggen bakom draperiet ser inte supertjock ut, tveksamt om det skulle dämpa ljud nämnvärt. Därtill det mindre pianot vilken troligtvis är av mycket ringa betydelse för ljuddämpning.
Lägenheten är mycket liten och jag ser ingen vits med att diskutera dessa oväsentligheter vidare, ser alltså inte att det behövs några rekonstruktioner angående hur ljud färdas i den lilla lyan
Citera
2023-05-20, 09:22
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Genom den stora tilltro många sätter till Js ord avseende Ms deltagande, förminskas samtidigt hennes roll. De och J fördelar skulden trots att bevisen mot M är svaga. Det ser jag som försvar.
På vilket sätt skulle J’s skuld förminskas om man tror att de utförde mordet gemensamt? Märkligt resonemang.
Ser inte att någon försvarat J men enligt dig gör man alltså det om man även tror att M är delaktig och rätt ond.
Citera
2023-05-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man ska tro L*ouise drack Maja ungefär en halv liter vin, något mer kanske hemma hos Johanna. Maja säger själv att hon drack två drinkar på Nöjet.
Kontoutdrag visar att Maja köper om jag fattar det två drinkar, varav ett är från mammans konto.

A 153/624
"L*ouise hade med sig vin av märket tre apor och var den av dem som drack mest alkohol denna
kvällen. Johanna, som normalt sätt brukar vara chaufför och köra runt på dem, hade med sig
vin, en liters förpackning. Om inte L*ouise missminner sig drack Johanna knappt halva den.
Johanna brukar normalt sätt inte dricka alkohol och de.tta beror på att hon ofta mår illa,
eftersom hon får utslag i ansiktet, hon är en person som kan ha roligt utan och som brukar
dansa loss. Maja däremot drack alkohol. L*ouise tror det var vin, hon drack något mer än vad
Johanna gjorde.
"
//
"Väl framme på Nöjet beställde L*ouise ganska omgående en drink."
//

/633
"Jag hade druckit för mycket. Drack hos Johanna och sen två-tre drinkar på Nöjet. "

A 153/1070
Förhör Maja:

"På nöjet dansade de och hade kul, hon hängde mest ihop med Johanna och L*ouise.
Maja och L*ouise köpte två drinkar var på Nöjet, Johanna köpte inte något vad hon vet. Maja
kände sig full.
"
//
/1086
"Hur mycket drack du?
Typ två glas vin innan vi gick ut, sedan två drinkar. Från klockan 20 till typ 01
"

"Vi har pratat med mycket folk i den här utredningen, det är ingen som beskriver att du
skulle vara uppseendeväckande berusad.
Nähä, jag vet ju hur jag va.
"
//
/1270
"Jag köper eller nej jag
blir bjuden på en Red Bull vodka sexa först. Dricker upp den och efter ett tag så köper jag,
köper jag en till mig själv och precis innan jag och Johanna går ut ifrån dansgolvet och sätter
oss vid ett av borden där ute, ja vid garderoben och det, så klunkar jag, eh, ja min drink Red
Bull vodka sexa.
"

A 153/364

"2022-10-15 kl. 22.40 Swish företag Nöjet i Vetlanda AB
” Entré 22.00-01.00 -120 kr
"

"2022-10-15 kl. 22.53
2022-10-15 kl. 22.53 Nöjet Vetlanda -134 kr
"

"2022-10-16 kl. 00.06
Överföring från konto tillhörande Caroline
Hellman. Maja Hellman har dispositionsrätt till
kontot.
134 kr
"

Visst fasen Redbull Vodka var det hon drack inte Cuba Libre som jag skrev senast.

Efter fem timmar har hon 0,82 promille enligt alkompassen.se.
Då är de två glasen vin beräknat på 11,5 % men var det Tre Apor hon drack så ligger det på 8,5 % så då är promillehalten lägre. Samtidigt vet vi inte hur stora glas hon fyllde på. Alltså mängden.
Men runt 0,5-0,6 promille hade hon kanske när de kom till lgh?
Citera
2023-05-20, 09:31
Medlem
Hinsebergs avatar
Tycker att det är intressant att se att det flera gånger i tråden tagits upp hur och när JJ under förhören pratat om Ms skuld och att det visar på att hon försöker lägga skulden/ misstänkliggöra M men att ingen tycks intresserad av att göra samma sak tvärtom, alltså hur och när M gör samma sak mot JJ.

Är anledningen att det blir vinklat så för att JJ erkänt och vissa vill försvara M eller?
Citera
2023-05-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Absolut men det var inte längesedan som hd slog fast efter ett mord vid en busshållsplats att en indiciekedja ska räcka.

Petter A*sp,den mest erfarne i straffrätt i HD, ville fria dock.

De ändrade domen ja gjorde de men gav ändå tingsrätten bakläxa att GM borde ha dömts på bevisningen.

Sen är det skillnad på det fallet och det i Vetlanda.

Saxat från Aftonbladet:

”Gärningsmannens jacka hittades hemma hos den åtalade. Den hade den misstänktes DNA på sig på kragens högersida, där den som bär plagget ofta sätter avtryck.
Och apropå DNA, spår från den nu dömde hittades på tre av de åtta patronhylsor som sköts ur det vapen som användes.
Dessutom flydde skytten på en likadan elsparkcykel som den åtalade hade köpt någon vecka före mordet.
Han hade dessutom likadana mörka byxor som de som syns på skytten på en övervakningsfilm som visar attacken.
På dem hittades en tändsatspartikel som hade samma ovanliga typ av sammansättning som partiklarna i en av de patronhylsor som bar spår av hans DNA.”

Källa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xgeXml/oisin-cantwell-morddomen-efter-mordet-i-marsta-viktig-i-kommande-gangrattegangar

Alltså ”synnerligen besvärande indicier” som journalisten beskriver det.

Sen påminner Oisín om detta:

”Varje bevis ska först värderas för sig. Sedan ska en sammanvägd bedömning göras av allt som har lagts fram.”

Så hur styckar man upp bevisningen mot MH?
Stegen är just nu helt värdelösa som bevisning då tidsstämpeln inte är verifierad.

Dörrklockan vet ingen hur högt den låter.

Det finns minst två ställen som JJ kan ha gömt Tove på.

Grannarna har ingen koll på klockan.

Den som vittnar om MH:s medverkan som har en lista på runt hundra olika lögner i utredningen.

Osv.

Snubben är förresten i Sierra Leone nu så alla turer i rätten var ”förgäves”.
Citera
2023-05-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kaka söker maka nej, inte i detta fallet. De är inte lika, även om de har en del gemensamma intressen. De är varandras motsats och kompenserar varandras brister. Därför har de kunnat bli så tighta.

Jag trodde inte att Kaka söker maka betyder att man är lika
Ja de kompleterar varann
Men vad är det som säger att M inte gillar spänningen
Vad menar du med att de är motsatts till varann?
De kanske har ett ganska lika inre
M kanske beundrar och ser en spänning i J psykopatiska drag
Senast redigerad av Anedin 2023-05-20 kl. 09:42.
Citera
2023-05-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Visst fasen Redbull Vodka var det hon drack inte Cuba Libre som jag skrev senast.

Efter fem timmar har hon 0,82 promille enligt alkompassen.se.
Då är de två glasen vin beräknat på 11,5 % men var det Tre Apor hon drack så ligger det på 8,5 % så då är promillehalten lägre. Samtidigt vet vi inte hur stora glas hon fyllde på. Alltså mängden.
Men runt 0,5-0,6 promille hade hon kanske när de kom till lgh?

Hade de inte med sig en 'bag in box' till Nöjet som de lämnade utanför? Fas ingen av M, J och L*uise kanske drack ur den.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-20 kl. 09:45.
Citera
2023-05-20, 09:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, det fetade, det tror inte jag.

Istället har T nog fallit baklänges, slagit i armbågarna (som skadorna talar för) och slagit i bakhuvudet mot duschdraperistängerna. Fallet har inte skadad skallbenet eller gett hjärnskador som gett upphov till medvetslöshet enligt obduktionen.
Obduktionsfynden på avsaknad av traumatiserade hjärnskador (inte skador på ytliga hjärnhinnor) är väldigt viktigt att ha i åtanke - T har inte blivit medvetslös av fallet.

När T ligger på golvet sätter sig J grensle samtidigt som M tar tag i Ts händer/armar. J kopplar greppet runt Ts hals - vilket gör att T inte får fram ett ljud.
T ålar och vrider sig, hennes ena hand får en klämskada, troligen av någons knä eller fot och i tumultet råkar M skada Ts öga. T kan inte skrika - stryptaget förhindrar alla ljud från Ts mun.
Men T kommer inte loss, J håller sitt strypgrepp. T lyckas till slut sparka 5-10 ggr i väggen när hon hör dörrklockan, men varken J eller M släpper taget. Till slut, efter några minuter, dör T orsakat av strypningen.

Strypningsmord tar tid. Det är en väl etablerad sanning.
Det är därför man anser att strypningsmord är försvårande ur rättssynpunkt eftersom offret upplevt stor dödsångest under flera minuters tid.

Att just den unga friska fotbollsspelande Tove, skulle vara ett av få beskrivna fall i kriminalhistorien, där stryptaget resulterat i omedelbar eller sekundsnabb medvetslöshet, är faktiskt väldigt osannolikt.
Dessutom talar de omvittnade 5-10 sparkljuden tydligt emot det.

Du skriver:

"Fallet har inte skadad skallbenet eller gett hjärnskador som gett upphov till medvetslöshet enligt obduktionen".

Jag tror absolut att du har fel där.

Man behöver på inget vis ha fått hjärnskador eller spräckt skallben för att bli medvetslös. Det står inte i rättsläkarintyget att Tove inte kunnat bli medvetslös. Inte heller har rättsläkaren sagt det i TR att Tove inte kunna bli medvetslös.

Däremot har Tove fått en blödnng mellan de mjuka hjärnhinnorna enligt rättsläkarintyget, vilket visar att hon fått en rejäl smäll.

https://www.flashback.org/sp84329011

Ytterst nära skallbenet är den hårda hjärnhinnan (duran) som följer skalbenet, därefter kommer två mjuka hinnor. Mellanhinnan kommer därnäst (araknoidea) och närmast hjärnan (pia mater) den hinna som följer hjärnans alla vindlingar. Det är mellan dessa två mjuka hjärnhinnor som cerebrospinalvätskan finns.

Man kan vid fall få en blödning mellan hårda och mellersta hjärnhinnan, sk subdural blödning. Den kan uppvisa problem bland flera veckor efter ett fall.

Här har Tove fått en bödning mellan de två innersta hinnorna, en subaraknoidal blödning. Jag vet inte hur vanligt detta är efter fall, men det finns artärer i detta mellanrum, vilket förstås då innebär att en blödning kommer med ett annat tryck, om man har ett aktivt flöde.

Jag har ingen aning om hur man ska tänka här vad gäller den microblödning man ha sett i hjärnan, det hårda strypgrepp som har hindrat Tove att få petekier genom att trycket har varit så hårt på iaf den ena artären som försörjer huvudet.

"Hjärnans stora artärer ligger i det subaraknoidala rummet. En blödning från dessa artärer beror oftast på en försvagning på artären, så kallat bråck. Man får då en subaraknoidal blödning. En blödning i det subaraknoidala rummet kan även uppstå efter trauma mot huvudet, kallas då en traumatisk subaraknoidal blödning."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rnhinna

"Blödningar som uppstår spontant i subaraknoidalrummet, s k subaraknoidalblödningar (SAB), beror oftast på bristningar i någon av hjärnans artärer. Patienten insjuknar plötsligt med huvudvärk eller medvetslöshet. Blödningskällan är vanligen ett s k pulsåderbråck (=aneurysm) eller en kärlmissbildning. Ibland finner man vid utredning andra, ovanligare orsaker eller ingen specifik orsak alls."

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/neurokirurgi/subaraknoidalblodning/#:~:text=Subaraknoidalbl%C3%B6dning%20(SAB)%2C%20b eror%20oftast,till%20n%C3%A5gon%20av%20hj%C3%A4rna ns%20art%C3%A4rer.&text=Klassiskt%20insjuknar%20pa tienten%20med%20pl%C3%B6tslig,f%C3%B6rst%C3%A4rks% 20om%20patienten%20 %C3%A4r%20nackstyv.

Som jag ser det borde rättsläkaren absolut höras mer om denna skada, och hur det kan ha påverkat hennes medvetande. I rätten tods inte detta upp mer än av Clea (hjärnskakning), men i rättsutlåtandet står ju:"Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan".

Det borde kanske även synas i cerobrospinalvätskan vid obduktionen. Har inte kollat där, hur det ser ut.
Citera
2023-05-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det var ju precis vad han gjorde - både piano och murstock. - Har du läst FUP och lyssnat på rättegången?

… och vägg i sovalkoven mot vardagsrum/hall.

Se bilder. Jag har inte kollat så noga och trott det var ett draperi där bara.

https://gofile.io/d/cJxWkn

Det är alltså två draperier, ett på varje sida, väggen, pianot och murstock då som kan dämpa ljud.

Har man dessutom ett öra i kudden…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in