2023-05-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De skall få Eurofighter också. Eller är det samma?
Inte samma och tornado tror jag inte på efter som dom ingår i natos andraslagsförmåga. Dom har man kvar för att använda kärnvapen typ.
Citera
2023-05-19, 23:51
Avslutad
En fråga. Brittiska Storm Shadow som lär ha använts i Ukraina... hur fan har man integrerat den i Ukrainska Mig och Sukhoi? Måste ha krävts en hel del arbete först? Eller så är det bs. Tycker det är en berättigad fråga som bör besvaras av sakkunniga och inte Putinrunkare.

edit såg nu att jag var sist på bollen
Citera
2023-05-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
En fråga. Brittiska Storm Shadow som lär ha använts i Ukraina... hur fan har man integrerat den i Ukrainska Mig och Sukhoi? Måste ha krävts en hel del arbete först? Eller så är det bs. Tycker det är berättigad fråga som bör besvaras av sakkunniga och inte Putinrunkare.
Man använder gps man programerar mål på marken sedan fäller man dom bara i luften. Det är därför nato flyg skulle vara bra för Ukraina för att man kan fälla dom på lite andra sätt så dom inte går och störa ut.
Citera
2023-05-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Tråden verkar mest innehålla en massa pojkrumsfantasier om framtida hemskheter som ska drabba Ryssland.
Låter lite grand som EUs förslag till framtida handlingskraft....

1.1. Lite kiev post artiklar av typen "fight on, fight on". https://www.kyivpost.com/post/17283 "US backs F-16s, efter att de fått slut på gamla Sovjetplan".

1.2. https://www.kyivpost.com/post/17266 "An amfibious low profile high tech invisible trained in Sweden brigade according to the times".

Meanwhile in Russia:

1.3. Radioactive cloud on its way to Europe https://www.southfront.org/radioactive-cloud-from-ukraine-heading-to-western-europe-secretary-of-russian-security-council/

1.4. Ukrainian missile hits Russian targets https://www.southfront.org/breaking-ukrainian-missiles-hit-targets-in-rare-attack-in-mariupol/

1.5. Russian artillery drone supervises Ukrainian collection of Ukrainian battle casualties https://www.southfront.org/in-video-18-ukrainian-army-suffers-heavy-losses-in-avdeevka/

1.6. Wagner påstås intagit den sista Ukrainska större befästningen i Bakhmuth. https://www.southfront.org/breaking-wagner-took-control-of-domino-district-in-bakhmut/

2. Bye-bye
hur brukar det sluta med förhållandet 30 mot en? hur var det i cccp under 70 och 80 talet? det är vad du har framför dig, ställ dig i brödkön redan, den kommer bli lång!
Citera
2023-05-19, 23:59
Avslutad
Citat:
JAS är nog bättre men det finns så få av dem tillgängliga; F16 finns hundratals. De kan ta sig an hela RF flygvapen. Men jag tror ju JAS redan är där. I hemlighet.
Sverige har väl ett hundratal JAS C i malpåse? Dock ett jävla kostsamt bök att utbilda ukrainare i dessa som jag håller med om är minst likvärdiga äldre F-16.
Citera
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Bilder på Ukrainas chef för försvaret Valerij Zaluzjnyj har nu dykt upp där han badar i Medelhavet. Det väcker faktiskt mer frågor än svar när det gäller hans hälsa.

Hur kan han ta semester mitt under brinnande krig? I avgörande läge dessutom med Bakhmut och kommande offensiv.

Man misstänker därför att det är gamla bilder och den samlade bedömningen hos några är att ham är död.

Tydligen har ryssarna knäckt krypteringen av ukrainska arméns kommunikationer. Royal United Services Institute i London rapporterar följande:
/.../Russian electronic warfare (EW) remains potent, with an approximate distribution of at least one major system covering each 10 km of front. These systems are heavily weighted towards the defeat of UAVs and tend not to try and deconflict their effects. Ukrainian UAV losses remain at approximately 10,000 per month. Russian EW is also apparently achieving real time interception and decryption of Ukrainian Motorola 256-bit encrypted tactical communications systems, which are widely employed by the Armed Forces of Ukraine.
https://rusi.org/explore-our-research/publications/special-resources/meatgrinder-russian-tactics-second-year-its-invasion-ukraine
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
En fråga. Brittiska Storm Shadow som lär ha använts i Ukraina... hur fan har man integrerat den i Ukrainska Mig och Sukhoi? Måste ha krävts en hel del arbete först? Eller så är det bs. Tycker det är en berättigad fråga som bör besvaras av sakkunniga och inte Putinrunkare.

Ukraina har f.d. sovjetflyg för Östeuropeiska stater som har NATO-anpassats. Moderniserade. Kanske också JAS? snart Euro-fighter från UK.
Citera
2023-05-20, 00:04
Medlem
Citat:

Det är samma med harm f16 har en egen kapsel för harm så man kan använda dom på ett annat sätt. Många robotar har olika sätt som dom kan användas tex Amraam använder Ukraina antagligen i boresight mode om ni sett en bild på en hud på tex en f16 så är det en stor ring i mitten roboten kommer då att söka mål själv inom ringen ungefär. Men en f16 kan avfyra dom i fler modes som tex slave då guidar flygets radar roboten mot målet deta gör att man då kan välja mål och anfalla flera mål samtidigt. Vet inte om f16 har HOJ men tror det home on jam då söker den källan som stör din radar.
Sätter du den på en mig29a är roboten begränsad.
Citera
2023-05-20, 00:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sverige har väl ett hundratal JAS C i malpåse? Dock ett jävla kostsamt bök att utbilda ukrainare i dessa som jag håller med om är minst likvärdiga äldre F-16.

Det är därför jag tror de är i Ukraina eller på väg. Men hemligt!
De är enklare att utbilda logistiskt då de är anpassade för värnpliktiga. Mekaniker och liknade folk.
Citera
2023-05-20, 00:08
Medlem
Citat:
Det är därför jag tror de är i Ukraina eller på väg. Men hemligt!
De är enklare att utbilda logistiskt då de är anpassade för värnpliktiga. Mekaniker och liknade folk.
Vi har inte så många c dom är inte på väg till Ukraina alla fall. Inte omöjligt att man utbildar piloter dock. Jag tycker vi borde skicka jas
Citera
2023-05-20, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Bilder på Ukrainas chef för försvaret Valerij Zaluzjnyj har nu dykt upp där han badar i Medelhavet. Det väcker faktiskt mer frågor än svar när det gäller hans hälsa.

Hur kan han ta semester mitt under brinnande krig? I avgörande läge dessutom med Bakhmut och kommande offensiv.

Man misstänker därför att det är gamla bilder och den samlade bedömningen hos några är att ham är död.

Tydligen har ryssarna knäckt krypteringen av ukrainska arméns kommunikationer. Royal United Services Institute i London rapporterar följande:
/.../Russian electronic warfare (EW) remains potent, with an approximate distribution of at least one major system covering each 10 km of front. These systems are heavily weighted towards the defeat of UAVs and tend not to try and deconflict their effects. Ukrainian UAV losses remain at approximately 10,000 per month. Russian EW is also apparently achieving real time interception and decryption of Ukrainian Motorola 256-bit encrypted tactical communications systems, which are widely employed by the Armed Forces of Ukraine.
https://rusi.org/explore-our-research/publications/special-resources/meatgrinder-russian-tactics-second-year-its-invasion-ukraine

Eller så har Ukraina lärt sig av historien. Befälen är under enorm press och riskerar att drabbas av krigströtthet som får dem att ta mindre bra beslut. Då är det ok med lite rekreation förutsatt det finns jämngoda ersättare. Fast det samma gäller ju förstås fotsoldaterna med.
Citera
2023-05-20, 00:12
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Tydligen har ryssarna knäckt krypteringen av ukrainska arméns kommunikationer.

De har förmodligen bara råkat ratta in på de Ukrainska böndernas frekvens på walkie talkien och är för dumma för att inse att det är böndernas planer de hör, på hur många Ryska tanks de tänker sno.

Mycket mer avancerat än så tror jag tyvärr inte det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in