Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag kanske önsketänker lite men hoppas att vi får se lite hemligt Västflyg i offensiven om ett par veckor!

De senaste 70 åren av konflikter har väl inget anfallande lands flygvapen mötet något effektivt luftförsvar från fiendes-sidan.
När det gäller Ukraina har väl ingen av de stridande parterna hittills vågat använda stridsflyg i någon betydande skala, av rädsla mötas av luftvärn antar jag???
De senaste årens utveckling av drönare som kan träffa på meter-precision, styrda med helt färska bilder från satelliter, ger förresten frågan om stridsflyg är mest effektivt???
Hörde att Ryssland köpt iranska långsamma drönare för 150 tusen kronor per styck.
Dessa farkoster var skitenkelt för Ukraina skuta ned, med raketer som kostade många millioner per styck.
Dessutom har jag hört att t.ex. USAs stoltheter hangarfartygen blivit lätta måltavlor för hypersoniska raketer, som går 10-20 gånger ljudet.
Dessa vapen är visserligen mycket svåra att styra, men det blir ännu svårare att styra skydds-raketer från hangarfartyget för att skjuta ned dessa!