2023-05-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
dom kommer skyddas av nato flyg så det vågar ryssland aldrig och det är inget dom kommer lyckas med heller.
Är det där gränsen går när Nato blir inblandad?
Citera
2023-05-19, 23:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tyvärr är det nog fortfarande Mig-29 som utrustats för att skjuta dessa tunga missiler. Man har modifierat dessa enligt källor jag inte hittar nu.
Sedan har Ukraina fortfarande några SU-24 och ännu fler SU-25-or och SU-24 borde kunna bära dessa storm shadows.
Men jag är inte säker på detta.

Jag kanske önsketänker lite men hoppas att vi får se lite hemligt Västflyg i offensiven om ett par veckor!
Citera
2023-05-19, 23:25
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
f16 har utmärkt SEAD förmåga med Harm altså slå ut fiendens luftvärn. den har ochså natos datalänk vilket betyder att dom kommer se alla ryska luftvärns system som är igång. med datalänken kan man få lägesbild av nato awacs flygplan med en stor radar typ. all information delas ochså med tex patriot systemet. det är ochså ett flygplan med utmärkt luftstrids förmåga och har en rad vapen för markmål.

i prinsip så skulle ukraina slå ut alla ryska luftvärns system rätt omgående och sedan kunna bomba dom ryska styrkorna fritt utan att ryssland igenkligen kan göra så mycket åt det. man skulle ochså tvinga ryssland att använda eget flyg som skulle bli en enkel match med nato awacs och stridsledning.
f16 skulle kunna flyga tysta altså utan sin egen radar och bara förlita sig på awacs. man kan då smyga sig på ryskt flyg.

Bara för att jag är nyfiken, är väl lite OT men hur står sig JAS i jämförelse med F16? Skulle JAS kunna göra detta dära?
Citera
2023-05-19, 23:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Danmark ska börja träna ukrainska piloter på F16. Ja Danmark har ju beställt F35 så de ska väl göra sig av med de flesta av sina F16.

Citat:
After Biden's statement, Denmark announced that it will begin training Ukrainian pilots on F-16 fighters

https://t.me/operativnoZSU/97072
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
tror inte det ryssland är nog inte så sugna på och dra in nato typ 1500 stridsflyg utan usa. skulle bli sälklubbning av ryska styrkor i ukraina. så nej det finns ingen chans.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Tänker du på Reaper-drönaren? *visslar i luften*
Citera
2023-05-19, 23:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Finns det några kvar av dessa VDV? Finns det någon överlevande stackare som kan berätta om kriget ur deras perspektiv i framtiden? Eller är alla döda? Finns det någon överlevande stackare som kan berätta om kriget ur deras perspektiv i framtiden?
Citera
2023-05-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Problemet med F16 är att inte Ukraina har dom NU!!!!!

Men jag tror ändå att vi snart få se överraskande offensiver ifrån Ukraina och när en gång man har tillgång till F16 kommer man att kunna driva bort Ryssland nästan överallt.

Det gäller också att kunna använda artilleri och skapa bögutmattning även på den andra sidan gränsen som i Belgorod och Kursk. Inte för att ta mark där utan för att försvåra och få Ryssarna att förstå hur snett det gick med specialoperationen.

Om Ukraina vinner en militär seger och kastar ut ryssen så kommer huvuden att rulla i Kreml. Sannolikt Putins också.
Belgorod och Kursk kommer få besök av Ukrainsk säkerhetstjänst och livet i dessa och andra angränsande städer kommer inte bli sig likt. Ukraina kommer att flytta oroligheterna från sitt territorium till Ryssland, som sig bör. När ryssland antagit en ny utrikespolitik kan de lämnas åt sitt eget öde. Givetvis kommer andra länders säkerhetstjänster vara tvungna att intensifiera sitt arbete på ryskt territorium och ”bearbeta” galna ryssfascister så att inte nya oroshärdar sprids utanför Rysslands gränser. När cancertumören inte kan få näring och sprida sig kommer den skrumpna ihop och dö.
Citera
2023-05-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag kanske önsketänker lite men hoppas att vi får se lite hemligt Västflyg i offensiven om ett par veckor!
Tornado är väl ett av de första Ukraina får, det har gått rykten om träning på dem
Citera
2023-05-19, 23:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Bara för att jag är nyfiken, är väl lite OT men hur står sig JAS i jämförelse med F16? Skulle JAS kunna göra detta dära?

JAS är nog bättre men det finns så få av dem tillgängliga; F16 finns hundratals. De kan ta sig an hela RF flygvapen. Men jag tror ju JAS redan är där. I hemlighet.
Citera
2023-05-19, 23:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tornado är väl ett av de första Ukraina får, det har gått rykten om träning på dem

De skall få Eurofighter också. Eller är det samma?
Citera
2023-05-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Jas kan inte bära samma vapen man har inte HARM så man kan i princip inte slå ut liftvärn på ett vettigt sätt.
F16 är bättre på att slå ut markmål kan bära mer vapen och tyngre last.
Jas är dock betydligt bättre på luftstrid bättre radar bättre vapen enklare och flyga.
Båda har för och nackdelar men för Ukraina är f16 bättre. Just för att den har bättre sead förmåga. Jag tror inte vi kommer se så många luftstrider ryska flygvapnet skulle förlora stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in