2023-05-19, 18:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J säger i förhör att M la sig i hennes säng efter dumpningsresan och att hon blev irriterad över det. Om det stämmer vet vi dock inte. J kan möjligen flyttat dit en del saker på söndagen.
I de första förhören (innan J ändrar tidslinjen i sin 'bekännelse') säger hon att M var i vardagsrummet när hon och T satt i köket. Men hon vet inte vad M gjorde där.
Jag hade först en tanke om att J lastat sängen full i efterhand, men när och varför skulle hon göra det? Hennes tidschema var tämligen späckat och någon direkt anledning var inte uppenbar.
Citera
2023-05-19, 18:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är inte helt otänkbart att M glömde bort att J inte sov i lgh när hon sa till sina föräldrar att hon skulle sova där, eller att hon inte tänkte över huvud taget.

Då Js säng var belamrad med backar och diverse prylar, ser jag det inte som sannolikt att M låg där. Möjligtvis sa hon att hon låg där för att göra sovandet trovärdigt. Däremot kan jag tänka mig att hon uppehöll sig i fåtöljen.

Att granbarr återfanns i Js säng skulle kunna förklaras med att M lade sin jacka där, då hon strax efter skulle bli hemskjutsad eller att hon kröp ihop i fosterställning på en fri yta.

Citerar dig på nytt.

När jag letade efter annat hittade jag det här också:

A 153/82

Förhör H*edvig, polis som gör första husrannsakan 16/10 med den andra polisen A.

"H*edvig berättar vidare att om man står vid köksdörren och tittar in i köket och tittat längst
borta i högra hörnet så ligger det en grå matta intryckt mellan köksbordet och väggen. Mattan
är lite större och i dörrmaterial. Mattan är ömsom vikt ömsom rullad. Hedvig tar försiktigt tag
i ena hörnet och lyfter upp för att se om det finns blod eller något annat avvikande.
Anledningen till att Hedvig gör detta är att mattan ligger lite udda
"

Men detta också:

"Hedvig och hennes kollega tar ny kontakt med Johanna för att berätta att de behöver hennes nyckel
till hennes lägenhet för att kontrollera den, då det är den sista kända platsen som Tove varit
på. De åker till Johannas mamma för det är där Johanna är och hon ska även sova hos sin
mamma på natten. De hämtar nyckeln och Johanna visar vilken nyckel som går till
lägenheten och vilken nyckel som går till förrådet i källaren. Det är fler än två nycklar men
det ser ut som de nycklarna ser ut att tillhöra samma hänglås.
"
//
"När Hedvig och hennes kollega känner sig klara med lägenheten, låser de denna. De gå vidare
till fastighetens biutrymmen, går igenom källaren. De låser inte upp de galler försedda
förrådena men testar små nycklarna det fått av Johanna i några garderober. Dessa garderober
finns i källaren, nycklarna fungerade inte på dessa garderober.
"

Till vilka lås går dessa andra nycklar????
Citera
2023-05-19, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Absolut men det var inte längesedan som hd slog fast efter ett mord vid en busshållsplats att en indiciekedja ska räcka.

Busshållplats?
Citera
2023-05-19, 18:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Och hur bra tyckte du det gick? Enligt mig så förtjänar t.o.m. M bättre försvar, inte så att han gick in djupare på de saker som kunde skapa tvivel är Hur kan ett elektrisk piano ens dämpa något, herregud så tramsigt.
Jag med anser att hon förtjänar ett långt bättre försvar, inte minst kunde han ha tagit upp vikten av en rekonstruktion i badrummet samt låtit bli att bortförklara M:s stegaktivitet med annan användare av mobilen.

Jag har ett elpiano och det är en lättviktare i jämförelse med ett digitalpiano.
Citera
2023-05-19, 18:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Enl M i förhör så skulle de bara prata
Jag är mycket tveksam till vad M säger här
Hon var mycket angelägen enl dörrvakt på nöjet att ha koll på T för att få med henne
Att J säger i förhör att de skulle ge igen låter mer sant
Varför skulle J erkänna en sån sak som är en nackdel för henne själv
Eftersom de va så tajta så låter det väldigt ologiskt att de inte pratade om att ge igen när de vöntade in T utanför nöjet
Och M spanade in T 4 gånger inne på nöjet enl vakten
Varför skulle M ljuga om det? På vilket sätt skulle det skydda henne att säga att hon inte visste om att J tänkt misshandla T? Eller omvänt på vilket sätt skadar det J att M påstår att hon inte visste? M har ingen anledning att ljuga om det, men för J är det första lilla blänkaren om att M "var med".

Har M ljugit om annat som J gjort eller sagt som varit till fördel för J?
Citera
2023-05-19, 18:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När började Johanna med att säga att Maja och hon diskuterade misshandel?
Det minns jag inte. Jag kom inte ens ihåg vad M sagt. Det var någon annan som var vänlig att upplysa om det.
Citera
2023-05-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag hoppas att hovrätten dömer rätt, en oskyldig människa tiger inte i 3 månader.
J och M har dödat T i samförstånd, M vill gärna slinka undan genom att säga att hon inte var med på mordet eller att hon bara satt och väntade när J var ute på uppdrag som mordbrand.

Kommer bli väldigt ledsen för Toves familj om inte båda idioterna döms till livstid!
Det finns liksom ingen förmildrande ursäkt.
Kan tänka mig att J och M har planerat mordet på T länge, ingen av dom säger något på tre månader och det säger allt.

Jag är säker att detta hade slutat med rejäl slagsmål utan Majas hjälp som höll i Toves händer, hon är nog mycket medskyldig till detta, enl vad J sa i förhöret blev hon provocerad vid flertal tillfälle utav Tove, sista gången i toaletten som slutade tyvärr i total tragedi
Citera
2023-05-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan du förtydliga vad du skriver?

Du menar att om JJ låser Toves armar med benen så kan Tove få loss armarna (direkt efter hon fallit balänges där som JJ beskriver i rätten)?
Hej!
Jag är osäker på om det var till dig svaret var tänkt... kan inte hitta mitt inlägg o vad du vill jag ska förtydliga..
- Ja, jag tror inte att en person kan orka hålla in och ned två armar med att trycka/pressa armarna med hjälp av sina underben (även om JJ är van att pressa inåt vid ridning) om Tove var medveten vilket det verkar som att hon var, eller var. Hon kämpade för sitt liv och armarna borde hon vridit ur "greppet" som ju just inte var ett grepp, möjligt att J sitter så först men att M tar över för att få bättre kontroll, J kanske till och med sitter kvar på Toves överarmar och M håller händerna MEN inte J ensam,
Ja blir svaret alltså... Tove var medveten alla fall i början av strypningen eller innan J tar det taget och borde fått loss armarna ..... relativt lätt från två knän, därav att hon sparkade i väggen eller dörren med fötterna.
Citera
2023-05-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
MH avgudade JJ, verkar det som. JJ var ledaren och MH följaren. MH kan mycket väl vara medskyldig till mordet. Men som person utan vanföreställningar eller psykoser så måste hon stå sitt kast.

Hon kämpar för att frias från själva mordet men jag är ambivalent över hur stor hennes skuld är eller ej. Det verkar som att hon deltog i vissa skeenden, förutom då gravfridsbrottet som hon har erkänt.

Detta blir en hård nöt för Hovrätten att knäcka. Det bara måste bli rätt nu!

12/6 är det dags!

Utan att gå in på detaljer som redan bollats fram och tillbaka i månader, så kan jag säga att för egen del tvivlar jag inte det minsta på att M var med i badrummet och höll i händerna. Så länge T var vid medvetande kan man inte strypa en människa på det sätt som är beskrivet, utan att själv få en enda skråma. Så enkelt ser jag det.

Sen att precis allting annat också pekar på det åklagaren gick ut tidigt med, att det handlar om ett mord i gemensamt samförstånd cementerar verkligen min övertygelse.

Livstidsstraffet däremot tycker jag man kan ha synpunkter på. Livstid för en ostraffad 18 åring med viss psykisk ohälsa är för mig inte rimligt. Min förhoppning är att hon döms för mord, men tidsbestämt.
Citera
2023-05-19, 19:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det minns jag inte. Jag kom inte ens ihåg vad M sagt. Det var någon annan som var vänlig att upplysa om det.

Får kolla om jag kommer ihåg. Men du har inte FUP?

Då har du lite övermänsliga krav på dig själv att du ska minnas. Jag får kolla hela tiden...

Tror inte att Maja har sagt annat än att de skulle snacka.
Citera
2023-05-19, 19:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Citerar dig på nytt.

När jag letade efter annat hittade jag det här också:

A 153/82

Förhör H*edvig, polis som gör första husrannsakan 16/10 med den andra polisen A.

"H*edvig berättar vidare att om man står vid köksdörren och tittar in i köket och tittat längst
borta i högra hörnet så ligger det en grå matta intryckt mellan köksbordet och väggen. Mattan
är lite större och i dörrmaterial. Mattan är ömsom vikt ömsom rullad. Hedvig tar försiktigt tag
i ena hörnet och lyfter upp för att se om det finns blod eller något annat avvikande.
Anledningen till att Hedvig gör detta är att mattan ligger lite udda
"

Men detta också:

"Hedvig och hennes kollega tar ny kontakt med Johanna för att berätta att de behöver hennes nyckel
till hennes lägenhet för att kontrollera den, då det är den sista kända platsen som Tove varit
på. De åker till Johannas mamma för det är där Johanna är och hon ska även sova hos sin
mamma på natten. De hämtar nyckeln och Johanna visar vilken nyckel som går till
lägenheten och vilken nyckel som går till förrådet i källaren. Det är fler än två nycklar men
det ser ut som de nycklarna ser ut att tillhöra samma hänglås.
"
//
"När Hedvig och hennes kollega känner sig klara med lägenheten, låser de denna. De gå vidare
till fastighetens biutrymmen, går igenom källaren. De låser inte upp de galler försedda
förrådena men testar små nycklarna det fått av Johanna i några garderober. Dessa garderober
finns i källaren, nycklarna fungerade inte på dessa garderober.
"

Till vilka lås går dessa andra nycklar????
Det med mattorna är lite lurigt, men det kan ha sin naturliga förklaring i renoveringen.

Man får väl utgå ifrån att de frågat J om de andra nycklarna och de inte varit av intresse.
Citera
2023-05-19, 19:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Får kolla om jag kommer ihåg. Men du har inte FUP?

Då har du lite övermänsliga krav på dig själv att du ska minnas. Jag får kolla hela tiden...

Tror inte att Maja har sagt annat än att de skulle snacka.
Jo, jag har hela fup, men inte tid att leta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in