2023-05-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Eller från samma frikyrka/ församling .
Ja precis
Citera
2023-05-19, 18:22
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Enl M i förhör så skulle de bara prata
Jag är mycket tveksam till vad M säger här
Hon var mycket angelägen enl dörrvakt på nöjet att ha koll på T för att få med henne
Att J säger i förhör att de skulle ge igen låter mer sant
Varför skulle J erkänna en sån sak som är en nackdel för henne själv
Eftersom de va så tajta så låter det väldigt ologiskt att de inte pratade om att ge igen när de vöntade in T utanför nöjet
Och M spanade in T 4 gånger inne på nöjet enl vakten
Helt enig här, ingen (förutom T. Quick) erkänner väl något som är till ens nackdel.
M var mycket beslutsam i sitt jagande efter T och det finns det ju även bildbevis på.
Hon ser obehaglig ut på de bilderna och ingen man skulle vilja ha efter sig.
Citera
2023-05-19, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Var går gränsen för "stupfull" och om "stupfull" - hur stor är sannolikheten att missa omgivande ljud, eller är kravet medvetslös alternativt "däckad"? Hon kände sig full och talar om det, mer komplicerat än så är det inte när det dessutom har framkommit var, när och hur mycket hon intog.

Frågan som gäller är om hon var tillräckligt full och trött för att missa dunsen, men eftersom det divideras om berusningsgrad och att mängden alkohol nedtonas - för att inte säga ignoreras - räkna istället ut promillehalten så får vi se var på skalan M kan tänkas hamna och därifrån bedöma hennes berusningsgrad ur ett objektivt perspektiv. Ovanpå det kan vi lägga till x antal timmar utan sömn.

Förutsättningen för att ta reda på hur både promillehalt och sömnlöshet har inverkat på förmågan att uppfatta ljud på medveten nivå, är en rekonstruktion; ett stort piano framför alkoven och en murstock vägg i vägg med badrummet har i någon mån fungerat dämpande på ljudvågorna.
M säger att J sa att hon låste toalettdörren för att M inte skulle höra.

Låter det krångligt och tidsödande? - Betänk då att M och fler med henne, kanske förlorar ett helt liv innanför fängelsemurarna om de är oskyldiga. Rättsväsendet fortsätter att sänka beviskraven och förlänga straffen, så låt oss värna demokratin och en fungerande rättsstat där vi hellre friar än fäller vid skrala bevis eller indiciekedjor, då gör vi gott både för oss själva och för andra.

Att ifrågasätta domslut är fortfarande en demokratisk rättighet. I det här fallet har det redan konstaterats att TR gjorde ett fatalt misstag som blint litade på grannens klockslag och därmed kunde få in M under ett pågående mord, vilket media har tagit fasta på och undersökt.

TR kommer givetvis aldrig att erkänna sitt misstag, det hör till sakens natur.

Om man ska tro L*ouise drack Maja ungefär en halv liter vin, något mer kanske hemma hos Johanna. Maja säger själv att hon drack två drinkar på Nöjet.
Kontoutdrag visar att Maja köper om jag fattar det två drinkar, varav ett är från mammans konto.

A 153/624
"L*ouise hade med sig vin av märket tre apor och var den av dem som drack mest alkohol denna
kvällen. Johanna, som normalt sätt brukar vara chaufför och köra runt på dem, hade med sig
vin, en liters förpackning. Om inte L*ouise missminner sig drack Johanna knappt halva den.
Johanna brukar normalt sätt inte dricka alkohol och de.tta beror på att hon ofta mår illa,
eftersom hon får utslag i ansiktet, hon är en person som kan ha roligt utan och som brukar
dansa loss. Maja däremot drack alkohol. L*ouise tror det var vin, hon drack något mer än vad
Johanna gjorde.
"
//
"Väl framme på Nöjet beställde L*ouise ganska omgående en drink."
//

/633
"Jag hade druckit för mycket. Drack hos Johanna och sen två-tre drinkar på Nöjet. "

A 153/1070
Förhör Maja:

"På nöjet dansade de och hade kul, hon hängde mest ihop med Johanna och L*ouise.
Maja och L*ouise köpte två drinkar var på Nöjet, Johanna köpte inte något vad hon vet. Maja
kände sig full.
"
//
/1086
"Hur mycket drack du?
Typ två glas vin innan vi gick ut, sedan två drinkar. Från klockan 20 till typ 01
"

"Vi har pratat med mycket folk i den här utredningen, det är ingen som beskriver att du
skulle vara uppseendeväckande berusad.
Nähä, jag vet ju hur jag va.
"
//
/1270
"Jag köper eller nej jag
blir bjuden på en Red Bull vodka sexa först. Dricker upp den och efter ett tag så köper jag,
köper jag en till mig själv och precis innan jag och Johanna går ut ifrån dansgolvet och sätter
oss vid ett av borden där ute, ja vid garderoben och det, så klunkar jag, eh, ja min drink Red
Bull vodka sexa.
"

A 153/364

"2022-10-15 kl. 22.40 Swish företag Nöjet i Vetlanda AB
” Entré 22.00-01.00 -120 kr
"

"2022-10-15 kl. 22.53
2022-10-15 kl. 22.53 Nöjet Vetlanda -134 kr
"

"2022-10-16 kl. 00.06
Överföring från konto tillhörande Caroline
Hellman. Maja Hellman har dispositionsrätt till
kontot.
134 kr
"
Citera
2023-05-19, 18:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Varför ska allt jämföras med det fallet? De är helt olika varandra!

Det är väl ändå intressant att två tingsrätter dömer så olika. Indiciebevisning/värdering är inge exakt vetenskap, där man med matematisk precission kan värdera indicierna.

Det är ju därför det kan slå väldigt olika, och vi har rätt till både överklagande och insyn.
Citera
2023-05-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
När folk pratar / skriver om det så har jag fått intrycket av att J och T var vänner långt bak i tiden och att det senare tid blivit mycket tjafs .
Och att M har förändrats mycket sedan hon blev vän med J och det pga J har hjärntvättat henne .

J har ju även hon ändrats mycket de senaste åren sedan hon blev vän med M . Och hur vet man att det just är J som har haft dåligt inflytande på M och inte tvärtom eller att de två tillsammans fick fram både de bästa hos varann men även de värsta för att de båda hade en ond sida som de tillsammans vågade visa . De blev en dålig och farlig kombo .

M var innan en mycket introvert deppig hemmasittare med grubblerier om demoner ,,satan eller Gud. Hon valde satan .
Självklart har hon ändrats sedan hon träffade J , hon började leva livet . Frikyrkans strama regler passade inte henne . Säker kände hon av känslan av att vara homo är fel och psykiskt ohälsa och berusning är djävulens verktyg . Och Guds straff .
Att hon var tystlåten och lugn tidiga tonåren betyder inte att hon var god och snäll och lättmanipulerad .
Hon var deprimerad. Hade säkert en jäkla kris och ångest och kände sig helt fel . Hon hade mörka tankar och trodde att hon var den enda som tänkte och kände så , tills hon träffade J .
De puschade varann , och jag tror att det var minst lika mycket M som låg bakom att J fick hatiska känslor för T . M såg T som en konkurrent. Och eldade säkert på J om hur hemsk T var .
Vilket hon verkar ha gjort med de flesta som J började tycka lite för mycket om .

Hennes sms till J om att hon inte vill att T kommer med och festar och att hon säger att de ska undvika T tyder jag som att hon var mycket manipulativ och svartsjuk och kontrollerande . Och att J verkar som att hon kände sig tvungen att förklara sig och låtsas som att hon oxå tyckte illa om T och urskulda sig varför hon skulle komma .

Mycket bra analys
Jag har haft liknande tankar om deras relation
Många glömmer att även J förändrades då hon började hänga med M
Och M var även innan hon träffade J inte så snäll
Hon beteede sig illa mot lagspelare när hon höll på med idrott
Och därför fick sluta

Jag tror precis som dig att din analys är nära sanningen
Och att M klarar av att sitta tyst i flera veckor
om vart de slängt T kropp utan samvete respekt och empati visar att M är känslokall
Senast redigerad av Anedin 2023-05-19 kl. 18:40.
Citera
2023-05-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl ändå intressant att två tingsrätter dömer så olika. Indiciebevisning/värdering är inge exakt vetenskap, där man med matematisk precission kan värdera indicierna.

Det är ju därför det kan slå väldigt olika, och vi har rätt till både överklagande och insyn.

Absolut men det var inte längesedan som hd slog fast efter ett mord vid en busshållsplats att en indiciekedja ska räcka.
Citera
2023-05-19, 18:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Nej. M sa under rättegången att T och J skulle prata ut. Hon kände inte till Js plan att misshandla enligt henne själv, på väg hem från Nöjet.
Ord mot ord, alltså.
Redan där smyger J in Ms deltagande, kan man tolka det som, om man väljer att tro mer på M än på J.

Jag kan inte se hur M skulle skydda sig själv genom att inte säga att hon visste att J skulle misshandla T på vägen. Hon har inte hymlat om något annat J gjort, så varför skulle hon göra det då?
Citera
2023-05-19, 18:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Kortade ner din textvägg

Ursäkta men kan bara inte med dessa halvsanningar i tråden, Johanna hade ett Digital/elpiano vilka inte är särskilt stora. Bild finns i fup.
Inte ens mitt sekelskiftes Frankel-piano är ljuddämpande gällande ljud från vägg i vägg!
Men allt ska ju bortförklaras vad gäller Majas medverkan. Suck
Bra att veta hur väl ditt akustiska piano dämpar - tack!

J:s digitalpiano ser robust ut, men då det inte går att jämföra med ett akustiskt kan vi kanske lägga undan den tanken. - Vad tror du om murstocken som advokaten var inne på?
Citera
2023-05-19, 18:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Och då är det väl försvararen som ska lyfta fram de sakerna??? Herregud låter som att J bor i en jäkla herrgård med 20 rum. Hon bor i en liten etta. Varför skulle tingsrätten erkänna att de har fel? För att några på Flashback lever i en fantasivärld där alla osannolika teorier blir verkliga.
Det var ju precis vad han gjorde - både piano och murstock. - Har du läst FUP och lyssnat på rättegången?
Citera
2023-05-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det var ju precis vad han gjorde - både piano och murstock. - Har du läst FUP och lyssnat på rättegången?

Och hur bra tyckte du det gick? Enligt mig så förtjänar t.o.m. M bättre försvar, inte så att han gick in djupare på de saker som kunde skapa tvivel är Hur kan ett elektrisk piano ens dämpa något, herregud så tramsigt.
Citera
2023-05-19, 18:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ord mot ord, alltså.
Redan där smyger J in Ms deltagande, kan man tolka det som, om man väljer att tro mer på M än på J.

Jag kan inte se hur M skulle skydda sig själv genom att inte säga att hon visste att J skulle misshandla T på vägen. Hon har inte hymlat om något annat J gjort, så varför skulle hon göra det då?

När började Johanna med att säga att Maja och hon diskuterade misshandel?
Citera
2023-05-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Helt enig här, ingen (förutom T. Quick) erkänner väl något som är till ens nackdel.
M var mycket beslutsam i sitt jagande efter T och det finns det ju även bildbevis på.
Hon ser obehaglig ut på de bilderna och ingen man skulle vilja ha efter sig.

Ja jag uppfattar henne också som mycket beslutsam och det bekräftar ju även dörrvakten så vår uppfattning är nog inte så korkad som vissa vill påstå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in