2023-05-19, 18:44
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Acn går får fullt nör elen ligger på några ören son mest härligt ! Förstår ärligt inte tibber hysterin finns massor med bolag som har Timdeb även såna som inte är emot kärnkraft som tibber
Citera
2023-05-22, 04:56
Medlem
Ska köpa hus på 79kvm, och prata med ägaren. Han sa att han förbrukade 10000kwh per år ca 833kwh i månaden. Han har en ny installerad vatten&luft värmepump. Hur mycket är det i svenska kronor? - kan man räkna ut det på något sätt? 🤷‍♂️

edit El område 3 ska tilläggas. 😁
Citera
2023-06-29, 13:33
Medlem
Triremers avatar
Jag hade Cheap Energy för över ett åt sedan och de skickar nu en faktura på diffen mellan faktisk förbrukning och uppskattad förbrukning.

Jag vet att de uppskattat den tidigare men samtliga grannar som haft Eon osv har blivit fakturerade utifrån faktisk förbrukning. Varför skulle Cheap Energy behöva uppskatta förbrukningen?

Känns skumt att de skickar en faktura 1,5 år senare.

"Slutfaktura efter avläsning
Om avtalsförhållandet upphört ska en slutfaktura skapas. Det avser till exempel situationer som att du flyttar från din bostad eller att du byter elhandlare. I situationen då avtalsförhållandet upphör har nätföretaget en skyldighet att se till att avläsning av elmätaren sker.

Slutfakturan reglerar den förbrukning som skett avseende det tidigare avtalsförhållandet. Den slutliga debiteringen ska ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats under den tid avstämningen omfattar. Det innebär att slutfakturan ofta innehåller en specifikation över ett flertal poster med ändrade priser.

Inom sex veckor
Du ska få en slutfaktura inom sex veckor från den dag då avtalet upphörde."

Vidare: "Om debitering skett efter beräknad förbrukning mer än 8 månader har du rätt till en reducering med 15 procent av skillnaden mellan vad som faktiskt, respektive preliminärt, har debiterats."

https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/betalning-efter-preliminar-fakturering/

Vad kan jag göra? Har bett om uträkning osv som jag fått underlag på men hur fan ska jag kontrollera faktisk förbrukning i efterhand?

Känns som skam så undvik det skitbolaget.
Citera
2023-06-30, 22:52
Avslutad
Vilket elbolag bör man ha idag? Vad är billigast, och vilken sida är bäst för att jämföra avtal?
Citera
2023-07-01, 10:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Har bett om uträkning osv som jag fått underlag på men hur fan ska jag kontrollera faktisk förbrukning i efterhand?

Känns som skam så undvik det skitbolaget.
Faktisk förbrukning framgår av fakturorna från nätägaren.

Hur orkar folk hålla på med dessa suspekta elbluffbolag bara för att spara några ören?
Citera
2023-07-20, 16:39
Medlem
Är vintersäkring värt det? Nov-mars 200 öre?

Känns som priserna kommer ligga som minst där?
Citera
2023-07-21, 22:23
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toddenxd
Är vintersäkring värt det? Nov-mars 200 öre?

Känns som priserna kommer ligga som minst där?
Kort svar, nä. Det är inte värt det.
Har du rörligt månadspris så kör det över vintern och försök hålla nere förbrukningen.
Annars skaffa timpris och använd el när det är lägst pris.
Citera
2023-07-25, 15:53
Medlem
Någon som kan hjälpa mig i djungeln.

Ska för första gången teckna elavtal.

Gick in på elskling/compricer.

Verkar stå mellan Telge Energi och Eon.

Telge:
129,67 öre kwH (öresrabatt -18,37 öre samt verkar som att det inte finns någon fast avgift. Den verkar vara helt borta första året)

Eon:
129,68 öre kWh (Engångsrabatt -10,67 öre).

Sedan står det såhär:
Engångsrabatt:
"2000 kr inkl moms som dras av på första faktura ".

Alltså vilken av dessa ska jag välja ? Vad verkar med fördelaktigt. Eon verkar ju ha samma pris som telge utan att egentligen ha någon öresrabatt. Verkar som de har ett väldigt lågt volympåslag i jämförelse med telge.

Vad tjänar jag mest på ? Årsförbrukning 15 000 kWh
Citera
2023-08-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Någon som kan hjälpa mig i djungeln.

Ska för första gången teckna elavtal.

Gick in på elskling/compricer.

Verkar stå mellan Telge Energi och Eon.

Telge:
129,67 öre kwH (öresrabatt -18,37 öre samt verkar som att det inte finns någon fast avgift. Den verkar vara helt borta första året)

Eon:
129,68 öre kWh (Engångsrabatt -10,67 öre).

Sedan står det såhär:
Engångsrabatt:
"2000 kr inkl moms som dras av på första faktura ".

Alltså vilken av dessa ska jag välja ? Vad verkar med fördelaktigt. Eon verkar ju ha samma pris som telge utan att egentligen ha någon öresrabatt. Verkar som de har ett väldigt lågt volympåslag i jämförelse med telge.

Vad tjänar jag mest på ? Årsförbrukning 15 000 kWh

Kan rekommendera att kika på Certifierade elbolag
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/certifierade-elbolag
Citera
2023-08-03, 22:06
Medlem
NÃ¥gon som har erfarenhet utav Nordic Green Energy?

Hade Fortum tidigare och det var inte någon strul med dom, prismässigt var det inte det billigaste heller men det var okej.
Citera
2023-09-21, 08:30
Medlem
Väljer just nu mellan Mälarenergi och Göteborg Energi för elavtalet. Någon som har en åsikt om något av bolagen?
Citera
2023-09-25, 16:01
Medlem
Hej,

Håller på att bråka med någon här om hans dåliga elavtals pris.

Han har detta avtal just som är fast pris som han tycker är bättre än det rörliga.: fast elpris

Här är en bild på det rörliga elpriset: rörligt elpris

Vilket avtal tycker ni är bättre?

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in