Jag hade Cheap Energy för över ett åt sedan och de skickar nu en faktura på diffen mellan faktisk förbrukning och uppskattad förbrukning.
Jag vet att de uppskattat den tidigare men samtliga grannar som haft Eon osv har blivit fakturerade utifrån faktisk förbrukning. Varför skulle Cheap Energy behöva uppskatta förbrukningen?
Känns skumt att de skickar en faktura 1,5 år senare.
"Slutfaktura efter avläsning
Om avtalsförhållandet upphört ska en slutfaktura skapas. Det avser till exempel situationer som att du flyttar från din bostad eller att du byter elhandlare. I situationen då avtalsförhållandet upphör har nätföretaget en skyldighet att se till att avläsning av elmätaren sker.
Slutfakturan reglerar den förbrukning som skett avseende det tidigare avtalsförhållandet. Den slutliga debiteringen ska ske med hänsyn tagen till de olika priser som har tillämpats under den tid avstämningen omfattar. Det innebär att slutfakturan ofta innehåller en specifikation över ett flertal poster med ändrade priser.
Inom sex veckor
Du ska få en slutfaktura inom sex veckor från den dag då avtalet upphörde."
Vidare: "Om debitering skett efter beräknad förbrukning mer än 8 månader har du rätt till en reducering med 15 procent av skillnaden mellan vad som faktiskt, respektive preliminärt, har debiterats."
https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/betalning-efter-preliminar-fakturering/
Vad kan jag göra? Har bett om uträkning osv som jag fått underlag på men hur fan ska jag kontrollera faktisk förbrukning i efterhand?
Känns som skam så undvik det skitbolaget.