2023-05-18, 23:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nej det var inte någon som sagt mörda men däremot var hon på det klara att de skulle slå Tove, och ändå med det som facit letade hon upp Tove. Även om det sen hävdas att tankarna försvann under promenaden.

Det är din tro. Maja förnekar detta, Johanna säger det.

Jag ser Johanna som en mycket lögnaktig person som dessutom är fylld med hat och ser sig som en offerkofta. Litar noll på henne.

Passar det henne så ljuger hon. Och ibland ljuger hon även om hon inte måste.

Jag tror att hon vill förmildra sin situation, bara det att hon är vrickad, och förklaringarna blir därefter.
Typ kremera Tove så hon inte ska bli uppäten av djur och Johanna som alltid velat bli kremerad.

Tror på det också?
Citera
2023-05-18, 23:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte heller hon velat följa med om hon anat något, men samtidigt hade hon ingen annan stans att ta vägen. Hennes bror hade fest och hon hade sagt att hon skulle sova hos J, vilket jag i o f s tycker är lite märkligt eftersom J inte brukade sova där p g a renoveringen.

Ja, just det. Hade glömt brorsans fest där...
Men jag tror ändå attMaja inget visste. Hon hade inte velat följa med då, jag tvivlar starkt på det. Men som du säger, är det faktiskt inte bäddat i Johannas säng, så... var skulle Johanna sova då?

Ja, det finns klart lite konstigheter här.
Skulle Johanna sov på den omtalade gummimadrassen (eller vad det nu var?) och Maja i fåtöljen?
Citera
2023-05-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jag tror ändå attMaja inget visste. Hon hade inte velat följa med då, jag tvivlar starkt på det. Men som du säger, är det faktiskt inte bäddat i Johannas säng, så... var skulle Johanna sova då?

Skulle Johanna sov på den omtalade gummimadrassen (eller vad det nu var?) och Maja i fåtöljen?
Festen lär ha ha varit slut när krogen stängde ändå .
Citera
2023-05-19, 00:11
Medlem
Citat:
Fast du nu menade du ju attjag skulle acceptera att de dömts till lagens strängaste straff. Och det var då jag sa att det ännu inte var klart; domen har inte vunnit laga kraft ännu.

Om du menar att det bevisar att Maja är skyldig, kan man väl vända på det?
Du menar att Maja ljuger. Varför ljuger inte Maja med det som verkar mest naturligt? Hon borde då rimligen ljuga och säga att hon frågade?
Varför inte köra på som Johanna; att vi försökte käna puls, kanke även diskuterade ringa 112, göra HLR?

Jag tror ju att det som är dilemmat för Maja, det är att hon fattade vad som hade hänt. Maja har visserligen problem med det kognitiva, men så dum verkar hon faktiskt inte.

Hon fattade att Johanna hade dödat henne, och för Maja måste det kännas chockartat.

Om Maja inte varit med om mordet, och sedan vet att hon varit med och lett efter Tove, varit med hem till Johanna... inte larmat tidigare om mordbränderna, om Johannas mordiska tankar... jag då överfylls man nog av skuldkänslor varför man inte har gjort något. Man är ju på det viset medskyldig.

Det är en tanke jag har.

Sedan kan Maja ha vaknat till mordet, och då bli parlyserad och inte göra något. Hon är ju under starkt inflytande a Johanna och vet vad hon är kapabel till. Det är en annan tanke jag har.

Sedan kan hon dletagit på något plan, kanske i tron om att det skulle vra något mindre allvarligt. Och detta villl hon dölja.

Det sista är att Maj kan ha deltagit mer aktivt, men det tror jag faktiskt inte på. Jag tror att det kan vara därför hon typ låtsas sova, för att hon inte vill...

Hade hon varit så oskyldig då hade hon ganska snart efter att de blivit tagna brutit ihop totalt av alla skuldkänslor. Det ska till otroligt mycket för att man ska sitta och neka sig genom förhör efter förhör. Låta alla aktivt söka efter Tove. Låta hennes anhöriga lida, och själv veta att hon ligger, delvis uppeldad i skogen. Den enda anledningen är att man inte vill åka fast för man är så skyldig det går att bli. Inte ens alla gängkriminella orkar sitta och neka sig igenom så lång tid som M gjort, det säger ganska mycket om hur man är som människa. Och rättegången bad hon någonsin Toves anhöriga om ursäkt? Nej hon bröt ihop när åklagaren yrkade på livstid för då var det synd om henne. Tycker de båda är lika vidriga!
Citera
2023-05-19, 00:13
Medlem
Citat:

Så du menar alltså att Maja är helt oskyldig till mord? Lagen i Sverige bör anpassas så den liknar lagen i USA, går tre st in i en lgh och 2 kommer ut så döms bägge för mord på den tredje, Sen om Maja sov eller spydde eller vad fan hon nu gjorde spelar ingen som helst roll.

Ringde hon 112, nej.

Avbröt hon mordet på Tove, nej.

Lämnade hon lägenheten, nej

Ljuger hon i förhör, ja.

Hon är lika skyldig som Johanna men tyvärr så kommer HR att sänka hennes straff till 18 år ( min gissning)
Citera
2023-05-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej men det händer faktiskt då och då. Men att flytta en kropp temporär från sin lägenhet, 5 meter till ett gemensamt utrymme borde slå dom flesta rekord i idioti.

Ja det är så ologiskt så det finns inte. Att flytta kroppen om nån kommer och då samtidigt ta en ännu större risk att bli påkommen precis efter att någon ringt på. Så dum kan ingen människa vara.
Citera
2023-05-19, 00:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Eller så var Maja mer upprörd just när hon letade efter Tove, men lugnade ner sig sen.

Jag ser absolut inte att det skulle betyda att Maj är mordisk i sina tankar, eller ens vet att Johanna tänker sig att mörda Tove.

Maja har ju själv sagt att hon vid något tillflle ville ställa upp för Johanna, och kanske tyckte hon att det var det hon ville göra.

Min tro är att om Maja vetat om att Johanna tänkte döda Tove om en timme, då hade hon inte hjälpt till att let efter Tove och inte heller velat följa med hem.
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.
Eh, alltså flera gånger. Och alltså varför jag inte har, alltså jag har ju haft liksom, alltså ett varningstecken alltså rakt upp i ansiktet verkligen, eh, men ändå varit kvar med henne. Och jag är också väldigt trött på att skydda Johanna från allt.

M känner sig till sist tillräckligt trygg för att våga släppa sin rädsla för J; hon uttrycker sig uppriktigt och naket om sin och J:s vänskap. Alla som anser att M kastar J under bussen, borde - utan förutfattade meningar - läsa igenom de sista förhören där hon får berätta vilket ok hon har burit på under så lång tid.
De som är känslomässigt mogna inser också att bekännelserna runt J är enda vägen till läkning. Förutom sanningen om vad som hände mordnatten.

Min uppfattning är att M har stått i tacksamhetsskuld gentemot J ända sedan hon tog henne under sina svarta vingars beskydd.

Det är endast J som har haft sjuka tankar och planer, men säkert har en del även upplevt obehag inför M, av den enkla anledningen att hon umgicks med J.
Citera
2023-05-19, 00:31
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.
Eh, alltså flera gånger. Och alltså varför jag inte har, alltså jag har ju haft liksom, alltså ett varningstecken alltså rakt upp i ansiktet verkligen, eh, men ändå varit kvar med henne. Och jag är också väldigt trött på att skydda Johanna från allt.

M känner sig till sist tillräckligt trygg för att våga släppa sin rädsla för J; hon uttrycker sig uppriktigt och naket om sin och J:s vänskap. Alla som anser att M kastar J under bussen, borde - utan förutfattade meningar - läsa igenom de sista förhören där hon får berätta vilket ok hon har burit på under så lång tid.
De som är känslomässigt mogna inser också att bekännelserna runt J är enda vägen till läkning. Förutom sanningen om vad som hände mordnatten.

Min uppfattning är att M har stått i tacksamhetsskuld gentemot J ända sedan hon tog henne under sina svarta vingars beskydd.

Det är endast J som har haft sjuka tankar och planer, men säkert har en del även upplevt obehag inför M, av den enkla anledningen att hon umgicks med J.

Jäkla trams! Maja gör sig till offer. Mytomanen kunde istället säga att JJ är så hemsk, så hemsk och direkt efter frågat "hur många års strafflindring fick jag nu när jag sa det"?

När de hade haft något gräl eller meningsutbyte blev ju Maja upprörd och rädd för att JJ inte skulle vilja ha med henne att göra längre. Hon blev inte lugn förrän JJ och hon hade blivit vänner igen.

Dessutom finns det människor som tycker synd om henne för att hon satt i trappan i flera timmar när JJ inte släppte in henne. Hur skulle det låta om det var tvärtom. Jo att JJ var en jäkla stalker som inte lämna Maja ifred. Men så låter det inte nu! Maja satt där ute i trappan fast hon hade ett eget hem och telefon så hon kunde ringa till sin pappa.
Men nej, hon skulle till varje pris in hos JJ. Stalker deluxe!!
Senast redigerad av why123 2023-05-19 kl. 00:43. Anledning: .
Citera
2023-05-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Jag har inte i någon tråd upplevt sådan acceptans och tilltro till en dömd mördares ord tidigare. Att varenda indicium som pekar mot hennes skuld försöker förklaras med den ena bortförklaringen dummare än den andra är häpnadsväckande . Att hennes ord (efter att polisen avslöjat hennes lögner om hennes delaktighet) tolkas som rena sanningar utan kritiskt filter, går över mitt förstånd.

Hon ljög så länge hon kunde. När hon avslöjades så skyllde hon allting på J, och kryddade lite extra för att få J att se ännu värre ut än vad hon är.

Maja har som alla i hennes situation all anledning att ljuga! Hon gör allt hon kan för att slippa ansvar och ett långt fängelsestraff. Vi har sett det förr och kommer de det igen.

Hon har inte gjort någonting för att underlätta eller hjälpa någon annan än sig själv. På bekostad av T s anhörigas sorg ljög hon tills hon blev överbevisad. Varken i rätten eller i förhör har hon fällt en enda tår för T s skull.
Citera
2023-05-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har inte i någon tråd upplevt sådan acceptans och tilltro till en dömd mördares ord tidigare. Att varenda indicium som pekar mot hennes skuld försöker förklaras med den ena bortförklaringen dummare än den andra är häpnadsväckande . Att hennes ord (efter att polisen avslöjat hennes lögner om hennes delaktighet) tolkas som rena sanningar utan kritiskt filter, går över mitt förstånd.

Hon ljög så länge hon kunde. När hon avslöjades så skyllde hon allting på J, och kryddade lite extra för att få J att se ännu värre ut än vad hon är.

Maja har som alla i hennes situation all anledning att ljuga! Hon gör allt hon kan för att slippa ansvar och ett långt fängelsestraff. Vi har sett det förr och kommer de det igen.

Hon har inte gjort någonting för att underlätta eller hjälpa någon annan än sig själv. På bekostad av T s anhörigas sorg ljög hon tills hon blev överbevisad. Varken i rätten eller i förhör har hon fällt en enda tår för T s skull.

Exakt, det är det jag menar, Maja svamlar och slingrar sej under hela utredningen, spelar ingen roll om hon spydde eller låtsats sov när T blev mördad, Hon är lika skyldig.
Citera
2023-05-19, 00:56
Medlem
Vem har / hade J varit vän med längst ?

Tyckte J sa nåt om att hon blev vän med T år 20.
Stämmer det ?
Citera
2023-05-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vem har / hade J varit vän med längst ?

Tyckte J sa nåt om att hon blev vän med T år 20.
Stämmer det ?

Ja de hade ju varit vänner innan T flyttade för att plugga så det låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in