Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Då måste jag återigen påpeka att båda GM dömdes för mord till lagens strängaste straff i tingsrätten. Det är utan någon som helst tvekan så att polisen och åklagaren har gjort ett alldeles tillräckligt arbete då. Det några av er i tråden ägnar er åt är att leta saker som stödjer er fullständigt osannolika tes att den ena GM låg och sov under mordet. Då kommer naturligtvis varje enskild detalj bli föremål för dissekering. Men så kan inte åklagare och polis arbeta - det hade varit slöseri av tid, skattemedel, och med stor sannolikhet kontraproduktivt.
Nu missuppfattar du mig totalt.
Var har jag påstått att Maja legat och sovit? Vänligen citera mig där jag på något som helst vis säger detta.
Och det är inte det som är poängen heller.
Och åklagaren har ju som uppgift att bevisa att Maja deltog aktivt i mordet här. Han har inte lyckats enligt mig.
Han har visat att Majas mobil rör sig under två tillfällen, men ingen om hur länge eller på vilket sätt. Det skulle lltså kunna vara steg under 15 sekunder, eller inom en minut vid vardera tillfälle. Vi vet inte om det är stopptid eller starttid.
Han har inte heller visat när modet skedde, inte såmycket iaf så att rätten har brytt sig om hans antagande att det är strax efter 02:30. Då har ju inte Majas mobil varit i rörelse, inte vad vi vet iaf.
Maja skulle då kunna ha sovit, eller inte. Säg att hon var vaken. Betyder det att hon höll i Toves armar?
Hon säger att hon sov, men tänk om hon hörde allt, men gjorde inget? Vågar inte berätta det hemska att hon inte avbröt, larmade eller sprang till grannen? Inte ens öppnade dörren.
Kanske toadörren var stängd under tiden Tove dödades. Hon kanske vaknade precis när allt var redan "klart"?
Det är inte Maja som ska bevisa att hon sov, och inte heller hon som ska bevisa att hon inget hörde. Detär åklagarensom ska bevisa att Maj inte sov under mordet och att hon deltog genom att hålla händerna.
Precis som Avel tar upp, har man inte visat något om hur högt det hörs, och inte heller kan man bevisa hur en individ reagerar indviuellt på olika ljud under sömn och under olika omständigheter.
Rätten har inte gått husesyn tex, och det är bara sonen som berättar i rätten om ljuden och tiden. Man har inte gjort ljudtest eller en rekonstruktion.