2023-05-18, 20:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Troligen är det just så, att T låg på toalettgolvet medans M satt i vardagsrummet med telefonen i handen och väntade på J.
Jag tänker att M troligtvis skulle ha svårt för att vara ensam med en död T om hon hade sett henne, så på den punkten tror jag M är sanningsenlig. Vetskapen är förmodligen illa nog.

Tfn tror jag också hon hade i handen I väntan på Js lugnande besked att hon var framme, därav det snabba svaret med tumme upp.
Citera
2023-05-18, 20:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ok.
Så uppfattar inte jag domen. Men tingsrätten har i mina ögon uppvisat en sådan fundamental brist på kompetens att jag finner det svårt att göra några tolkningar av domen ur ett rättsligt perspektiv, bara ur domstolens eget perspektiv.

Där uppfattar jag att domstolen hänger upp domen på klockslaget 0243 och Johannas utsaga om Majas deltagande. Det motsvarar också de två delar jag menar måste till för en fällande dom - Majas närvaro i badrummet och att hon på något vis bidrog till handlingen.

Eftersom rätten hänger upp Majas handlande på Johannas utsaga, så skulle de också kunna hänga upp hennes närvaro på det. Men det tycker domstolen inte är tillräckligt, utan istället hittar de på en egen tidslinje. Men faktum är att antingen är Johannas uttalande att se som ett pålitligt bevis, eller så är det inte det. Så domstolen diskvalificerar även på det sättet sin egen tilltro till Johannas utsaga.
Önskvärt vore förstås att Ms närvaro och deltagande gick att bevisa för fällande dom, men jag ser inte det som ett juridiskt måste. Js påstående och en rörelsetid ser jag dock inte som bevis.
Citera
2023-05-18, 20:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ytterligare ett bludder bludder svar.

Jag erkänner att jag verkligen inte är nån expert på obduktion. Långt ifrån.

Men du påstår att en rättsläkare vid en preliminär obduktion kan skriva att det finns " rikliga mängder av magsäcksinnehåll i lungorna" utan att det finns det. För att senare i slut rapporten hävda att det inte gjorde det.

OM det inte fanns " rikliga mängder av magsäcksinnehåll i lungorna" vid den första besiktningen av kroppen, hur kan hon då skriva det i rapporten?????????? För att hon TRODDE det ??? Ja herregud.
Antingen har hon gjort ett gravt misstag eller så mörkar hon.

Innan du svarar. Har du belägg för att dina påståenden är riktiga? Har hon påstått att hennes första initiala undersökning var felaktig? Måhända är jag korkad, men jag fattar inte vart du vill komma.

Sen försöker du likna det vid att jag hade cancer. Men du vänder på frågeställningen.

Det hade väl i ärlighetens namn varit samma sak om läkaren FÖRST konstaterat att jag hade cancer. För att sen ändra sig till att jag inte hade det. För det är ju det hon gjort. Eller?

När man bedömer en kropp som så lång tid efter döden legat i en skog och också släpats, burits och antänts, gör man många ockulära fynd som man tror utgör tecken på att en viss händelse har skett och protokollför det preliminärt. Som en arbetshypotes.
Denna preliminära arbetshypotes kan sedan vid mikroskopisk och laboratoriemässig utökad granskning antingen bekräftas eller förkastas. En obduktion, för att vara komplett, innehåller många delar dit även mikroskopiska och kemiska analyser hör.

I det här fallet hittade man sekret i luftrören ner i lungträdet. Sekretet såg ut som maginnehåll som hamnat fel. Vid mikroskopisk undersökning framkom att detta maginnehåll visserligen fanns i luftvägarna, men aldrig hade nått ut i lungvävnaden - sekretet fanns inte i alveoler eller bronkioler.

Därför har inte sekretet=maginnehållet kunnat påverka kroppens syreupptagningsförmåga före döden som ju sker i alveoler och bronkioler som utgör själva lungvävnaden.
Man måste skilja på luftvägarna ner till lungorna och lungvävnaden med alveoler och bronkioler där syret ur luften diffunderat ut i blodet och koldioxid avges.

Maginnehållet har sannolikt hamnar i luftrören i samband eller straks efter döden - men har inte nått ner till lungvävnaden - för T har inte andats ner det - och det har inte kunnat orsaka att T kvävdes.

Att en arbetshypotes i ett preliminärt obduktionsprotokoll på en så pass ansatt kropp ändras innan slutgiltig dödsorsak slås fast är varken ovanligt eller konstigt.
Det är som att hitta en drunknad person i havet, där obduktionen dock visar att han kvävts och inte har vatten i lungorna. Även då förändras det preliminära antagandet av de mikroskopiska fynden.
Senast redigerad av coli 2023-05-18 kl. 20:56.
Citera
2023-05-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Önskvärt vore förstås att Ms närvaro och deltagande gick att bevisa för fällande dom, men jag ser inte det som ett juridiskt måste. Js påstående och en rörelsetid ser jag dock inte som bevis.

Det är så mycket ljud att grannen diskuterar med sin far och väljer att gå upp och ringer på dörren flera gånger … hör fotsteg … MH loggar in i sin telefon … telefonen rör på sig …. = det går inte att sova under sådana pådrag … .. tiden då MH telefon rör sig är ointressant för när mordet sker ….
Citera
2023-05-18, 21:00
Medlem
[quote=LeeVan|84503823]Som du säger, eftersom inga röster hördes, så måste inkapaciteringen gått oerhört snabbt. Jag menar att J visste precis hur hon skulle göra – eftersom hon var tränad på det. Både fällningen och strypningen andas professionalism.

En hästtjej tränad i närstrid? J:s Israeliske far har minst 3-års Israelisk Militärutbildning där träning i Närstrid med 100% säkerhet ingår. Avsikten har väl varit lära ut självförsvar till dottern. Om mina antagande håller, så hade Maja mest sannolikt varit i vägen om hon medverkat i skedet.

Det skadade ögat skulle också gå att utveckla lite om.[/QUOTE

Ja 'yoghurtpappan' säger i förhör att han reagerat på att inga höjda röster/rop etc hörts.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-18 kl. 21:04.
Citera
2023-05-18, 21:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Då måste jag återigen påpeka att båda GM dömdes för mord till lagens strängaste straff i tingsrätten. Det är utan någon som helst tvekan så att polisen och åklagaren har gjort ett alldeles tillräckligt arbete då. Det några av er i tråden ägnar er åt är att leta saker som stödjer er fullständigt osannolika tes att den ena GM låg och sov under mordet. Då kommer naturligtvis varje enskild detalj bli föremål för dissekering. Men så kan inte åklagare och polis arbeta - det hade varit slöseri av tid, skattemedel, och med stor sannolikhet kontraproduktivt.

Nu missuppfattar du mig totalt.

Var har jag påstått att Maja legat och sovit? Vänligen citera mig där jag på något som helst vis säger detta.

Och det är inte det som är poängen heller.

Och åklagaren har ju som uppgift att bevisa att Maja deltog aktivt i mordet här. Han har inte lyckats enligt mig.

Han har visat att Majas mobil rör sig under två tillfällen, men ingen om hur länge eller på vilket sätt. Det skulle lltså kunna vara steg under 15 sekunder, eller inom en minut vid vardera tillfälle. Vi vet inte om det är stopptid eller starttid.

Han har inte heller visat när modet skedde, inte såmycket iaf så att rätten har brytt sig om hans antagande att det är strax efter 02:30. Då har ju inte Majas mobil varit i rörelse, inte vad vi vet iaf.

Maja skulle då kunna ha sovit, eller inte. Säg att hon var vaken. Betyder det att hon höll i Toves armar?

Hon säger att hon sov, men tänk om hon hörde allt, men gjorde inget? Vågar inte berätta det hemska att hon inte avbröt, larmade eller sprang till grannen? Inte ens öppnade dörren.

Kanske toadörren var stängd under tiden Tove dödades. Hon kanske vaknade precis när allt var redan "klart"?

Det är inte Maja som ska bevisa att hon sov, och inte heller hon som ska bevisa att hon inget hörde. Detär åklagarensom ska bevisa att Maj inte sov under mordet och att hon deltog genom att hålla händerna.

Precis som Avel tar upp, har man inte visat något om hur högt det hörs, och inte heller kan man bevisa hur en individ reagerar indviuellt på olika ljud under sömn och under olika omständigheter.

Rätten har inte gått husesyn tex, och det är bara sonen som berättar i rätten om ljuden och tiden. Man har inte gjort ljudtest eller en rekonstruktion.
Citera
2023-05-18, 21:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Det är så mycket ljud att grannen diskuterar med sin far och väljer att gå upp och ringer på dörren flera gånger … hör fotsteg … MH loggar in i sin telefon … telefonen rör på sig …. = det går inte att sova under sådana pådrag … .. tiden då MH telefon rör sig är ointressant för när mordet sker ….
Nej, M loggar inte in. Hon använder inte tfn från att hon kommer till lgh tills hon kommer hem. Det är endast Hälsoappen som registrerar steg, så troligtvis är det sista registreringen grannen hör.

Vad som går eller inte går vad det gäller sovande är högst individuellt om man läser tråden. Om M sov, bara var allmänt borta, inte brydde sig eller deltog, vet vi inte.
Citera
2023-05-18, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Eftersom pappan hörde dörren öppnas och stängas några gånger "Efter det att F*arouk hörde dörren ovanför öppnas och stängas några gånger" kan det vara två dörrar som öppnades och stängdes.
Johannas dörr och förrådsdörren. Stämmer också med fram och tillbaka en gång.

Det är ju ganska oklart vad det är för ljud och varför dörren (eller dörrarna?) öppnades och stängdes 2- 3 gånger.

Det kan ha varit någon som rekade först, men det blir ju bara en öppning och en stängning? Eller menar pappan (och sonen) att det sak öppnats och stängts först och sedan öppnas det och stängs just när Johana kommer ner?

Det kan också ha varit Johanna som går in till förrådet med kroppen, men det är klart, det skulle kunna bli släpljud av detta.

Kan inte upprepa detta igen, men varför har man inte rotoat med i deras vittnesmål?
Citera
2023-05-18, 21:16
Medlem
Citat:
Jag tänker att M troligtvis skulle ha svårt för att vara ensam med en död T om hon hade sett henne, så på den punkten tror jag M är sanningsenlig. Vetskapen är förmodligen illa nog.

Tfn tror jag också hon hade i handen I väntan på Js lugnande besked att hon var framme, därav det snabba svaret med tumme upp.

Klarar man av att hålla fast en tjejs händer medans kompisen stryper henne under ett tre minutersförlopp samt käkar en hamburgare en halvtimme efter mordet; så tror jag hon utan större bekymmer klarade av att vakta kroppen medans J var på uppdrag.
Citera
2023-05-18, 21:19
Medlem
Citat:
Nej, M loggar inte in. Hon använder inte tfn från att hon kommer till lgh tills hon kommer hem. Det är endast Hälsoappen som registrerar steg, så troligtvis är det sista registreringen grannen hör.

Jo hon smsar 👍
Citera
2023-05-18, 21:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det kan så klart vara två personer som rör sig däruppe då. MH:s mobil visar ju steg.

Men som hon förklarar det är hon då uppstigen ur sängen och stämmer av McD med JJ. Och precis likt rådmannens svävande tankar kring tidslinjen i sin helhet och dess rimlighet eller orimlighet så kan JJ haft tid att både bråka, döda, städa och gömma om mordet skett tidigare likt åklagaren och många andra är inne på.

02:43, 02:45, 02:46 finns tidsstämplar från digitala spår som rätten utgår från.

Med mina skärmbilder från IT-forensiska program tillgängliga gratis på nätet så har jag visat hur detaljerat iPhonen registrerar användardata.

Är det rimligt att de ENDA digitala spåren i MH:s mobil är dessa två stegserier?

Och är det rimligt att ett av ”huvudbevisen” i domen inte ens har en validering av dess tidsstämplar?

För vad är domen ”värd” utan dessa två stegserier?

Det har varit oerfarna IT-forensiker i farten.

På sidan 225 i akt 153 skriver IT-forensikern i sin analys om ”viktiga platser” och fyndplatsens koordinater:

”Det går ej att fastställa exakt anledning till att dessa luckor uppstått…”

Han menar alltså varför det är ”uppehåll” mellan tidsperioderna som viktiga platser är loggade med. Han vet inte varför.

Det är rätt basic hur det funkar. Om man vet hur det funkar. Så här funkar det:

Det finns fler koordinater i en iPhone än de som är redovisade som "viktiga platser".

iPhonen sparar frekvent platsdata i databastabellen ZRTCLLOCATIONMO med id (löpnummer typ), tidstämpel och precisionsvärde osv.

Som jag tolkar det så loggas koordinaterna med tätare intervaller när användaren är i rörelse men likt Google Location History, alltså Googles tidslinje, så loggas de även vid stillastående eller när mobilen är frånlagd. iPhonen är alltså kontinuerligt igång och loggar var den är.

Med ojämna mellanrum gör Apples algoritm bedömningen att en koordinat ska uppgraderas till en frekvent plats eller det de kallar signifikanta eller som det benämns i fupen, viktiga platser, då.

Det som sker är egentligen en utrensning av de koordinater som inte är intressanta för algoritmen och de som bedöms som viktiga hamnar i en annan tabell som heter ZRTLEARNEDLOCATIONOFINTERESTMO.

Där i så kan samma koodinat finnas flera gånger men då med olika tidsstämplar. Tidsstämplarna kan vara från samma besök eller från flera besök på platsen. Tänk handla på ICA två gånger samma dag typ.

I ZRTLEARNEDLOCATIONOFINTERESTMO finns en kolumn som heter typ "points" eller "data points". Som benämningen antyder så har det med platser att göra och det är antal gånger iPhonen loggat en koordinat.

När Apple sedan vidare grupperar de här koordinaterna i nästa databas ZRTLEARNEDLOCATIONOFINTERESTVISITMO (den som de hänvisar till i fup) så är värdet för "points" då kanske 2. Det betyder att det finns två koorinater som hämtats från
ZRTCLLOCATIONMO där iPhonen då kontinuerligt loggar platsdata.

Tidsstämplar och koordinater utöver de som finns redovisade i fup kan hittas i ZRTCLLOCATIONMO då de endast redovisat de av algoritmen utvalda koordinaterna för "viktiga platser".

Skulle platsdatan i ZRTCLLOCATIONMO vara stekt så kan värdet för "points" i antingen ZRTLEARNEDLOCATIONOFINTERESTMO eller ZRTLEARNEDLOCATIONOFINTERESTVISITMO vara intressant. Värdet för points är 2 om det finns en "ankomsttid" vid koordinaten för fyndplatsen som är tidsstämplad med 04:25 och en "avgångstid" vid kl. 04:50 med samma koordinat som ankomsttiden. Skulle värdet vara 4 istället så kan iPhonen ha loggat båda Johannas besök på platsen. Står där 6 så var hon där en tredje gång osv. Men riktigt så enkelt är det inte. Se nedan.

Ett enstaka besök på en sådan "ovanlig plats" bör inte logga en "viktig plats" alltså kan det betyda att det finns fler än två tillfällen med tidsstämplar i ZRTCLLOCATIONMO. Och finns datan kvar i ZRTCLLOCATIONMO så bör hela rundan på natten finnas att analysera. Med andra ord så kan då även dumpningsplatsen för Toves mobil bekräftas med koordinater. Alltså samma koordinater loggas med olika tidsstämplar betyder ett stopp med bilen.

Det som redovisas i fup som starttime och endtime på fyndplatsens/viktig plats koordinat är inte bara när en mobil anländer eller lämnar. Det är FÖRSTA eller SISTA tidsstämpeln som loggas på platsen. Finns alltså tidsstämplar mellan dessa två (i ZRTCLLOCATIONMO) om nu stoppet är så långt som att de hinner loggas.

Dessa start- och sluttider loggas då i ZRTLEARNEDLOCATIONOFINTERESTVISITMO. I den tabellen finns en referens i en kolumn somm matchar id i ZRTLEARNEDLOCATIONOFINTERESTMO. Alltså till grupperingen med "data points" som ligger till grund för den viktiga platsen.

Nu en viktig grej.

Datan i cache-minnet för tabellen ZRTCLLOCATIONMO rensas efter ett kort tag, typ sju dagar. Så den data som loggats i den tabellen/cache 20221016 töms 20221023. 20221024 så rensas cache och ZRTCLLOCATIONMO på platsdata från 20221017 osv då. Om datan från ZRTCLLOCATIONMO är bibehållen avgörs alltså hur forensiskt säkert den här mobilen har hanterats.

Mot bakgrund av ovanstående så kan man förstå att polisens dröjsmål/utmaning med att tömma främst JJ:s mobil kan ha gjort att den har tömt sitt minne. Så sker även om forensikern satt den i flygplansläge.
Flygplansläge innebär att den bara inte kan kommunicera med sina antenner med omvärlden (mobilt internet, Wi-Fi, osv). Men då du sitter på ett flygplan så kan du ju spela spel i den och titta på sparade videor osv. Och den kan tömma cacheminnet på koordinater så snart tid och datum för ”expiration” uppnås för den specifika sparade koordinaten.

Anledningen till att mobilen tömmer sig är att den hade fyllt minnet med alla dessa koordinater och användardata om det inte hade funnits en schemalagd process för det.

Så av samma anledning så lär det vara kört för grannens mobil. Det har gått runt sex månader och den datan bar nog borta redan innan Tove hittats…

Sen är jag lite detaljnörd ibland så passar på att skriva att i tidslinjen så finns en detalj om att Spotify startas på väg hem från skogen.

Egentligen det de redovisar i fup är när Spotify kör en koll av ”säkerhetscerifikat” i nåt som heter ”trustd” och det finns andra källor som är dedikerade till att visa appanvändande/datamängd. Likt som de redovisar t.ex när MH spelar spel på morgonen.

Min tolkning är att de kunnat få ut lite olika typer av resultat ur MH och JJ:s mobiler och det kan ha med uppdatering av iOS operativsystem från version 15 till 16 men det kan också ha att göra med att MH:s mobil töms 21/10 och JJ:s 24/10.

Den tolkningen gör jag baserat på att i fotona från extraheringsprotokollen så ser man på tjejernas skärmar att kalenderappen visar 21/10 för MH och 24/10 för JJ.

Å andra sidan så får man inte ut den mer detaljrika användardatan från den ”logiska extraheringen” som gjorts inledningsvis.

Den fick de ut när de till sist två veckor efter Toves försvinnande kör en ”full file system” tömning. Och två veckor kan då alltså vara försent då mycket av användardatan då är förlorad.

Jag önskar nu att du hade skickat in ett tips till utredningen...innan det var för sent.

Ja, Maja var ju uppe med mobilen, så vem vet i vilket skede saker och ting har hänt.
Citera
2023-05-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju ganska oklart vad det är för ljud och varför dörren (eller dörrarna?) öppnades och stängdes 2- 3 gånger.

Det kan ha varit någon som rekade först, men det blir ju bara en öppning och en stängning? Eller menar pappan (och sonen) att det sak öppnats och stängts först och sedan öppnas det och stängs just när Johana kommer ner?

Det kan också ha varit Johanna som går in till förrådet med kroppen, men det är klart, det skulle kunna bli släpljud av detta.

Kan inte upprepa detta igen, men varför har man inte rotoat med i deras vittnesmål?

Pappan säger ju att han hör steg från två personer innan dörren öppnas. Vilket sammanfaller med Majas stegräknare. Det borde väl ändå vara spiken i kistan för förrådsteorin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in