2023-05-18, 11:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, i detta specifika fallet måste Majas placeras i badrummet vid tidpunkten för mordet, och hon måste ha bistått i mördandet på ett eller annat vis.

Det första, att hon måste vara i badrummet, har till och med tingsrätten slagit fast genom att konstatera att Maja inte hade något avsiktsuppsåt, och aldrig avsåg att mörda Tove, vilket visar att Maja inte visste att Tove skulle dödas. Det andra är helt enkelt ett rekvisit för att kunna dömas för mord.

För att Maja skall kunna dömas för mord, måste det alltså bevisas bortom rimligt tvivel att Maja befann sig i badrummet när Tove mördades, och det måste bevisas bortom rimligt tvivel att Maja hjälpte till på något vis.

Som läget är nu är inget av ovanstående i närheten av bevisat bortom rimligt tvivel.
Jag är inte lika tvärsäker på att Ms deltagande i badrummet måste bevisas för att hon ska kunna dömas för mord. Indiciekedjan ansågs ju tillräckligt stark.
Citera
2023-05-18, 11:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad menar du med "troligtvis är inte någon av dem helt sanningsenlig"?

Är det något som är är helt klart så är det att båda ljuger! Hur kan du ifrågasätta det?

MH har lurat med TT till lägenheten trots att hon vet om att det är JJ.s största hatobjekt. Hon vet om att JJ.s försökt sätta eld på både TTs pappas lgh och andra som hon stört sig på.
MH sitter och ljuger i ett antal förhör, trots att hon vet vad som hänt, innan/efter mordet.
Tiden i den lilla lgh är ytterst begränsad, hon har varit uppe två ggr under den tiden... ändå så har hon lyckats sova till och från under dessa 45 minuter (utan att höra något).
Vad som exakt hänt i lgh går inte att bevisa (ingen kamera där), så där kommer MH.s trovärdighet på fråga (som blir ett indicie i det stora hela).
Njä, jag ifrågasatte inte direkt deras sanningssägande, bara uttryckte mig något mildare.
Citera
2023-05-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
RL: "Skadan som sin helhet är belägen med sin mittpunkt cirka 6 cm till höger om huvudets bakre medellinje, cirka 6 cm ovanför det högra ytterörats övre infästning."

Ett blödande sår i det området borde ha gett avtryck både här och där, som du menar.

Dessa två av J inritade positioner i badrummet, har tett sig märkliga i kombination med hennes beskrivning av händelseförloppet. Hon hoppar mer eller mindre runt med T under sig en stund innan hon till sist sitter på plats och ungefär samtidigt ska T fått in en spark i väggen för att hamna i position 2. Inte en enda gång under förhören avviker hon från de stora dragen där T sparkar i väggen och att hon själv är ensam med T, innan de hamnar i position 2 och T utbrister vad fan de håller på med och försöker ta strypgrepp på J. Det är också först här M träder in för att lägga ner händerna.

Hela berättelsen andas efterkonstruktion i syfte att dölja vad som skedde, det är så jag tolkar det.

För att ta det för femtioelfte gången: J fäller T som landar på någon av de utstickande rördelarna alternativt badrumsstång.
J: Alltså hon hann ju inte ta emot sig som sagt så hon åkte med en ganska kraftig duns rakt ner i golvet och då slog hon ju i ryggen och huvudet.

Jag förutsätter att T tappade andan vid fallet och som J säger skadade hon både rygg och huvud. Efter ett fall där du tappar andan så blir det till en början svårare att dra djupa andetag. Jag misstänker att J såg sin chans att sätta sig på T direkt och innan hon hann kvickna till fullt ut. Skadan i ögat kan ha uppstått av ett finger eller en duschstång och det lär ha tagit rejält ont.

Min hypotes är att J låser fast T:s armbågsleder med sina ben samtidigt som hon trycker över halsen och åstadkommer en skada i närheten av den punkt som reglerar puls/blodtryck. Samtidigt som hon hämmar andningsmuskulaturen ytterligare efter fallet, med att sitta över bröstkorg och diafragma.

Sparkarna som grannen uppfattar tror jag kommer från T och J försökte inledningsvis förklara sparkarna med att M sparkar sig uppåt mot toastolen.

J menar att grannen ringer på dörren någon gång efter 02:30 (innan hon levererar den slutliga versionen) och att det sker 2 min efter dunsen i golvet. Grannen uppger samma tid.
Efter sparkarna blir det tyst och han står kvar bakom dörren ytterligare en stund. Efter c: a 3 min har T enligt J fått in en rejäl spark i väggen och sparkat sig in i position 2, där M står redo. Grannen står i sin tur utanför och borde här ha hunnit höra T och J prata med varandra.

J vet om att M inte kan trycka ner händerna i position 1, då badrummet mäter 2,10 cm; hon ryms helt enkelt inte. Det är just därför jag gissar att J är förslagen nog att låta T byta position för att M ska få en sportslig chans att få plats. Långsidan mäter 2,55 cm och här går det att få in M vid sidan om, nedanför snedtaket.

J hävdar att M har hållit fast T:s händer och då måste hon ha böjt sig framåt och över J för att nå andra sidan och T:s högra hand.
- Hur bär sig M åt för att med sin högra arm, runda J som står rakt över T:s huvud och trycker på, för att lägga ett tryck på handen/handleden? T:s vänstra hand borde hon kunna trycka ner men då ska hon samtidigt krångla sig över på andra sidan med sin andra arm i en position där hon är försvagad, utan hjälp av egen kroppstyngd.
Fortfarande kvarstår faktum att hon knappast tar sig förbi och runt J:s huvud och armar i en sittande position bredvid.
När J ska beskriva M:s deltagande är hon fåordig och kan inte redogöra för något, förutom att M lägger sina händer över T:s.

T borde hur enkelt som helst ha kunnat dra sig loss från M:s högra hand, samt riva och slita. - Varför ifrågasätter man inte att M saknar skador?
Det är enklare och mera kraftfullt att med benens hjälp trycka ner T:s axlar och armbågsleder än vad det är för M i den positionen, att lägga händerna på T:s och få dem att ligga stilla.

Tidigare har jag till stora delar köpt J:s version av vad som skedde i badrummet och tänkt att det till synes tillrättalagda har haft sin förklaring i en mental närvaro.

För att summera: J slänger sig på en omtöcknad T, skadar ena ögat för att få ytterligare övertag.
De relativt lätta sparkarna som grannen uppfattar kan vara slutet för T och att hon avlider strax därpå.

J har ljugit om tiden för första dunsen för att få in M direkt - inget sovande här inte. Och om mordet sker en halvtimme efteråt; vad hände då och var befann sig M?

TR köper inte J:s uppgivna tid för överfallet, vilket de också uttrycker i domslutet, samt att de sätter ut exakt klockslag för första duns. Det i sin tur betyder att de heller inte går på J:s snyfthistoria om chock och förvirring i lgh, upptorkning m m. J har tidigare visat att hon är fantasirik och hon hittar gärna på egna små berättelser när hon vill undvika sanningen.
Bara lyssna på haschkaketurerna och inte minst den utförliga redogörelsen för hur hon reagerar och agerar efter mordet.

J hade betyget A i psykologi, visserligen bara på gymnasial nivå men ändå visar det att hon har ett intresse för den mänskliga naturen, som ex narcissister.
Hon drömmer om att bli deckarförfattare och berättade för M i samband med dumpningen att hon hade läst att man ska byta skor vid mord för att undvika att bli avslöjad. Vilket hon också gör.

När hon får frågan i förhör om hon bytte skor, svarar hon att det mindes hon faktiskt inte.

Svårt att förstå åklagarens taktik i tingsrätten. Trodde han skulle ha en mer aggressiv plan att slå hål på JJ:s lögner. Men så måste han ju hålla vissa dörrar öppna också för sin övertygelse om att MH är lika delaktig i mordet. Orutinerat kandke man kan kalla det. Han har ju haft tid på sig att fundera på hur detta gått till men han har svårt att kontrollera sin version om MH:s medverkan då det är JJ som kopplar greppet i förhöret. Hon har svar på tal m a o.

Inmålad i ett taktisk hörn är han för att få fram sanningen uppbackad av utredning som inte nått vägs ände i viktiga detaljer.

Jag kan vara lite hård och säga att hans förhör med JJ har mer likhet med ett förhör mellan en tilltalad och hens försvarare än ett förhör mellan en åklagare och en person som planerat och genomfört hämbd i form av försök till mordbrand, klämt sönder en kompis hals, eldat och undanröjt i omgångar och sen ljugit sig blå om hur detta gått till.

Han borde från polisförhören fatta att JJ är slug och har ”svar på alla frågor”. Det är hon som kontrollerar sitt förhör, inte han.

Han är nog en god administratör men vete fasen om han var rätt person i övrigt här. Han kan tacka sin lyckliga stjärna i vissa delar att den rådvillige rådmannen var med och dömde här?
Citera
2023-05-18, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
JJ drog ut den själv från toan säger hon i tingsrätten. Först säger hon att de båda gör det men sen säger hon att det är hon själv.

Men så snart de är två personer så är krisläget och risken över när det gäller att ta den ner för trappan och ut mot gatan och sen köra runt den på stan?

M a o, hur hade garderobsteorin bedömts om JJ hade forskat bort kroppen själv? Hade den varit trovärdigare då?

Hon har inga problem att rodda. Hon släpar Tove själv i skogen där och sen roddar hon runt på Dollarstore och det är ju lite risk där inför kameror och kvitto och grejer. Roddar i skogen med en ny eldning av Tove.

Sen småroddar hon lite på söndag med storstädningen.

Att i det sammanhanget bedöma det som omöjligt att hon dragit kroppen, likt hon gör från badrummet ut i hallen själv, några meter på ett blankt golv endera till garderob eller förråd låter lite märkligt?

En teori är ju att hon inledningsvis gömmer kroppen för MH men sen fattar hon att hon inte kommer kunna forsla bort kroppen själv? Och en annan teori är att MH är med på hela förloppet men hela det förloppet har tingsrätten felbedömt tidsmässigt enligt radions fynd och andra omständigheter?

Johanna är en risktagare och helt orädd kan man konstatera.
Med tanke på att "lla" vet att hon och Toe´ve bråkat redan innan och så på Nöjet, bara en timme innan mordet (Tove ses lämna Nöjet 01:32), vakt och polis är vidtalad, L*ouise ska ha sagt enligt Maja i tingrätten att de ska gå hem innan hon själv gick hem.

A153/625
Förhör L*ouise:

"Johanna räckte över jackan
till L*ouise och sade i det läget till henne på ett lugnt sätt att Tove hade varit på henne och att
detta hade hänt inne på Nöjet i båset. L*ouise har inget minne av att hon såg Tove den här
kvällen överhuvudtaget. Maja stod intill och sade egentligen ingenting, hon kanske sade
något men inget speciellt som L*ouise lade på minnet.

Johanna berättade för L*ouise att Tove gått in och skrikit något i stil med hur känns det att
vara en hemsk människa. I samband med det hade Johanna knuffat undan Tove för att på
något vis undvika bli slagen.
L*ouise noterade att Johanna tvekade till en början men sedan gick iväg till andra sidan gatan
för att prata med poliserna som befann sig där. Hon kom tillbaka en stund senare och sade att
hon hade blivit tillsagd att hon kunde göra en anmälan senare eller under morgondagen. Hon
ville att Maja och L*ouise skulle vänta kvar med henne tills Tove kom tillbaka för att höra vad
hon hade att säga om det som hade hänt inne på Nöjet. L*ouise tänkte för sig själv att det var
onödigt med bråk, hon är inte sådan som person och brukar inte vilja lägga sig i sånt.

Kort därefter begav sig Johanna återigen till poliserna. L*ouise har för sig att Maja följde med.
Hon uppfattade att Johanna tyckte det var mest konstigt att ingen pratade med Tove om det
som hade hänt. Personligen tyckte L*ouise inte det var nödvändigt att polisanmäla och skapa
onödigt drama, dessutom var varken Johanna eller Maja upprörda, vilket fick henne att känna
att det ändå inte var något stort gräl. Hon började därför gå hemåt och placerar detta i tid
cirka kvart över ett, hon beskriver att det bara tar några minuter hem och hon kom hem till sin
sambo.
"

Trots allt detta, slutar det med att Johanna stryper Tove inne på sitt eget badrum bara knappt en timme efteratt de lämnat Nöjet.

Alla spår bär till Rom, och mindre blir det inte....

Nu är jag ingen mördare, men jag kan själv inte föreställa mig hur jag skulle ens våga tänka tanken på att efter att ha träffat på grannen, som helt uppenbarligen har hört och oroats av ljuden, börja släpa ut en kropp genom tapphuset, då i ett lakan!!!

Hon är så iskall, att det beslutr hon sig för, och besluten är snabba. När hon står i trappen och dividerar med sig själv och grannen om McD resan, då kommer hon iskallt fram till att det bästa är att lugna grannen genom att åka med, kolla läget lite med honom, och sedan hoppas på att han ska lägga sig.

Innan detta har det varit höstfest på Nöjet och via vittnesmål kan man se att många varit på Nöjet, inte bara tjejerna. Det har varit mycket liv just runt och i huset på Storgatan 71, och den sista blev upphämtad av en bil vid 02:30- tiden (tror jag det var). Det är ingen lugn kväll i Vetlanda eller på Storgatan.

Johanna är kalkylerande, och även om hon gör otaliga (stora) tabbar, så är beror tabbarna inte så mycket på att hennes kalkylerande och snabba agerande, som på hennes stora okunskap om de digitala spår hon lämnar via sin egen mobil och via övervakningskameror, kvitton osv.

Själv agerar hon som om att mordet skedde på 1900- talet, och de spår hon verka tänka på är sådana spår som en detektiv kollade efter på den tiden. Typ, har hon läst ite för mycket detektivböcker, Läckberg?

Att försöka undanhålla mordet för Maja (om hon inte var delaktig) det ingår i ett sådant beteende. Att dra kroppen ut till förrådet, det kan inte ta lång stund. Johanna tar beslut blixtsnabbt, kalkylerande som en datamaskin.

Det är då hon upptäcker hur tungt det äroch förstår att det kommer bli svvårt att få ut kroppen från fastigheten och in i bilen.

Det är en version som är möjlig.
Citera
2023-05-18, 12:00
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Johanna är en risktagare och helt orädd kan man konstatera.
Med tanke på att "lla" vet att hon och Toe´ve bråkat redan innan och så på Nöjet, bara en timme innan mordet (Tove ses lämna Nöjet 01:32), vakt och polis är vidtalad, L*ouise ska ha sagt enligt Maja i tingrätten att de ska gå hem innan hon själv gick hem.

A153/625
Förhör L*ouise:

"Johanna räckte över jackan
till L*ouise och sade i det läget till henne på ett lugnt sätt att Tove hade varit på henne och att
detta hade hänt inne på Nöjet i båset. L*ouise har inget minne av att hon såg Tove den här
kvällen överhuvudtaget. Maja stod intill och sade egentligen ingenting, hon kanske sade
något men inget speciellt som L*ouise lade på minnet.

Johanna berättade för L*ouise att Tove gått in och skrikit något i stil med hur känns det att
vara en hemsk människa. I samband med det hade Johanna knuffat undan Tove för att på
något vis undvika bli slagen.
L*ouise noterade att Johanna tvekade till en början men sedan gick iväg till andra sidan gatan
för att prata med poliserna som befann sig där. Hon kom tillbaka en stund senare och sade att
hon hade blivit tillsagd att hon kunde göra en anmälan senare eller under morgondagen. Hon
ville att Maja och L*ouise skulle vänta kvar med henne tills Tove kom tillbaka för att höra vad
hon hade att säga om det som hade hänt inne på Nöjet. L*ouise tänkte för sig själv att det var
onödigt med bråk, hon är inte sådan som person och brukar inte vilja lägga sig i sånt.

Kort därefter begav sig Johanna återigen till poliserna. L*ouise har för sig att Maja följde med.
Hon uppfattade att Johanna tyckte det var mest konstigt att ingen pratade med Tove om det
som hade hänt. Personligen tyckte L*ouise inte det var nödvändigt att polisanmäla och skapa
onödigt drama, dessutom var varken Johanna eller Maja upprörda, vilket fick henne att känna
att det ändå inte var något stort gräl. Hon började därför gå hemåt och placerar detta i tid
cirka kvart över ett, hon beskriver att det bara tar några minuter hem och hon kom hem till sin
sambo.
"

Trots allt detta, slutar det med att Johanna stryper Tove inne på sitt eget badrum bara knappt en timme efteratt de lämnat Nöjet.

Alla spår bär till Rom, och mindre blir det inte....

Nu är jag ingen mördare, men jag kan själv inte föreställa mig hur jag skulle ens våga tänka tanken på att efter att ha träffat på grannen, som helt uppenbarligen har hört och oroats av ljuden, börja släpa ut en kropp genom tapphuset, då i ett lakan!!!

Hon är så iskall, att det beslutr hon sig för, och besluten är snabba. När hon står i trappen och dividerar med sig själv och grannen om McD resan, då kommer hon iskallt fram till att det bästa är att lugna grannen genom att åka med, kolla läget lite med honom, och sedan hoppas på att han ska lägga sig.

Innan detta har det varit höstfest på Nöjet och via vittnesmål kan man se att många varit på Nöjet, inte bara tjejerna. Det har varit mycket liv just runt och i huset på Storgatan 71, och den sista blev upphämtad av en bil vid 02:30- tiden (tror jag det var). Det är ingen lugn kväll i Vetlanda eller på Storgatan.

Johanna är kalkylerande, och även om hon gör otaliga (stora) tabbar, så är beror tabbarna inte så mycket på att hennes kalkylerande och snabba agerande, som på hennes stora okunskap om de digitala spår hon lämnar via sin egen mobil och via övervakningskameror, kvitton osv.

Själv agerar hon som om att mordet skedde på 1900- talet, och de spår hon verka tänka på är sådana spår som en detektiv kollade efter på den tiden. Typ, har hon läst ite för mycket detektivböcker, Läckberg?

Att försöka undanhålla mordet för Maja (om hon inte var delaktig) det ingår i ett sådant beteende. Att dra kroppen ut till förrådet, det kan inte ta lång stund. Johanna tar beslut blixtsnabbt, kalkylerande som en datamaskin.

Det är då hon upptäcker hur tungt det äroch förstår att det kommer bli svvårt att få ut kroppen från fastigheten och in i bilen.

Det är en version som är möjlig.

Psykopater har en övertro på sin egen förmåga och är risktagande, men historien om förrådet är så tjatigt, de var två om det!
Citera
2023-05-18, 12:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
” Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit fler personer.”

Hur menar han där?

Youghurtpappan (ett så fint namn tycker jag!) har förhört bara två gånger, och även där borde man ju ha utrett upplevelsen av ljuden och tiden mer. Det skiljer ju sig mellan son och far.

Första förhöret:

Andra förhöret:

Som du påpekar, blir det en fråga vad just detta fram och tillbaka menas,och varför han dras slutsatsen att det måste ha varit fler.

Fotsteg nämner han dock i bägge förhören.

Fram och tillbaka, åt vilket håll? Bara t trapphuset? Lät det som steg ner för trappan? Eller bara fram och åter utanför deras trappavsats? Steg även i lgh?
Citera
2023-05-18, 12:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ är stark och satt förmodligen högt upp på TT..... Enkel match!!!!

Jag förstår det. Men hur fick hon in Ts armar längs hennes kropp så hon kunde låsa dem med benen? Om hon först placerade dem där och höll fast dem med sina händer, hur lyckades hon sedan placera sig högt upp på TT och låsa dem med benen?

Det skulle jag vilja se en rekonstruktion på.
Citera
2023-05-18, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man skulle kunna gå in på vetenskap här med isokinetiska mätningsmetoder av muskler med dynamometer och Nm ihop med tyngdkraft och låsningar men folk får skriva vad de vill men jag har testat med flera personer och i de flesta fall kommer jag inte loss.

Den rådvillige rådmannen och åklagaren är nog mer anhängare av Le Sages gravitationsteori än Newtons. Alltså enligt den teorin är det små osynliga strömmande partiklar som påverkar materiella objekt från alla håll…

Annars så är nog åklagaren en anhängare av brachistochron. Det är alltså fenomenet/problemet med kortaste sträckan från ett högre plan till ett lägre i gravitationsfältet.

Den kortaste sträckan är inte den snabbaste utan den längre kurvan, cykloiden, ger ett snabbare resultat från rn punkt till en annan. Så en ”omväg” via fler detaljerade utredningsåtgärder hade kunnat nå ett tydligare och snabbare utredningsresultat än det som vi ser nu när de hastat närmaste vägen från punkt i y led till en punkt i x led.

Cykloidens kurva kan ju liknas vid en vattenrutschkana som börjar brant och sen planar ut jämfört med linjen som är ett linjärt slippery slope då om man förhastar sig.

Det hade alltså lönat sig med lite fokus på fler (tekniska) detaljer i inledningen av utredningen istället för att läget är som nu när varken rätten eller vittnen vet vad som är tid och rum.

I matte och fysik får man slag på fingrarna om man inte på pricken bevisar det man påstår. Inom juridiken så undrar man om de som dömer ens lärt sig klockan?

Haha, inte kan de räkna iaf, eller så har de varit så förblindade av sin övertyglese om Majas deltagande, så ekvationen bara måste gå ihop.

Då kan man göra så att man bestämmer sig för att a är sant, och då följer ju att b, c, d och e också är sant, eller hur?

Då måste de ha hunnit med mordet, även om det bara tog två minuter lite drygt.
Citera
2023-05-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det förstår jag men hur gjorde JJ för att låsa armarna med benen? Hur lyckades hon placera TTs armar i ett läge där hon kunde låsa dem?

Om du blir fälld likt JJ beskriver hur hon fäller och puttar Tove baklänges, var hamnar dina armar.

I luften?

Korslagda över din bröstkorg?

Sträckta överhuvudet?

Eller slappt liggande vid sidan av kroppen?

I judo lär man sig att skicka ut en arm vid fall baklänges. Det hade nog inte Tove koll på.

Armarna hamnar vid sidan av kroppen när man ramlar platt baklänges så som JJ beskrivet det. De hamnar där för att kroppen instintivt försöker lindra fallet.
Citera
2023-05-18, 12:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Om du blir fälld likt JJ beskriver hur hon fäller och puttar Tove baklänges, var hamnar dina armar.

I luften?

Korslagda över din bröstkorg?

Sträckta överhuvudet?

Eller slappt liggande vid sidan av kroppen?

I judo lär man sig att skicka ut en arm vid fall baklänges. Det hade nog inte Tove koll på.

Armarna hamnar vid sidan av kroppen när man ramlar platt baklänges så som JJ beskrivet det. De hamnar där för att kroppen instintivt försöker lindra fallet.

Och då ligger de där orörliga tills JJ hunnit sätta sig på henne och låsa dem? Hon använder dem inte till att försvara sig och försöka knuffa bort JJ?
Citera
2023-05-18, 12:30
Medlem
Citat:
I de fall där personer inte varit på plats gar det varit olika grader av planering som föregår brottet.

Om det handlar om att vara på en viss plats så skulle det vara många misstänkta i de fall där mord sker på allmän plats om man ska uttrycka sig lite slarvigt.

Det är inte bevisat att MH är i lgh i syfte att mörda Tove. Clea försöker ju hitta nån liknande Google-sökning i MH:s dator/mobil som hennes klient JJ gjort men inte nåt spår av hur man dödar en kompis ”diskret” eller liknande.

M hade kommit överens med sina föräldrar om att sova över hos en kompis då hennes bror skulle ha fest med sina vänner i huset. Föräldrarna åkte till sin stuga på grund av det. Men M hade planerat att gå till Nöjet
Så det är ju inte bevisat att M följde med hem till J för att döda T. På vägen från Nöjet tar hon fram sin mobil och filmar ett rådjur som passerar. M kan också ha gått på Js 'vänliga inställning' efter Nöjet om att 'prata ut' precis som T. Det vet vi inte. Enligt vännen L verkar varken M eller J upprörda när hon går hem vid ca 13.15., efter att J pratat med polisen.
Citera
2023-05-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
'Gemensamt och i samförstånd' borde rimligen betyda att båda hade avsiktsuppåt? Så domen blir lite ologisk .

Det finns ett fall i HD där någon håller någons rock medans den andre misshandlar någon. Han blev dömd för medhjälp till misshandel.

Det heter ofta ”gemensamt och i SAMRÅD” också.

Som JJ beskriver förloppet så är det hon och Tove som bråkar och ”slåss” inledningsvis och när Tove försöker strypa JJ så kommer MH till UNDSÄTTNING och tar bort Toves händer.

Om två personer hamnar i ett krogslagsmål och en person försöker strypa den andre så skulle en annan gäst framstå som hjälte/hjältinna om den personen kommer till undsättning på det viset?

Bekymret uppstår ju när den som blev utsatt för stypförsöket i sin tur påbörjar en strypning tillbaka samtidigt som den som kommit till undsättning fortsatt håller den först våldsamme personen för att förhindra mer våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in