2023-05-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej det finns ingen film när Patriot träffas (utan enbart en detonation i ungefär samma riktning som batteriområdet) och Iskander är allt annat än billiga robotar.

Därför att Patriotbatteriet har uppåt 128st skjutklara robotar (8st eldenheter med 16st robotar vardera) och eftersom Patriotbatteriet är en del av ett integrerat luftförsvar, som inkluderar andra lvrobotsystem, lvakansystem och jaktflyg. Inte för att Ryssland har några "enklare raketer" som kan nå Kyiv.

Det Ryssland försökte göra var att mätta luftförsvaret med en kombination av Kinzhal, kryssningsrobotar och självmorddrönare (d.v.s. allt som Ryssland har som dels kan nå Kyiv och dels faktiskt träffa något). Det ukrainska luftförsvarets olika system lyckades i det aktuella fallet skjuta ner allt som ryssarna skickade.
Det hela börjar påminna mer och mer om Hamas försök till terrorangrepp mot israeliska städer där Iron Dome numera skjuter ned allt som kommer utan svårighet.
Jag kan inte låta bli att undra varför ryssarna fortsätter ödsla energi på att bomba Kyiv när de ändå får så extremt lite utdelning. Är det enbart för att förhindra att Ukraina flyttar sitt luftvärn närmare fronten?
Citera
2023-05-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Läste det nu på morgonen att dom tydligen har gjort så

Synd att USA hunnit inspektera och konstatera att det fortfarande funkar bra. Ni skulle passat på medan drömmen levde.
Citera
2023-05-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Det hela börjar påminna mer och mer om Hamas försök till terrorangrepp mot israeliska städer där Iron Dome numera skjuter ned allt som kommer utan svårighet.
Jag kan inte låta bli att undra varför ryssarna fortsätter ödsla energi på att bomba Kyiv när de ändå får så extremt lite utdelning. Är det enbart för att förhindra att Ukraina flyttar sitt luftvärn närmare fronten?

Kanske är det för att binda upp resurser. Kanske hoppas de på nåt resultat som är svårt för sunda människor att se. Kanske kan de inte träffa ett mindre mål än Kiev?
Citera
2023-05-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
lend lease, går det att återlämna utrustningen så går det, om inte får man betala.

här slogs det enligt uppgift ut en plattform, en annan skadades, den tredje klarade sig oskadd.

innefattar ett patriot sytem tre avfyrningsplattformar?

isf torde ukr ha kvar 5/6 förutsatt att den skadade går att reparera.

det lär väl vara en del radarstationer kopplade oxå till dessa två patriotsystem?

Hur som så står jag, du, amerikaner och andra EU invånare för notan, oavsett vad olika kontrakt säger
Citera
2023-05-18, 10:30
Medlem
Citat:

Någon slags plan lär de ha.
Kanske för att nöta ner försvaret över Kiev, kanske som du skriver, att de inte vill att de flyttar luftförsvaret närmare konfliktzonen.
Tiden får utvisa vad planen är. Med förhoppning om att alla parter sätter sig vid förhandlingsbordet för detta är inte bra för någon.
Citera
2023-05-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hur som så står jag, du, amerikaner och andra EU invånare för notan, oavsett vad olika kontrakt säger

Nja, amerikanarna är väl de enda som faktiskt gör pengar på det hela?
De hyr ut sitt skit, vi i Europa tycks ge bort det.
Bofors gör dock fina pengar men det är utländska ägare på det.
Klart att alla dessa vapenfabrikörer hetsar för fortsatt konflikt.
Citera
2023-05-18, 10:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Yahoo News:

3 scientists behind Putin's 'unstoppable' missiles were jailed on charges of treason. Russian researchers say they are now living in fear.

https://www.yahoo.com/entertainment/3-scientists-behind-putins-unstoppable-131941440.html

Nyhetsartiklarna skriver tydligt ut att två av dem greps förra året:

Citat:
The arrest of Shiplyuk, director of the institute's Siberian branch, was reported by Russian state media last August, and Maslov, its chief researcher, last July.
Citat:
https://www.yahoo.com/entertainment/3-scientists-behind-putins-unstoppable-131941440.html
https://www.businessinsider.com/russia-arrests-3-hypersonic-missile-scientists-for-treason-2023-5?r=US&IR=T

Däremot kan jag tänka mig att på social media så faller denna info bort ibland, och många tror då något helt annat. Tidpunkten för nyhetssläppet är dessutom tajmad så att man kan tro att alla tre greps pga det ryska fiaskot i Kyiv.
Citera
2023-05-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Däremot kan jag tänka mig att på social media så faller denna info bort ibland, och många tror då något helt annat. Tidpunkten för nyhetssläppet är dessutom tajmad så att man kan tro att alla tre greps pga det ryska fiaskot i Kyiv.

Jo, det var väll någon månad efter kinzhals första fiasko i mars 2022, när den penetrarede 120m natobunker och dödade alla natogenerlare, som sedemera visade sig dyka upp på konvent runt om i europa.

bara för att ryska mod raporterar helt random och osamhängande (och inte helt sällan objektivt falska/omöjliga) "resultat", så behöver man som inte stoltsera med det alla redan vet, att ryssar ljuger, för ljugandet skull.
Citera
2023-05-18, 11:08
Medlem
Citat:

Ett dåligt ex då Hamas mer eller mindre vann 2012 under Operation Pillar of defence. Det må vara så att Israelerna skjuter ner i princip allt. Problemet var 2012 att deras ammunition höll på ta slut. Så Israel gick med på en tidigare vapenvila.

Om det är en bieffekt så är det positivt för Ryssarna. Jag tror man försöker nöta ur den ukrainska Luftförsvaret. Om det lyckas så kan man flyga in med flygplan och bomba med bomber. Nu kan man inte det. Och än så länge så verkar inte strategin fungera. Men det är svårt utifrån och veta vem som har ammunition kvar. På sikt borde väst vinna det racet men kanske inte på kort sikt.
Citera
2023-05-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Helt rätt. Det hade väl med en bok/föreläsning att göra

"In 2012, Maslov and Shiplyuk presented the results of an experiment on hypersonic missile design at a seminar in Tours, France. In 2016, all three were among the authors of a book chapter entitled "Hypersonic Short-Duration Facilities for Aerodynamic Research at ITAM, Russia"."

https://www.reuters.com/world/europe/kremlin-says-three-scientists-face-very-serious-accusations-treason-case-2023-05-17/
Citera
2023-05-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Synd att USA hunnit inspektera och konstatera att det fortfarande funkar bra. Ni skulle passat på medan drömmen levde.
Nionde robotatacken på en månad på Kiev.
Brukar aldrig klaga på folk men du verkar inte ha gått ut högstadiet ännu. Är ju helt omöjligt att ha en seriös diskussion med någon som du.
Citera
2023-05-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nja, amerikanarna är väl de enda som faktiskt gör pengar på det hela?
De hyr ut sitt skit, vi i Europa tycks ge bort det.
Bofors gör dock fina pengar men det är utländska ägare på det.
Klart att alla dessa vapenfabrikörer hetsar för fortsatt konflikt.

Det har hittills inte skickats något till Ukraina under lend lease. Allt har skänkts bort. Antingen genom presidential drawdowns eller via kongressen. Sedan ska man komma ihåg att värdet på det som skickas alltid anges som inköpsvärdet. Mycket är äldre materiel som ändå hade skrotats vilket hade kostat pengar. Istället får amerikanska militären nytt materiel som ersätter det gamla vilket såklart stimulerar amerikanska ekonomin. Samma sak gäller europa.

https://cpd.gov.ua/en/articles-en/what-is-happening-with-lend-lease-for-ukraine/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in