2023-05-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men draget artilleri har visat sig mycket sårbart för båda sidor, det är därför Ukraina får så många självgående (PH200, Caesar, Archer, diverse Östeuropeiska). Även de amerikanska 777 har fått stora förluster. Hur många av dessa 50000 (Om det stämmer) är 152mm splitterskyddade och självgående? (Vad som krävs i detta krig).
50,000?
152mm?
Skulle säga att de självgående av dem tröt redan förra året, så numer har de bara 155mm. Både självgående som handladdat....men inte fan några femtiotusen styck. Alltså....vad fan rent ut sagt???
Citera
2023-05-18, 09:54
Medlem
Rasseltasss avatar
Roboten Storm Shadow ställer till det för de ryska försörjningslinjerna

Citat:
Britain said earlier this month it would give Ukraine an unspecified number of Storm Shadow cruise missiles, which are launched from jet fighters and have a range up to 150 miles and pack a bigger explosive punch than the rockets that Ukraine’s Himars fire.

“This will cause a ‘Himars effect’ on Russian logistics” at distances between 60 and 120 miles from the front line, said Trent Telenko, a former official at the Pentagon’s Defense Contract Management Agency who has studied Russian military logistics.

Ukrainian journalists have identified more than 220 Russian military targets beyond the reach of Kyiv’s Himars but within range of the cruise missiles, Telenko said. Their stockpiles include everything troops need, but especially artillery ammunition.

“All of them are now at risk,” he said.

If Moscow is compelled to withdraw vital supplies more than 120 miles from the front, forces within that band will be inside what Telenko called a “sort of logistical desert” and be forced to rely on extended, vulnerable supply lines.

The Storm Shadow cruise missiles can also threaten Russian air and naval bases in occupied Crimea, potentially thwarting Russian efforts to disrupt Ukraine’s offensive, analysts said. As well as lengthening Kyiv’s reach, the missiles carry a far heavier explosive payload than drones can, allowing them to destroy bunkers and fortified targets.

The stealthy missiles also have advanced guidance and targeting systems that allow them to fly low and be routed around Russian air defenses, increasing their chance of hitting targets.
https://www.wsj.com/articles/the-offensive-before-the-offensive-ukraine-strikes-behind-russian-lines-cea9320f

Det kan inte vara kul att vara rysk officer idag. Rysslands materiella underlägsenhet blir bara mer och mer accentuerad. Terrorbombniningen av civila mål är snart det enda ryssarna kan förlita sig på.
Citera
2023-05-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ukraina behöver göra det innan sin offensiv tror jag, annars får de för stora förluster. Jag hörde att 80 % av alla förluster (Döda och skadade ukrainare) är från artilleri.
Vad gjorde de alla på artillerier? Något rave eller bara upphängda på tork? 80% döda från artilleri? Ja, då får de nog se till att börja röra på sig. Tro fan att både ryssar som ukrainare dör som flugor om de står och hänger vid artillerier hela dagarna. 80% and that's a bounce for atrition. Nej....detta kramande måste ta slut så att det blir lite riktig krigsföring istället.
Citera
2023-05-18, 10:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
50,000? 152mm? Skulle säga att de självgående av dem tröt redan förra året, så numer har de bara 155mm. Både självgående som handladdat....men inte fan några femtiotusen styck. Alltså....vad fan rent ut sagt???

Den jag svarade på sa att Ryssland hade 50000 artilleri, antagligen av alla sorter, men de har inga 155mm.
Citera
2023-05-18, 10:04
Medlem
Citat:
Den jag svarade på sa att Ryssland hade 50000 artilleri, antagligen av alla sorter, men de har inga 155mm.
Det missade jag, så ursäkta mig. Då förstår jag ju såklart de vansinniga siffrorna ja. Och även millimetrarna : ) Tack för förklaring
Citera
2023-05-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Jag väntar själv på dina källor om både Megawatten i Patriotsystemet, som det tredje stadiet du nämnde som lite si sådär halv kvart i fem, eftersom att GPS var allt som användes.....trovärdigt då såklart. Annars använder de ingenting förutom två turbiner från Luleå älv för att hålla lyset igång.

Har du källor, för annars är det ju faktiskt bara svammel

Jag har visat dig en källa två gånger. Sen om du följer strängen/diskussionen så är vi frågande om hur det verkligen är. Vi fick inget riktigt svar. Så jag letade själv upp en till källa - am kongressen. Där visade sig att den första källan hade fel enl am kongressen. Så ja jag har nu visat två källor och till med två gånger. Men du verkar inte ha läst dem. Har du kanske svårt med engelska? Så två källor är redovisade. Den första hade fel. Du får am kongressen igen, som visar en annan effekt på generatorerna.

Jag översätter vad de skrev till svenska.

"Ett PATRIOT-batteri har sex huvudkomponenter: a
kraftverk [två fordonsmonterade 150 kilowatt
(KW) generatorer]...."

https://crsreports.congress.gov/product/pdf/IF/IF12297

Kongressen visar alltså att det var fel i den första källan (Se den källan tidigare i strängen -två gånger).

Jag litar mer på am kongressen än den första källan.

Så nu om du kommer med ett påstående så redovisa en källa annars utgår jag ifrån att det bara är bröl från din sida

PS Nu har jag redovisat den första källan två gånger och den andra källan tre gånger.
Citera
2023-05-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag har visat dig en källa två gånger. Sen om du följer strängen/diskussionen så är vi frågande om hur det verkligen är. Vi fick inget riktigt svar. Så jag letade själv upp en till källa - am kongressen. Där visade sig att den första källan hade fel enl am kongressen. Så ja jag har nu visat två källor och till med två gånger. Men du verkar inte ha läst dem. Har du kanske svårt med engelska? Så två källor är redovisade. Den första hade fel. Du får am kongressen igen, som visar en annan effekt på generatorerna.

Jag översätter vad de skrev till svenska.

"Ett PATRIOT-batteri har sex huvudkomponenter: a
kraftverk [två fordonsmonterade 150 kilowatt
(KW) generatorer]...."

https://crsreports.congress.gov/product/pdf/IF/IF12297

Kongressen visar alltså att det var fel i den första källan (Se den källan tidigare i strängen -två gånger).

Jag litar mer på am kongressen än den första källan.

Så nu om du kommer med ett påstående så redovisa en källa annars utgår jag ifrån att det bara är bröl från din sida

PS Nu har jag redovisat den första källan två gånger och den andra källan tre gånger.
vet du vad SIAM...jag litar mer på både Cummins, Atlas Copko och mina egna fötter än någon KLISTRAD jävla länk från ingenstans. Du förstår fortfarande inte att det inte spelar någon roll hur många gånger du upprepar att du har en "källa"?
Vad det handlar om är att du tog upp hela gårdagen med att diskutera hur dessa2x500KW kunde eller inte kunde användas för till ex försörjning utav byar osv osv +. Hela den diskussionen flöt förbi som om att det var ONT, medans den riktiga som jag och ett antal andra diskuterade ansågs vara OT. Så nej.....oavsett hur fyrkantig du är och oavsett hur mycket du tror att källor rätar ut problem så ÄR DET 2x150KW Cummins. Källor my arse
Citera
2023-05-18, 10:11
Medlem
HejaFinlands avatar
En sprängd järnväg på Krim. Är det en luftattack eller är det partisaner? https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1659082442051911680
Citera
2023-05-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Undra hur läget skulle sett ut om alla robotar hade använts för att slå ut UAF på slagfältet. Hade Ryssland agerat annorlunda och fokuserat på militära mål så tror jag faktiskt de hade slagit ut UAF relativt tidigt. Det tåget har gått nu och Ryssland har dragit nitlotten.

Ser verkligen fram mot kommande offensiv och att Ryssland är oskadliggjorda flera årtionden framöver.

Det blir nog en sommaroffensiv.
Citera
2023-05-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du har nog missförstått. "Den starkes rätt" är inte lagfäst, utan bygger på att man kan ta sig rättigheter genom sin överlägsna styrka - ingen kan stoppa en.
Putins och Ryssland åkte ju på tvärnit vid Kiev. Borde man då inte insett att man inte hade den "rätten" på sin sida?
Citera
2023-05-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja det måste kännas ganska hopplöst för ryss-svinen då de får offra robotar för hundratals miljoner utan nåt rejält resultat.

Den här sista attacken var nog ett desperat försök där man chansade på att ett Patriot-system skulle vara utslaget.

Förhoppningsvis dröjer det nu med fler attacker mot Kiev.

Flera robotar verkar ju kommit igenom och landa utan att bli nedskjutna.
Citera
2023-05-18, 10:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Putins och Ryssland åkte ju på tvärnit vid Kiev. Borde man då inte insett att man inte hade den "rätten" på sin sida?
Det är så mycket den styrande borde ha insett, tyvärr är det den menige soldaten som betalar med sitt blid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in