2023-05-18, 09:18
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Efter att ha sett det senaste missilregnet över Kiev så känner jag mig inte trygg med att Sverige valt Patriot. Det finns modernare system vi kunde haft istället, som S-400 t.ex.
Samtliga ryska robotarna sköts ner!

Du kan känna dig trygg!

S-400 verkar vara rena skiten jämfört med Patriot. Turkiet och Indien har sagt upp avtalen om köp av dessa.
Citera
2023-05-18, 09:18
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Putin hänvisar bara till hur USA agerar. USA tar sig rätten att "försvara sig mot sina fiender", även i förebyggande syfte. Var som helst i världen, när som helst. Irak, Libyen, Kuba, Nicaragua, Vietnam, korea. Listen kan göras mycket längre. Så självklart kan Ryssland göra samma sak, tycker Putin.

Jag svarade på ett inlägg som utgick från den starkes rätt. Antingen står ni för den starkes rätt eller inte.

Kontakta mig nu så att jag kan ta dina tillgångar.
Citera
2023-05-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Eftersom Ukraina har flest av mig-29 och su-27 så är det troligen någon av dessa. Samma som för HARM-robotarna alltså. Mindre troligt su-24 (pga få tillgängliga) eller su-25 (pga långsam).
Jo, visst är det så. Har vi källor på detta så att vi inte råkar bli OT i SÖRJAN? Du förstår....jag vet inget om traktorer så dina siffror där måste jag kolla upp innan jag tror på dem. Men det är säker som du säger...kanske
Citera
2023-05-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Efter att ha sett det senaste missilregnet över Kiev så känner jag mig inte trygg med att Sverige valt Patriot. Det finns modernare system vi kunde haft istället, som S-400 t.ex.

Efter att sett de ryska framgångarna i backmut tycker jag Sverige ska byta till t55 och outbildade fångar.
Sen bör vårt luftvärn kissa ner sig och skjuta ner först våra egna plan och sen räddningshelikoptrarna.

Jobbar vi på kan vi snart också vara en failed state.
Citera
2023-05-18, 09:22
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina verkar satsa på att förstöra ryskt artilleri nu. Undrar om de har någon ny förmåga som gör det lättare? Någon ny artilleriradar eller spaningsdrönare?
Ja det har ju varit extremt mycket utslaget ryskt artilleri sista veckorna?

Hur länge klarar ryssen dessa förluster?
Citera
2023-05-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag svarade på ett inlägg som utgick från den starkes rätt. Antingen står ni för den starkes rätt eller inte.

Kontakta mig nu så att jag kan ta dina tillgångar.

Det var mycket prat om den starkes rätt i jan-feb -22. Nu vill vatniks inte veta av den starkes rätt längre. Det ät ett evigt gråt om att det är orättvist att Ukraina försvarar sig.
Märkligt folk vatniks.
Citera
2023-05-18, 09:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina verkar satsa på att förstöra ryskt artilleri nu. Undrar om de har någon ny förmåga som gör det lättare? Någon ny artilleriradar eller spaningsdrönare?

Tror det är inför "offensiven".

sen misstänker jag att de städar upp allt som blottar sig kring bakhmut.
Citera
2023-05-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske

Ryssland hade över 50000 pjäser när kriget började. Det drabbar ingen fattig om så bara en tiondel var i funktionsdugligt skick.
Citera
2023-05-18, 09:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Nej, såklart jag inte vet något om dessa. För man flyger ju MIG-29'or I Ukraina nu.....Du som vet kan väl berätta för oss?
Men vilket svammel. Jag har aldrig sagt att jag vet exakt vilka plan de använder. Vad jag vet ska deras plan vara ombyggda till Nato standard. Förmodligen är de plan de fått från Polen ombyggda sedan tidigare. det är därför de kan använda västs kryssningsmissilerna som släpps från flygplan.
Men jag tror förstås mer på Ukrainska militären än jag tror på dig. Att de skulle hitta på det här ser jag som helt uteslutet.
Sedan tidigare har de även fått utrustning för JDAM bomber klart angivet i de leveranser de fått.
Att du vet hur de fungerar tekniskt betyder inte att du vet något mer, uppenbart.
Citera
2023-05-18, 09:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Pucko? Bomber? Ok....vilka flygplan släpper dessa du upplysta en?

Ukraina har sovjetiska stridsflyg från diverse Östeuropeiska länder som är uppdaterade med NATO-elektronik och kan använda NATO-bomber/robotar, t.ex. JDAM och de robotarna mot ryskt luftvärn (HARM). Nu även Storm Shadow.

Men jag skulle inte bli förvånad om de har några JAS också.
Citera
2023-05-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Väntar fortfarande på en källa på att man har löst det problem CNN skriver om.

Kan inte se att CNN skriver om något problem. Om du menar GPS jamming så är inte det räknat som ett problem uten en förutspådd utveckling. Alla länder brukar GPS jamming också Ukraina.
Så länge Himars fortsätter erhålla sin hitrate så kan ryssaerna jamma bäst det kan.
Det enda som störs ut är egen internt kommunikation.
Citera
2023-05-18, 09:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske

Ukraina behöver göra det innan sin offensiv tror jag, annars får de för stora förluster. Jag hörde att 80 % av alla förluster (Döda och skadade ukrainare) är från artilleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in