2023-05-18, 08:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det jag reagerar mest emot är att folk tror att EW och krig är statiska. Ryssarna hade stora problem i början även om de lyckades bra de första dagarna. Självklart skiter inte Ryssarna i sina problem. Ex 1 Ryssland får problem/dilemma* med Himmars. Först löser man det genom att flytta på allt. Det kostar mycket. Senare kommer lyckas man jamma Himars - låg eller ingen kostnad. 2 Två USA/Ukraina löser det så tillbaks ett. 3 Och så fortsätter det.

Det gäller det mesta på ett slagfält/krig.

*Fienden får ett problem/Dilemma. Problem går att lösa utan större kostnad. Ett dilemma går att lösa men alla lösningar kostar.

okej...

att jamma himars= få sitt EW sprängt =himas funkar.

Jammers And Deception Systems (36, of which destroyed: 26, damaged: 3, captured: 7)

även det framgår ju i artikeln, trodde du att om du "jammar" gpsen så slutar allt att fungera?
Citera
2023-05-18, 08:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag är också skeptisk emot fotografierna. Beroende lite på vilken robot Ukraina använde. Men det verkar som andra "säkra" källor köper att Ukraina sköt ner den första roboten dagen före. När det gäller de där sex robotarna skulle jag vilja höra mer trovärdiga källor säga mer.

Luftkriget är svårt att följa. Delvis för ingen är expert. Det fanns en skribent i början av strängen som var duktig men har försvunnit.

Helt enig. Plus att där finns inte videos på samma sätt om vad som händer i luften (halvträffar på robotar, vilken robot flög vart, etc). Försvararen har det svårast att bevisa sin framgång. Angriparen kan peka på stora explosioner, strömavbrott och liknande. Ukraina har också hög mediesekretess, vilket är rationellt och helt förståeligt. Men det gör det svårt att bedöma vad som händer. Fanboys tror på allt de säger, skeptiker på ingenting av vad de säger.
Citera
2023-05-18, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Annars finns ju den här tråden och säkert någon länk till att ladda ner dokumenten:

(FB) De läckta NATO-dokumenten om kriget i Ukraina 2023-04-07

Lite får du göra själv!

Så du menar att vi ska söka fram bevis själva för dina och andra ryssapologeters efterblivna påståenden?

Ok..
Citera
2023-05-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
okej...

att jamma himars= få sitt EW sprängt =himas funkar.

Jammers And Deception Systems (36, of which destroyed: 26, damaged: 3, captured: 7)

även det framgår ju i artikeln, trodde du att om du "jammar" gpsen så slutar allt att fungera?

Absolut inte man har INS, men CEP om jag har förstått det rätt blir något sämre. Dvs du mer bly per mål för slå ut det.
Citera
2023-05-18, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
OK så din bästa källa är de där fotografierna och att en anonym amerikansk källa har sagt: "det ser ut som en Kinzhal, trust me bro".

Då vet jag vad jag tror i alla fall. Vi väntar på riktig evidens.

Nej det väntar "vi" inte alls på din ljugande lismare, försök inte blanda bort korten och späda ut tråden med ditt pro-ryska jävla skit som du gör för fan dygnet runt. Håll dig till sakliga inlägg så slipper vi andra rapportera dina bluffpåståenden till modsen - om inte annat kan du kanske tänka lite på dem, de har fan nog med göromål utan att behöva städa efter dig och dina kolleger hela jävla tiden
Citera
2023-05-18, 09:05
Avstängd
Citat:
Absolut inte man har INS, men CEP om jag har förstått det rätt blir något sämre. Dvs du mer bly per mål för slå ut det.

Ja. men om du inte bekämpar krypskyttar i fönster har det ju mindre betydelse.

Så naturligtvis kan det handla om en "försämrad" träffbild, om ryssarna väljer att offra EW system.

Och allt detta sker ju även med usas fulla insyn och knowhow om ryssarnas mest potenta system.
så mycket kan som det stod i cnn artikeln säkert avhjälpas med mjukvara som kompenserar.

https://spectrum.ieee.org/the-fall-and-rise-of-russian-electronic-warfare
Citera
2023-05-18, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Efter att ha sett det senaste missilregnet över Kiev så känner jag mig inte trygg med att Sverige valt Patriot. Det finns modernare system vi kunde haft istället, som S-400 t.ex.

Patriot klipper vartendaste skräp som fyllskallarna i ryssland lyckas få iväg

Ja men kolla själv senaste tiden för satan, de odugliga asen sköt ner sina egna stridsflyg och helikoptrar, kraschat rakt in i hyreskåkarna eftersom ryska piloter inte kan hålla sig nyktra - allt de tar sig för blir stor episk humor på nätet
Citera
2023-05-18, 09:07
Medlem
Här är ett bra exempel på varför Ryssland har problem.

"Su-34 SEAD patrols are largely meant to deter Ukrainian SAM operators from emitting. They are conducted in a risk-averse manner; the Su-34s appear to operate well inside Russian-controlled airspace.."

https://twitter.com/GuyPlopsky/status/1658783499313381376

Men för att avfyra sina antiradar robotar emot en aktiv radar så måste ryska piloter fråga om tillåtelse från högre ort. Ukrainarna har bara sina radar aktiva under korta perioder, så när den ryska piloten får OK så finns det ingen aktiv radar och inget mål.

Ryssarnas stora problem är tidsdimensionen. Det tar för lång tid på sig. Deras Kill chains kan vara timmar medan Ukrainas är ofta minuter
Citera
2023-05-18, 09:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du inser inte att dessa lager är en del av ländernas egna försvar? Det vill man inte ge bort hur som helst.

Ja men i alla europeiska länder så är Ryssland det enda militära hotet så ja man behöver robotarna till sitt försvar; att skjuta ned ryska robotar. Det var därför man köpte dem och nu använder man dem till just det. Varje rysk robot man skjuter ned i Ukraina slipper man skjuta ned hemma.
Citera
2023-05-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Efter att ha sett det senaste missilregnet över Kiev så känner jag mig inte trygg med att Sverige valt Patriot. Det finns modernare system vi kunde haft istället, som S-400 t.ex.

Rysslands egen AD, ser ingen skillnad på objekt utan skjuter på måfå. Det är anledningen till att S-300/S-400 är skräp.

Är det ett 20-tal flyg och helikoptrar som blivit nedskjutet av egen AD i Ryssland nu?
Citera
2023-05-18, 09:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Pucko? Bomber? Ok....vilka flygplan släpper dessa du upplysta en?

Eftersom Ukraina har flest av mig-29 och su-27 så är det troligen någon av dessa. Samma som för HARM-robotarna alltså. Mindre troligt su-24 (pga få tillgängliga) eller su-25 (pga långsam).
Citera
2023-05-18, 09:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
32 artillery är högt.
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 18.05.23 were approximately:
of personnel / personnel ‒ about 201100 (+510) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3773 (+2) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7373 (+8) units,
artillery systems – 3198 (+32) units,
RSZV / MLRS – 563 (+1) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 318 (+0) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2759 (+11),
cruise missiles ‒ 990 (+8),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6073 (+6) units,
special equipment / special equipment ‒ 418 (+1).

Ukraina verkar satsa på att förstöra ryskt artilleri nu. Undrar om de har någon ny förmåga som gör det lättare? Någon ny artilleriradar eller spaningsdrönare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in