2023-05-18, 08:22
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Jaha, då var nattens avfyrade missiler skrot också. AD runt om Ukraina är fullt fungerande inkl Patriot.

Just nu har Ukraina ett av världens bästa luftförsvar och mer är på ingång, 4 iris-t till, Samp-t, 18 tal gepard, fler nasams, fler avfyrningsstationer till patriot etc. Ukraina blir starkare och starkare per dag medans Ryssland använder sina sista reserver.
Ja det måste kännas ganska hopplöst för ryss-svinen då de får offra robotar för hundratals miljoner utan nåt rejält resultat.

Den här sista attacken var nog ett desperat försök där man chansade på att ett Patriot-system skulle vara utslaget.

Förhoppningsvis dröjer det nu med fler attacker mot Kiev.
Citera
2023-05-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Man sänder HIMARS som trackar med dron.
Ryssarna kan jamma hur mkt GPS dom vill men om man inte använder GPS för att styra missilen så spelar det Ingen roll.
På samma sätt som att flygplan flyger en sträcka utan GPS.
Det är ingen ny teknologi.

Att ryssarna «jammar» påverkas mest deras egen översikt och kommunikationsmöjlgheter.
Inte himars träffaäkerhet.

Väntar fortfarande på en källa på att man har löst det problem CNN skriver om.
Citera
2023-05-18, 08:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Vilket skämt ja....huga vad du tog i nu.....medans du kollade kartorna eller länkar? Nästa gång tar vi på oss gummistövlar så vi slipper snacka mer än vad vi kan. Vänta så skall jag ge en länk ...

https://www.nationsonline.org/oneworld/map/world_map.htm

Där...nu har du en länk.

Här kommer detaljerna från igår runt 08.23

https://www.youtube.com/watch?v=eoSn2Y-b6wI&ab_channel=SteveWinwood
Du är inte riktigt riktig. Men nu vet man att det du säger inte går att lita på. Du pratar om saker du inte vet något om egentligen. Verken kartor eller JDAM bomber.
Citera
2023-05-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja det måste kännas ganska hopplöst för ryss-svinen då de får offra robotar för hundratals miljoner utan nåt rejält resultat.

Den här sista attacken var nog ett desperat försök där man chansade på att ett Patriot-system skulle vara utslaget.

Förhoppningsvis dröjer det nu med fler attacker mot Kiev.

Undra hur läget skulle sett ut om alla robotar hade använts för att slå ut UAF på slagfältet. Hade Ryssland agerat annorlunda och fokuserat på militära mål så tror jag faktiskt de hade slagit ut UAF relativt tidigt. Det tåget har gått nu och Ryssland har dragit nitlotten.

Ser verkligen fram mot kommande offensiv och att Ryssland är oskadliggjorda flera årtionden framöver.
Citera
2023-05-18, 08:27
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Uh-oh…
Vad handlar detta om tror ni?
Citat:
Three developers of Putin's hypersonic missiles, including the Kinzhal missile, have been arrested in Russia: they are suspected of treason
This was reported by The Moscow Times. Two of them were arrested in the summer of 2022, and the third was arrested recently

Källa: https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1658880776564244492?cxt=HHwWmICwvd7Rw4UuAAAA
Man får nästan känslan av att Kinzhal kanske inte är det supervapen som vatnik-trollen påstår? Nåt luktar fisk iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Min spekulation : Allra först.., Putin & co har ju vart helt sålda på detta vapen. Det var ju även testat. Sedan så misstänker jag att utvecklarna har nog sitt på det torra.., meeen..sen har det blivit en "rysk variant" på det hela någonstans i kedjan. Där fusk, genvägar och korruption har som vanligt gjort sitt för slutprodukten.
Bättre går det knappast sägas. 👍
Lägg därtill lögner om dess överlägsenhet för att skyla över det fetade.
Senast redigerad av Taggad 2023-05-18 kl. 08:32.
Citera
2023-05-18, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du är inte riktigt riktig. Men nu vet man att det du säger inte går att lita på. Du pratar om saker du inte vet något om egentligen. Verken kartor eller JDAM bomber.
Nej, såklart jag inte vet något om dessa. För man flyger ju MIG-29'or I Ukraina nu.....Du som vet kan väl berätta för oss?
Citera
2023-05-18, 08:30
Medlem
qwerty-66s avatar
32 artillery är högt.

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 18.05.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 201100 (+510) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3773 (+2) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7373 (+8) units,
artillery systems – 3198 (+32) units,
RSZV / MLRS – 563 (+1) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 318 (+0) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2759 (+11),
cruise missiles ‒ 990 (+8),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 6073 (+6) units,
special equipment / special equipment ‒ 418 (+1).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!
Citera
2023-05-18, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
OK så din bästa källa är de där fotografierna och att en anonym amerikansk källa har sagt: "det ser ut som en Kinzhal, trust me bro".

Då vet jag vad jag tror i alla fall. Vi väntar på riktig evidens.

Jag är också skeptisk emot fotografierna. Beroende lite på vilken robot Ukraina använde. Men det verkar som andra "säkra" källor köper att Ukraina sköt ner den första roboten dagen före. När det gäller de där sex robotarna skulle jag vilja höra mer trovärdiga källor säga mer.

Luftkriget är svårt att följa. Delvis för ingen är expert. Det fanns en skribent i början av strängen som var duktig men har försvunnit.
Citera
2023-05-18, 08:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Väntar fortfarande på en källa på att man har löst det problem CNN skriver om.

Det finns ju i artikeln

https://edition.cnn.com/2023/05/05/politics/russia-jamming-himars-rockets-ukraine/index.html

Citat:
A senior Pentagon official downplayed the impact of the interference, telling CNN that on Monday Ukrainian forces fired 18 rockets without issue, about the daily rate of the past few weeks. The official declined to comment on the broader impact of the jamming. HIMARS are manufactured by Lockheed Martin, which deferred questions on jamming to the US government.

Citat:
Depending on the location and strength of the jamming, a rocket can still launch and result in a successful strike with significant damage. In addition to GPS guidance, the rockets have inertial navigation systems that are not susceptible and remain accurate, though not as precise as when guided by GPS coordinates.

https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_navigation_system

Den största effkten för att minska kapaciteten tycks ju fortfarande vara.

Citat:
A separate but related problem for Ukraine is that the Russians have been moving some of their equipment further back and out of reach of the HIMARS systems, which have a range of about 50 miles.

och motåtgärden = Scalp/Storm shadow.
Citera
2023-05-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det finns ju i artikeln

https://edition.cnn.com/2023/05/05/politics/russia-jamming-himars-rockets-ukraine/index.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_navigation_system

Den största effkten för att minska kapaciteten tycks ju fortfarande vara.

och motåtgärden = Scalp/Storm shadow.

Det jag reagerar mest emot är att folk tror att EW och krig är statiska. Ryssarna hade stora problem i början även om de lyckades bra de första dagarna. Självklart skiter inte Ryssarna i sina problem. Ex 1 Ryssland får problem/dilemma* med Himmars. Först löser man det genom att flytta på allt. Det kostar mycket. Senare kommer lyckas man jamma Himars - låg eller ingen kostnad. 2 Två USA/Ukraina löser det så tillbaks ett. 3 Och så fortsätter det.

Det gäller det mesta på ett slagfält/krig.

*Fienden får ett problem/Dilemma. Problem går att lösa utan större kostnad. Ett dilemma går att lösa men alla lösningar kostar.
Citera
2023-05-18, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är också skeptisk emot fotografierna. Beroende lite på vilken robot Ukraina använde. Men det verkar som andra "säkra" källor köper att Ukraina sköt ner den första roboten dagen före. När det gäller de där sex robotarna skulle jag vilja höra mer trovärdiga källor säga mer.

Luftkriget är svårt att följa. Delvis för ingen är expert. Det fanns en skribent i början av strängen som var duktig men har försvunnit.

Nja, dels så säger ryssland det. och ukraina att 6 kinzahlmislier bekämpades. ryska mod säger att kinzhal "systemet" förstörde 1 radar och 5 avfyrningsramper av ett patriotsystem.

Citat:
❗️ According to reliable data, on May 16, as a result of an attack by the Kinzhal hypersonic missile system in the city of Kiev, a multifunctional radar station was hit and completely destroyed, as well as 5 launchers of the US-made Patriot anti-aircraft missile system.

Men visst, allt är ju möjligt utan bildbevis. och det är väll den här (från 3-4may)

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/5/7400810/
Citera
2023-05-18, 08:48
Medlem
29 av 30 missiler nedskjuten plus 4 drönare. Patriot inkl all annan AD levererar verkligen. Hur ser det ut när alla de nya 10-tals luftvärnssystem kommer här i sommar?

Detta var dödsrycket från Ryssland. Undra om barnknullaren Putin är glad idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in