2023-05-18, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Mig veterligen har jag aldrig skrivit om mitt yrke, men det kan kvitta. Blodiglar syftar snarast på alla de som ansluter sig till den feministiska ideologin, som i grund och botten handlar om att tillförskansa sig resurser från andras hårda arbete. Jag har hängt med ett tag, och de senaste decennierna har det skett en systematisk utarmning av traditionella värden. Svenska kvinnor går i bräschen för en kulturrevolution jag inte gillar. De förstår inte vilka som drar i trådarna. Jag vill helt enkelt inte försvara de som undergräver fundamenten för vår egen civilisation.

Nej, det kanske du inte har. Men du ger information i trådar om Propavan, alkoholförtäring, sepsis etc. Som skulle kunna tyda på medicinsk utbildning. Se länk nedan tex. Kan vara sådant som gör att jag tog för givet att du är läkare. Sorry om jag kryper dig under skinnet återigen. Inte min mening i så fall.
(FB) Homocystein, metylering, B-vitaminer och hälsa

Som sagt: män och kvinnor har samma drivkrafter. Tex. att "tillförskansa sig resurser". Men vart får du det ifrån att feminister vill göra det från "andras hårda arbete"? Feminister vill ju jobba och livnära sig på eget arbete. Det är väl i så fall mer de kvinnor som vill bli försörjda av sin make, som vill "tillförskansa sig resurser på andras hårda arbete"? För givetvis skulle det innebära hårt arbete för en man om hans fru vill vara hemmafru. Visst: hon kommer ta hand om hem och hushåll. Men hon kanske vill ha hembiträde som sköter det, vem vet? Och då får maken slita ännu hårdare för att ha råd med både hemmafru och hembiträde.
Citera
2023-05-18, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag har förstått att i din feministiska värld är svammel om arv från döda släktingar ett svar på biologi vs patriarkatet som förklaringsmodell.

Haha, ja, vi säger så, lilla gubben. Du har säkert över 100 st kvinnliga personliga vänner som du känner väl och vet deras politiska åsikter som du påstod.

Den depraverade könsideologin, feminismen och manshatet är inte särskilt utbredd utanför elitens kretsar och deras hantlangare.

Självfallet. Du känner hundra stycken kvinnliga "vanliga hederliga feminister" men bara en manshatande feminist.

Jag skriver att män och kvinnor är biologiskt olika varandra (uppenbart). Men att män och kvinnor ändå ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som varandra: socialt, politiskt och ekonomiskt. Detta håller varenda särartsfeminist med om. Kolla själv. I övrigt är jag humanist. Det täcker mer och räcker längre än feminism.

Nja, dessa kvinnor och män är inte alla mina "personliga vänner". Utan det är grannar, polare, polares äkta hälfter, gamla kursare, släktingar, gamla klasskamrater, kollegor osv. Och av alla dessa så är det väl cirka 100 personer jag vet vad de har för åsikter i feministiska frågor (jag känner dock betydligt fler än bara 100 personer, det gör säkert du med om du tänker efter). Märk väl: jag är närmre 50 år och har således haft ett ganska långt liv (har förmodligen redan levt mer än halva mitt liv) och därmed kommit i kontakt med mycket folk.

Ja. Jag har endast känt en manshatande feminist. Vilket inte är så konstigt. Jag skulle vilja påstå att manshatande feminister är en liten klick av alla feminister. Men de hörs högst. Gapar mest. Och därför tror du och andra att de är många fler än vad de egentligen är.

Flertalet feminister är hyggliga vanliga och bra människor. Som är för jämställdhet mellan könen rätt och slätt. Men som också vet att könen är olika och att det därmed inte går att nå jämställdhet in absurdum (män kan inte föda barn och kvinnor på gruppnivå är inte snabbare och starkare än män på gruppnivå, tex.).

Topic: svenska kvinnor är värda att försvara i händelse av krig. även om det råkar finns en klick manshatande feminister. Vad har de ens med flertalet kvinnor att göra?
Citera
2023-05-18, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Kvinnor fick ju allmän rösträtt tidigare än männen men inte sjutton gnäller vi män över det så här 100 år senare.

Men du kanske inte visste att det ställdes krav på att mannen hade gjort militärtjänst för att få rösta men det kravet ställdes inte på kvinnor. Gynnade redan då var ni alltså.

Tja, finns ju de som vill dra in kvinnlig rösträtt. Har aldrig hört någon som vill dra in manlig rösträtt.

Vilka "vi"?
Har du källa på det du påstår för övrigt?
Mig veterligen var det tvärtom: män tvingades till militärtjänst och därför menade man på "tvingas män till militärtjänst så ska män givetvis också ha rösträtt".
Citera
2023-05-18, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tja, finns ju de som vill dra in kvinnlig rösträtt. Har aldrig hört någon som vill dra in manlig rösträtt.

Vilka "vi"?
Har du källa på det du påstår för övrigt?
Mig veterligen var det tvärtom: män tvingades till militärtjänst och därför menade man på "tvingas män till militärtjänst så ska män givetvis också ha rösträtt".

Verkligheten är att kvinnor fick allmän rösträtt innan männen, om det sedan var klokt eller inte är en annan diskussion. Det finns starka argument för att kvinnor inte borde ha rösträtt.

Kravet på fullgjord militärtjänst för män för att få rösträtt avskaffades år 1923, det är 100 årsjubileum för männens allmänna rösträtt alltså. Kvinnorna fick allmän rösträtt i valet 1921 dvs två år tidigare.
Citera
2023-05-18, 05:32
Medlem
Citat:
Verkligheten är att kvinnor fick allmän rösträtt innan männen, om det sedan var klokt eller inte är en annan diskussion. Det finns starka argument för att kvinnor inte borde ha rösträtt.

Kravet på fullgjord militärtjänst för män för att få rösträtt avskaffades år 1923, det är 100 årsjubileum för männens allmänna rösträtt alltså. Kvinnorna fick allmän rösträtt i valet 1921 dvs två år tidigare.

Nej. Det finns inga starka argument för att kvinnor inte borde ha rösträtt. Däremot inbillar du dig att så är fallet.

Nej. Fel. Alla män fick rösträtt år 1909. Källa: Riksarkivet.
Citera
2023-05-18, 05:36
Medlem
Citat:
Nej. Det finns inga starka argument för att kvinnor inte borde ha rösträtt. Däremot inbillar du dig att så är fallet.

Nej. Fel. Alla män fick rösträtt år 1909. Källa: Riksarkivet.

Nej alla män fick inte rösta 1909, det är en lögn. 1909 ställdes det t.o.m. krav på att man hade betalat tillräckligt skatt, rösträtten var alltså inte allmän då. Det var först 1923 som alla män som var minst 23 år fick rösta, 2 år efter alla kvinnor fick rösta.
Citera
2023-05-18, 05:38
Medlem
Citat:
Nej alla män fick inte rösta 1909, det är en lögn. 1909 ställdes det t.o.m. krav på att man hade betalat tillräckligt skatt, rösträtten var alltså inte allmän då. Det var först 1923 som alla män som var minst 23 år fick rösta, 2 år efter alla kvinnor fick rösta.

Menar du alltså att Riksarkivet har fel?
Då får du nog trumfa med en ännu bättre och trovärdigare källa. Lycka till.

I övrigt så är svenska kvinnor värda att försvara i krig. oavsett om folk fick rösträtt 1909 eller 1921 eller 1923.
Citera
2023-05-18, 05:40
Medlem
Citat:
Menar du alltså att Riksarkivet har fel?
Då får du nog trumfa med en ännu bättre och trovärdigare källa. Lycka till.

Du har inte citerat något därifrån ens men om de påstår att män hade allmän rösträtt även om de inte gjort militärtjänst år 1909 då har de fel. Sådan rösträtt fick män år 1923, 2 år efter kvinnorna.
Citera
2023-05-18, 05:43
Medlem
Citat:
Du har inte citerat något därifrån ens men om de påstår att män hade allmän rösträtt även om de inte gjort militärtjänst år 1909 då har de fel. Sådan rösträtt fick män år 1923, 2 år efter kvinnorna.

"Allmän och lika rösträtt
Kampen för den allmänna rösträtten i Sverige har en lång och intressant bakgrundshistoria som det ibland kan vara klokt att påminna sig om när vi idag tycker att rösträtten verkar självklar.
I Regeringsformens första paragraf står det "All offentlig makt i Sverige utgår från folket". Den allmänna och lika rösträtten är självklar för de flesta svenskar. Men det är bara hundra år sedan detta blev verklighet. Enligt 1866 års riksdagsordning var de enda som hade rösträtt manliga medborgare över 21 år med en årsinkomst på minst 800 riksdaler, eller en förmögenhet taxerad till minst 1000 riksdaler, som aldrig varit straffade eller försörjda av samhället. Det innebar att enbart 6 % av befolkningen i Sverige gavs möjlighet att rösta i riksdagsvalen.

Rösträttsrörelsen var en folkrörelse som under liberal ledning 1886 – 1918 organiserade en landsomfattande kamp för den allmänna och lika rösträttens principer. Missnöjet var stort och därför bildades Sveriges Allmänna Rösträttsförbund (SARF) 1890. Rörelsen ledde så småningom till ett mer demokratiskt styrelseskick i Sverige och var betydelsefull för samarbetet mellan liberaler och socialdemokrater när det gällde införandet av allmän och lika rösträtt för både män och kvinnor efter första världskriget.
1909 fick alla män delta i de politiska valen i landet men först 1921 fick kvinnorna den politiska rösträtten efter mycket hårt arbete."
Källa: Riksarkivet

Så. Du har fel. Som du ser. Och du har inte ens ännu levererat din felaktiga källa.
Citera
2023-05-18, 05:47
Medlem
Citat:
"Allmän och lika rösträtt
Kampen för den allmänna rösträtten i Sverige har en lång och intressant bakgrundshistoria som det ibland kan vara klokt att påminna sig om när vi idag tycker att rösträtten verkar självklar.
I Regeringsformens första paragraf står det "All offentlig makt i Sverige utgår från folket". Den allmänna och lika rösträtten är självklar för de flesta svenskar. Men det är bara hundra år sedan detta blev verklighet. Enligt 1866 års riksdagsordning var de enda som hade rösträtt manliga medborgare över 21 år med en årsinkomst på minst 800 riksdaler, eller en förmögenhet taxerad till minst 1000 riksdaler, som aldrig varit straffade eller försörjda av samhället. Det innebar att enbart 6 % av befolkningen i Sverige gavs möjlighet att rösta i riksdagsvalen.

Rösträttsrörelsen var en folkrörelse som under liberal ledning 1886 – 1918 organiserade en landsomfattande kamp för den allmänna och lika rösträttens principer. Missnöjet var stort och därför bildades Sveriges Allmänna Rösträttsförbund (SARF) 1890. Rörelsen ledde så småningom till ett mer demokratiskt styrelseskick i Sverige och var betydelsefull för samarbetet mellan liberaler och socialdemokrater när det gällde införandet av allmän och lika rösträtt för både män och kvinnor efter första världskriget.
1909 fick alla män delta i de politiska valen i landet men först 1921 fick kvinnorna den politiska rösträtten efter mycket hårt arbete."
Källa: Riksarkivet

Så. Du har fel. Som du ser. Och du har inte ens ännu levererat din felaktiga källa.

Här kan du lära dig stumpan, ditt citat säger inget om när krav på militärtjänst avskaffades:
Men även efter 1921 fanns det många människor i Sverige som inte fick delta: De som satt i fängelse, människor som inte kunde försörja sig själva, folk med stora skatteskulder och de som var omyndigförklarade. Män fick bara rösta om de hade gjort lumpen, och dessutom var alla som röstade tvungna att ha fyllt 23 år för att få rösta…

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/kvinnlig-rostratt-i-sverige-hur-gick-det-till#
Citera
2023-05-18, 05:58
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag har förstått att i din feministiska värld är svammel om arv från döda släktingar ett svar på biologi vs patriarkatet som förklaringsmodell.

Haha, ja, vi säger så, lilla gubben. Du har säkert över 100 st kvinnliga personliga vänner som du känner väl och vet deras politiska åsikter som du påstod.

Den depraverade könsideologin, feminismen och manshatet är inte särskilt utbredd utanför elitens kretsar och deras hantlangare.

Självfallet. Du känner hundra stycken kvinnliga "vanliga hederliga feminister" men bara en manshatande feminist.
Aldrig sett en livslevande apa som är gravt avundsjuk över att andra nätverkar med kvinnor. Man kan inte räkna med dig om kriget kommer.
Citera
2023-05-18, 08:46
Medlem
Citat:
Här kan du lära dig stumpan, ditt citat säger inget om när krav på militärtjänst avskaffades:
Men även efter 1921 fanns det många människor i Sverige som inte fick delta: De som satt i fängelse, människor som inte kunde försörja sig själva, folk med stora skatteskulder och de som var omyndigförklarade. Män fick bara rösta om de hade gjort lumpen, och dessutom var alla som röstade tvungna att ha fyllt 23 år för att få rösta…

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/kvinnlig-rostratt-i-sverige-hur-gick-det-till#

vilken källa tror du mest på? So-rummet eller Riksarkivet?

I övrigt ingick många kvinnor i detta "människor som inte kunde försörja sig själva", i så fall. Så. Du kanske förstår varför feminismen varit viktig i Sverige? Så att inte kvinnor skulle förbli livegna.

Topic: och svenska kvinnor är värda att försvara i krig, oavsett om rösträtten inträdde 1909, 1921 eller 1923.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in