2023-05-17, 23:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En ”svag” persons ben är starkare än en stark persons armar.

En stark persons ben är starkare än en svag persons armar.
Exakt; M:s händer har knappast kunnat hålla en vaken T:s armar och händer i styr.

Lårmusklerna - Quadriceps - är den största och starkaste muskelgruppen.
Citera
2023-05-17, 23:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
RL: "Skadan som sin helhet är belägen med sin mittpunkt cirka 6 cm till höger om huvudets bakre medellinje, cirka 6 cm ovanför det högra ytterörats övre infästning."

Intressant. Jag har inte reflekterat över det tidigare.

Den skadan förefaller sitta lite för högt upp på huvudet för att ha uppkommit av att Tove fallit baklänges i golvet. Dessutom är den för liten för det.

Teorin om rören/stängerna skulle möjligen kunna förklara den saken, men det förefaller osannolikt, och om det hade varit så borde det ha funnits blodspår på rören/stängerna.

Mer sannolikt med tanke på skadans placering förefaller den ide som någon presenterade i tråden att Tove överraskades när hon varit på toaletten och höll på att ta på sig byxorna, och fick ett slag i bakhuvudet av Johanna.
Citera
2023-05-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Frågan är om det behöver bevisas att M deltog i badrummet för att hon ska dömas för mord. I så fall är domen felaktig eftersom inga sådana finns i nuläget, bara tolkningar.

Men om aktivt morddeltagande inte måste bevisas utan det räcker med tolkningar utifrån antaganden kan domen anses korrekt.

Det finns ett antal exempel på både det ena och det andra, så det förefaller tämligen godtyckligt.

Ja det verkar vara olika krav på bevisvärdering. Nyligen så dömdes en 22-äring till livstids fängelse för mord på sin mamma och försök till mord på hennes man. För att ha kört på de.
Den yngre brodern som också satt i bilen friades för det brottet. Han dömdes dock för olaga hot mot mannen. Så trots att han uppträtt hotfullt mot mannen tidigare så ansåg inte rätten det bevisat att han var införstådd med att mordet skulle ske. Bröderna var åtalade för att i samförstånd ha planerat det.

Spontant tänker jag att lillebrorsan visste. Men samtidigt är det skillnad på att hota någon och köra ihjäl. Och den äldre brodern kan ha haft viss makt över den yngre som därför valde att inte ingripa. Han hade ju annars kunnat 'kasta sig' på ratten när han såg brodern köra rakt på mamman och hennes kille. Den yngre brodern hävdar att han satt i bilen för att han skulle hämta kläder.
Citera
2023-05-17, 23:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Intressant. Jag har inte reflekterat över det tidigare.

Den skadan förefaller sitta lite för högt upp på huvudet för att ha uppkommit av att Tove fallit baklänges i golvet. Dessutom är den för liten för det.

Teorin om rören/stängerna skulle möjligen kunna förklara den saken, men det förefaller osannolikt, och om det hade varit så borde det ha funnits blodspår på rören/stängerna.

Mer sannolikt med tanke på skadans placering förefaller den ide som någon presenterade i tråden att Tove överraskades när hon varit på toaletten och höll på att ta på sig byxorna, och fick ett slag i bakhuvudet av Johanna.
I det här fallet så tror jag på att tillämpa Ockhams rakkniv; T faller i närheten av tre rör; en badrumsstång och två utstickande rördelar som skulle passa väl in på en trubbig sårskada av RL uppgivna dimensioner.
Citera
2023-05-17, 23:45
Medlem
Minns någon vad jag skrev för ett halvår sen innan FUP kom ..... står fortfarande fast vid det.

"Nu svarar jag inte dig personligen utan jag bara skriver utifrån vad jag vet och käner. J är den drivande i detta fall. Hon har tagit livet av T i hennes lägenhet men haft medhjälp av M. J har varit den drivande. Men de har båda hjälpts åt att frakta bort kroppen. Att hon åkte till MCdonalds efteråt tyder på en förvirring som kan likställas med en undran om vad de ska göra med kroppen. Tiden går och BAAM. De kör henne till en brunn/skogsparti som är välbekant för nån av dom. De tror att de är smarta men icke ... tiden och sanningen kommer alltid ikapp!"
Citera
2023-05-17, 23:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En ”svag” persons ben är starkare än en stark persons armar.

En stark persons ben är starkare än en svag persons armar.

Det förstår jag men hur gjorde JJ för att låsa armarna med benen? Hur lyckades hon placera TTs armar i ett läge där hon kunde låsa dem?
Citera
2023-05-18, 00:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I det här fallet så tror jag på att tillämpa Ockhams rakkniv; T faller i närheten av tre rör; en badrumsstång och två utstickande rördelar som skulle passa väl in på en trubbig sårskada av RL uppgivna dimensioner.

Ockhams rakkniv säger att Tove fick ett slag i bakhuvudet av Johanna. Det är den enklaste förklaringen till den uppkomna skadan, givet de relevanta observationerna.

Två ur väggen utstickande rördelar skulle ge upphov till en annorlunda skada, den skulle ha slitit av en rejäl hårtuss och gett en rivskada på huvudet. Den varianten tror jag minst på. Duschstång på golvet har jag svårt att se ge en sådan skada. I bägge fallen sitter skadan för högt på huvudet för att ha orsakats av dessa objekt tror jag.

Tove har varit på toaletten, har just rest sig upp och spolat. Johanna står utanför och försöker samla mod. Hon hör spolningen och inser att det är nu eller aldrig. Går in och kommer bakom Tove som är i färd med att knäppa byxorna. Klipper till Tove i bakhuvudet som drattar i golvet.
Citera
2023-05-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ja, i detta specifika fallet måste Majas placeras i badrummet vid tidpunkten för mordet, och hon måste ha bistått i mördandet på ett eller annat vis.

Det första, att hon måste vara i badrummet, har till och med tingsrätten slagit fast genom att konstatera att Maja inte hade något avsiktsuppsåt, och aldrig avsåg att mörda Tove, vilket visar att Maja inte visste att Tove skulle dödas. Det andra är helt enkelt ett rekvisit för att kunna dömas för mord.

För att Maja skall kunna dömas för mord, måste det alltså bevisas bortom rimligt tvivel att Maja befann sig i badrummet när Tove mördades, och det måste bevisas bortom rimligt tvivel att Maja hjälpte till på något vis.

Som läget är nu är inget av ovanstående i närheten av bevisat bortom rimligt tvivel.

'Gemensamt och i samförstånd' borde rimligen betyda att båda hade avsiktsuppåt? Så domen blir lite ologisk .
Citera
2023-05-18, 00:27
Medlem
Citat:
Ockhams rakkniv säger att Tove fick ett slag i bakhuvudet av Johanna. Det är den enklaste förklaringen till den uppkomna skadan, givet de relevanta observationerna.

Två ur väggen utstickande rördelar skulle ge upphov till en annorlunda skada, den skulle ha slitit av en rejäl hårtuss och gett en rivskada på huvudet. Den varianten tror jag minst på. Duschstång på golvet har jag svårt att se ge en sådan skada. I bägge fallen sitter skadan för högt på huvudet för att ha orsakats av dessa objekt tror jag.

Tove har varit på toaletten, har just rest sig upp och spolat. Johanna står utanför och försöker samla mod. Hon hör spolningen och inser att det är nu eller aldrig. Går in och kommer bakom Tove som är i färd med att knäppa byxorna. Klipper till Tove i bakhuvudet som drattar i golvet.

Exakt så, man behöver inte vara en raketforskare för att förstå hur detta mord gick till, Johanna stryper Tove och Maja håller ner Tove. Svårare än så är det inte, Det finns inte något mord som är som CSI eller Camilla Läckberg i det verkliga livet, Mord är mord varken mer eller mindre. Dessa tjejer hade mer tur än skicklighet och det har åklagaren bevisat.
Citera
2023-05-18, 00:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det finns fall där man inte ens kunnat direkt knyta personen till att ha varit på platsen, men där alla indicier tillsammans pekar mot det vilket resulterat i en fällande dom. I det här fallet kan man knyta M till platsen och hennes egen version är inte trovärdig. En samlad bedömning visar alltså att det är ställt utom rimligt tvivel, därför döms hon. Jag själv blir förvånad om hon frias i hr.
Troligtvis är inte någon av dem helt sanningsenlig, så om man bortser från vad de säger, vad finns då kvar angående vad som hände I lgh?

En hög duns eventuellt följd av några mindre, 5-10 knack-eller sparkliknande ljud, steg med Ms tfn vid två tillfällen, frånvaro av mobilaktiviteter och några luddiga tidsangivelser.
Med endast detta som reellt underlag gör man tolkningen att M är delaktig i mördandet.

Följaktligen bortser man från vad som hände I lgh och tar fasta på allt annat för att bilda indiciekedjan. Denna kompletterar man sedan med tolkningar av antaganden runt vad som skulle kunna ha hänt.

Man antar att T inte är inkapaciterad före och under strypningen, trots alla hennes skador, och att M befinner sig I badrummet. Dessa antaganden ligger sedan som grund för tolkningen av de reella fakta som finns.
Citera
2023-05-18, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J kan ha tagit tag i Ts huvud efter att hon fällts och då orsakat ögonskadan genom att sätta ett finger i ögat.

Så kan det mycket väl vara eller så höll M
T huvud och satte fingret i ögat
Citera
2023-05-18, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Ja den med bränd plastkork och med Tovas hår synligt. De bilderna har jag sett.

"Bild 20, Plastkorken som säkrades från Toves hår"
https://gofile.io/d/iYNmq1
B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 149, Sekretess.pdf

Länken funkar inte, finns de någon annan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in