2023-05-17, 21:24
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nej man behöver inte ha svar på varje liten del om kedjan i övrigt är stark. Man vet om att M deltog innan och fick med T till lägenheten. Man vet om att hon hjälpte till efter mordet, att hon dessutom ljög och höll tyst under lång tid. Man anser det inte rimligt att hon sovit under mordet. Lägg där till att hon vetat om att J försökt bränna T inne förr utan att agera. Allt tyder på att hon deltagit även under mordet, därför blev hon också dömd. Hennes egna historia om att hon sov och att T skulle varit i ett förråd är helt enkelt för osannolik. Sedan att vissa här har ett antal mer eller mindre osannolika teorier är bara skrattretande.
Indirekt bevisning=Indiciebevisning
Du lägger fingret på allt som egentligen behövs.
Sedan 1870 har det Svenska rättsväsendet accepterat indicier som bevis, nu vill ett fåtal i tråden gå bakåt i tiden och kräva absolut bevisning.

Har aldrig varit med om en liknande tråd.
Tingsrätten har gjort rätt bedömning=Gemensamt och i Samförstånd
Citera
2023-05-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jo, länkade jag inte till Heretics inlägg?

Hans förhör finns med i FUP, men i själva tidslinjen med redogörelsen från tjejernas förehavanden finns bara en vända med.
Sorry Missade länk. (Har läst de nu)
Trovärdig är vakten
Men synd att inte Åklagare tryckte på förhöret med M med frågor runt dessa vändor och även om henne pådtådda berusning

Majas lögner behöver spräckas
Senast redigerad av Anedin 2023-05-17 kl. 21:46.
Citera
2023-05-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jo, länkade jag inte till Heretics inlägg?

Hans förhör finns med i FUP, men i själva tidslinjen med redogörelsen från tjejernas förehavanden finns bara en vända med.
Sorry Missade länl
Trovärdigt är vakten
Men synd att inte Åklagare tryckte på förhöret med M med frågor runt dessa vändor och även om henne pådtådda berusning

Majas lögner behöver spräckas
Citera
2023-05-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Javisst; förråds- eller garderobsteorin ...fattar inte hur det kommer sig att några i tråden håller fast vid den. Det slit det skulle innebära för mördaren att rodda kroppen hit och dit i krisläge och risk för upptäckt är inte trovärdig alls.

Håller med
Det är inte trovärdigt
Citera
2023-05-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Nerbrottad förstår jag att hon kan ha blivit men jag tvivlar på att hon skulle ha lyckats låsa hennes armar. Så mycket starkare undrar jag om hon var.

En ”svag” persons ben är starkare än en stark persons armar.

En stark persons ben är starkare än en svag persons armar.
Citera
2023-05-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det är väl du som praktiserat fejkade fasthållningar med folk om jag minns rätt.

Kan ju bara säga att strypningar inte är ”på lek”, just där och då är den enda instinkten att överleva och att komma loss.
Kan säga att mitt barn, tjugo kg lättare och mycket kortare än sin GM tog sig loss ur strypgreppen och överlevde trots medvetslöshet ggr/2, slag mot huvud med både knytnävar och tillhygge. GM hade motvärnsskador men försökte trots detta att ljuga i rätten.

Det är helt enkelt inte trovärdigt att Johanna skulle ha lyckats med mordet själv.

Det löste barnet bra.

Så löst och ledigt du bedömer min trovärdighet. Bedömer du JJ:s på lika lösa boliner?

Nu handlade det inte om att ta sig loss från ett strypgrepp. Det kan man ta sig ur med ett njurslag eller pungspark eller vad som helst som motvärn.

Om man har armarna eller benen fria.

Lyssna på JJ i rätten hur hon säger att hon sitter på Tove.

Nu handlade min ”fejkade” fasthållning om att ta sig loss från en specifik situation.

Ligg på rygg på golv. Låt en person eller flera av olika storlek och styrka låsa dina armar mot kroppen och sen ska du försöka ta loss dem för att freda dig/ge motvärn på den som försöker strypa dig.

Meddela gärna om du kom loss eller ej. Tänk på att JJ i sammanhanget var väldigt mån om att knipa åt Toves armar där om det var så det gick till.
Citera
2023-05-17, 22:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nej man behöver inte ha svar på varje liten del om kedjan i övrigt är stark. Man vet om att M deltog innan och fick med T till lägenheten. Man vet om att hon hjälpte till efter mordet, att hon dessutom ljög och höll tyst under lång tid. Man anser det inte rimligt att hon sovit under mordet. Lägg där till att hon vetat om att J försökt bränna T inne förr utan att agera. Allt tyder på att hon deltagit även under mordet, därför blev hon också dömd. Hennes egna historia om att hon sov och att T skulle varit i ett förråd är helt enkelt för osannolik. Sedan att vissa här har ett antal mer eller mindre osannolika teorier är bara skrattretande.
Frågan är om det behöver bevisas att M deltog i badrummet för att hon ska dömas för mord. I så fall är domen felaktig eftersom inga sådana finns i nuläget, bara tolkningar.

Men om aktivt morddeltagande inte måste bevisas utan det räcker med tolkningar utifrån antaganden kan domen anses korrekt.

Det finns ett antal exempel på både det ena och det andra, så det förefaller tämligen godtyckligt.
Citera
2023-05-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Javisst; förråds- eller garderobsteorin ...fattar inte hur det kommer sig att några i tråden håller fast vid den. Det slit det skulle innebära för mördaren att rodda kroppen hit och dit i krisläge och risk för upptäckt är inte trovärdig alls.

Nej jag begriper inte varför vissa ska krångla till saker alldeles i onödan, Dessa två avarter är inte några seriemördare inte heller figurer i något avsnitt ur morden i midsommer, Nej det handlar om 2 st störda jävla småfittor som gemensamt mördade T. Tilläggas ska att dessa 2 hade en jävla gristur när det gäller både mordet och bortforslingen av kroppen.

Och det är precis detta mord bevisar, vissa gärningsmän/ kvinnor torskar med fingrarna i syltburken medan vissa har guldhår i röven. Så till er som tror att klappmongot Maja är oskyldig tänk för fan om.

Bägge blev enligt min mening dömd på riktiga premisser och det kommer även HR att komma fram till.
Citera
2023-05-17, 23:10
Medlem
flashmaners avatar
Det ultimata beviset för att Majas delaktighet inte är ställt utom rimligt tvivel är allt vridande och vändande bara här i tråden på allting i detta fallet för att få henne att framstå som skyldig.

Det står i intressant kontrast till Johannas förehavanden som det inte vrids och vänds på alls annat än enbart för att kunna skuldbelägga Maja, vilket återigen bara bekräftar meningen ovan.
Citera
2023-05-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Frågan är om det behöver bevisas att M deltog i badrummet för att hon ska dömas för mord. I så fall är domen felaktig eftersom inga sådana finns i nuläget, bara tolkningar.

Men om aktivt morddeltagande inte måste bevisas utan det räcker med tolkningar utifrån antaganden kan domen anses korrekt.

Det finns ett antal exempel på både det ena och det andra, så det förefaller tämligen godtyckligt.

Det finns fall där man inte ens kunnat direkt knyta personen till att ha varit på platsen, men där alla indicier tillsammans pekar mot det vilket resulterat i en fällande dom. I det här fallet kan man knyta M till platsen och hennes egen version är inte trovärdig. En samlad bedömning visar alltså att det är ställt utom rimligt tvivel, därför döms hon. Jag själv blir förvånad om hon frias i hr.
Citera
2023-05-17, 23:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag tycker att det är lite märkligt att polisen inte hittat blodbedudlingar över hela golvet, så som J beskrivit att de flyttat runt. Vid något tillfälle borde väl T haft nacken mot golvet?
RL: "Skadan som sin helhet är belägen med sin mittpunkt cirka 6 cm till höger om huvudets bakre medellinje, cirka 6 cm ovanför det högra ytterörats övre infästning."

Ett blödande sår i det området borde ha gett avtryck både här och där, som du menar.

Dessa två av J inritade positioner i badrummet, har tett sig märkliga i kombination med hennes beskrivning av händelseförloppet. Hon hoppar mer eller mindre runt med T under sig en stund innan hon till sist sitter på plats och ungefär samtidigt ska T fått in en spark i väggen för att hamna i position 2. Inte en enda gång under förhören avviker hon från de stora dragen där T sparkar i väggen och att hon själv är ensam med T, innan de hamnar i position 2 och T utbrister vad fan de håller på med och försöker ta strypgrepp på J. Det är också först här M träder in för att lägga ner händerna.

Hela berättelsen andas efterkonstruktion i syfte att dölja vad som skedde, det är så jag tolkar det.

För att ta det för femtioelfte gången: J fäller T som landar på någon av de utstickande rördelarna alternativt badrumsstång.
J: Alltså hon hann ju inte ta emot sig som sagt så hon åkte med en ganska kraftig duns rakt ner i golvet och då slog hon ju i ryggen och huvudet.

Jag förutsätter att T tappade andan vid fallet och som J säger skadade hon både rygg och huvud. Efter ett fall där du tappar andan så blir det till en början svårare att dra djupa andetag. Jag misstänker att J såg sin chans att sätta sig på T direkt och innan hon hann kvickna till fullt ut. Skadan i ögat kan ha uppstått av ett finger eller en duschstång och det lär ha tagit rejält ont.

Min hypotes är att J låser fast T:s armbågsleder med sina ben samtidigt som hon trycker över halsen och åstadkommer en skada i närheten av den punkt som reglerar puls/blodtryck. Samtidigt som hon hämmar andningsmuskulaturen ytterligare efter fallet, med att sitta över bröstkorg och diafragma.

Sparkarna som grannen uppfattar tror jag kommer från T och J försökte inledningsvis förklara sparkarna med att M sparkar sig uppåt mot toastolen.

J menar att grannen ringer på dörren någon gång efter 02:30 (innan hon levererar den slutliga versionen) och att det sker 2 min efter dunsen i golvet. Grannen uppger samma tid.
Efter sparkarna blir det tyst och han står kvar bakom dörren ytterligare en stund. Efter c: a 3 min har T enligt J fått in en rejäl spark i väggen och sparkat sig in i position 2, där M står redo. Grannen står i sin tur utanför och borde här ha hunnit höra T och J prata med varandra.

J vet om att M inte kan trycka ner händerna i position 1, då badrummet mäter 2,10 cm; hon ryms helt enkelt inte. Det är just därför jag gissar att J är förslagen nog att låta T byta position för att M ska få en sportslig chans att få plats. Långsidan mäter 2,55 cm och här går det att få in M vid sidan om, nedanför snedtaket.

J hävdar att M har hållit fast T:s händer och då måste hon ha böjt sig framåt och över J för att nå andra sidan och T:s högra hand.
- Hur bär sig M åt för att med sin högra arm, runda J som står rakt över T:s huvud och trycker på, för att lägga ett tryck på handen/handleden? T:s vänstra hand borde hon kunna trycka ner men då ska hon samtidigt krångla sig över på andra sidan med sin andra arm i en position där hon är försvagad, utan hjälp av egen kroppstyngd.
Fortfarande kvarstår faktum att hon knappast tar sig förbi och runt J:s huvud och armar i en sittande position bredvid.
När J ska beskriva M:s deltagande är hon fåordig och kan inte redogöra för något, förutom att M lägger sina händer över T:s.

T borde hur enkelt som helst ha kunnat dra sig loss från M:s högra hand, samt riva och slita. - Varför ifrågasätter man inte att M saknar skador?
Det är enklare och mera kraftfullt att med benens hjälp trycka ner T:s axlar och armbågsleder än vad det är för M i den positionen, att lägga händerna på T:s och få dem att ligga stilla.

Tidigare har jag till stora delar köpt J:s version av vad som skedde i badrummet och tänkt att det till synes tillrättalagda har haft sin förklaring i en mental närvaro.

För att summera: J slänger sig på en omtöcknad T, skadar ena ögat för att få ytterligare övertag.
De relativt lätta sparkarna som grannen uppfattar kan vara slutet för T och att hon avlider strax därpå.

J har ljugit om tiden för första dunsen för att få in M direkt - inget sovande här inte. Och om mordet sker en halvtimme efteråt; vad hände då och var befann sig M?

TR köper inte J:s uppgivna tid för överfallet, vilket de också uttrycker i domslutet, samt att de sätter ut exakt klockslag för första duns. Det i sin tur betyder att de heller inte går på J:s snyfthistoria om chock och förvirring i lgh, upptorkning m m. J har tidigare visat att hon är fantasirik och hon hittar gärna på egna små berättelser när hon vill undvika sanningen.
Bara lyssna på haschkaketurerna och inte minst den utförliga redogörelsen för hur hon reagerar och agerar efter mordet.

J hade betyget A i psykologi, visserligen bara på gymnasial nivå men ändå visar det att hon har ett intresse för den mänskliga naturen, som ex narcissister.
Hon drömmer om att bli deckarförfattare och berättade för M i samband med dumpningen att hon hade läst att man ska byta skor vid mord för att undvika att bli avslöjad. Vilket hon också gör.

När hon får frågan i förhör om hon bytte skor, svarar hon att det mindes hon faktiskt inte.
Citera
2023-05-17, 23:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, i detta specifika fallet måste Majas placeras i badrummet vid tidpunkten för mordet, och hon måste ha bistått i mördandet på ett eller annat vis.

Det första, att hon måste vara i badrummet, har till och med tingsrätten slagit fast genom att konstatera att Maja inte hade något avsiktsuppsåt, och aldrig avsåg att mörda Tove, vilket visar att Maja inte visste att Tove skulle dödas. Det andra är helt enkelt ett rekvisit för att kunna dömas för mord.

För att Maja skall kunna dömas för mord, måste det alltså bevisas bortom rimligt tvivel att Maja befann sig i badrummet när Tove mördades, och det måste bevisas bortom rimligt tvivel att Maja hjälpte till på något vis.

Som läget är nu är inget av ovanstående i närheten av bevisat bortom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in