2023-05-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack, ja Red Bull var det. Och fortfarande 12 cl alkohol som tvärtom piggade upp henne, måste testa vid tillfälle.

Tror visst att det också blev en macka hemma på em, läste någonstans någon gång.

Även om försvaret går ut på "trött och full" så betyder ju inte det att påståendet är osant. Har man varit vaken en hel natt så kan det vara skönt att få lägga sig i en säng natten därpå.

De hade varit på klubb natten innan också. Så då kanske M också drack en del. Jag vet inte om nedbrytningen i kroppen går långsammare om man fyller på. J ska enligt vittnen i förhör dricka lite vanligtvis och ofta den som kör.
Citera
2023-05-17, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag måste ha missat det att M gick in på nöjet 4 gånger då hon letade T
Är det nya uppgifter eller är det jag som missat uppgiften i fup?

Jag själv är inte övetygad, då åklagaren inte nämner detta under förhöret med Maja, och inte heller finns det dokumenterat i FUP, trots att det finns övervakningsfilm från Nöjet.

Däremot vittnar en vakt (F) om det:

https://www.flashback.org/p84490596#p84490596
https://www.flashback.org/p84490527#p84490527
Citera
2023-05-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ditt MO. En narcissist/psykopat som får symbolisera all ondska medan alla andra runt omkring ska försvaras och förstås in absurdum.

Allt är narcissisten/psykopatens fel. De andra har inget eget ansvar eller möjlighet att påverka vad som sker. Viljelösa offer. En väldigt hopplös och uppgiven syn tycker jag. Bara att ge upp och acceptera om man får en narcissist/psykopat efter sig verkar det som. Ingen idé att kämpa emot?

Det bästa man kan göra, om man har att göra en psykopat/narcissist/antisocial person - - Dra därifrån! Skaffar man barn med en sån individ kommer ondskan att följa en i hasorna resten av livet - om du överlever, vill säga

Men självklart har andra som är manipulerade och styrda av en psykopat, ett eget ansvar. Absolut.
Citera
2023-05-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Pappan är väl uppe på toa tidigt på söndagmorgon och hör fotsteg från lgh ovanför. Så det lär vara rätt lyhört i huset eller iaf mellan ”vindslägenheterna” och de nedanför.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen. även om det var tidiga söndagsmorgonen, så kan jag inte minnas att jag har hört steg i lgh ovanför mig när jag bodde i lgh. Däremot kunde andra ljud höras, typ oönskade ljud.

Runt 06:00 hörde han fotsteg från J s lägenhet.

En tidigare iakttagelse han gör, talar ju för att både J och M var uppe och traskade runt 02:43. Alltså samma tid som M s telefon visar steg.

I förra förhöret sa du att efter dunsen gick din son upp för att kolla vad som hänt och att ingen öppnade när din son ringde på. Du berättade att du sedan hörde fotsteg när dörren ovanför öppnades och stängdes, vad gör du för bedömning när du hörde fotstegen. Var det en eller flera personer?
Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.
Upplevde du att fotstegen var av en person eller flera personer?
Det lät inte som att bara var en person. Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit fler personer.
Det hördes inga röster eller något sådant. De hörde bara dunsarna och ingenting mer. Det var konstigt.
Citera
2023-05-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
De hade varit på klubb natten innan också. Så då kanske M också drack en del. Jag vet inte om nedbrytningen i kroppen går långsammare om man fyller på. J ska enligt vittnen i förhör dricka lite vanligtvis och ofta den som kör.

Citat:
Ja, verkligen. även om det var tidiga söndagsmorgonen, så kan jag inte minnas att jag har hört steg i lgh ovanför mig när jag bodde i lgh. Däremot kunde andra ljud höras, typ oönskade ljud.

Grannen bredvid J (han med dåligt minne) berättar att det är väldigt lyhört till lägenheten under honom. Det hade bott en missbrukare där tidigare enligt W som han blev störd av.
Så huset verkar vara ganska lyhört mellan våningsplanen i alla fall.

Jag hör bara fotsteg när mamman i lägenheten ovanför går med 'klackskor.' Men det är inget äldre hus. Om de är ett par personer som pratar ovanför kan jag höra 'mummel'. Tex på kvällen då ett av grannarnas sovrum är över det jag själv sover i. Det är bland därför som jag funderat på avsaknaden av röster från Js lägenhet under mordnatten, särskilt från badrummet om 'tumult' uppstod som J menar.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-17 kl. 20:26.
Citera
2023-05-17, 19:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag kan bara spekulera. Han kanske ansåg sig ha tillräckligt för en fällande dom ändå? Han dementerade ju heller inte att Maja skulle gått på tom mage hela dagen trots att det fanns kvitto från Max. Det var många saker han lät passera av anledningar jag inte känner till.

Han har ju hela tiden varit självsäker och tydlig att detta handlar om ett mord i gemensamt samförstånd, vilket han även övertygade rätten om, trots att många detaljer lämnades utanför.
Jo, allt är ju en bedömningsfråga.
M var fysiskt närvarande från början till slut. Hon deltog aktivt i början och i slutet. Vad som hände däremellan vet bara M och J. När M blev medveten om vad som höll på att hända/hade hänt vet bara M.

Finns det krav på att alla delhändelser måste bevisas på något sätt, inte bara tolkas?
Om inte, är Rullmans och TRs bedömning enligt regelboken, men
om även delhändelser, som själva mördandet, ska bevisas återstår en hel del övrigt att önska.
Citera
2023-05-17, 19:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Runt 06:00 hörde han fotsteg från J s lägenhet.

En tidigare iakttagelse han gör, talar ju för att både J och M var uppe och traskade runt 02:43. Alltså samma tid som M s telefon visar steg.

I förra förhöret sa du att efter dunsen gick din son upp för att kolla vad som hänt och att ingen öppnade när din son ringde på. Du berättade att du sedan hörde fotsteg när dörren ovanför öppnades och stängdes, vad gör du för bedömning när du hörde fotstegen. Var det en eller flera personer?
Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.
Upplevde du att fotstegen var av en person eller flera personer?
Det lät inte som att bara var en person. Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit fler personer.
Det hördes inga röster eller något sådant. De hörde bara dunsarna och ingenting mer. Det var konstigt.

Ja, pappan har lite annan version än sonen har och borde ha hörts i rätten.
Det hade varit intressant att höra pappan berätta helt fritt vd han tänkte om fotstegen, och kanske själv försöka återskapa ljuden.

Vet inte om man ska säga att förhörledaren ställer direkt en ledande fråga, men utan frågan om en eller flera kanske han inte hade tänkt i de banorna.
Citera
2023-05-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M var fysiskt närvarande från början till slut. Hon deltog aktivt i början och i slutet. Vad som hände däremellan vet bara M och J. När M blev medveten om vad som höll på att hända/hade hänt vet bara M.

Finns det krav på att alla delhändelser måste bevisas på något sätt, inte bara tolkas?
om även delhändelser, som själva mördandet, ska bevisas återstår en hel del övrigt att önska.

Nej man behöver inte ha svar på varje liten del om kedjan i övrigt är stark. Man vet om att M deltog innan och fick med T till lägenheten. Man vet om att hon hjälpte till efter mordet, att hon dessutom ljög och höll tyst under lång tid. Man anser det inte rimligt att hon sovit under mordet. Lägg där till att hon vetat om att J försökt bränna T inne förr utan att agera. Allt tyder på att hon deltagit även under mordet, därför blev hon också dömd. Hennes egna historia om att hon sov och att T skulle varit i ett förråd är helt enkelt för osannolik. Sedan att vissa här har ett antal mer eller mindre osannolika teorier är bara skrattretande.
Citera
2023-05-17, 20:34
Medlem
Citat:
Jag själv är inte övetygad, då åklagaren inte nämner detta under förhöret med Maja, och inte heller finns det dokumenterat i FUP, trots att det finns övervakningsfilm från Nöjet.

Däremot vittnar en vakt (F) om det:

https://www.flashback.org/p84490596#p84490596
https://www.flashback.org/p84490527#p84490527
Tack för svar
Jag ser det som trovärdigt om en av vakterna vittnar om det men
hur vet vi att denna vakt bevittnar det om hans förhör inte finns med i fup?
Citera
2023-05-17, 20:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för svar
Jag ser det som trovärdigt om en av vakterna vittnar om det men
hur vet vi att denna vakt bevittnar det om hans förhör inte finns med i fup?

Men jo, länkade jag inte till Heretics inlägg?

Hans förhör finns med i FUP, men i själva tidslinjen med redogörelsen från tjejernas förehavanden finns bara en vända med.
Citera
2023-05-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nej man behöver inte ha svar på varje liten del om kedjan i övrigt är stark. Man vet om att M deltog innan och fick med T till lägenheten. Man vet om att hon hjälpte till efter mordet, att hon dessutom ljög och höll tyst under lång tid. Man anser det inte rimligt att hon sovit under mordet. Lägg där till att hon vetat om att J försökt bränna T inne förr utan att agera. Allt tyder på att hon deltagit även under mordet, därför blev hon också dömd. Hennes egna historia om att hon sov och att T skulle varit i ett förråd är helt enkelt för osannolik. Sedan att vissa här har ett antal mer eller mindre osannolika teorier är bara skrattretande.

Javisst; förråds- eller garderobsteorin ...fattar inte hur det kommer sig att några i tråden håller fast vid den. Det slit det skulle innebära för mördaren att rodda kroppen hit och dit i krisläge och risk för upptäckt är inte trovärdig alls.
Citera
2023-05-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Tycker Jess1234 gav dig ett bra svar och har inget att tillägga! Detaljerna kan vara intressanta att diskutera i sig. Men hittills tycker jag inget har rubbat kedjan som jag anser stark.

Edit. Blev knas med citeringen. Skulle citera Jess och inte Notknapparen.
Senast redigerad av Heretic77 2023-05-17 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in