2023-05-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Alkohol är en av de mer potenta GABA-affinitiva preparat som finns, du pratar i nattmössan i brist på kunskap, lyssna på läkarna istället.

Olanzapin/quentapin bör du nog köra på, lagomt avtrubbande.

Det påståendet var minst sagt märkligt. Det är jag som vet vilken effekt alkohol har i mitt personliga fall, inte läkarna.

Olanzapin låter däremot lovande. Det har ju tidigare förts på tal i tråden.
Citera
2023-05-17, 19:11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren
Jag lider av hypertoni och medicinerar mot detta. Och ja, jag vet vad som orsakar mina perceptuella besvär och därmed min irritation, men det hjälper mig tyvärr inte. Jag finner världen outhärdlig, och för att röra mig bland folk måste jag ha en medicin som skärmar av mig på ett ganska brutalt sätt. Mitt stora problem är att jag inte kan filtrera bort oönskade sinnesintryck.
Adhd utredning kanske
Citera
2023-05-17, 19:12
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Det påståendet var minst sagt märkligt. Det är jag som vet vilken effekt alkohol har i mitt personliga fall, inte läkarna.

Olanzapin låter däremot lovande. Det har ju tidigare förts på tal i tråden.
Läkarna? Det är vida känt att alkohol har högre affinitet på alla gaba-receptorer än benso, barb och nyare gaba-preparat. Därmed inte sagt att det är bra.

Som du beskriver, så är nog quentapin att föredra om olanzapin inte funkar finemang. Sedan har vi då också alimemazin, som funkar utmärkt att ta udden av vardagen.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-05-17 kl. 19:14.
Citera
2023-05-17, 19:22
Medlem
Citat:
Läkarna? Det är vida känt att alkohol har högre affinitet på alla gaba-receptorer än benso, barb och nyare gaba-preparat. Därmed inte sagt att det är bra.

Som du beskriver, så är nog quentapin att föredra om olanzapin inte funkar finemang. Sedan har vi då också alimemazin, som funkar utmärkt att ta udden av vardagen.

Vad GABA-affinitet betyder har jag ingen aning om. Googlade och hittade inte ett skit. Affinitet betyder släktskap, så mycket vet jag. Och jag vet att alkohol i mitt fall endast fungerar som humörhöjare om jag redan mår bra, inte som sinnesavskärmare i sensoriskt besvärliga sammanhang.
Citera
2023-05-17, 19:23
Bannlyst
Citat:

Ja Alimemazin kan man väl ge ts men det är väl helt onödigt att sno Olanzapin från psykossjuka människor bara för att vi har en tjurig kille nånstans i landet som är lite ”irritabel”. Det är ju lika onödigt som att sno Stesolid från en ångestsjuk person bara för att ts är lite ”irritabel”.
Citera
2023-05-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Adhd utredning kanske

Nej nej, diagnos har jag redan.
Citera
2023-05-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanFingersvamp
Ja Alimemazin kan man väl ge ts men det är väl helt onödigt att sno medicin från psykossjuka människor bara för att vi har en tjurig kille nånstans i landet som är lite ”irritabel”. Det är ju lika onödigt som att sno Stesolid från en ångestsjuk person bara för att ts är lite ”irritabel”.

Jag är inte "lite" irritabel, jag är alldeles förbannat irritabel. Och varför skulle inte det tillståndet förtjäna att behandlas likaväl som psykoser och ångest?
Citera
2023-05-17, 19:28
Medlem
Har Lamotrigin pga just de du beskriver, tar 300mg dagligen men tyvärr hjälper det inte mig ett dugg
Citera
2023-05-17, 19:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Nej nej, diagnos har jag redan.
Vilken?
Citera
2023-05-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Du ska inte självmedicinera, och irritabilitet kan ju vara ett tecken på att något annat är problemet.
Men jag är förvånad över att ingen nämnt Lamotrigrin. Det gör just detta. Det är receptbelagt.

Ja du, att det är receptbelagt får vi verkligen hoppas, det är inte direkt en kopp kamomillte jag är ute efter. Och jo, själva tanken med detta är just att jag skall kunna ta medicinen vid behov.

Kan du säga varför Lamotrigrin skulle vara bättre än de andra läkemedel som har nämnts i tråden?
Citera
2023-05-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vilken?

Det håller jag för mig själv, även om det nog går att lista ut.
Citera
2023-05-17, 19:47
Medlem
Xanyos avatar
Citat:
Finns det någon medicin att ta om man blir irriterad och förbannad på nästan allt i vardagen? En medicin som dämpar effektivt och som man kan ta vid behov, utan alltför otrevliga biverkningar.

Diazepam långtidsverkande effektiv benzo som gör mycket på liten dosering. 10mg per dag skulle göra dunder i ditt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in