• 1
  • 2
2023-05-17, 19:17
Medlem
Jag har tagit Elvanse 30 mg i en vecka nu mot min ADD. Känner att mina sociala hämningar har avtagit något, jag är nyfiken på hur det blir när jag är uppe i en högre dos. Tänk om jag kunde med befinna mig i större gruppsammanhang utan att vara så jävla spänd, hade varit helt magiskt ifall medicinen hade verkat där. Upplever ni att er sociala ångest/svårigheter försvinner när ni tar medicinen?

Tacksam för alla svar jag kan få!!!
Citera
2023-05-17, 19:28
Medlem
Halloween2s avatar
Varför får man Elvanse mot ADD? AHDH förstår jag men inte ADD. Någon får gärna förklara.
Citera
2023-05-17, 19:33
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Varför får man Elvanse mot ADD? AHDH förstår jag men inte ADD. Någon får gärna förklara.

Jag är i samma sits som dig TS! Får Elvanse mot ADD som första medicin och kört 30 mg i snart 2 veckor. Anledningen för att jag får Elvanse är för att det utsöndrar saktare och jag har historik av missbruk av amfetamin.

Ska gå upp till 50 mg om en vecka.

Jag kan bara anta att TS också haft någon form av missbruk i historien och därav börjar man med Elvanse. Om inte så får TS förklara.

För mig så har jag 0 biverkningar, men det är väl för att jag har tolerans. Jag är mer fokuserad, tålmodig och har lättare att slutföra något. Men med den dos jag har nu så är det inte lättare att planera eller att börja med något.

Jag kan tänka mig att det till slut kommer sluta med X dos Elvanse morgon och någon annan kortvarig dos vid lunch av annat preparat. Det är vanligt enligt min läkare.
Senast redigerad av Niggward 2023-05-17 kl. 19:40.
Citera
2023-05-17, 19:36
Medlem
Citat:

Den hjälper ju till med motivationen, slutföra saker, slappna av, mindre intryckskänslig, tänka klarare med mera. Finns ju flera med ADD som säger att Elvanse har varit revolutionerade för de.
Citera
2023-05-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Jag är i samma sits som dig! Får Elvanse mot ADD som första medicin. Anledningen för att jag får Elvanse är för att det utsöndrar saktare och jag har historik av missbruk av amfetamin.

Ska gå upp till 50 mg om en vecka.

Jag kan bara anta att TS också haft någon form av missbruk i historien och därav börjar man med Elvanse.

För mig så har jag 0 biverkningar, men det är väl för att jag har tolerans. Jag är mer fokuserad, tålmodig och har lättare att slutföra något. Men med den dos jag har nu så är det inte lättare att planera eller att börja med något

Gud nej, har bara testat cannabis en gång. Elvanse är min första medicin. Var inga problem att få det utskrivet.
Citera
2023-05-17, 19:40
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankstort1
Den hjälper ju till med motivationen, slutföra saker, slappna av, mindre intryckskänslig, tänka klarare med mera. Finns ju flera med ADD som säger att Elvanse har varit revolutionerade för de.

Ska ta upp det med min läkare nästa gång då jag själv har add.
Citera
2023-05-17, 19:41
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Gud nej, har bara testat cannabis en gång. Elvanse är min första medicin. Var inga problem att få det utskrivet.

Okej! Det är vad min doktor sa till mig som anledning till att jag får Elvanse. Annars trodde jag man började med concerta eller Ritalin i Sverige men det ger en mera pang effekt än stadig effekt som Elvanse ger.

Men angående din social ångest fråga så går jag även på 150 mg sertalin ssri sen ett år och sen det så har jag 0 social ångest. Har du prövat det ?

Adhd och ångest går lite hand i hand. Ångest utvecklas med tiden när adhd eller add är odiagnostiserad
Citera
2023-05-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Okej! Det är vad min doktor sa till mig som anledning till att jag får Elvanse. Annars trodde jag man började med concerta eller Ritalin i Sverige men det ger en mera pang effekt än stadig effekt som Elvanse ger.

Men angående din social ångest fråga så går jag även på 150 mg sertalin ssri sen ett år och sen det så har jag 0 social ångest. Har du prövat det ?

Adhd och ångest går lite hand i hand. Ångest utvecklas med tiden när adhd eller add är odiagnostiserad

Vad är det för preparat, jag har aldrig hört talas om det.

Vill inte proppa i mig allt för många mediciner åt gången, har stora förhoppningar att Elvanse ska hjälpa mig socialt.
Citera
2023-05-17, 19:47
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Vad är det för preparat, jag har aldrig hört talas om det.

Vill inte proppa i mig allt för många mediciner åt gången, har stora förhoppningar att Elvanse ska hjälpa mig socialt.

Sertalin Ssri skrivs ut mot ångest väldigt lätt i Sverige och det ger inget ”rus”. Inte som Elvanse. Du blir bara lite gladare och framförallt nervositet och skakningar om du har eller fått försvinner. (Vanligt vid social oro).

Skulle jämföra SSri med Alvedon. Något sker du ”känner det bara inte” påtagligt. Om det make sense

Elvanse och ssri sertalin är inte i närheten av samma domän om man säger så. Nämn det för din läkare så får de avgöra.

Elvanse hjälper dig socialt men kom ihåg att det kan ta 1 månad att hitta rätt
Senast redigerad av Niggward 2023-05-17 kl. 19:55.
Citera
2023-05-17, 19:49
Medlem
Kombinera med terapi och att utmana dig själv
Har själv adhd men omedicinerad
Men en unge med add och en med autism båda med socialfobi i olika situationer
Citera
2023-05-17, 20:19
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Om du förstår varför man får det vid ADHD, så förstår du också varför man får det vid ADD - de har nämligen samma orsak. Faktum är att ADHD ofta övergår till ADD

Symptomen skiljer sig, men det är ju inte symptomen det riktar sig mot, symptomen är ju snarare det motsatta än vad man instinktivt skulle tänka att amfetamin används för att bota (bota hyperaktivitet genom att öka hjärnans aktivitet)
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-05-17 kl. 20:22.
Citera
2023-05-17, 20:21
Medlem
R5As avatar
Elvanse avtar med sin effekt så det gäller att vara strategisk med upplägget och inte bara ta för att ta, använd de dagarna du vet att de verkligen behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in