Citat:
Ursprungligen postat av
Tjena_67
Du är duktig på att försöka förvränga för andra vad jag presenterar så att du kan få andra att undvika att befatta sig med sakfrågan.
Vidare tycks du ha svårt att hålla dig till hur bedrägerier och ocker kan genomföras i verkligheten där domstolsbyggnaderna används som del i spelplanen.
Bättre att blunda och låtsats som att de inte förekommer. Därav din överdosering av ordet "hypotetiskt". En känsliga fråga av olika anledningar för dig?
Jag menar alltså att det handlar om en bevisfråga som jag som domaren inte utreder opartiskt, robust och objektivt av olika skäl. Följden av att jag inte utför en opartisk, kompetent och objektiv utredning av bevisfrågan blir att jag medvetet eller omedvetet medverkar till att försöka manipulera in den svagare parten, som blir utsatt för både bedrägeriförsök och försök till ocker av motparten, i ett förlikningsavtal som innebär att ockret blir fullbordat.
Polisen vägrar vidare ingripa för att hjälpa parten undvika att bedrägerförsöket ockerförsöket fullbordas pga. de är överbelastade och/eller ointresserade av att hjälpa parten pga. politisk hänsyn.
Jag har alltså en uttröttad och ekonomiskt utslagen part i desperation framför mig som fråntas allt skydd denne har rätt till av rättsordningen och EKMR.
Jag citerar din trådstart
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjena_67
Hej,
Ett fiktivt scenario:
...
Fiktiv
Citat:
som blott är till skenet; uppdiktad; antagen, fingerad, föregiven; som består i ett antagande
(Svenska Akademins Ordbok)
Hypotetisk
Citat:
...blott antagen...
(Svenska Akademins Ordbok)
Vi kan debattera semantik (men kanske i ett annat forum) men jag föreslår att vi postulerar att
fiktiv och
hypotetisk är synonyma i detta sammanhang. Huruvida jag "överdoserar" användningen av ordet är en fråga om tycke och smak, men jag kan svårligen se att det skulle vara ett opassande ord att använda givet vad du skrivit tidigare.
Eftersom du nu formulerar om scenariet (igen) och säger att [Du] har en "uttröttad och ekonomiskt utslagen part" så antar jag att scenariet inte är fiktivt utan verkligt.
Det tar dock inte ifrån att det enda du presenterar är ett ensidigt perspektiv och ett väldigt sparsamt sådant. Du fattar väl att det inte går att kommentera utan konkreta omständigheter? Vilka bevis har ignorerats? Hur ser domen faktiskt ut? När du säger att domaren inte utreder opartiskt "av olika skäl" - vilka skäl? Och att polisen skulle vara ointresserad och ta "politisk hänsyn", vilken hänsyn och vad baserar du det på?
Att en domare "pressar" en part till förlikning är, i sig, inte korruption eller rättsröta. Det är snarare det normala i ett tvistemål. Förlikning är nästan alltid att föredra och om domaren har en tydlig nog bild av tvisten kan denne mycket väl närma sig en eller båda parterna och föreslå att en specifik förlikningsväg skulle vara att föredra. Sen finns det såklart en gräns mellan att föreslå och otillbörligen "pressa". Men du delar med dig alldeles för lite information för att ens kunna närma sig den frågan.
Jag säger inte att det är omöjligt att domstolar och enskilda domare kan agera fel, avsiktligt eller inte. Domstolen befolkas av människor och lider således av mänsklig felbarhet. Men vi har försökt skapa skyddsmekanismer för att i alla fall minimera den systemiska risken.
Således, om du upplever att din klient farit offer för korruption, rättsröta eller att domstolen på annat sätt agerat rättsvidrigt så har din klient möjligheter. Förutsatt att överklagandefristen inte gått ut (3 veckor från meddelat beslut eller dom) kan även en förlikning överklagas.
Har förlikningen eller domen vunnit laga kraft (överklagandefristen har löpt ut) kan din klient begära resning i högre instans. Kraven för att beviljas resning är höga men jäv eller korruption hos dömande instans är definitivt kvalificerande, givet att det kan påvisas.
Om alla andra spår är uttömda så kan din klient även vända sig till Justitieombudsmannen.
Dock, vad du presenterat hittills låter för mig som, sammanfattat: "min klient har fått sitt liv förstört av en rättstvist som denne förlorade". Det är såklart både tragiskt och beklagligt, men hoppet är stort därifrån till konspiration, korruption eller rättsröta. Jag säger inte att 100% så inte är fallet, jag säger att jag (och ingen annan heller vill jag påstå) inte kan kommentera på det baserat på vad du skrivit.
Vad vill du egentligen få ut av den här tråden?