2023-05-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Ge bort den andra katten till någon som har råd och vett att ge den adekvat vård vid behov.

Handlar ju knappast om att man är dålig ägare, köper man en katt för 100kr lägger du inte 50k på att fixa tänderna till en bondkatt. Sen vet du inte om det blir följd problem heller som kan sticka iväg i kostnader, eller för den delen ens fixa till då katten kan leva ett normalt liv efter operationen tänderna är deras viktigaste del att förlora ett ben kan dom leva i 20 år med att förlora tänderna eller få allvarliga problem som leder till starka mediciner i 10 års tid är inget liv för en katt och mer idiotiskt än att ta sitt förnuft och avliva stackarn. Precis som att man avlivar rådjur som blir påkörda och bryter benen på plats istället för att vårda dem. Alla försäkringsbolag kräver att katten är försäkrad hos dom med tandförsäkring från att dom är 2-3 månader gammal för att täcka tänder. Vilken bondkatt är försäkrad sedan födsel tror du? Majoriteten av katter är oförsäkrade tyvärr och blir först försäkrade när en ny ägare tar dom och då är det i regel redan för sent att få just vissa specifika försäkringar.

Min katt är försäkrad sedan dag 1 samt är hos veterinären regelbundet för kontroller varje år. Honom får jag igenom alla sorters försäkringsärenden men han är ju också dokumenterad sedan födseln så då är det aldrig några problem.

Men den andra katten med just bettfel ville försäkringen inte röra i ens med tång trots att jag betalade ca 600kr per månad för honom sedan han va 3 månader+ nån dag men det var ju uppfödaren som varit oseriös och jag dum som tyckte om katten utan att tänka till. Köper hellre 3 nya katter för 15k styck och ser till att uppfödare är seriös.
Citera
2023-05-17, 14:34
Medlem
Brmcs avatar
En påföljd är väl om kattjäveln inte dör och vill hämnas
Citera
2023-05-17, 14:42
Medlem
Iifyousaysos avatar
Det är intressant med folk som vet bättre än fakta.

Citat:
Det finns ingen lag som tvingar veterinärer att avliva friska djur. En veterinär har alltså möjlighet att neka att avliva ett djur som veterinären personligen inte vill avliva och veterinären kan ställa frågor till djurägaren angående orsaken till avlivning innan veterinären beslutar om den vill avliva ett djur i varje enskilt fall.

https://veterinaren.nu/fragelada/bes...hund/avlivning

Själv känner jag en veterinär som faktiskt nekar avlivning.

Har även hänt att hen varit så snäll att hen har tagit hand om katter som kommit in för avlivning trots att de har varit friska. Det gäller att hitta rätt veterinär till sina djur.

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Vägra? Det är veterinärers tuffaste arbetsuppgift; att avliva friska husdjur. Läste om häst som var helt frisk - inte längre uppfyllde ägarens krav på prestation som galoppör/travare - avlivning.

Att det är tufft är en sak men visa mig gärna lagutrymme som visar på att veterinärer är skyldiga att avliva djur. Eller att de skulle kunna bli av med sin legitimation.

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Du fabulerar; i veterinärsjobbet ingår att utföra det djurägare beställer.

Djurägare beställer absolut och som jag redan förklarat för dig får veterinären neka och det finns dom som gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Haha nej du behöver inte bevisa ett skit. Har du ens avlivat en katt? du ringer in ”hej jag vill boka avlivning” okej dom tiderna finns bara åka in så får dom 2-3 sprutor inga förhör eller något.

Det är upp till veterinären att avgöra och inte dig.
Familjen har avlivat 2 hundar pga av för rasen extremt hög ålder och därmed stora hälsoproblem.
Den siste kunde knappt gå mot slutet.
I båda fallen kom veterinären på hembesök. Gäller att hitta rätt veterinär.
Citera
2023-05-17, 15:00
Medlem
Katten behöver inte dö även om du inte klarar av att ta hand om den. Kolla vilka katthem som finns i ditt närområde. Annars finns tex Kattjouren på Facebook som arbetar över hela Sverige. Kontakta dem och så kan katten omplaceras. De brukar kunna hjälpa till med veterinärvård. Var direkt med dem och säg som det är att du vill avliva katten, de hjälper dig antagligen att omplacera.
Citera
2023-05-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Det är intressant med folk som vet bättre än fakta.

https://veterinaren.nu/fragelada/bes...hund/avlivning

Själv känner jag en veterinär som faktiskt nekar avlivning.

Har även hänt att hen varit så snäll att hen har tagit hand om katter som kommit in för avlivning trots att de har varit friska. Det gäller att hitta rätt veterinär till sina djur.

Att det är tufft är en sak men visa mig gärna lagutrymme som visar på att veterinärer är skyldiga att avliva djur. Eller att de skulle kunna bli av med sin legitimation.

Djurägare beställer absolut och som jag redan förklarat för dig får veterinären neka och det finns dom som gör det.

Det är upp till veterinären att avgöra och inte dig.
Familjen har avlivat 2 hundar pga av för rasen extremt hög ålder och därmed stora hälsoproblem.
Den siste kunde knappt gå mot slutet.
I båda fallen kom veterinären på hembesök. Gäller att hitta rätt veterinär.

https://jordbruksverket.se/djur/hund...er-du-din-katt

Citat:
Om din katt behöver avlivas

Om en katt blir allvarligt skadad eller är så svårt sjuk att den inte längre kan leva ett bra liv bör den avlivas. Den som avlivar katten ska kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivnings*metoden. Det är viktigt att djur som avlivas inte behöver lida.

Djurägare får avliva sina djur själva, men det finns regler för hur djur ska avlivas. Det vanligaste är att låta en veterinär avliva katten med en överdos av narkosmedel.

Det är också tillåtet att skjuta en katt om man har ett vapen med vapenlicens för att få avliva djur. Kattungar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom ett hårt slag mot huvudet. Slaget ska då utföras med sådan kraft och precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död. De metoder som är tillåtna för att avliva djur finns i våra föreskrifter om avlivning.

Om en katt har tandproblem som påverkar dess förmåga att äta eller att den har ont, är giltigt att avliva. Jag ringde till 6 olika veterinärer när jag skulle avliva min katt 1 hade tid samma dag. han sprung runt som fan innan sprutan och man kunde tro att han var fullt frisk tills man kollade in i käften på han.

En veterinär har inget att säga till om finns ingen anledning att käfta emot ägaren av djuret heller för den delen.
Citera
2023-05-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klurigaklara
Katten behöver inte dö även om du inte klarar av att ta hand om den. Kolla vilka katthem som finns i ditt närområde. Annars finns tex Kattjouren på Facebook som arbetar över hela Sverige. Kontakta dem och så kan katten omplaceras. De brukar kunna hjälpa till med veterinärvård. Var direkt med dem och säg som det är att du vill avliva katten, de hjälper dig antagligen att omplacera.

Vilket katthem tror du slänger fram 50k för att fixa tänder? Man tar inte hand om sjuka djur och säljer vidare är du dum i huvudet eller?
Citera
2023-05-17, 16:02
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
https://jordbruksverket.se/djur/hund...er-du-din-katt

Om en katt har tandproblem som påverkar dess förmåga att äta eller att den har ont, är giltigt att avliva. Jag ringde till 6 olika veterinärer när jag skulle avliva min katt 1 hade tid samma dag. han sprung runt som fan innan sprutan och man kunde tro att han var fullt frisk tills man kollade in i käften på han.

En veterinär har inget att säga till om finns ingen anledning att käfta emot ägaren av djuret heller för den delen.

Står inget där om att det är en skyldighet så totalt meningslös länk som inte bevisar någonting och bara tog upp av min dyrbara tid.

En veterinär har allt att säga till om huruvida hen vill avliva ett djur eller inte.
Det handlar inte om att käfta emot utan att ta det beslut man som veterinär vill ta.
Du får tycka precis vad du vill men du har inte presterat minsta lilla bevis på att det är en veterinärs skyldighet att avliva djur. Eller att de kan förlora legitimation.

Så för övrigt... Har du inget bättre att säga , tycker jag att du ska vara tyst.
Citera
2023-05-17, 16:16
Medlem
Citat:
Står inget där om att det är en skyldighet så totalt meningslös länk som inte bevisar någonting och bara tog upp av min dyrbara tid.

En veterinär har allt att säga till om huruvida hen vill avliva ett djur eller inte.
Det handlar inte om att käfta emot utan att ta det beslut man som veterinär vill ta.
Du får tycka precis vad du vill men du har inte presterat minsta lilla bevis på att det är en veterinärs skyldighet att avliva djur. Eller att de kan förlora legitimation.

Så för övrigt... Har du inget bättre att säga , tycker jag att du ska vara tyst.

Så du säger att Jordbruksverket är meningslösa? Har du ens någon koll? Läs på lite vad Jordbruksverket har för uppdrag din mupp
Citera
2023-05-17, 16:20
Medlem
Citat:
Vilket katthem tror du slänger fram 50k för att fixa tänder? Man tar inte hand om sjuka djur och säljer vidare är du dum i huvudet eller?

Det finns ingen anledning att vara så otrevlig, det blir dessutom bara pinsamt när det är du själv som är oinsatt och inte vet hur det fungerar. Men det är väl kanske du som är dum i huvudet då med tanke på hur du beter dig, svamlar, är otrevlig och egentligen är det ingen idé att argumentera med idioter, men eftersom du far med osanning som kan leda till döden för en oskyldig katt så ska jag iaf svara.

Alla katthem går på knäna av att finansiera en massa sjuka katters vård och man tar sig visst an sjuka katter och adopterar dem vidare.

Här får du ETT konkret och aktuellt exempel som tog mig ca 1 sekund att hitta, jag skulle kunna skicka ändlöst många men kommer inte svämma över forumet med alla sjuka stackars katter som ruinerar katthem och behöver nya hem:

https://akutgruppen.com/vara-katter/...dskatter/alva/
Senast redigerad av Klurigaklara 2023-05-17 kl. 16:47.
Citera
2023-05-17, 16:25
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Så du säger att Jordbruksverket är meningslösa? Har du ens någon koll? Läs på lite vad Jordbruksverket har för uppdrag din mupp

Tar din avslutning som självspegling samt att du faktiskt inte har något att komma med i sak och därmed tappar förståndet (om det nu finns något att tappa).
Stod det något i länken till jordbruksverket om att veterinärer är skyldiga att avliva djur?
Jag förstår att det är svårt att förhålla sig till fakta och kunskap när man tillbringade hela sin skolgång i den alternativa skolan.
Jordbruksverket bestämmer inte ett piss!
Det gör riksdagen genom att stifta lagar.
Bevisa gärna var i lagen det står att veterinärer är skyldiga att avliva djur.
Klarar du inte det kan du vara tyst.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-_sfs-2009-302
Citera
2023-05-17, 16:28
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19hundra9tva
Jag skulle kunna berätta hela historien här, men jag känner inte att du har någon rätt till den.

Om jag inte hade tagit hand om dom så hade de troligen levt ute i skogen i en gubbes lada bland de andra okastrerade katterna han har.

Jag lever i ett rent hem, jag byter vatten till dom varje dag, jag ger dom mat varje morgon och kväll, jag leker med dom (försöker leka med i den enas fall) lite varje dag, jag rensar deras lådor i varannan dag, jag har kastrerat och chipat bägge, bägge är vaccinerade mot kattsnuva.

Dessutom kommer inte den friska av mina katter flytta med mig, då han vant sig vid att vara ute där han bor nu och möjligheten att ha honom delvis ute där jag bor finns inte. Så, på sätt och vis får du iofs rätt, om än av en tillfällighet.
Så du ska dumpa den friska katten till att klara sig själv sen när du ska flytta?
Vem tar hand om den katten när du flyttar?
Citera
2023-05-17, 17:09
Medlem
Citat:
Tar din avslutning som självspegling samt att du faktiskt inte har något att komma med i sak och därmed tappar förståndet (om det nu finns något att tappa).
Stod det något i länken till jordbruksverket om att veterinärer är skyldiga att avliva djur?
Jag förstår att det är svårt att förhålla sig till fakta och kunskap när man tillbringade hela sin skolgång i den alternativa skolan.
Jordbruksverket bestämmer inte ett piss!
Det gör riksdagen genom att stifta lagar.
Bevisa gärna var i lagen det står att veterinärer är skyldiga att avliva djur.
Klarar du inte det kan du vara tyst.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-_sfs-2009-302

Istället kan du svara på vart det står att man är skyldig att vårda ett djur tills den är konstaterad död? Djurvårdspersonal ska se till djurets bästa inte sant? Om det då innebär avlivning så är det just avlivning inte svårt va? Om du krockar med ett rådjur på vägen och den har knäckt 4 ben så kommer polisen säga till dig att slå ihjäl rådjuret, eller märka upp platsen tills jägaren kommer och skjuter den. Ja om du nu inte vill ta den till ett djursjukhus men då får du ju stå för notan med.
Citat:
Ursprungligen postat av Klurigaklara
Det finns ingen anledning att vara så otrevlig, det blir dessutom bara pinsamt när det är du själv som är oinsatt och inte vet hur det fungerar. Men det är väl kanske du som är dum i huvudet då med tanke på hur du beter dig, svamlar, är otrevlig och egentligen är det ingen idé att argumentera med idioter, men eftersom du far med osanning som kan leda till döden för en oskyldig katt så ska jag iaf svara.

Alla katthem går på knäna av att finansiera en massa sjuka katters vård och man tar sig visst an sjuka katter och adopterar dem vidare.

Här får du ETT konkret och aktuellt exempel som tog mig ca 1 sekund att hitta, jag skulle kunna skicka ändlöst många men kommer inte svämma över forumet med alla sjuka stackars katter som ruinerar katthem och behöver nya hem:

https://akutgruppen.com/vara-katter/...dskatter/alva/

Än är inte den siste idioten född tyvärr, majoriteten av de människor som driver dessa ser knappast till djurens bästa tyvärr. Jag har varit på dessa ställen man stänger in katter i ett rum och en låda och klappar sig på axeln. Enligt svensk lag så får du inte stänga in en katt som är en ute katt det räknas som misshandel enligt lag dvs. Om en ute katt t ex inte klarar av att vara just ute katt längre så får du inte helt plötsligt stänga in den för att det råkar bli sjuk. Du kan ringa t ex jordbruksverket själv och kolla om du får stänga in din ute katt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in