Citat:
Handlar ju knappast om att man är dålig ägare, köper man en katt för 100kr lägger du inte 50k på att fixa tänderna till en bondkatt. Sen vet du inte om det blir följd problem heller som kan sticka iväg i kostnader, eller för den delen ens fixa till då katten kan leva ett normalt liv efter operationen tänderna är deras viktigaste del att förlora ett ben kan dom leva i 20 år med att förlora tänderna eller få allvarliga problem som leder till starka mediciner i 10 års tid är inget liv för en katt och mer idiotiskt än att ta sitt förnuft och avliva stackarn. Precis som att man avlivar rådjur som blir påkörda och bryter benen på plats istället för att vårda dem. Alla försäkringsbolag kräver att katten är försäkrad hos dom med tandförsäkring från att dom är 2-3 månader gammal för att täcka tänder. Vilken bondkatt är försäkrad sedan födsel tror du? Majoriteten av katter är oförsäkrade tyvärr och blir först försäkrade när en ny ägare tar dom och då är det i regel redan för sent att få just vissa specifika försäkringar.
Min katt är försäkrad sedan dag 1 samt är hos veterinären regelbundet för kontroller varje år. Honom får jag igenom alla sorters försäkringsärenden men han är ju också dokumenterad sedan födseln så då är det aldrig några problem.
Men den andra katten med just bettfel ville försäkringen inte röra i ens med tång trots att jag betalade ca 600kr per månad för honom sedan han va 3 månader+ nån dag men det var ju uppfödaren som varit oseriös och jag dum som tyckte om katten utan att tänka till. Köper hellre 3 nya katter för 15k styck och ser till att uppfödare är seriös.