2023-05-17, 14:46
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren
Finns det någon medicin att ta om man blir irriterad och förbannad på nästan allt i vardagen? En medicin som dämpar effektivt och som man kan ta vid behov, utan alltför otrevliga biverkningar.
Kolla dina folatvärden. Nöd och näppe ovanför lägsta referens räcker sällan, det kan gott ligga runt 20-30 utan problem. Här är lägsta värdet >7 (har jag för mig) och jag måste ligga över 40 för att må bra.

Folatbrist är starkt förknippad med irritabilitet och humörsvängningar. Lätt kollat, lätt åtgärdat om det skulle vara orsaken.
Citera
2023-05-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nej, jag tror du är personlighetsstörd. Mot det hjälper inga mediciner.

Som Strindberg sade: En kronometer är kinkigare än en rova.
Citera
2023-05-17, 14:53
Bannlyst
Citat:
Som Strindberg sade: En kronometer är kinkigare än en rova.
Ja du får lära dig leva med din störning.
Citera
2023-05-17, 14:56
Medlem
Drugglarns avatar
Vet du ens orsaken till dina besvär eller vill du direkt medicinera för att dämpa symptomen? Kan mycket väl vara så att du lider av högt blodtryck t.ex

Jag skulle boka tid på vårdcentralen för att kolla dina värden och göra en grundlig undersökning.
Citera
2023-05-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja du får lära dig leva med din störning.

Har redan fått flera tänkvärda tips här i tråden. Ditt svammel är däremot totalt ointressant. Gå och sug på tummen eller gör något annat som du är kvalificerad för.
Citera
2023-05-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Vet du ens orsaken till dina besvär eller vill du direkt medicinera för att dämpa symptomen? Kan mycket väl vara så att du lider av högt blodtryck t.ex

Jag skulle boka tid på vårdcentralen för att kolla dina värden och göra en grundlig undersökning.

Jag lider av hypertoni och medicinerar mot detta. Och ja, jag vet vad som orsakar mina perceptuella besvär och därmed min irritation, men det hjälper mig tyvärr inte. Jag finner världen outhärdlig, och för att röra mig bland folk måste jag ha en medicin som skärmar av mig på ett ganska brutalt sätt. Mitt stora problem är att jag inte kan filtrera bort oönskade sinnesintryck.
Citera
2023-05-17, 15:12
Medlem
Det här kanske låter så jävla dåligt och fantasilöst, men försök att tömma ur dig all energi genom träning (crosstrainer gör magi för många med energi överskott) och onanera (har ingenting med sex att göra)
Citera
2023-05-17, 15:23
Bannlyst
Citat:
Har redan fått flera tänkvärda tips här i tråden. Ditt svammel är däremot totalt ointressant. Gå och sug på tummen eller gör något annat som du är kvalificerad för.
OJ. Det var tydligen känsligt.

Jaja, lycka till.
Citera
2023-05-17, 15:29
Bannlyst
Citat:
Finns det någon medicin att ta om man blir irriterad och förbannad på nästan allt i vardagen? En medicin som dämpar effektivt och som man kan ta vid behov, utan alltför otrevliga biverkningar.
Jag tror du kan be om något antipsykotikum, jag har stått på flera olika och en sak är säker: Dom gör dig kolugn. Du blir så avslappnad att du helt enkelt inte orkar vara irriterad. Detta gäller särskilt Olanzapin/Truxal.
Citera
2023-05-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetal
Jag tror du kan be om något antipsykotikum, jag har stått på flera olika och en sak är säker: Dom gör dig kolugn. Du blir så avslappnad att du helt enkelt inte orkar vara irriterad. Detta gäller särskilt Olanzapin/Truxal.

Det låter mycket intressant. Men man är ju skeptisk till neuroleptika på grund av eventuella kroniska biverkningar. Tvångsvårdades en gång och min läkare satte då in ett neuroleptikum. Det satte jag stopp för. Kan man ta Olanzapin vid behov? Verkar det snabbt? Min läkare gav mig Risperdal men det skulle ju trappas upp mycket långsamt. Jag behöver snarare en klubba i skallen för speciella tillfällen.

Vilket blir man lugnast av utav preparaten du nämnde? Någon föreslog Stesolid -- vad tror du om det?
Senast redigerad av Rannsakaren 2023-05-17 kl. 16:00.
Citera
2023-05-17, 16:20
Medlem
psykoshippiens avatar
Tar oxascand för jämnan testa det du också. Så låser du in dina problem o en sobrilbil.
Citat:
Det låter mycket intressant. Men man är ju skeptisk till neuroleptika på grund av eventuella kroniska biverkningar. Tvångsvårdades en gång och min läkare satte då in ett neuroleptikum. Det satte jag stopp för. Kan man ta Olanzapin vid behov? Verkar det snabbt? Min läkare gav mig Risperdal men det skulle ju trappas upp mycket långsamt. Jag behöver snarare en klubba i skallen för speciella tillfällen.

Vilket blir man lugnast av utav preparaten du nämnde? Någon föreslog Stesolid -- vad tror du om det?
Stes är på tok för stark/LÅNGTIDSVERKANDE för att vara funktionell i att döda känslor för stunden.
Citera
2023-05-17, 16:24
Bannlyst
Citat:

Hallå i svängarna!

Olanzapin skulle jag säga är ett säkert kort om man vill ha klubbslag, tar man 5mg+ så blir man med garanti så sänkt att man som sagt inte orkar känna sig irritabel.

Jag själv har nu gått ner från 15 till 2,5mg Olanzapin, och 2,5mg passar mig ypperligt, blir lagom lugn och hamnar inte i konflikter, 15mg var dock för mycket och hade bara den dosen när jag led av psykotisk depression. Så har nu kommit fram till att 2,5mg enbart lugnar/minskar irritabilitet men inte sänker så mycket, men som sagt om du vill bli helsänkt också så bör du köra på doser om 5mg+ helt klart.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in